Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Niklas-L

Vinterkonservera 4-takt med förgasare

Rekommendera Poster

I höstens timme har jag varit ute och köpt en Uttern HT båt med en 90 hk Honda från år 2000. (fyrtakt)

 

Har idag en äldre 2-takt Johnsson samt en Mercery Optimax.

 

Kör spolmuff med sötvatten och sedan glykolblandning på bägge, men den äldre 2 taktaren med förgasare kör jag "motorkonserveringsspray" i förgasaren, tills motorn stannar, vidare lossar jag tändstiften och sprutar in lite där, innan jag knycker till på tändningen, sprutar lite mer samt sätter tillbaka stiften. Optimaxen gör jag inte detta på, då den har en typ av insprutningsteknik.

 

Hur skall jag gå tillväga med min "nya" Honda motor?

 

Tacksam för era tanka och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra i stort som du gör på dina andra motorer men brukar köra sista 30 min på alkylatbensin så att det inte blir något skit i slangar och förgasare av gammal bensin. Alkylatbensinen tål ju lagring betydligt bättre än vanlig bensin.

Sen det vanliga med oljenipplar, propelleraxel, sprayning med fogging oil över leder och elektronik osv.

Har iofs en Yamaha men förmodar att det inte är så stor skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som ofta brukar förorsaka strul på våren är om det funnits vatten i motors bränslesystem under vintern. Det leder till korrosion och igenkletade munstycken. I motorer med insprut kan det bli rejält dyrt att fixa även för den händige. Med förgasarmotorer så är det mest en massa onödigt jobb, båten måste upp igen och förgasarna demonteras. 

 

Alkylat är nog bra, men jag skulle rekommendera att hälla i samma typ av bränslestabilisator som används/krävs för insprutade motorer direkt i tanken. Detta bör göras innan upptagning så att stabiliserad soppa finns i förgasarna. Det vattenavskiljande filtret bör bytas, men det kan funka att tömma det i en glasburk. Om det är fritt från vatten så kan det återanvändas.

 

Det absolut viktigaste är dock att som sista åtgärd tömma alla flottörhus. Ge akt på om det kommer vatten. 

 

Det brukar vara lite knepigt att spraya konservering i fyra insug samtidigt så, ett alternativ skulle kunna vara att blanda till lite alkylat eller stabiliserad soppa med 5-10 % motorolja och som näst sista åtgärd först köra flottörhusen tomma och därefter köra motorn på konserveringssoppan några minuter. Sista åtgärden blir återigen att tömma flottörhusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad är vitsen med glykol i en utombordare?

har aldrig gjort ngt annat än kört ut vattnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad är vitsen med glykol i en utombordare?

har aldrig gjort ngt annat än kört ut vattnet

Glykol har rostskyddande egenskaper. Finns även speciell rostskyddsolja för kylkanaler.

/Claes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercurys äldre insprutade tvåtaktare vill ha en konserveringsprodukt i bränslet för att skydda spridare och liknande. Proceduren är att man byter bränslefilter och fyller upp det nya filtret till typ hälften med vätskan (som tydligen är motsvarande som bränslestabilisatorer typ Redline SI-1 och liknande. Sedan ska även soppan i tanken behandlas innan man startar motorn och låter den gå i tio minuter.

 

Du bör kunna göra på samma sätt med din fyrtaktare, dvs byt filter och använd någon bra produkt/tillsats. Töm vattenavskiljare samt som ovan påpekats även flottörhus på eventuellt vatten. Kör sedan motorn så länge att du är säker på att det behandlade bränslet nått fram överallt. Du behöver inte tömma flottörhusen igen efter detta är gjort.

 

Att fogga motorn är inte fel, samt naturligtvis att byta motorolja och filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow, nu blir jag orolig, har under 30 år som båtägare inte gjort något förutom att se till att inget vatten finns kvar i motorn, har aldrig haft problem att starta med fjolårets bensin i tanken, lär inte vara någon större skillnad oavsett 2/4-takt, diesel!

Men jag hade nog bytt motorolja nu på hösten om du inte har nån historik på senaste bytet!

Redigerad av Gidis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson: Du brukar ha bra koll på Mercury. Jag blev rådd att inte köra med alkylat i min Mercury 200hk 2t carb -05 då packningar mm i den inte skulle tåla detta. Vet du om det ligger nåt i det? Var så smidigt när jag gjorde det första året och bara la ner en slang med blåsa i en alkylatdunk när jag konserverade motorn och då hade mer stabil bensin i motorn över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson: Du brukar ha bra koll på Mercury. Jag blev rådd att inte köra med alkylat i min Mercury 200hk 2t carb -05 då packningar mm i den inte skulle tåla detta. Vet du om det ligger nåt i det? Var så smidigt när jag gjorde det första året och bara la ner en slang med blåsa i en alkylatdunk när jag konserverade motorn och då hade mer stabil bensin i motorn över vintern.

Det finns nog ingen som kan garantera att alkylat är helt problemfritt. Jag har använt det, men aldrig till att konservera någon utombordare. Wanmar, proffsmek som var med på listan ett tag ansåg att alkylar skapade problem, jag minns dock aldrig att han förklarade vaför. För ett antal år sedan ringde jag OKQ8s lab och frågade om aklylat. Det fanns då enstaka rapporter om att alkylat verkat uttorkande på gummidetaljer i bränslesystemet på t.ex. gräsklippare. Jag konserverade min Merc V6 2T carb med en separat tank med ca 5 % outboardolja efter att först ha kört motorn varm. När det började ryka ordentligt stängde jag av och tömde flottörhusen. För att slippa strul med stiften hade jag en uppsättning begagnade stift som bara användes till konservering och första uppstart på våren. Metoden bör funka lika bra på en 4-T med förgasare, men rekommenderas inte att användas till insprutade motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du hade en bra rutin för detta! Tack för info. Då skippar jag alkylaten och fortsätter köra med fuel stabilizer och tömma flottörhusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så som jag fick höra av min verkstad var det bästa att tanka vanlig bensin och tillsätta en bra bränslestabilisator - inte slabba med alkylat som kunde påverka packningar, slangar, mm.
Dessutom har alkylat annan densitet så motorerna går för magert på alkylat om man inte bestyckar om dem. Så vanlig bensin - som motorerna är byggda för + bränslesatbilisator är det jag kör med sedan flera år tillbaka och som båda verkstäderna jag pratat med rekommenderar.

Förra året köpte jag STA-BIL 360 Marine och skippade för första gången att spruta in olja i tändstiftshålen - det funkade kanon och sparade tid.





 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkylat kan verka uttorkande på gummipackningar som inte tål etanol... ja just det.. pga att alkylatbensinen inte innehåller någon etanol.

 

Det fungerar så att man kör en äldre motor på etanolblandad bensin. Motorn innehåller gummipackningar som sväller i etanol. Det blir inget problem eftersom packningarna fortfarande tätar. Sedan byter man till alkylatbensin och då försvinner etanolet som fått packningarna att svälla. Packningarna krymper och börjar läcka... ägaren tror att det är fel på alkylatbensinen.

 

Fast numera borde det knappast finnas några packningar kvar som inte tål etanol.

 

Det har också förekommit andra plastmaterial och gummidetaljer som inte tålt etanol. Ett exempel är B&S gräsklippare med tidiga plastförgasare där etanolen gjorde att munstycket blev större och större efterhand. Eller att gummimembranet svällde av etanolen och då slutade fungera.

 

Det är alltså etanolinblandningen som ställt till med problem inte alkylatbensinen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...