Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
firefish

Opisometer, var hitta?

Rekommendera Poster

Jag söker en opisometer för sjökort, alltså en mätare med ett hjul på man kan dra över en karta för att mäta avståndet.

 

Det finns analoga att köpa (har jag insett när jag väl listade ut vad prylen heter) men helst skulle jag vilja ha en digital där man kunde knappa in sjökortets skala och sedan få avståndet presenterat i sjömil.

 

Något eminent forumanvändare som sett någon sådan någonstans?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa har jag hittat men tyvärr har de inte M som enhet. Inte för att det är ett stort besvär men skulle gärna ha en som visar "rätt" från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett par styckenpost-62895-0-33989500-1476793383.jpg

Silvavarianten gillar jag inte eftersom man inte kommer ihåg åt vilket håll man körde när man ska läsa av den. Oftast dock på kartor utan angiven skala t.ex. 1:15000 så man måste rulla tillbaka utmed någon känd sträcka, brukar ju finnas någon linje med avståndsangivelser.

Den andra gillar jag inte eftersom den slirar på underlaget.

Gjorde en egen genom att limma ett kugghjul på en mutter, dra muttern i botten på en skruv, rulla kuggjhulet på kartan och sedan rulla tillbaka utmed någon känd sträcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa har jag hittat men tyvärr har de inte M som enhet. Inte för att det är ett stort besvär men skulle gärna ha en som visar "rätt" från början.

Åtminstone en har ju så man kan mäta en längd och sedan ange en enhet, så du kan mäta en skala och sedan ange t ex "5" (eller hur långt du nu mäter) för att kalibrera mätaren. Sedan är det ju bara att mäta loss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden papperskort fortfarande var modernt hade jag en sådan där. Jag rullade ut var jag skulle åka sen rullade jag tillbaka på latitudsskalan i höger eller vänsterkanten.

Problemet var mest att rulla åt rätt håll.

Den "riktiga" som användes på sjökort på detta heter "Elliot Opisometer"

Numera använder jag Navionics autorouting i paddan. Inte för att gå efter utan för att få en uppfattning om avståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en superenkel på eBay som visar cm på ena sidan, tum på andra. Tar väl inte många gånger innan man lärt sig av en cm blir i sjömil på de vanligaste skalorna.

 

Att den är tillverkad i Sovjetunionen är väl ett mått på god kvalitet. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...