Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BlackSparrowSOL

Mastfot till Albin Vega ( akut behov )

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är ny här på forumet och även ny till segling (3 månader gammal seglare).  Jag köpte en Albin Vega 27 och min första segeltur var söderut. Nu har jag lyckats nå södra Frankrike (efter en lång vända i Franska kanalerna).

 

Jag satt mig själv i en komisk situation och hoppas på att få lite tips från någon Legend kring hur jag får tag i en ny mastfot till min Albin Vega nr. 19 , årsm 1966.

 

Letar efter alla möjliga lösningar. begagnade mastfot, ritningar, tips och råd.

 

//

Cpt. Black Sparrow of SOL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte var du hittar en ny men vad hände med den gammla måste jag bara fråga?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa tips är att försöka hitta någon som lagar mastfoten, tror jag. Har du en bild på eländet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga runt på båtskrotarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seawolf skrev: Lite väl mycket skämtvarning i denna tråd.....
Hmm, förstörd mastfot är väl knappast något som föranleder skratt?

Trådskaparen är tydligen på väg mot kanarieöarna och råkade ut för en "rejäl malör".
Om jag rätt begriper beskrivningen i den senare länken ovan så låg masten bunden på däck för kanalfart då eländet slog till? Det är därför knappast mastfoten (däcksfasta beslaget) som är skadat, utan själva mastens ändbeslag som sopats överbord?

Litet bilder hade som sagt underlättat, gärna också mått på mastprofilen!
Tror att det kan vara en gammal Seldén-mast du har, och den firman har några franska återförsäljare. Inte för att jag tror de kan hjälpa dig med en såpass gammal mastprofil - men ibland kan man ju faktiskt ha litet tur.
Tror att den delen som slogs bort kallas "mastsko" eller kanske "skoning".

[skon måste passa mastprofilen bra för att fördela den höga vertikala påkänningen skonsamt till maströret. Men själva skon kan pop-nitas för den sitter ju normalt rejält i kläm och kommer ingenstans. (Fast då har man förstås inte tänkt på risken att krocka med masten vilande längs däck på x-bockar.)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte var du hittar en ny men vad hände med den gammla måste jag bara fråga?!

 

Masten låg på X uppe på deck. Motorn la av och vi hade en liten ström drog oss åt ett håll där ingen segelbåt borde gå. Så vi fick hjälp av en kryssare full med pensionärer och låt säga, hela processen efter det var lite halvt dramatisk. Föreställ er att knyta upp en albin vega mot ett skepp. Vi var som en fluga längs sidan. I det skedet så lyckades en vän dra av foten. Det var inte ett alternativ att hoppa i under det stora skeppet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ålrajt, shit happens! Alla båtägare vet nog detta.
Det som slagits bort och sjönk var alltså mastens nedre beslag. Är masten oskadad i övrigt?

[Detaljen kallas tydligen "skoning" enligt Seldén, i bilden nedan visserligen en variant utan blockskivor som illustrerar hur viktigt det är att avlasta maströrets profil från den höga vertikala belastningen. (Masten pressas av alla stag ner mot däcket med maximalt storleksordningen 2-3 ton i ditt fall).]
Bilden norpad ur denna pdf.
post-86835-0-71336300-1475927687.jpg

Hittade en mast från båtskrot för Albin Vega HÄR, kanske kan du övertyga dem om att lossa och sända ett paket med "skoningen" till dig? Var noga med mastprofilens mått, dumt ifall du köper fel grejor. (Masten är då inte längre säljbar som komplett, räkna med att de vill fortfarande ha uppåt 2500 bara för skoningen?)
post-86835-0-73949900-1475927769.jpg


[Hehe, jag leker litet löst med tanken att du tar bussen tillbaka där skoningen tappades. Och på nåt vänster försöker få upp den, måste ju ligga kvar på botten hyfsat nära där den tappades. Är det sluss-kanaler stängs kanske dessa nattetid och trafiken avstannar, är det en smal kanal så kanske nån fiffig tung dragg skulle kunna fiska upp den? Tror alltså inte på detta, men man har väl rätt att fantisera litet.
Tja, bara du vet hur det såg ut där den tappades, nämner detta med "draggning" eller rent av dykning mest som en kul sidofundering. (Om inte annat skulle fransoserna få nåt att snacka om, en "galen svensk" försöker dragga efter nån alu-klump. Inte illa att kunna spektakel-roa lokalbefolkningar dit man kommer? :-)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS, att Vegor åtminstone till och med nr 25 från 1966 hade trämast. Den kan förstås ha ersatts på denna aktuella Vega Nr19, men det torde innebära att typen av mastfot varken på däck eller nedtill på masten inte nödvändigtvis är som på andra Vegor. 

 

Skall meningsfull hjälp kunna ges så lär den drabbade behöva skicka en bild på hur mastens nederdel och foten på däck ser ut. 

 

Tills sådana bilder visas känns det som fortsatt skämtvarning  :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tills sådana bilder visas känns det som fortsatt skämtvarning  :)

 

Trådskaparen har ställt precis samma fråga på ett engelskspråkigt forum. Inga bilder där heller.

Men jag tror inte det är ett skämt. Snarare att frågeställaren är en inte helt svenskspråkig båtägare som tagit hjälp av google translate.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS, att Vegor åtminstone till och med nr 25 från 1966 hade trämast. Den kan förstås ha ersatts på denna aktuella Vega Nr19, men det torde innebära att typen av mastfot varken på däck eller nedtill på masten inte nödvändigtvis är som på andra Vegor. 

 

Skall meningsfull hjälp kunna ges så lär den drabbade behöva skicka en bild på hur mastens nederdel och foten på däck ser ut. 

 

Tills sådana bilder visas känns det som fortsatt skämtvarning  :)

 

 

post-109917-0-56056100-1476044052_thumb.jpg

post-109917-0-53643800-1476043772_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

OBS, att Vegor åtminstone till och med nr 25 från 1966 hade trämast. Den kan förstås ha ersatts på denna aktuella Vega Nr19, men det torde innebära att typen av mastfot varken på däck eller nedtill på masten inte nödvändigtvis är som på andra Vegor. 

 

Skall meningsfull hjälp kunna ges så lär den drabbade behöva skicka en bild på hur mastens nederdel och foten på däck ser ut. 

 

Tills sådana bilder visas känns det som fortsatt skämtvarning  :)

 

 

Hej! givetvis ska jag lägga upp det. Har bara haft problem att kunna ladda upp bilderna. Vi knyter vanligtvis an på dom mest udda platserna. laddade upp två bilder . försökte ladda upp en bild på "decket", där masten ska stå också. Men dom gick inte att ladda upp. Det är en mast som är byggd av Ian  Proctor masts ltd(eller något sånt). Tydligen ska dom blivit uppköpta av selden ? maten är inte av trä och den är "guldfärgad".

 

Vi har en dag kvar till medelhavet och jobbar hårt för att hitta en lösning :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ålrajt, shit happens! Alla båtägare vet nog detta.

Det som slagits bort och sjönk var alltså mastens nedre beslag. Är masten oskadad i övrigt?

[Detaljen kallas tydligen "skoning" enligt Seldén, i bilden nedan visserligen en variant utan blockskivor som illustrerar hur viktigt det är att avlasta maströrets profil från den höga vertikala belastningen. (Masten pressas av alla stag ner mot däcket med maximalt storleksordningen 2-3 ton i ditt fall).]

Bilden norpad ur denna pdf.

attachicon.gifmastskoning.välvd.jpg

 

Hittade en mast från båtskrot för Albin Vega HÄR, kanske kan du övertyga dem om att lossa och sända ett paket med "skoningen" till dig? Var noga med mastprofilens mått, dumt ifall du köper fel grejor. (Masten är då inte längre säljbar som komplett, räkna med att de vill fortfarande ha uppåt 2500 bara för skoningen?)

attachicon.gifalb.vega.mast.jpg

 

[Hehe, jag leker litet löst med tanken att du tar bussen tillbaka där skoningen tappades. Och på nåt vänster försöker få upp den, måste ju ligga kvar på botten hyfsat nära där den tappades. Är det sluss-kanaler stängs kanske dessa nattetid och trafiken avstannar, är det en smal kanal så kanske nån fiffig tung dragg skulle kunna fiska upp den? Tror alltså inte på detta, men man har väl rätt att fantisera litet.

Tja, bara du vet hur det såg ut där den tappades, nämner detta med "draggning" eller rent av dykning mest som en kul sidofundering. (Om inte annat skulle fransoserna få nåt att snacka om, en "galen svensk" försöker dragga efter nån alu-klump. Inte illa att kunna spektakel-roa lokalbefolkningar dit man kommer? :-)]

Hej!

 

Jag har redan ringt dom och dom hade bara masten kvar men tydligen inte "foten".Kanske får jag ringa dom igen och fråga efter "skoningen" istället? Vi försöker dock få tag i något på en "backpacker budget :( och 2500kr + frakt är rätt hårt. Tror ni att det är realistiskt att tro att vi får tag i en billigare eller är det bara att bita ett surt äpple? vi behöver trotts allt inte masten och endast " skoningen " ...

 

Vad tror du om att göra en avgjutning och få en replika gjord i alu? eller annan metal?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ålrajt, shit happens! Alla båtägare vet nog detta.

Det som slagits bort och sjönk var alltså mastens nedre beslag. Är masten oskadad i övrigt?

[Detaljen kallas tydligen "skoning" enligt Seldén, i bilden nedan visserligen en variant utan blockskivor som illustrerar hur viktigt det är att avlasta maströrets profil från den höga vertikala belastningen. (Masten pressas av alla stag ner mot däcket med maximalt storleksordningen 2-3 ton i ditt fall).]

Bilden norpad ur denna pdf.

attachicon.gifmastskoning.välvd.jpg

 

Hittade en mast från båtskrot för Albin Vega HÄR, kanske kan du övertyga dem om att lossa och sända ett paket med "skoningen" till dig? Var noga med mastprofilens mått, dumt ifall du köper fel grejor. (Masten är då inte längre säljbar som komplett, räkna med att de vill fortfarande ha uppåt 2500 bara för skoningen?)

attachicon.gifalb.vega.mast.jpg

 

[Hehe, jag leker litet löst med tanken att du tar bussen tillbaka där skoningen tappades. Och på nåt vänster försöker få upp den, måste ju ligga kvar på botten hyfsat nära där den tappades. Är det sluss-kanaler stängs kanske dessa nattetid och trafiken avstannar, är det en smal kanal så kanske nån fiffig tung dragg skulle kunna fiska upp den? Tror alltså inte på detta, men man har väl rätt att fantisera litet.

Tja, bara du vet hur det såg ut där den tappades, nämner detta med "draggning" eller rent av dykning mest som en kul sidofundering. (Om inte annat skulle fransoserna få nåt att snacka om, en "galen svensk" försöker dragga efter nån alu-klump. Inte illa att kunna spektakel-roa lokalbefolkningar dit man kommer? :-)]

 

Hej!

 

Tack för tipset. Jag har vart i kontakt med dom tidigare ( blocket var första steget , såklart) och dom hade inte den. troligtvis var det pga att jag frågade efter mastfoten och inte efter skoningen! Men jag ska testa igen.

 

ang leken med tanken. pensionärerna fick sig en legendarisk saga att berätta.... det var ett spektakel hela bogseringen! Hade det inte vart för skeppets propellrar och så hade jag hoppat i. men det var inte ett alternativ och nu är det dagars resande iväg (10 tim per dag) och det blir som att leta i en höstack...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan minnet tryta, men på min Vega-mast fanns det inget mastfotsbeslag. Den såg precis ut som på TS bilder. Är ni säkra på att det var något som hade med mastfoten som föll i havet?

 

På min Vega fanns det ett fäste på däck med kanter som passade mastprofilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan minnet tryta, men på min Vega-mast fanns det inget mastfotsbeslag. Den såg precis ut som på TS bilder. Är ni säkra på att det var något som hade med mastfoten som föll i havet?

 

På min Vega fanns det ett fäste på däck med kanter som passade mastprofilen.

 

Var det ett sådant fäste som i min länk högre upp..? (som kostar 300 kr nytt...)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K skrev inlägg #13: Är det här rätt..?
Bra förslag, så ser i alla fall "mastfoten" ut på de fåtaliga bilder av vegan jag amatörmässigt lyckats googla? (Snodde Peters länkade bild nedan och saxade ihop den med en annan "mer normal" nedre mast-ända?)

[ingen skivbox för inre nedragna fall, trämaster har naturligtvis aldrig sådana, så i övergången mellan trä- och alu-mast kan nog litet udda kontstruktioner sett dagens ljus? Menar med "udda" här inget negativt, bara att vi kan ha råkat ut för begrepps-förvirring? (En sak som jag inte begriper är hur en skoning/fot/ whatever med skivbox skulle kunna trilla överbord, i sådant fall skulle de uppknutna fallen förhindra detaljen från att falla överbord??]I Peters länk och CaptianKongo:s inlägg tycks själva maströret (alu-profilen) passas in direkt i det "däcksfasta beslaget" vid påmastning?]

@BlackSparow: Tja, nån bild på den del som försvann kan vara svår att "lägga upp" eller återskapa.
Är du absolut säker på någon del faktiskt försvunnit, såg du den plumsa i sjön, beskriv gärna den förmodat bortappade detaljen mer noga. (Typ längd/höjd-mått, ungefärlig vikt etc.)


I ditt beskrivna scenario låg alltså masten längs däck i x-bockar och "krockades bort" enligt dig, okej?
Däcksfasta beslag för masten - typ Peter_K:s föreslagna - kan därmed knappast befunnit sig i krock-zonen eller hur? (Förstå att denna din frågetråd kan verka smått underlig, men tvivla för den skull inte på att vi här i forumet tar frågan på allvar. Seglats till kanarieöarna är inte ofarlig, för att inte tala om ett skutt över atlanten).
post-86835-0-14834200-1476102379_thumb.jpg

Ps. Slänger med ett par länkar till mina gamla ikring detta med mastfötters stora vertikala belastning - i ditt fall på 2-3 ton som värst. Länk 1 och länk 2. Kolla inläggens bilder, typ tankefigurer?



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit en skivbox eller liknande så hade den inte trillat överbord, det hade fallen förhindrat.

Min misstanke är att det var någon platta som ska förhindra att masten deformeras i sidled. En bit ek, tillskuren så att den passar i mastprofilen borde duga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den intressanta frågan då är vad var det som plumsade i sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att han menar det utanpåliggande "blockfästet" (eller vad det nu kan heta)

som syns på min i och för sig rätt dåliga bild (hittade ingen bättre).

 

post-98913-0-88613400-1476121760_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min var det nog åxå bara ett fäste, plåtplatta, där även block fästes i hål, som satt fastskruvad i däck och som man ställde masten på. Själva maströret var nog endast den profil som röret har.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min var det nog åxå bara ett fäste, plåtplatta, där även block fästes i hål, som satt fastskruvad i däck och som man ställde masten på. Själva maströret var nog endast den profil som röret har.

Så var det på min Vega också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...