Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Petter10

Vart köpa en liten gummibåtsrib?

Rekommendera Poster

Vi funderar på att byta ut vår 2,7 m gummibåt mot en gummibåt med alu/plastskrov i liknande storlek. Är det någon som har ett tips på en bra återförsäljare?

 

Ha en bra dag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.highfield.se/

 

Vi har föregångaren till denna (@Sea) och är nöjda. Den är lätt och aluminiumarbetet känns gediget. Våran är 10 år gammal och funkar fortfarande bra och känns som att den kommer fortsätta så ett tag till. Något limmat beslag har lossnat och har fått limmats om men annars inga problem. Jag saknar dock en sits bak när man kör motor och ska försöka lösa det i vinter. På Highfield kan man välja en extra toft som tillbehör tror jag, kan vara något att tänka på om ni beställer. Efter att i sommar ha testat några andra gummibåtar (Quicksilver och Takacat) så är min reflektion att vår aluminium-RIB känns mer som en riktig båt, på gott och ont. Den är inte alls lika bärig som de andra traditionella gummibåtarna jag testat. Å andra sidan fick jag nära-döden-upplevelse av att köra Takacat i planingsfart. Kan vara en vanesak men det kändes allt annat än stabilt.

 

Vår är godkänd för 5hk och tidigare hade vi en 2-takts mercury på 5 hästar. Gjorde 14 knop på topp men planade inte med två vuxna så den har bytts till en 9.9 hk. Det känns som att båten klarar detta trots klassning men givetvis får man köra med förstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer . Köpte Heigfield rib 2,6 på Bauhaus. Den fungerar utmärkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt dyra små rackare! Eller är det denna prisklass som gäller för kvalite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog vad man får räkna med prismässigt. Suzumar gör fina båtar och har en glasfiber-RIB på 270cm men den väger 45kg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inte billigare att finna på olika Kina-importer, likt kajaker och annat som man kan importera till riktigt bra kurs?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Great White på båtmässan i Göteborg förra året. Provkört den i sommar, mycket nöjd. Godkänd för 10 hk och det bör man ha för att nå planing med två vuxna.

Stor fördel med den är att toften är skjutbar i längsled så den går att använda att sitta på både då man ror och kör med motor. Låsbart stuvutrymme i fören med sittkudde för medåkande också plus.

 

http://www.greatwhite.se/26-ribbatar-glasfiber

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Great White på båtmässan i Göteborg förra året. Provkört den i sommar, mycket nöjd. Godkänd för 10 hk och det bör man ha för att nå planing med två vuxna.

Stor fördel med den är att toften är skjutbar i längsled så den går att använda att sitta på både då man ror och kör med motor. Låsbart stuvutrymme i fören med sittkudde för medåkande också plus.

 

http://www.greatwhite.se/26-ribbatar-glasfiber

Den såg riktigt fin ut! Mycket smarta detaljer som det ser ut. Tror du att den planar med en fyrtakts 4-hästare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Köpte en Great White på båtmässan i Göteborg förra året. Provkört den i sommar, mycket nöjd. Godkänd för 10 hk och det bör man ha för att nå planing med två vuxna.

Stor fördel med den är att toften är skjutbar i längsled så den går att använda att sitta på både då man ror och kör med motor. Låsbart stuvutrymme i fören med sittkudde för medåkande också plus.

 

http://www.greatwhite.se/26-ribbatar-glasfiber

Den såg riktigt fin ut! Mycket smarta detaljer som det ser ut. Tror du att den planar med en fyrtakts 4-hästare?

 

 

Jag började med en 2-takt 8 hk Yamaha som fungerade för att få en Quicksilver 270, med trädurkar, upp i planing med två vuxna. Den var inte tillräcklig för planing med två vuxna i RIB'en. Ensam gick det fint. Tror inte 4 hästars räcker för planing med en vuxen. Att komma över planingströskeln med en RIB kräver mer än med en traditionell gummibåt. RIB'en har v-botten ända bak medan den traditionella oftast är helt plan i botten bak. När man väl kommer upp i planing är RIB'en en mycket trevligare upplevelse att åka i, lugn och stabil.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...