Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
andreasroman

Motorbalk hänger i luften?

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag har en aluminiumbåt och till min förvåning igår när jag började riva bort golvet och skulle börja min renovering så ser jag att motorbalken hänger i luften.

 

På ena sidan sitter den korrekt i aluminium som sitter starkt i skrovet men akter ut sitter den ungefär 2 cm från akterspegeln, det ser ut som det suttit någonplanka där men balken är inte fastskruvad eller något, däremot ligger det flytskum under balken som håller den till rätta, vad tycker ni att jag ska göra? Ta bort lite skum och sätta "träbockar" under och plasta med epoxy? Det är en motor på 170 hk så man vill ju helst att den ska sitta kvar i båten!

 

 

 

Tacksam för hjälp!

Redigerad av andreasroman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här krävs det nog bilder för att jag ska fatta.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här krävs det nog bilder för att jag ska fatta.

 

 

 

Kalle

Redigerad av andreasroman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre sent än aldrig... det är två motorfästen som sitter nära där den är skruvad in i aluminiumskrovet. Och på andra sidan(mot akterspegeln) så satt det en planka där det just nu är ett hål(plankan har ruttnat). Och Undet hela balken ligger det skum för att stabilisera upp Balkan antar jag? Vad säger ni ska man bygga "fötter" och plasta nära aktern också för att få det stabilt?

post-108030-27461_thumb.jpg

post-108030-136305_thumb.jpg

Redigerad av andreasroman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man få en översikts bild också så att man förstår hur det hela hänger ihop?

 

Fast fogskum har ju inte i ett motorfäste att göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu... När man tror att man sett allt..

 

Det där är inte en fackmannamässig installation om man uttrycker det milt.

 

Svetsat bultfäste i skrovet, gärna på en platta för att få styrka är nog rätt väg att gå här? Där kommer någon säkert tipsa här hur man gör på bästa sätt.

 

Sen kan man ha en träregel eller dylikt för att få rätt höjd.

 

Plyfan mot akterspegeln ser rätt trött ut även den...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte att det är så illa att reglen som maskinen står på är uppallad med fogskum.

Under skummet och träreglen finns säkert en orginal motorbalk i aluminium, som efter ett byte av maskin blivit för låg.

Man har då tagit genvägen att lägga på en träbitför att höja balken, istället för att omarbeta motorfästena.

Att man valt trä ser jag inte negativt i en aluminiumbåt, då smide i järn inte är särskilt lämpligt mot aluminium.

 

Vad skummet tillför i konstruktionen vet jag inte, kanske dölja skarven mellan alu och trä.

 

Att inte träreglen går ända till akterspeglen stör mest ögat, då den inte tillför någon större förstärkning till akterspeglen i sin nuvarande utformning, för att fördela krafterna där behövs det lite större knä mellan botten och akter.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte att det är så illa att reglen som maskinen står på är uppallad med fogskum.

Under skummet och träreglen finns säkert en orginal motorbalk i aluminium, som efter ett byte av maskin blivit för låg.

Man har då tagit genvägen att lägga på en träbitför att höja balken, istället för att omarbeta motorfästena.

Att man valt trä ser jag inte negativt i en aluminiumbåt, då smide i järn inte är särskilt lämpligt mot aluminium.

 

Vad skummet tillför i konstruktionen vet jag inte, kanske dölja skarven mellan alu och trä.

 

Att inte träreglen går ända till akterspeglen stör mest ögat, då den inte tillför någon större förstärkning till akterspeglen i sin nuvarande utformning, för att fördela krafterna där behövs det lite större knä mellan botten och akter.

 

Okej jag får undersöka efter en aluminiumbalk där bakom då! Hela tanken är ju att lyfta bort motorn och bygga om hela akterspegeln efter sommarn så vill nu bara veta att man inte åker och motorn hoppar ut liksom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte att det är så illa att reglen som maskinen står på är uppallad med fogskum.

Under skummet och träreglen finns säkert en orginal motorbalk i aluminium, som efter ett byte av maskin blivit för låg.

Man har då tagit genvägen att lägga på en träbitför att höja balken, istället för att omarbeta motorfästena.

Att man valt trä ser jag inte negativt i en aluminiumbåt, då smide i järn inte är särskilt lämpligt mot aluminium.

 

Vad skummet tillför i konstruktionen vet jag inte, kanske dölja skarven mellan alu och trä.

 

Att inte träreglen går ända till akterspeglen stör mest ögat, då den inte tillför någon större förstärkning till akterspeglen i sin nuvarande utformning, för att fördela krafterna där behövs det lite större knä mellan botten och akter.

Hej igen! Kikat på balken nu. Och det sitter ingen aluminiumbalk under dock är nog detta ändå original man ser dom gamla fästena. Så det är alltså så att balken ligget enbart på skummet mot akterspegeln, och åt andra hållet är det fastbultad med skruv ner i båtskrovet, däremot så sitter det som ett enda stort motoefäste i båten som är förankrad både på höger och vänster sida.

 

Visar på bilden här nere hehe fint... det rosa är balken. Tror ni det håller att plasta mot akterspegeln sen riva ner skiten efter sommaren och bygga upp riktiga balkar? Och i så fall hur skulle man bäst göra dom? Skulle vilja slippa svetsa...

post-108030-189947_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...