Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
granis76

Byta motorolja vid vinterservice

Rekommendera Poster

Har en Yamaha F150 från 2005 (fyrtakt). Den har gått ca 30h i år efter olje och filterbyte förra året.

 

Det sägs att man ska byta 4-taktsoljan varje år, är det nödvändigt även när motorn inte gått så långt?

 

Om man byter olja är det helt nödvändigt att byta filer också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag hade bytt olja men skippat filterbyte, så lite timmar så skulle nog många bara hänga bort motorn.

Men ny olja känns/gott i magen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Översatt till biltermer skulle det innebära ett byte efter ungefär 150 mil. Du avgör själv, men jag tycker det ofta är lite väl mycket oljebyteshets när det gäller säsongsfordon som båtar, MC m.m.. Själv byter jag vartannat år. Det år jag inte byter drevoljan kollar jag den så den inte är skummig/mjölkig (=vatten i oljan)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga pengar i sammanhanget... Byt olja och kör en välservad motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga pengar i sammanhanget... Byt olja och kör en välservad motor.

Eller byt gärna efter halva säsongen oxå, det är ju ungefär så båtvårdsivrarna vill att vi skall göra=mer kosing.

Jag har även mc och servar den vart 800 mil som står i boken, vissa gånger blir det vart annat år! Inte haft några problem med detta effter ca 25 år så döm själv!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör det till en vana att byta varje år. I min värld är det en låg kostnad för att slippa fundera på om det behövs eller inte. Och eventuellt slippa fundera efteråt om det var rätt beslut att inte byta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bestämmer dig för att inte byta oljan så tycker jag att du ändå ska byta oljefilter. Det gör nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan försämras i viss mån med tiden och inte bara driftstimmarna, dock håller jag fullständigt med om att det ofta är en hysteri på oljebytsintervaller samt att byta impeller.

 

Kunde nästan direkt när jag läste TS inledningsfråga säga att det kommer bli ett antal svar i stil med "kostar så lite, byt så slipper du fundera". Ja, varför inte byta allt annat också såsom tändstift, kamrem m.m. - eller göra det en extra gång under säsong också ?

Själv byter jag olja vartannat år i både entusiastbilarna och båten, och ligger ändå på bara en bråkdel av det föreskrivna antalet mil eller timmar mellan bytena.

 

Ett oljefilter är mekaniskt. En mekanisk sil åldras inte med tiden, utan här är det ännu mer timmar/mil som styr. Det byter jag ibland bara vart fjärde år. Öppnade efter ett sådant tillfälle förresten ett "4-årsfilter" för att titta, och det såg ut som nytt.

 

De som förespråkar mycket frekventa byten av det ena och andra glömmer kanske bort hur omständligt och inte minst slabbigt det kan vara på en del installationer, eller är kanske t.o.m. är de sådana som hellre mekar med än använder båten.

 

Har man svårigheter att må bra och sova på nätterna för att man grubblar på om oljan klarar sig 50 timmar till, om filtret blivit halvt igensatt efter 80 timmars körning eller om man t ex gjorde ett stort misstag som köpte den från Biltema skall naturligtvis byta olja, filter och hålla sig till finfabrikaten.

Likaså om man känner någon som hade en kompis som hört en som råkat ut för att motorn skurit för att han inte bytte olja efter säsongens korta användning så skall man absolut byta olja. Ofta.

 

Annars är motorns manual och dess tim/tidsangivelser ett tämligen bra rättesnöre ;)  - om man inte mår alltför dåligt av det....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De som förespråkar mycket frekventa byten av det ena och andra glömmer kanske bort hur omständligt och inte minst slabbigt det kan vara på en del installationer, eller är kanske t.o.m. är de sådana som hellre mekar med än använder båten.

 

Exakt, jag byter gärna olja och filter om det behövs, är dock amatör på det här området men har ändå tänkt försöka att göra det själv. Inser dock att risken är stor att jag slabbar ner en motor med olja som nu ser helt klinisk ren ut inuti... Vill därför inte göra det i onödan.

 

Ska man lämna in motorn varje år för 5000kr så blir det ändå rätt mycket pengar i slutändan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är inga pengar i sammanhanget... Byt olja och kör en välservad motor.

Eller byt gärna efter halva säsongen oxå, det är ju ungefär så båtvårdsivrarna vill att vi skall göra=mer kosing.

Jag har även mc och servar den vart 800 mil som står i boken, vissa gånger blir det vart annat år! Inte haft några problem med detta effter ca 25 år så döm själv!

Att du inte haft några problem själv betyder inte att det är rätt sak att göra...

 

En olja åldras inte enbart av motortimmar och utöver det blir det restprodukter i oljan som man gärna undviker att ha i motorn när den står över vintern.

 

Listar din hojtillverkare vart annat år som tidsintervall är det såklart ok. Mitt råd är alltid att följa vad tillverkaren angett. Jag tror inte till skillnad från en del andra på forumet att intervallen skrivs för att tjäna maximalt med pengar. Jag anser att de fyller en funktion.

 

Att hellre byta för ofta än för sällan kommer för min del också från erfarenheter på bilsidan. Kör man trimmat och kanske tom. på bana vill man ge motorn bästa möjliga förutsättningar. Tar man ut dubbla originaleffekten tullar man på marginaler och då vill jag veta att jag gjort mitt för att sakerna skall hålla ihop.

 

Alla blir saliga på sin tro, men att byta olja varje år är aldrig fel även om det oftast fungerar ok ändå. Blir lite trött på denna pajkastning så fort man rekommenderar någon att ta det säkra före det osäkra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS motor har gått 30 timmar, om man jämf. mot en bil så motsvarar det runt 300 mil  jämn fart i 100 km/h. Nu går en bilmotor bra mycket snällare mot en motor i en planande båt. Så bilmilen får man nog minst dubbla för att någorlunda kunna jämföra.

 

Byter ni olja i bilmotorn var 600:e mil?? Tror inte många gör det. Man kan ju ta sig en funderare där.

 

Nu tillhör jag dock dom som byter olja i båtmotorn i princip varje höst. Naturligtvis blir det inget byte om det är väldigt få trimmar något år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, varför inte byta allt annat också såsom tändstift, kamrem m.m. - eller göra det en extra gång under säsong också ?

 

Varför skall man gå igenom halva motorn bara för att 1 st oljebyte varje säsong rekommenderas?

 

Själv byter jag olja vartannat år i både entusiastbilarna och båten, och ligger ändå på bara en bråkdel av det föreskrivna antalet mil eller timmar mellan bytena.

 

Det är inget fel i det. Du känner dina prylar bäst.

 

De som förespråkar mycket frekventa byten av det ena och andra glömmer kanske bort hur omständligt och inte minst slabbigt det kan vara på en del installationer, eller är kanske t.o.m. är de sådana som hellre mekar med än använder båten.

 

Det kan säkert vara trångmekat i många motorrum. Vi har själva ett extremt trångt motorrum. Men det är ju inte riktigt samma argument som att det inte behövs för motorns livslängd. Sedan tror jag väldigt få byter olja för nöjes skull. Personligen låter jag varvet göra det och det kostade i år 2 300 kr totalt inkl 11 liter olja (av finfabrikaten som du kallar det). Utombordaren som TS har borde rimligen kosta mycket mindre. 

 

Har man svårigheter att må bra och sova på nätterna för att man grubblar på om oljan klarar sig 50 timmar till, om filtret blivit halvt igensatt efter 80 timmars körning eller om man t ex gjorde ett stort misstag som köpte den från Biltema skall naturligtvis byta olja, filter och hålla sig till finfabrikaten.

 

Nu handlade det kanske inte om att ligga vaken om nätterna. Min svar riktade sig mer till TS som uppenbarligen funderar om oljebyte skall genomföras. Jag menar att det sannolikt är lättare att bara byta så slipper man fundera. Sedan - om man nu tänker rent spekulativt - så känns det inte tokigt att kunna visa upp en gedigen servicehistorik den dagen båten skall säljas. 

 

Likaså om man känner någon som hade en kompis som hört en som råkat ut för att motorn skurit för att han inte bytte olja efter säsongens korta användning så skall man absolut byta olja. Ofta.

 

Jag tror inte den omedelbara tanken går till totalhaveri. De flesta tänker kanske i ett längre perspektiv. Vi lägger trots allt ner mycket tid och pengar på våra kära båtar.

 

Annars är motorns manual och dess tim/tidsangivelser ett tämligen bra rättesnöre ;)  - om man inte mår alltför dåligt av det....

 

En gång per år tror jag det står i min i alla fall

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är inga pengar i sammanhanget... Byt olja och kör en välservad motor.

Eller byt gärna efter halva säsongen oxå, det är ju ungefär så båtvårdsivrarna vill att vi skall göra=mer kosing.

Jag har även mc och servar den vart 800 mil som står i boken, vissa gånger blir det vart annat år! Inte haft några problem med detta effter ca 25 år så döm själv!

Att du inte haft några problem själv betyder inte att det är rätt sak att göra...

 

En olja åldras inte enbart av motortimmar och utöver det blir det restprodukter i oljan som man gärna undviker att ha i motorn när den står över vintern.

 

Listar din hojtillverkare vart annat år som tidsintervall är det såklart ok. Mitt råd är alltid att följa vad tillverkaren angett. Jag tror inte till skillnad från en del andra på forumet att intervallen skrivs för att tjäna maximalt med pengar. Jag anser att de fyller en funktion.

 

Att hellre byta för ofta än för sällan kommer för min del också från erfarenheter på bilsidan. Kör man trimmat och kanske tom. på bana vill man ge motorn bästa möjliga förutsättningar. Tar man ut dubbla originaleffekten tullar man på marginaler och då vill jag veta att jag gjort mitt för att sakerna skall hålla ihop.

 

Alla blir saliga på sin tro, men att byta olja varje år är aldrig fel även om det oftast fungerar ok ändå. Blir lite trött på denna pajkastning så fort man rekommenderar någon att ta det säkra före det osäkra.

Nu talar vi ju inte om trimmade motorer där man tar ur dubbla orginaleffekten utan vanliga hederliga båtmotorer, tror tusan att man inte bara byter olja o filter på en så trimmad motor utan även plockar ner och mäter lagerspel och annat slitage effter varje tävling nästan, men det är en helt annan sak

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det en rätt obetydlig kostnad att byta olja, för mig går det åt 2 liter mineralolja, så jag byter om jag inte kört ovanligt lite. Men den kostnaden ska konkurrera med ett antal andra obetydliga kostnader där man kan föra liknande resonemang.

Byta kylvätskan varje eller vart tionde år? Kostar ju väldigt lite.

Byta impeller varje år eller när det behövs?

I den ena bilen har tillverkarens rekommendation varierat mellan 2000 och 3000 mil, så där struntar jag i det och byter olja var 1500:e mil för en tusenlapp och lite större service vid 3000. I den andra bilen som rullar obetydligt byter jag olja vartannat år.

Huset målade jag om förra året, färg för ett par tusen, det var nog 15 år sen.

Ska man slipa skidorna varje säsong för en femhundring?

Slipa skridskor efter varje tur eller bara ett par gånger per säsong för några hundra? Jag tar ett tag med brynet emellanåt när det känns oslipat.

Plåga sig hos tandhygienisten en eller två gånger per år?

Det finns alltså massor av periodiska underhållsåtgärder för småpengar, men tillsammans blir det en del, så jag tror på att tillämpa ett eget välövervägt underhållsprogram med utgångspunkt i vad tillverkaren säger.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan försämras i viss mån med tiden och inte bara driftstimmarna, dock håller jag fullständigt med om att det ofta är en hysteri på oljebytsintervaller samt att byta impeller.

 

Kunde nästan direkt när jag läste TS inledningsfråga säga att det kommer bli ett antal svar i stil med "kostar så lite, byt så slipper du fundera". Ja, varför inte byta allt annat också såsom tändstift, kamrem m.m. - eller göra det en extra gång under säsong också ?

Själv byter jag olja vartannat år i både entusiastbilarna och båten, och ligger ändå på bara en bråkdel av det föreskrivna antalet mil eller timmar mellan bytena.

 

Ett oljefilter är mekaniskt. En mekanisk sil åldras inte med tiden, utan här är det ännu mer timmar/mil som styr. Det byter jag ibland bara vart fjärde år. Öppnade efter ett sådant tillfälle förresten ett "4-årsfilter" för att titta, och det såg ut som nytt.

 

De som förespråkar mycket frekventa byten av det ena och andra glömmer kanske bort hur omständligt och inte minst slabbigt det kan vara på en del installationer, eller är kanske t.o.m. är de sådana som hellre mekar med än använder båten.

 

Har man svårigheter att må bra och sova på nätterna för att man grubblar på om oljan klarar sig 50 timmar till, om filtret blivit halvt igensatt efter 80 timmars körning eller om man t ex gjorde ett stort misstag som köpte den från Biltema skall naturligtvis byta olja, filter och hålla sig till finfabrikaten.

Likaså om man känner någon som hade en kompis som hört en som råkat ut för att motorn skurit för att han inte bytte olja efter säsongens korta användning så skall man absolut byta olja. Ofta.

 

Annars är motorns manual och dess tim/tidsangivelser ett tämligen bra rättesnöre ;)  - om man inte mår alltför dåligt av det....

I mina maskiner från claas   står i servicemanualen 600 timmars olje samt filterbyte, ELLER byte minst 1 gång per år( oavsett körda timmar ). Finns väl någon anledning att en tillverkare skriver så, inte bara för att det är kul antar jag. Och olja filter byts i regel inför vintervilan då dessa i princip står från sen höst till tidig vår, likt en båtmotor. ;)

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det en rätt obetydlig kostnad att byta olja, för mig går det åt 2 liter mineralolja, så jag byter om jag inte kört ovanligt lite. Men den kostnaden ska konkurrera med ett antal andra obetydliga kostnader där man kan föra liknande resonemang.

Byta kylvätskan varje eller vart tionde år? Kostar ju väldigt lite.

Byta impeller varje år eller när det behövs?

I den ena bilen har tillverkarens rekommendation varierat mellan 2000 och 3000 mil, så där struntar jag i det och byter olja var 1500:e mil för en tusenlapp och lite större service vid 3000. I den andra bilen som rullar obetydligt byter jag olja vartannat år.

Huset målade jag om förra året, färg för ett par tusen, det var nog 15 år sen.

Ska man slipa skidorna varje säsong för en femhundring?

Slipa skridskor efter varje tur eller bara ett par gånger per säsong för några hundra? Jag tar ett tag med brynet emellanåt när det känns oslipat.

Plåga sig hos tandhygienisten en eller två gånger per år?

Det finns alltså massor av periodiska underhållsåtgärder för småpengar, men tillsammans blir det en del, så jag tror på att tillämpa ett eget välövervägt underhållsprogram med utgångspunkt i vad tillverkaren säger.

Håller till viss del med, tillverkaren garderar sig för hen vet ju inte om du kör 25 tim/år eller 600

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det en rätt obetydlig kostnad att byta olja, för mig går det åt 2 liter mineralolja, så jag byter om jag inte kört ovanligt lite. Men den kostnaden ska konkurrera med ett antal andra obetydliga kostnader där man kan föra liknande resonemang.

Byta kylvätskan varje eller vart tionde år? Kostar ju väldigt lite.

Byta impeller varje år eller när det behövs?

I den ena bilen har tillverkarens rekommendation varierat mellan 2000 och 3000 mil, så där struntar jag i det och byter olja var 1500:e mil för en tusenlapp och lite större service vid 3000. I den andra bilen som rullar obetydligt byter jag olja vartannat år.

Huset målade jag om förra året, färg för ett par tusen, det var nog 15 år sen.

Ska man slipa skidorna varje säsong för en femhundring?

Slipa skridskor efter varje tur eller bara ett par gånger per säsong för några hundra? Jag tar ett tag med brynet emellanåt när det känns oslipat.

Plåga sig hos tandhygienisten en eller två gånger per år?

Det finns alltså massor av periodiska underhållsåtgärder för småpengar, men tillsammans blir det en del, så jag tror på att tillämpa ett eget välövervägt underhållsprogram med utgångspunkt i vad tillverkaren säger.

Sen är det ju lite skillnad på kostnad att slipa skidorna, jämfört med att kanske renovera en motor, för runt 100 000.

Det är i den relationen 10 liter olja verses ökat slitage ligger, sen är ju resten upp till var och en. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Yamaha F150 från 2005 (fyrtakt). Den har gått ca 30h i år efter olje och filterbyte förra året.

 

Det sägs att man ska byta 4-taktsoljan varje år, är det nödvändigt även när motorn inte gått så långt?

 

Om man byter olja är det helt nödvändigt att byta filer också?

Har en snarik motor, Yamaha F100 från 2001. Kör den ca 40 timmar per år. Byter Olja och filter vart tredje (3e) år.

Använder dessutom Biltemas halvsyntetiska olja, Oljan hinner aldrig bli nämnvärt smutsig under dessa 120 timmar.

Däremot kör jag motorn rejält varm om jag ej använt båten under en tid (några månader) för att driva ut ev. fuktighet i olja/motor.

 

Impellern bytte jag efter 9 år och den var lite sliten på vingarna. Kamremmen bytte jag efter 12 år och den var ihop med spännrullen etc helt i nyskick!! Inga sprickor och inget synligt slitage)

Hade utan problem gått 12 år till på samma rem.

Kontrollerar oljan i växelhuset varje år, men byter inte om den inte är kontaminerad av vatten.

 

Bor på en ö så jag är beroende av en fungerande motor. Har kört långa perioder i nermot 20 minusgrader med denna Yamahan,,,,,Är det kallt så kostar ja på den en liten varmkörning på 2-3 minuter efter start.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...