Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
FinMick

Skärma av elkablar för kompass

Rekommendera Poster

Min kompass (Suunto C-65) sitter monterad på en bänk i hytten.

Framför hytten ligger motorn, som dessutom fick en ny låda med ram av 30x30mm möbelrör denna sommar.

Under bänken i fråga finns ett ormbo av elkablar och strömbrytare. Ca 30cm snett nedåt från kompassen finns en bilstereo och en högtalare.

 

Finns det nån chans att få kompassen att arbeta mellan eldragningarna och järnklimpen, eller måste jag bara ta tjuren vid hornen och sanera i elhärvan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som det är enklare att flytta kompassen.

Om man kan, så kan man tvinna plus och minuskablarna med varandra, då tar de olikriktade magnetfälten ut varandra, och då skall det inte bildas nån störning, titta på kablarna till kompassens belysning så förstår du varför dessa är tvinnade.

Stereon kan störa, men värst är dess högtalare som innehåller kraftiga magneter.

Ja flytta kablar är en bra idé, iallafall de som leder stora strömmar, ju mer ström desto större blir magnetfältet runt kabeln.

De där möbelrören kan ju ge en passiv störning, som är konstant, och den kanske du kan kompensera med kompassens devieringsmagneter.

Värre är det då med kablarna vars störning varierar med hur mycket ström som flyter genom dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högtalaren måste långt bort från kompassen 30cm är alldeles för nära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja högtalaren ska bort. Det finns avskärmade högalare som fungerar också. Kablarna är ofta inte ett stort problem och problemet är proportionellt mot strömmen i kabeln. "Partvinnad" kablar är ett sätt, ett rör i lämplig metall är ett annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa metallen för avskärmning av magnetfält är Mymetall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur din båt ser ut, men du skriver om en hytt. Kanske du kan placera kompassen i hyttaket framför förarplatsen.

 

Innan jag lägger ut fler bojar i Kyrkesund, kan jag ju undra varför en del svar måste upprepas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upprepning är väl kunskapens moder, eller hur var det?

Ta en boj för mig också. Eller varför inte nån gammal mina som målas röd?

 

För att inte helt gå utanför ämnet kan man undra över varför inte båtar anpassas för växelström som påverkar kompassen mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det blev inga bojar, jag zappade mellan andra kanaler och kollade på "100% Bonde söker fru".

 

Hur många använder egentligen en magentisk kompass idag, gör du det?

De flesta förlitar väl sig på en elektronisk GPS-navigator av något slag?

I min nuvarande båt finns det en gammaldags kompass vid varje styrplats, men troligtvis av de skälen att de skall vara ur vägen från störningskällor sitter de så långt bort från rorsmans ögon att man inte kan läsa av dem på ett vettigt sätt.

Om man går nära land kan man ju studera åt vilket håll parabolantennerna är riktade, söderut, men det blir ju vanligare med kabeltv, fiber, även i kustsamhällena..

Och myrstackarna ser man inte från havet...

 

Växelström är bra, men det är himla besvärligt att lagra, ännu är inte växelströmsbatteriet uppfunnet.

Svenska MAD gav en gång ut en fiskkarta, med en del litet ovanligare fiskar, "växelströmmingen" var en av dessa.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Edit: Dubbelpost)

Redigerad av FinnMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Edit: Dubbelpost)

Redigerad av FinnMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört en sån linje hittills att navigeringen sker med analoga hjälpmedel och som "facit" håller jag telefonens GPS med en bra grundkarta. Inga djupkurvor eller märken, men de officiella farlederna finns med. Ibland. Och stenar. Ibland.

 

När jag planerar kan jag sitta och jämföra flera digitala och ett par papperskort.

 

Tyvärr har jag hållit mig ganska mycket inne bakom holmar med små avstånd, så kompassen har mest varit bra för att passera kardinalmärken rätt medan jag håller minst ett öga på barnen...

En gång (utan barn i besättningen) tog jag ut en kurs över ca 10km för att se om jag kunde hitta ett babordsmärke på andra sidan fjärden.

Men det var före jag flyttade kompassen och ändrade i elsystemet.

Den gången kom jag med 30m marginal. Bra för att vara första försöket! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Den gången kom jag med 30m marginal. Bra för att vara första försöket!"

 

Nej, det är tur. En hygglig rorgängare kan styra +/- 5°, en mycket duktig och fokuserad rorgängare kan styra +/-2°, det är på 10km, 350m. Åt ena eller andra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gången kom jag med 30m marginal. Bra för att vara första försöket! :)

 

Jag hade en arbetskompis som alltid brukade säga "Har man tur - behöver man inget vett"

 

Mellan 1990 och 2008 brukade jag aldrig handstyra. 

 

Jag är både okoncentrerad och ofokucerad. Autopiloten styr betydligt bättre.

 

Dock inte den gången jag placerat en högtalare bakom autopilotens fluxgatekompass eller på en annan båt, satt en plåtverktygslåda full med verktyg strax ovanför fluxgatekompassen.

 

På min nuvarande båt får jag inte autopiloten till att fungera över huvud taget - fast det beror mer på båtens nyckfullhet, mitt obefintliga teknikintresse och min "lathet".

 

Har även haft problem med en egen förorsakad glappkontakt i minusledningens anslutning på motorn. Det genererade stor problem på det mesta.

 

På min nuvarande båt hade man byggt på ratten med en ring - av "bonnjärn". På den gamla kompassen hade all färg släppt på kompassrosen. Det gick inte att läsa, så jag tog bort den till förmån för en plotter.  Byggde en konsollåda på rattpeidistalen och köpte jag en ny kompass. Ratten påverkade kompassen enormt. Efter att bytt ratten till en helt i rostfritt påverkade ratten kompassen inte alls.

 

post-106994-0-81870200-1475139971_thumb.jpg

 

Högtalare och dess magnet skall man inte ha nära kompassen. Sen hur de olika ledningarna påverkar är ju svårt att i detalj säga.

 

Här hemma har vi en  några  enslinjer, där kompasskurserna står på sjökortet och några  där det är lätt att mäta vilken kurs och kontrakurs de har. Det blir ju dubbelt så många kurser  som här täcker in kompassen väldigt bra. Det är ju bara att gå kurserna så noggrant som möjlig, så får man en  ganska bra uppfattning om vilka avvikelser - Deviation - som finns.

 https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetisk_deviation

 

Är det inte så mycket kan man upprätta en tabell. Är det mycket kan det va läge att göra nåt åt det.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I nästan alla tider har jag predikat, gör en enkel kompassdeviering. Till vår hamn har vi några bra enslinjer som man mer eller mindre alltid går. Två av dem ligger ca 90° isär. Första turen på våren, gå på enslinjerna och skriv in i sjökortet vad kompassen visar. Det kan inte bli enklare att åtminstone få en uppfattning av deviationen. De flesta orkar inte gör det. Därför tycker jag det är så patetiskt när folk säger: "vi har alltid kompass och papperskort som reserv". Grattis om det funkar. Ska man kunna navigera terrestert så ska man ha en riktig deviationstabell, något som är löjligt enkelt att fixa numera. Hur många har det?

 

Högtalare:

En kille ville att jag skulle titta på hans kompass, den hade blivit konstig. Titta kan man ju alltid göra tänkte jag. Mycket riktigt, vid bryggan ligger nosen ungefär åt nord men kompassen visade 30-40° fel. Jag klev ner i båten, vände mig om och sa till ägaren: "Nya högtalare?". "Djävlar" sa ägaren. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På nån repriskanal såg jag en gammal svensk film, och kunde då förstå att det är olämpligt att lyssna på franska språkkurser i kasettbandspelare i en Orrskär på Vänern....

Iallafall om kasettbandspelaren hannar nära kompassen....

 

Den grövsta felnavigeringennjag gjort är på Skagerack, en nattlig färd mellan Skagen och Göteborg i juli slutade på Lilla Kornö..Tur att det var jättefint väder. Vi hade satt kurs mot Hållö istället för Vinga, ja dom blinkar ju litet granna bägge två... Vi tyckte väl att färden tog litet lång tid. Jag var i de övre tonåren, endast jag och rorsman på en rätt så snabb motorbåt var vakna och nyktra... På den tiden fanns det olika elektroniska navigationshjälpmedel bara i stora yrkesfartyg, vi hade bara en jätteliten kompass utan belysning och nästan ingen som helst navigationserfarenhet. Men denna katastrofala felnavigering får väl anses som preskriberad nu. Och jag har ju lärt mig ett och annat, bland annat olika fyrkaraktärer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså, tur? Jag som trodde jag hade nåt att glädjas åt!

 

Ska tillägga att jag hade holmar bakom att ta riktning från, jag tog ut kursen, kompenserade för missvisning och årlig förändring räknade in avdrift pga. sjögång och vind, fann ett siktmärke och försökte låta bli att kolla gps-en medan jag tuffade fram i mina 7 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså, tur? Jag som trodde jag hade nåt att glädjas åt!

 

Ska tillägga att jag hade holmar bakom att ta riktning från, jag tog ut kursen, kompenserade för missvisning och årlig förändring räknade in avdrift pga. sjögång och vind, fann ett siktmärke och försökte låta bli att kolla gps-en medan jag tuffade fram i mina 7 knop.

 

Det är klart att du skall glädjas, fast det är inte säkert att du lyckas lika bra nästa gång. Så pass bra har jag nog aldrig träffat när jag bara styrt på kompassen.

 

Fast vi talar ju om en sträcka på styvt 5 distansminuter (10 km) Då borde du nästan se landet på andra sidan.

 

Vet inte när jag seglade på bara kompassen sist. Nån gång i början på 1990-talet. Nu för tiden fusknavigerar man ju - följer en pil på en skärm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...