Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
christopheri

Köpa kalciumklorid i Göteborg

Rekommendera Poster

Är det ngn som vet vart man kan köpa 25kg säck med kalciumklorid i Göteborg för att kunna göra egna fuktslukare ? 

 

Har surfat runt lite och alla hänvisar till granngården, men hittar ingen i Ggb. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säckarna används företrädelsevis av bönder och hästfolk. I centrala GBG finns väl inte allt för många av dessa. Granngården finns i Kungsbacka, har i lager och det tar exakt 15 minuter dit från korsvägen under förutsättning att du kör bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör bil, men bor inte vid korsvägen, har 1h 30min till kosrvägen.Så det blir 3h 30min för mig dit och tillbaka.

 

Det fick bli att köpa en 10kilos påse med kattmat också så att det blev fri frakt :) 

 

Men bra att veta att det finns i Kungsbacka om man har vägarnaförbi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör bil, men bor inte vid korsvägen, har 1h 30min till kosrvägen.Så det blir 3h 30min för mig dit och tillbaka.

 

Det fick bli att köpa en 10kilos påse med kattmat också så att det blev fri frakt :)

 

Men bra att veta att det finns i Kungsbacka om man har vägarnaförbi.

 

Då kan du knappast bo i Göteborg.

 

Jag bor i Kungshamn och har 31,1 mil till Korsvägen. Det tar ca 1,5 timmar att köra med bil - om det inte är stopp i Tingstadtunneln och då passerar jag två av granngårdens affärer. Uddevalla och Kungälv. 

http://www.granngarden.se/

 

Om jag inte minns helt fel är Göteborg Sveriges näst största stad. Nog katten borde det gå att köpa kalciumklorid där. Har du frågat i din närmsta Järnaffär, Färghandel eller byggvaruhus!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kör bil, men bor inte vid korsvägen, har 1h 30min till kosrvägen.Så det blir 3h 30min för mig dit och tillbaka.

 

Det fick bli att köpa en 10kilos påse med kattmat också så att det blev fri frakt :)

 

Men bra att veta att det finns i Kungsbacka om man har vägarnaförbi.

 

Då kan du knappast bo i Göteborg.

 

Jag bor i Kungshamn och har 31,1 mil till Korsvägen. Det tar ca 1,5 timmar att köra med bil - om det inte är stopp i Tingstadtunneln och då passerar jag två av granngårdens affärer. Uddevalla och Kungälv. 

http://www.granngarden.se/

 

Om jag inte minns helt fel är Göteborg Sveriges näst största stad. Nog katten borde det gå att köpa kalciumklorid där. Har du frågat i din närmsta Järnaffär, Färghandel eller byggvaruhus!?

 

 

31,1 mil på 1,5 timmar, då går det undan!

Vad har du för bil?

Men vilken väg tar du för att få sträckan Kungshamn - Korsvägen till att bli 31,1 mil?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag kör bil, men bor inte vid korsvägen, har 1h 30min till kosrvägen.Så det blir 3h 30min för mig dit och tillbaka.

 

Det fick bli att köpa en 10kilos påse med kattmat också så att det blev fri frakt :)

 

Men bra att veta att det finns i Kungsbacka om man har vägarnaförbi.

 

Då kan du knappast bo i Göteborg.

 

Jag bor i Kungshamn och har 31,1 mil till Korsvägen. Det tar ca 1,5 timmar att köra med bil - om det inte är stopp i Tingstadtunneln och då passerar jag två av granngårdens affärer. Uddevalla och Kungälv. 

http://www.granngarden.se/

 

Om jag inte minns helt fel är Göteborg Sveriges näst största stad. Nog katten borde det gå att köpa kalciumklorid där. Har du frågat i din närmsta Järnaffär, Färghandel eller byggvaruhus!?

 

 

31,1 mil på 1,5 timmar, då går det undan!

Vad har du för bil?

Men vilken väg tar du för att få sträckan Kungshamn - Korsvägen till att bli 31,1 mil?

 

 

Nu står det ju tydligt att han kör bil, men annars hade min gissning varit helikopter :)

Man kunde ju även undra vilken väg han tar till Korsvägen från Kungshamn, via Skara kanske?

 

Nä, det är nog ganska tydligt att det bara är en felskrivning.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thalattha har väl liksom jag tittat på senaste "Vetenskapens värld" i SVT och kommit på hur krökningen av rumstiden går till. Himla käckt att känna till de knepen då man skall teleportera sig runt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta helikoptrar gör inte mer än cirka 150 km/h... Så han har nog en Koenigsegg om han ska snitta 200 km/h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta helikoptrar gör inte mer än cirka 150 km/h... Så han har nog en Koenigsegg om han ska snitta 200 km/h.

Visserligen, men eftersom man bokstavligt talat kan ta fågelvägen så stämmer det nog rätt bra med 150km/h ändå ;)

 

Men nu är det väl såpass OT att jag får Ivan65 på mig igen, och det vill jag ju inte.

 

Kalciumklorid är ju vad man brukar ha som sommarvägsalt, det borde väl vilket byggvaruhus bättre järnaffär kunna leverera?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kör bil, men bor inte vid korsvägen, har 1h 30min till kosrvägen.Så det blir 3h 30min för mig dit och tillbaka.

 

Det fick bli att köpa en 10kilos påse med kattmat också så att det blev fri frakt :)

 

Men bra att veta att det finns i Kungsbacka om man har vägarnaförbi.

 

Då kan du knappast bo i Göteborg.

 

 

 

 

Fast jag kan tänka mig att TS menade att han bor i någon random ort där avståndet till närmsta större stad med rimligt utbud vore till Göteborg. Och kan tänka sig att sträcka sig så långt...

 

Sådär...nu har vi ordentligt snöat in off topic!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fortsätta denna diskussion blir väl som att strö kalciumklorid i såren... Det svider ordentligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag kör bil, men bor inte vid korsvägen, har 1h 30min till kosrvägen.Så det blir 3h 30min för mig dit och tillbaka.

 

Det fick bli att köpa en 10kilos påse med kattmat också så att det blev fri frakt :)

 

Men bra att veta att det finns i Kungsbacka om man har vägarnaförbi.

 

Då kan du knappast bo i Göteborg.

 

Jag bor i Kungshamn och har 31,1 mil till Korsvägen. Det tar ca 1,5 timmar att köra med bil - om det inte är stopp i Tingstadtunneln och då passerar jag två av granngårdens affärer. Uddevalla och Kungälv. 

http://www.granngarden.se/

 

Om jag inte minns helt fel är Göteborg Sveriges näst största stad. Nog katten borde det gå att köpa kalciumklorid där. Har du frågat i din närmsta Järnaffär, Färghandel eller byggvaruhus!?

 

 

31,1 mil på 1,5 timmar, då går det undan!

Vad har du för bil?

Men vilken väg tar du för att få sträckan Kungshamn - Korsvägen till att bli 31,1 mil?

 

 

Nu står det ju tydligt att han kör bil, men annars hade min gissning varit helikopter :)

Man kunde ju även undra vilken väg han tar till Korsvägen från Kungshamn, via Skara kanske?

 

Nä, det är nog ganska tydligt att det bara är en felskrivning.

 

/B

 

 

Din slutledningsförmåga är väldigt träffsäker Bosse,

 

Från Kungshamn, i mellersta Bohuslän till Korsvägen i Göteborg är det 13,1 mil - inget annat.

 

Jag kan inte skriva maskin, så jag skriver faktiskt med långfingrarna har jag märkt. Jag är tydligen betydligt snabbare med höger hand än med vänster. Dessutom brister det ofta i korrekturläsningen.

 

På den tiden jag var en rar liten gosse var det 15 mil till Göteborg om det rent av inte var 16. Det tog dessutom 2,5 timmar att köra dit med min morfars gamla skruttiga bil . var märke jag förträngt - Simka?

 

Sjövägen är det väl lika långt nu som då, även om en annan lärt sig allt fler smygvägar efterhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kör bil, men bor inte vid korsvägen, har 1h 30min till kosrvägen.Så det blir 3h 30min för mig dit och tillbaka.

 

Det fick bli att köpa en 10kilos påse med kattmat också så att det blev fri frakt :)

 

Men bra att veta att det finns i Kungsbacka om man har vägarnaförbi.

 

Då kan du knappast bo i Göteborg.

 

Jag bor i Kungshamn och har 31,1 mil till Korsvägen. Det tar ca 1,5 timmar att köra med bil - om det inte är stopp i Tingstadtunneln och då passerar jag två av granngårdens affärer. Uddevalla och Kungälv. 

http://www.granngarden.se/

 

Om jag inte minns helt fel är Göteborg Sveriges näst största stad. Nog katten borde det gå att köpa kalciumklorid där. Har du frågat i din närmsta Järnaffär, Färghandel eller byggvaruhus!?

 

Helt rätt, det har jag inte påstått heller. Bor i norra skärgården och jag kan inte köra i 110km/h som man kan göra ifrån Kungshamn, utan i 50 eller 70 så det tar lite längre tid och sedan en färja på det.

 

Men nu är säckarna hemma och katten har 10 kg torrfoder alla glada :)

Redigerad av christopheri
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp....................så då har det löst sig. Bra... å katten gillar torrfodret?

 

Annars tänkte jag säga att åk till närmaste "vägförråd" å be att få fylla en hink från deras enorma berg/lager. Det är ju vanlig vägsalt.

 

Ändrar lite riktnig i snacket så vi kan tjöta vidare o snacka sk...t. I min kommun välte en lastbil å en "farlig" kemikalie rann ut i diket. Det var kemiska beteckningen kalciumklorid. CaCl2  Huga. Så den unga nyexaminerade å nyanställda "miljö"-"chefen" slog i larmklockan. Det blev betydligt lugnare när man talade om för personen att det var vanlig vägsalt.

Sen äre ju inte så bra med en sån stor mängd på ett å samma ställe, eller om det är bra alls att salta vägarna, men det är en annan diskussion.

Läs mer om ni vill på denna länk.

http://www.mmgec.com/2KVLE3m5/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sen äre ju inte så bra med en sån stor mängd på ett å samma ställe, eller om det är bra alls att salta vägarna, men det är en annan diskussion.

Läs mer om ni vill på denna länk.

http://www.mmgec.com/2KVLE3m5/

 

En fördel med att man saltar vägarna är ju att ni inlandsbor för njuta av det som är en självklarhet för oss västkustbor.

 

Nu växer väl stranpiltar på nästan varenda vägren och inte bara på stränder och öar här ute i väster.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars tänkte jag säga att åk till närmaste "vägförråd" å be att få fylla en hink från deras enorma berg/lager. Det är ju vanlig vägsalt.

 

 

Fast... nej.

Det är INTE vanligt vägsalt (tövägsalt); det är sommarvägsalt som man häller på grusvägarna för att de inte ska damma. Tövägsalt funkar inte som avfuktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp....................så då har det löst sig. Bra... å katten gillar torrfodret?

 

Annars tänkte jag säga att åk till närmaste "vägförråd" å be att få fylla en hink från deras enorma berg/lager. Det är ju vanlig vägsalt.

 

Ändrar lite riktnig i snacket så vi kan tjöta vidare o snacka sk...t. I min kommun välte en lastbil å en "farlig" kemikalie rann ut i diket. Det var kemiska beteckningen kalciumklorid. CaCl2  Huga. Så den unga nyexaminerade å nyanställda "miljö"-"chefen" slog i larmklockan. Det blev betydligt lugnare när man talade om för personen att det var vanlig vägsalt.

Sen äre ju inte så bra med en sån stor mängd på ett å samma ställe, eller om det är bra alls att salta vägarna, men det är en annan diskussion.

Läs mer om ni vill på denna länk.

http://www.mmgec.com/2KVLE3m5/

Katten är helnöjd :)

post-58885-0-92999800-1476550886_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter_K

Nu får du hjälpa mig å tala om skillnaden å helst kemiska formeln mellan din sommarvägsalt å tösaltet. Hos oss är det exakt samma sak.

Vi har grusväg 4 km å vi saltar å hyvlar vägen å grusar om det behövs varje vår å sedan sladdar vid behov. De kör med samma sladd entreprenören /vi hyr in vägverket/, sladda gör vi själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter_K

Nu får du hjälpa mig å tala om skillnaden å helst kemiska formeln mellan din sommarvägsalt å tösaltet. Hos oss är det exakt samma sak.

Vi har grusväg 4 km å vi saltar å hyvlar vägen å grusar om det behövs varje vår å sedan sladdar vid behov. De kör med samma sladd entreprenören /vi hyr in vägverket/, sladda gör vi själva.

Tösalt är natriumklorid bra till att sänka fryspunkten på vatten, dvs vanligt matsalt. Men inte sällan häller dom i nåt mer jox för att sänka fryspunkten ytterligare, varför man inte skall ha det till mat eller att salta in "kupematen" med.

 

Sommarvägsalt är kalciumklorid som används bla. till att dammbinda grusvägar. Eftersom det p ett ypperligt sätt drar åt sig fukt är det dessutom utomordentligt br till att jag göra avfuktare av, en plasthink och ett durkslag I plast det med) så har du en effektiv torrboll.

 

/B

Redigerad av Bosse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Peter_K

Nu får du hjälpa mig å tala om skillnaden å helst kemiska formeln mellan din sommarvägsalt å tösaltet. Hos oss är det exakt samma sak.

Vi har grusväg 4 km å vi saltar å hyvlar vägen å grusar om det behövs varje vår å sedan sladdar vid behov. De kör med samma sladd entreprenören /vi hyr in vägverket/, sladda gör vi själva.

Tösalt är natriumklorid bra till att sänka fryspunkten på vatten, dvs vanligt matsalt. Men inte sällan häller dom i nåt mer jox för att sänka fryspunkten ytterligare, varför man inte skall ha det till mat eller att salta in "kupematen" med.

 

Sommarvägsalt är kalciumklorid som används bla. till att dammbinda grusvägar. Eftersom det p ett ypperligt sätt drar åt sig fukt är det dessutom utomordentligt br till att jag göra avfuktare av, en plasthink och ett durkslag I plast det med) så har du en effektiv torrboll.

 

/B

 

Natriumklorid, NaCl.

Kalciumklorid, CaCl2

 

Båda salterna funkar bra för att smälta snö och is.

Kalciumklorid är klart bättre på att "fånga in" fukt än natriumklorid.

 

Lite bredvidläsning: http://www.krc.su.se/documents/Modul_4.5_Salt_pa_is.pdf

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej Peter_K

Nu får du hjälpa mig å tala om skillnaden å helst kemiska formeln mellan din sommarvägsalt å tösaltet. Hos oss är det exakt samma sak.

Vi har grusväg 4 km å vi saltar å hyvlar vägen å grusar om det behövs varje vår å sedan sladdar vid behov. De kör med samma sladd entreprenören /vi hyr in vägverket/, sladda gör vi själva.

Tösalt är natriumklorid bra till att sänka fryspunkten på vatten, dvs vanligt matsalt. Men inte sällan häller dom i nåt mer jox för att sänka fryspunkten ytterligare, varför man inte skall ha det till mat eller att salta in "kupematen" med.

 

Sommarvägsalt är kalciumklorid som används bla. till att dammbinda grusvägar. Eftersom det p ett ypperligt sätt drar åt sig fukt är det dessutom utomordentligt br till att jag göra avfuktare av, en plasthink och ett durkslag I plast det med) så har du en effektiv torrboll.

 

/B

 

Natriumklorid, NaCl.

Kalciumklorid, CaCl2

 

Båda salterna funkar bra för att smälta snö och is.

Kalciumklorid är klart bättre på att "fånga in" fukt än natriumklorid.

 

Lite bredvidläsning: http://www.krc.su.se/documents/Modul_4.5_Salt_pa_is.pdf

 

Mackey

 

Varför frågade du då?

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... angående "Off Topic" frågan om olika salters egenskaper...
Bra förklaring ovan men jag saknar begreppet HYGROSKOPISKT.
[Förmågan att fånga in och binda luftfuktighet, kort sagt torka luft till priset av att själv bli genomblöt. En grusväg förblir sedan fuktig och därmed dammfri tack vare den bundna luftfuktigheten.]

Kalciumklorid (sommarvägsalt) är extra bra på detta, men natriumklorid (vintervägsalt eller vanligt bords/havssalt) har också den egenskapen fast inte i lika hög mån.
[För salt havsvatten gäller... Har man exempelvis plurrat i spat - så värmer inte kläderna längre som de skall, blir liksom aldrig hundraprocentigt torra. Måste sköljas i rikligt med sötvatten för att lösa saltkristaller och samtidigt späda ut salthalten i en stor mängd sötvatten (läs: i praktiken maskintvättas för då blir de ju rena samtidigt). Görs inte detta känns kläderna ständigt småfuktiga och värmer inte som de skall.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...