Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johan-z

Miljövänligt frostskydd/konservering för motorn

Rekommendera Poster

Hej

 

Finns det något miljövänligt alternativ till glykol som går att pumpa rätt ut i sjön?

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp om din motor och ev backslag kan dräneras enkelt, då behöver du inte frostskydda.

Propylenglykol är miljövänligare än etylenglykol, men inte såpass att du ska pumpa ut det i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ha olika uppfattningar om vad som är miljövänligt...

Glykol är inte bra att få ut i naturen. Men inte för att det är dåligt för växter utan för att det är giftigt. För däggdjur. Och därmed för människor, hundar och katter tex.

 

När jag var hamnkaptenen gjorde vi en regel om att du inte fick köra motorn på land för att konservera med glykol utan att disponera en av klubbens två stora vattenslangar vid båten. ( för att spä ut det som ev hamnar på backen )

För de som passade på att köra glykol i sjön medan de stod i tur för upptagning hade vi inga synpunkter. Glykol späds i vatten plus att det bor fåtal däggdjur i vattnet vid klubben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtdammsugare och tryckluft avlägsnar allt vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av stor betydelse är att etylenglykol är biologiskt nedbrytbart. Dvs glykolen ackumuleras inte, varken på land eller i havet. Funkis´erfarenheter som hamnkapten överensstämmer helt med min uppfattning. I vår båtklubb finns (så vitt jag vet) inga restriktioner när det gäller användning av glykol. Att späda ut det som hamnar på marken är dock en bra regel, som jag tillämpar helt frivilligt.

Mvh/Sea Maniac

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...