Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sm6wet

Att momsa en utländsk båt

Rekommendera Poster

Hej

 

Funderar å att köpa båt utomlands. Hur går man tillväga för att momsa den för att regga den i Sverige?

 

Vilket pris betalar man moms på?

Bara båten eller också eventuell eftermontering som redaren kan tänkas att göra åt mig?

 

mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte "regga" båtar i Sverige. Transportstyrelsen har inget "regg" register för båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig importerat båt så jag vet inte. Däremot funderade jag ett tag på att köpa båt utomlands, inom EU. Så jag har funderat i alla fall.

Tror att det är så här, gäller båtar som är över 12 gånger 4 ( inget krav på registrering om du har en mindre båt, en del båtar är faktiskt bara 3,99 breda...)

 

Utomlands är båtar ofta registrerade. Köper du via välrenommerad mäklare eller större redare, typ charterbolag, vet de hur man avregistrerar båten hos nuvarande flaggstat. Annars skriver du i kontrakt att det är säljarens ansvar. På samma sätt är du som köpare ansvarig för ev egen registrering.

( här finns tydligen en trickighet, om du söker på detta forum finner du några inlägg som påpekar att svenska registret kan behöva tex tidigare köpekontrakt? Kolla, för det verkar knepigt att importera från vissa länder. Flagg-länder menar jag nu, var båten finns spelar ingen roll utom i det fall som en EUbåt som är CE certifierad byter ägare utanför EU, dvs att det i kontrakt framgår att båten eller underskrivarna eller bägge befinner sig utomlands. Men det kanske inte framgår i ett kontrakt, vad vet jag...)

 

Sedan kan du ansöka om en tillfällig svensk registrering, om du nu ska registrera i Sverige. Andra flaggstater kan ju ha andra regler?

Det innebär, om du inte får registret att godkänna mått på grundval av en ritning (konstruktionsritningar, inte broschyren...) att du måste låta mäta båten när den är i Sverige. Eller på annan plats om du inte tar båten till Sverige.

Samtidigt anmäler du att du har en båt som ska importeras. Hur och till vem vet jag inte men tullen eller fartygsregistret vet säkert.

 

Vad jag förstod mina egna samtal med tullen så ska du presentera köpehandlingen. Den ligger till grund för beräkning av momsen. Och jag tror, vet alltså inte, att ev transportkostnader som spedition, adderas. Jag själv hade tänkt segla hem... och det var därför den tillfälliga registreringen var så viktig. För då kan jag hänvisa till svensk myndighet i det kanske osannolika fallet att en tull i någon hamn frågar efter bevis för att moms erlagts inom EU. ( tror det ev kanske funkar även vid köp utanför EU)

I varje fall så fattar jag det som att ev tilläggsutrustning jag senare monterar för hemfärd, typ Epirb, inte påverkar summan i köpehandlingen. Den finns ju redan, dvs först köper jag båten och sedan skruvar jag fast min Epirb. ( OBS att du kan registrera ett MMSI nr långt innan du har båten, om du vet vilket namn båten skall ha! )Och lycka till

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du från EU-land och båten är begagnad (enligt Skatteverkets definition) så behöver du inte betala moms för båten i Sverige. Är båten ny skall moms betalas i Sverige, men säljaren skall då dra av momsen (du betalar ex moms till säljaren och fyller sedan i en blankett och skickar till Skatteverket + betalar in moms).

 

Det här är Skatteverkets definition av ny båt:

Nya skepp och båtar

Ett fartyg som är längre än 7,5 meter, utom fartyg för yrkesmässig trafik, fiske, bogsering eller bärgning, räknas som nytt om något av följande villkor är uppfyllt:

  • Det köps inom tre månader efter det att det första gången tagits i bruk eller
  • det har färdats högst 100 timmar före köpet.

Köper du från land utanför EU skall vad jag vet båten både förtullas och momsas då den importeras, men jag är osäker på om säljaren då har rätt att sälja ex moms. Finns säkert de här på forumet som hållit på med USA-import som har koll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är lite mer noga med moms i tex Frankrike. Det beror, som jag tolkar det, att det finns en möjlighet att köpa en ny båt i Europa, utan moms, om du kan klassa in den som charterbåt. Finns olika nivåer och det är reglerat med krav på utrustning mm.

 

Det jag listade ut mha olika mäklare när jag tittade på segelbåtar var att någon teoretiskt kunde göra som; de köper en båt utan moms, kör charter något/ några år, säljer båten till någon invigd som sedan snabbt säljer en gång till innan den går ut till försäljning på internationell marknad? Då blir momsstatus oklar. De stora mäklarna har örnkoll på detta och vet om moms är erlagd redan eller ej. Andra mäklare svävar lite och säger att det är självklart att båten är momsad. Fast de har inte ursprungskvittot...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack alla för svar. Vet inte om jag blir klokare för det verkar som svaren förutsätter att jag köper begagnat.

Jag har tittat på nytt både inom EU och utanför men det lutar åt utanför EU.

Båtarna som det lutar mest åt är 50-60 fot så de överstiger 12m och är definitivt bredare än 3,99.

 

Har jag fattat det rätt att jag måste segla hem båten för att få den under svensk flagg? Eller behöver jag inte regga den i Sverige alls men köra med svensk flagg ändå?

Båten blir förmodligen ifrån Sydafrika eller Vietnam. Blir lite jobbigt om man ska behöva åka hem och mäta den innan man kan cruisa som man önskat.

Kanske bättre att flagga den Cooköarna eller liknande........ Men hur blir det då den dagen man kommer hem till Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt över 12 x 4 m ska registreras/mätas in om den ska svenskflaggas. I vissa länder behöver man inte erlägga moms men tror att man måste i Sverige. Det sitter ett par killar på Sjöfartsverket som kan svara på dina frågor.

Alternativet är att regga på Cayman Island men då får båten bara vistas en tidsbestämd period i Sverige. En del båtar som ligger på Medelhavet kör så. Det fina är väl att Royal Navy kommer att försvara dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du för in en båt till EU, för registrering eller stadigvarande bruk, så tillkommer moms och ev tull. Du kan givetvis segla en kortare period i EU med flagga från land utanför EU. Men då kommer en och annan tullare att kolla lite extra på båten. Är du dessutom inte medborgare i flaggstaten utan kör båten på uppdrag eller är delägare eller har intresse i bolaget som äger båten så kan ju en del papper tillkomma, vad vet jag?.

 

Observera också att du kan köra en stor svenskflaggad båt med svensk skepparexamen ( motsvarande examen idag ) men att andra flaggstater ju kan ha sina regler?

Att registrera en importerad båt i Sverige kräver som sagt inmätning. Det kan givetvis göras på plats i tex Vietnam... Men då får du betala mätmannens biljett?

Du ska sedan även CE certifiera båten. Vissa motorer är inte godkända och då går det inte att certifiera... Det är Worst Case Scenario.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsen är väl på gång att höja gränsen för skepp från 12x4m, är det någon som vet när det kommer att vara klart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsen är väl på gång att höja gränsen för skepp från 12x4m, är det någon som vet när det kommer att vara klart.

 

Vad har du hört/läst det?

Detta är ju internationella överenskommelser och det brukar ta tid för ändringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är bäst att be varvet göra CE-intygandett. Det kan bli en dyr historia om exempelvis motorer inte stämmer överens med gällande lagstiftning inom EU.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag läser det handler det om ett förslag till ändring av det som gäller båtar för yrkesmässig sjöfart  (Lag 1979:377) där nuvarande mått 5 m föreslås ändras till 15 m.

 

Vad som är skepp beskrivs i Sjölagen 1 kap 2§:

"Fartyg, vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter, betecknas skepp". Detta är internationella regler som inte ändras i brådrasket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall skepp CE-certifieras?

 

Om båten klassas som skepp behöver den då CE-Märkas ?

 

Det är väl inte helt ovanligt att man köper skepp utomlands,

transportstyrelsen har en bra sida för den som vill grotta ner sej i ämnet.

Bla om tillfälligt nationalitetsbevis.

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/Finansiering-och-avgifter/Avgifter/Sjofart/Avgifter-for-fartyg/Avgifter-for-registerhallning-mm/Registreringsatgarder/

 

Bör ju finnas någon på Maringuiden som plockat hem ett ``skepp`` och kan hjälpa till att reda ut begreppen.

 

Trevlig Helg

Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt:

"Fritidsbåtar som är 2,5 – 24 meter, vattenskotrar och motorer ska CE-märkas."

Skepp eller inte spelar ingen roll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par länkar TS själv kan fördjupa sig i.

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/cemarkning/kopa-ce-markt/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/

 

Moms och tull var ju huvufrågan har jag för mig. Såhär tror jag det är.

Tull 2,7 % betalas på varans pris + transportkostnader (huvudsakligen frakt och försäkring).

Moms 25 % betalas på varans pris + tull.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag läser det handler det om ett förslag till ändring av det som gäller båtar för yrkesmässig sjöfart  (Lag 1979:377) där nuvarande mått 5 m föreslås ändras till 15 m.

 

Vad som är skepp beskrivs i Sjölagen 1 kap 2§:

"Fartyg, vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter, betecknas skepp". Detta är internationella regler som inte ändras i brådrasket.

 

 

Njae, om texten stämmer så handlar det faktiskt om ganska långtgående förändringar:

 

<15 m längd = Ej registreringspliktig båt.

15-24 m längd = Registreringspliktig båt, oavsett om användningen är yrkesmässig eller fritidsändamål.

>24 m längd = Skepp.

 

Märk väl att texten handlar om en utredning som regeringen beställt. Än så länge...

 

Låter ju logiskt då om Kustskepparen flyttas till 15 m längd, alltså registreringspliktig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gränsen för vad som är "yrkesmässig sjöfart" är nationell, den kan ändras ganska enkelt. Personligen kanske jag inte riktigt tror på detta, det skulle innebära en stor ökning av antalet båtar som kan användas kommersiellt typ fiskecharter, köra soppor mm. Båtar med betydligt större kapacitet som alltså slipper de säkerhets/utrustningskrav som finns idag. Det låter inte som den vägen man brukar gå, att göra avkall på säkerheten. Det är också svårt att förstå anledningen, kontroll och besiktningar bekostas ju av båtägaren. Det är svårt att förstå syftet.

 

En omdefinition av begreppet skepp är kanske mer motiverat men här ska typ 136 länder komma överens. Man har väl pratat om ett sameuropeiskt båtkörkort i 10-15 år utan att komma till något resultat. Det kanske är lite mer angeläget? Men man fortsätter att åka på trevliga konferenser med fullt traktamente mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Gränsen för vad som är "yrkesmässig sjöfart" är nationell, den kan ändras ganska enkelt. Personligen kanske jag inte riktigt tror på detta, det skulle innebära en stor ökning av antalet båtar som kan användas kommersiellt typ fiskecharter, köra soppor mm. Båtar med betydligt större kapacitet som alltså slipper de säkerhets/utrustningskrav som finns idag. Det låter inte som den vägen man brukar gå, att göra avkall på säkerheten. Det är också svårt att förstå anledningen, kontroll och besiktningar bekostas ju av båtägaren. Det är svårt att förstå syftet.

 

..."

 

Det är just möjliggörande av detta som enligt texten är syftet: "Syftet är att underlätta rederiernas affärsverksamhet när de behöver hyra in ett fartyg under en begränsad tid."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just möjliggörande av detta som enligt texten är syftet: "Syftet är att underlätta rederiernas affärsverksamhet när de behöver hyra in ett fartyg under en begränsad tid."

 

 

Kan ju bli intressant att se remissvaren.

 

Men det lär ju inte hjälpa TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS hinner nog få hem sin båt innan någon förändring sker...  :)

 

Men hur som helst anser jag det blir intressant att följa OT-spåret i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...