Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
JonasMe

Hjälp mitt UF

Rekommendera Poster

Vi kommer att starta upp ett UF som kommer att syssla med förtöjningar till båtar och det hade varit väldigt snällt om du hade svarat på dessa 4 frågor https://goo.gl/forms/Llic70MudEigAmx63 för att hjälpa oss komma igång Mvh JonasMe.(jag hoppas inte detta räknas som spam för att jag la upp detta i motorbåtsnack också)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så mycket frågor där... Hoppas du får ut det du hoppas på av enkäten. Jag vet inte hur andra svarar. MEN... När jag går runt i båtklubben så ser jag många jävligt kassa förtöjningar där tamparna bara är en liten del av själva förtöjningen. Då låg jag nyligen i en kubb med 1000 båtar och nu i en med kanske 600.

 

Tampar och splitsning i all ära. Men många har i sina förtöjningar riktigt kassa karbinhakar fast flera båtklubbar kräver, om man ska ha en hake, en merkx hake.Sådana har nästan inga. Har man fjädrar så har fertalet båtklubbar krav på parallell KEDJA, medans många då självklart inte brys sig alls i reglerna. Jag funderar på att ta upp detta på ett möte då jag ser risken för min båt som klart större p g a klåpare i andra delar av hamnen.

 

Kör själv splitsade öglor överallt. Fram har har jag fjädrar med extra kedja plus band (banded var med från början). Bak har jag p g a kort avstånd 2 st bungys per sida och fram (trots fjädrar) en bungy per sida som avlastning.

 

 

Peo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bumpa andra tråden i ämnet, istället för att starta en ny?

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bumpa andra tråden i ämnet, istället för att starta en ny?

 

 

 

Kalle

 

För att jag visste inte om alla kollar i motor sektionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför inte bumpa andra tråden i ämnet, istället för att starta en ny?

 

 

 

Kalle

 

 

För att jag visste inte om alla kollar i motor sektionen.

 

 

Egentligen räcker det att starta en tråd i ett underforum. Skulle tro att de allra flesta ändå kollar där de 70 senaste aktiva trådarna syns. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför inte bumpa andra tråden i ämnet, istället för att starta en ny?

 

 

 

Kalle

För att jag visste inte om alla kollar i motor sektionen.

Ingen fara. Alla väljer ju själv om dom läser eller ej.

Hoppas ni får den info och det utbyte ni önskar. Lycka till med ert UF.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej JonasMe!

Har du funderat lite mer över vad du egentligen frågar i enkäten? Mman får en känsla av att du vill se om det finns en "marknad" för "färdiga linor att förtöja med vid bryggan.

 

Nu tror jag att det är så att förutom extrema nybörjare så har alla som har båt, i vart fall seglare som måste hantera en hel del linor, ganska bra reda på hur man "knyter" fast båten o kan förmodloigen splitsa ett öga på treslagen lina. I 90 % av alla bryggor så är man så skyddad så man behöver inte en masa fjädrar å extra kätting mm. Oftast, påstår jag, är även en gummicord/dämpare överflödigt. Å blire en riktig storm, en sån som "aldrig hänt förut", ja.....då hjälper ingenting om linorna är klena, knaparna slits loss, båtarna slänger in i varandra.

 

Lite av nöjet med en båt är att bla fixa till sina linor å pyssla med det. Å de som ännu inte lärt sig frågar grannbåten, lite av tjusningen med båtägande är att träffa andra  som seglar å känner igen problemen å delar med sig av sina erfarenheter.

 

Bättre att få hjälp med att splitsa ett öga av grannbåten än att springa å köpa ett färdigt splitsad hos fina Båtaffären.

 

Just genom att folk har "blivit" med båt men inte har traditionen har lett fram till en massa "okunnighet" med konsekvenser, inte bara när det gäller att förtöja. Den trenden är det bättre att vända på än att fortsätta o slå huvet i väggen å testa sig fram var o en.

 

Så ytters så är din "affärside" lite onödig som jag ser det. Jag skulle hellre försöka hålla kurser i hantering av linor å slå knopar å förtöjningsteknik o dyl. Fast jag antar att det skulle inte komma så många deltagare. För de som skulle behöva lära sig vill inte erkänna att de inte är "Big-Sailors" å de som redan kan behöver ju inte kursen.

 

Men nu har jag i vart fall väckt en tanke.  Få se hur mycket käftande detta drar igång å vilka påhopp jag får.  :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej JonasMe!

Har du funderat lite mer över vad du egentligen frågar i enkäten? Mman får en känsla av att du vill se om det finns en "marknad" för "färdiga linor att förtöja med vid bryggan.

 

Nu tror jag att det är så att förutom extrema nybörjare så har alla som har båt, i vart fall seglare som måste hantera en hel del linor, ganska bra reda på hur man "knyter" fast båten o kan förmodloigen splitsa ett öga på treslagen lina. I 90 % av alla bryggor så är man så skyddad så man behöver inte en masa fjädrar å extra kätting mm. Oftast, påstår jag, är även en gummicord/dämpare överflödigt. Å blire en riktig storm, en sån som "aldrig hänt förut", ja.....då hjälper ingenting om linorna är klena, knaparna slits loss, båtarna slänger in i varandra.

 

Lite av nöjet med en båt är att bla fixa till sina linor å pyssla med det. Å de som ännu inte lärt sig frågar grannbåten, lite av tjusningen med båtägande är att träffa andra  som seglar å känner igen problemen å delar med sig av sina erfarenheter.

 

Bättre att få hjälp med att splitsa ett öga av grannbåten än att springa å köpa ett färdigt splitsad hos fina Båtaffären.

 

Just genom att folk har "blivit" med båt men inte har traditionen har lett fram till en massa "okunnighet" med konsekvenser, inte bara när det gäller att förtöja. Den trenden är det bättre att vända på än att fortsätta o slå huvet i väggen å testa sig fram var o en.

 

Så ytters så är din "affärside" lite onödig som jag ser det. Jag skulle hellre försöka hålla kurser i hantering av linor å slå knopar å förtöjningsteknik o dyl. Fast jag antar att det skulle inte komma så många deltagare. För de som skulle behöva lära sig vill inte erkänna att de inte är "Big-Sailors" å de som redan kan behöver ju inte kursen.

 

Men nu har jag i vart fall väckt en tanke.  Få se hur mycket käftande detta drar igång å vilka påhopp jag får.  :)

Så klart har vi tänkt över detta och vi förstår vad du menar men du syftar på de människor som är redan kan göra det. Men det männsikor som vi skall rikta oss åt är de människor som inte kan eller inte har tiden till att fixsa det själva.Om man bra går och kollar på en vanlig brygga så kan man se att det ärr väldigt många som har fruktansvärt dåliga förtöjningar så förhoppnings vis så finns det än "ganska" stor marknad för får UF. Men din ide  den kan funka men det är nog lite som du sa att folk gillar inte att gå på såna kurser. Men om inte vår första ide funkar kan nog din vara något som vi kan testa efter åt. tack för dit råd mvh Jonas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej JonasMe!

Har du funderat lite mer över vad du egentligen frågar i enkäten? Mman får en känsla av att du vill se om det finns en "marknad" för "färdiga linor att förtöja med vid bryggan.

 

Nu tror jag att det är så att förutom extrema nybörjare så har alla som har båt, i vart fall seglare som måste hantera en hel del linor, ganska bra reda på hur man "knyter" fast båten o kan förmodloigen splitsa ett öga på treslagen lina. I 90 % av alla bryggor så är man så skyddad så man behöver inte en masa fjädrar å extra kätting mm. Oftast, påstår jag, är även en gummicord/dämpare överflödigt. Å blire en riktig storm, en sån som "aldrig hänt förut", ja.....då hjälper ingenting om linorna är klena, knaparna slits loss, båtarna slänger in i varandra.

 

Lite av nöjet med en båt är att bla fixa till sina linor å pyssla med det. Å de som ännu inte lärt sig frågar grannbåten, lite av tjusningen med båtägande är att träffa andra som seglar å känner igen problemen å delar med sig av sina erfarenheter.

 

Bättre att få hjälp med att splitsa ett öga av grannbåten än att springa å köpa ett färdigt splitsad hos fina Båtaffären.

 

Just genom att folk har "blivit" med båt men inte har traditionen har lett fram till en massa "okunnighet" med konsekvenser, inte bara när det gäller att förtöja. Den trenden är det bättre att vända på än att fortsätta o slå huvet i väggen å testa sig fram var o en.

 

Så ytters så är din "affärside" lite onödig som jag ser det. Jag skulle hellre försöka hålla kurser i hantering av linor å slå knopar å förtöjningsteknik o dyl. Fast jag antar att det skulle inte komma så många deltagare. För de som skulle behöva lära sig vill inte erkänna att de inte är "Big-Sailors" å de som redan kan behöver ju inte kursen.

 

Men nu har jag i vart fall väckt en tanke. Få se hur mycket käftande detta drar igång å vilka påhopp jag får. :)

I vår båtklubb med ca 140 båtar så skulle 70% behöva köpa färdiga splitsade förtöjningstampar, fram och bak med fjäder eller gummidämpare. Jag tror inte att någon tar sig tid att vare sig fråga en båtgranne om råd hur man splitsar och ännu mindre visa hur det går till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men oj...Tompelompe.....ser det verkligen ut så?

Då blir jag nästan förskräckt för då har det gått längre än jag trodde med "förfallet". Dvs att folk har blivit med båt men inte lärt sig grunderna å de elementeraste sakerna innan. Så då skulle pojkarna ha en "marknad"? Mamma mia, jag blir beklämd.

Säljs det i så fall en massa färdigsplitsade öglor i båtbutikerna?

 

Nu går jag inte så ofta direkt på bryggor å kollar andras förötjningar men jag har själv inte sett såååå mycket i den vägen.

 

Börjar förstå lite mer att vissa skriker efter båtkörkort. Kanske läge att ropa efter även praktiska saker för förarbeviset, som att kunna slå en enkel pålstek. För det är väl inte så att det finns en massa som folk som säger att det där struntar jag i å köper en repstump bara JAG får komma ut NU å sedan tänker inte ens på resten/konsekvenser/andra båtar mm .I så fall har det gått väl snett med båtlivet. Värre än jag trott, men jag är ju lite ensamseglare å rör mig inte i marinor så jag har nog inte märkt så mycket av sånt....än...

 

Nåja,  de växel väl till sig, lär sig,  eller faller ifrån tids nog........naturliga urvalet? :o

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men oj...Tompelompe.....ser det verkligen ut så?

Då blir jag nästan förskräckt för då har det gått längre än jag trodde med "förfallet". Dvs att folk har blivit med båt men inte lärt sig grunderna å de elementeraste sakerna innan. Så då skulle pojkarna ha en "marknad"? Mamma mia, jag blir beklämd.

Säljs det i så fall en massa färdigsplitsade öglor i båtbutikerna?

 

Nu går jag inte så ofta direkt på bryggor å kollar andras förötjningar men jag har själv inte sett såååå mycket i den vägen.

 

Börjar förstå lite mer att vissa skriker efter båtkörkort. Kanske läge att ropa efter även praktiska saker för förarbeviset, som att kunna slå en enkel pålstek. För det är väl inte så att det finns en massa som folk som säger att det där struntar jag i å köper en repstump bara JAG får komma ut NU å sedan tänker inte ens på resten/konsekvenser/andra båtar mm .I så fall har det gått väl snett med båtlivet. Värre än jag trott, men jag är ju lite ensamseglare å rör mig inte i marinor så jag har nog inte märkt så mycket av sånt....än...

 

Nåja,  de växel väl till sig, lär sig,  eller faller ifrån tids nog........naturliga urvalet? :o

 

Ja, finns gott om förtöjningslinor med färdigsplitsade öglor samt monterade ryckdämpare att köpa. Så visst finns det en marknad för gymnasieelverna här, men också mycket konkurrens.

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke_Fortojning/Fortojning_Ankarlina/Fortojningslina_m_Fjader/FORTOJNINGSLINA_SVART_14MM_6M?id=06943

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke_Fortojning/Fortojning_Ankarlina/Fortojningslina_Fardigkap/3-slaget/FORTOJNINGSLINA_STORM_14MM_6M?id=15260

 

Det ingår faktiskt redan i förarbeviset att man ska kunna enkla knopar, inklusive pålstek. Sen ser jag inte hur man kan störa sig på andras förtöjningar inte är splitsade. Båten ligger kvar även utan färdiga öglor, i alla fall om man vet hur man knyter en knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...