Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
C345Fina

Hål i kölen, vafalls!

Rekommendera Poster

Funderar på vad de runda hålen i min blyköl är för något. Ca 15cm i diameter med vad som verkar vara fyllning av fogskum och lock av epoxyfiller. Ser likadant ut på andra sidan kölen. Tilläggas bör att det är en fenköl i bly på en Contrast 345.

 

edit: mobilsidan gick inte att ladda upp redan tagna bilder

post-109945-0-68994800-1476564183_thumb.jpg

Redigerad av C345Fina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Foto som visar placering och utformning skulle nog ge korrektare svar, nu får det bli gissning.

Sitter hålen t.ex. underifrån och upp i kölen eller tvärs igenom kölen? Hur är hålen placerade längs kölen o.s.v.

 

Sannolikt ett antal hål som finns sedan gjutningen av kölen, Inne i hålen (i fogskummet) sitter nog slutet av en kölbult med bricka (förhoppningsvis) och mutter. Man stoppade in en hylsnyckel/fast nyckel i hålet och höll emot för att dra fast kölen (dra kölbultarna). Om du tittar inne i båten under durken så sitter det troligen kölbultar som motsvarar hålens placering.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Foto som visar placering och utformning skulle nog ge korrektare svar, nu får det bli gissning.

Sitter hålen t.ex. underifrån och upp i kölen eller tvärs igenom kölen? Hur är hålen placerade längs kölen o.s.v.

 

Sannolikt ett antal hål som finns sedan gjutningen av kölen, Inne i hålen (i fogskummet) sitter nog slutet av en kölbult med bricka (förhoppningsvis) och mutter. Man stoppade in en hylsnyckel/fast nyckel i hålet och höll emot för att dra fast kölen (dra kölbultarna). Om du tittar inne i båten under durken så sitter det troligen kölbultar som motsvarar hålens placering.

 

Tack för svaret!

Fick upp en bild när jag satte mig vid datorn, kanske ger bättre ledtråd.

 

Då det sitter sex kölbular i 1-2-2-1 konfiguration och kölen bara har ett stort hål på mitten så kan det nog inte vara kölbultsmothåll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara ett hål man kan lyfta kölen i vid produktionen. Ett ynka hål underlättar hanteringen ganska avsevärt. Riktigt listigt om det är så.

 

Det kan också ha med gjutningen att göra. Om kölen gjuts stående kan det behövs något som håller ihop gjutformen i mitten för att formen inte ska bågna under trycket av flytande bly.

 

Jag tror mest på det sista alternativet eller varför inte en kombo av de två.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ren gissning bara. Men kan inte varvet ha använt likadana kölar på två liknande båtar, men velat ha den en aning lättare på din modell än på den andra? Och därför lagt in ett lättare material än bly på nogra noga valda platser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej nyfikenheten tog överhanden så jag gick lös med morakniven.

Visade sig att Mackey verkar ha gissat rätt. Bara ett hål rakt igenom centrum på kölen, inget annat spännande som jag hoppats på.

 

Så nu får jag snällt fylla igen med fogskum, epoxyfiller och bottenfärg igen. 

post-109945-0-93026100-1476643718_thumb.jpg

Redigerad av C345Fina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyll med bly så får du en lite styvare båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på besök vid ett båtvarv i fredags.

På utsidan pågick ett arbete där man skulle lyfta bort kölen från en båt med en kölskada. Båten stod i en rätt hög vagga, nedersta delen av kölen hängde nog omkring 30 cm ovanför marken.

Det såg ut precis som på din bild, ett håll i mitten av blyklumpen. I detta hål träddes ett rör in, och sedan kom man fram med en gaffeltruck, på vars gafflar detta rör vilade.

Någon inne i båten stack upp huvudet ur ruffen och ropade "Nu är alla lossade" varvid föraren av gaffeltrucken sänkte gafflarna några cm, varvid kölen hängde där perfekt balanserad, endast några strängar av gammal tätmassa förenade båten med kölklumpen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elegant lösning. Undras hur konstruktören hittat / prickat tyngdpunkten så exakt? Trist om kölen svänger runt och hänger uppochner...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elegant lösning. Undras hur konstruktören hittat / prickat tyngdpunkten så exakt? Trist om kölen svänger runt och hänger uppochner...

 

Ögonmått, och erfarenhet!

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Elegant lösning. Undras hur konstruktören hittat / prickat tyngdpunkten så exakt? Trist om kölen svänger runt och hänger uppochner...

 

Ögonmått, och erfarenhet!

 

 

 

Kalle

 

Eller så räknar man :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he, ni har inte träffat några gammla gjutare ser jag.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Elegant lösning. Undras hur konstruktören hittat / prickat tyngdpunkten så exakt? Trist om kölen svänger runt och hänger uppochner...

 

Ögonmått, och erfarenhet!

 

 

 

Kalle

 

 

Det är nog många nutidsmänniskor som inte ens kan ana vad gamla gubbar kunde göra förr i tiden, utan utbildning och kraftfulla datprogram.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog många nutidsmänniskor som inte ens kan ana vad gamla gubbar kunde göra förr i tiden, utan utbildning och kraftfulla datprogram.  :P

 

 

Utbildning hade de allt fast kanske inte i skolbänken.

Jag lånade en tumstock av en gammal snickare. Det gick inte att läsa några siffror, han hade den bara som ögonmått.

En fröjd att se "riktiga" yrkesmän jobba!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad kul att ha ett sådant där "glory hole" i kölen! Vad folk ska undra, spekulera och diskutera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...