Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
fredriklindell

Motor tiltad eller ej

Rekommendera Poster

Skall motor (stor 4-taktare) vara otilltad eller kan den vara tilltad vid vinterförvaring på trailer? (nu är den tilltad och batteriet borttransporterat)

 

Tänker serva motorn själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om den är täckt så inget vatten kommer in vid avgasutsläppet kan du ju ha den tiltad,men varför ?är ju lättare o ha den nertippad,eller tar den i backen?har min på trailer nedtippad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar gå att tilta ner manuellt utan batteridrift, om det är det som är problemet.
Tror man öppnar nån ventil på tiltcylindern så sjunker riggen av sig själv.

Vet inte vad du har för motor men boatinfo.no har många bra verkstadshandböcker där detta brukar beskrivas detaljerat.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära att motorn skall förvars med tiltkolven obelastad, varför jag brukar ha en planka mellan fäste och rigg. Samma när jag trailar båten.

 

/B

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alldeles säkert en såkallad release valve som Thomas nämnde. Öppna denna försiktigt och håll tassarna borta så att du inte blir klämd. Stöd för avlastning bör användas vid transport, men behövs inte om motorn fälls ned.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fällde ner min motor en dag med plusgrader en vinter då jag haft den upptiltad. Det rann säkert en halvliter vatten ur avgasutsläppet men motorn klarade sig utan problem. Efter det har jag varit noga med att tilta ner på hösten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Otiltat" är att föredra av flera orsaker, framför allt att cylindern i kolven inte utsätts för onödigt slitage då den är helt exponerad i tiltat läge. Vatten tränger mkt lättare in som nämnts ovan, om motorn är tiltad, samt att en tiltad motor belastar både akterspegel och fäste mkt mer än en otiltad motor gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Motorn skall ned med andra ord. Problemet är att det supertunga batteriet och motorn är på varsitt håll. Vad tror ni om ett 12 v mc-batteri från Biltema på kanske 5-7 ah som kan användas istället? Det borde väl ge tilllräcklig ström för ändamålet? Då kan man köra länspumpen en sista gång också vilket jag också glömde. Hur mktt cca behöver man för stt kunna nödstarta motorn om man tänker sig funktionen nödbatteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fredriklindell skrev: Hur mktt cca behöver man för stt kunna nödstarta motorn om man tänker sig funktionen nödbatteri?
 
Vet fortfarande inte vad du har för motor annat än att den är en "stor fyrtaktare".
Men bara för att ta ett exempel så anges för Mercury 225/250 värdena 490 CCA eller 630 MCA enligt bilden nedan.

[På moderna utbordare med inbyggda datorer så bör man nog inte snåla med CCA/MCA. Förmågan att ge hög strömstyrka utan alltför högt spänningsfall kan påverka dess "hjärnkontor"? Åtminstone så brukar det ofta stå i sådana motorers verkstadshandböcker - angående elfel - börja alltid med att full-ladda batteriet. Nån ålderdomlig segdragning - läs: stort spänningsfall - är knappast längre tillåten på grund av datorns spänningsbehov?]

Tror du tänker dig ett lätt portabelt "nöd-batteri" att alltid ha - fulladdat - ombord ifall allt annat fallerar? En sorts elektrisk startvev/startsnöre om man så vill, fast här på en såpass stor motor att den inte kan startas med handkraft?? Biltemas MC-batteri är nog inte optimalt*. Hmm... får bolla frågan vidare till forumets "batteri-nördar" som har koll på det senaste :-)   
(*) Gamla traditionella blysyra-batterier är förmodligen inte den bästa teknologin för sådan användning? Självurladdar ju rejält, är tungt med låg energidensitet, kan läcka syra ifall det inte är av gel-typ.
Hehe, tänker mig i fantasin ett lämpligt underhållsfritt superduper fickbatteri med 630 MCA och kanske minst 1 Ah för detta ändamål. Finns en sådan "tulipana-ros" ens på kartan? Med dagens allt mer kraftfulla batterier, ni som följer batteriers tekniska utveckling? (Svårt praktiskt att ansluta grova kablar typ 15 kvmm till ett 12-volts pytte-fickbatteri, men man kan väl få fundera över vad naturlagarna kan tillåta i fråga om små lätta "fickbatteriers" tänkbara maxströmstyrka?)
Bildkälla här.
post-86835-0-17125900-1477477266_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Verado 200 hk 2010.

 

Dett blir till att släpa ut batteriet till båten igen. Suck.

 

Kan i sammanhanget nämna att Optima Blue 60 ah med 815 cca fortfarande presterar 12,7 v i vilospänning och 800 i cca (efter en natts vila) med CTEKs batteritestare efter att ha kört en M100 med recond på det. Efter sju säsonger. Det känns som bra kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du i o f s rätt i. Har dock aldrig gjort så, och med en viss resa till båten så är det nog mer safe att ha med batteriet dit. Då kan jag även köra den elektriska bilgepumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick lära mig att lägga en kloss mellan marken och skäddan på utombordaren. Så att akterspegeln fick lite avlastning under vintervilan.

 

Om du öppnar din dyvika och har lätt lutning på trailern, så behöver du nig inte köra någon länspump.

 

Tungt batteri? Se det som ett träningspass! Cyklar varje dag till jobbet. Bra för ekonomi, gratis träningstid ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt skulle backspegeln skadas av att ha motor hängandes? Sjunker båtbockarna så kan belastningen bli betydande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med guestsson...

 

Akterspegeln har inga problem att hantera denna vikt och ett växelhus skall inte utsättas för belastning på det sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...