Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ljung_Gbg

Köpa båt osedd?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag letar efter en DC-båt för familjen och vi har tittat på ett par exemplar i vår närhet (Ryds, Askeladen, Yamarin mfl), men ingen som riktigt känns perfekt (rätt modell, med nyare motor osv). Nu har jag hittat en som verkar lovande för oss, men tyvärr väldigt långt borta. Hade det inte varit för det att vi åker utomlands om två veckor (borta 4 veckor) och inte har tillräckligt med tid så hade jag givetvis åkt och tittat på den innan, men nu går tyvärr inte det. Troligvis är båten såld när vi är tillbaka vilket jag nyligen råkade ut för. I det senare fallet såldes båten dagen innan jag besökte handlaren...

 

Mitt dilema är att hoppas att den inte är såld, köpa den osedd, eller vänta på andra alternativ (som säkert dyker upp). Båten jag söker ligger i 250.000 kronors-klassen och säljs av en etablerad firma.

 

Hur hade ni resonerat, med tanke på att det handlar om ganska mycket pengar? Jag vill tillägga att jag bara funderar på detta eftersom båten säjls av en firma och inte av en privatperson.

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig chansa när det gäller begagnat köp

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag letar efter en DC-båt för familjen och vi har tittat på ett par exemplar i vår närhet (Ryds, Askeladen, Yamarin mfl), men ingen som riktigt känns perfekt (rätt modell, med nyare motor osv). Nu har jag hittat en som verkar lovande för oss, men tyvärr väldigt långt borta. Hade det inte varit för det att vi åker utomlands om två veckor (borta 4 veckor) och inte har tillräckligt med tid så hade jag givetvis åkt och tittat på den innan, men nu går tyvärr inte det. Troligvis är båten såld när vi är tillbaka vilket jag nyligen råkade ut för. I det senare fallet såldes båten dagen innan jag besökte handlaren...

 

Mitt dilema är att hoppas att den inte är såld, köpa den osedd, eller vänta på andra alternativ (som säkert dyker upp). Båten jag söker ligger i 250.000 kronors-klassen och säljs av en etablerad firma.

 

Hur hade ni resonerat, med tanke på att det handlar om ganska mycket pengar? Jag vill tillägga att jag bara funderar på detta eftersom båten säjls av en firma och inte av en privatperson.

 

Mvh Andreas

Instämmer till fullo med föregående inlägg, finns gott om båt du har hela vintern på dig att leta. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska köpa den osedd, ett högt pris måste ju betyda att det är ett bra köp...!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...eller så menar jag tvärt om.

Redigerad av Nojjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med... bara uttrycket "etablerad firma"... väcker mer misstanke än trygghetskänsla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 250 000 kan det tom vara värt besvär att anlita en besiktningsman om du själv inte är en hejare på motorer. Marinmotorer är dyra att laga.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etablerad firma var mina egna ord, inte deras. Båten är en Yamarin 6420 DC-05 och firman är Yamaha Marinestore som troligen (ej bekräftat) sålde båten som ny. Jag tycker det borgar för att vara etablerad... Har aldrig hävdat att priset är lågt eller högt, eller att det har något att göra med val av objekt. Priset ligger bra till, men prutmån finns säkert. Garantier likaså. Just detta ex har en nyare motor (12/13) och ligger något lägre i pris jämfört med andra med större, fast äldre motorer. Personligen väljer jag hellre den kombinationen, även om vissa köpare tvekar.

 

Kombinationen rätt båt (föredrar framför Ryds 620 DC), relativt ny motor, hyffsat pris, etablerad (ursäkta uttrycket) firma drev denna tråd huruvida man vågar eller ej köpa en båt osedd under dessa förutsättningar. Nu kanske förusättningarna är bättre för vettiga svar...

 

Någon som har något negativt att säga om den etablerade firman?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp osett en chansning oavsett. Men du verkar ju ha bra magkänsla och nästan ha bestämt dej. Köper du inte å nån annan gör, så kommeru ångra dej... så köp. Vad är det värsta som kan hända?

Du får ett proböem på halsen och kanske förlorar en slant... dock max ca 250000.

Kör på tycker jag isf... om du känner dina arhumet är för mer än emot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besiktningsman var ett bra tips, hade jag helt glömt bort. Helt klart värt det om man eventuellt inte har möjlighet att titta på en båt, eller som förberedelse inför en längre resa när drömobjektet dyker upp (värt att tänka på för alla som funderar på samma sak). -> http://www.batbesiktningsmannen.org/

 

Motorn är en Yamaha F115-12 (uttagen 2013) med 125 timmar förresten, genomgången och servad av återförsäljaren. Som jag skrev så är jag personligen mer intresserad av en nyare motor som är något svagare, än en större motor med fler år på nacken. Vi är två vuxna och två barn (varav ett spädbarn) så 5 knop mer eller mindre kan kvitta även om båten kan bli något mer svårsåld framöver. Det hade jag accepterat på en båt i närheten också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag köpte den båt jag har idag så funderade jag på en som var väldigt långt från där jag bor. Jag hade en dialog med säljaren och bad dem skicka bilder på alla skador eller märken som de kunde se och även på båt som helhet. Det var en väldigt tillmötesgående säljare och jag fick säkert uppemot en 40 olika bilder. Nu blev det inte denna båt men jag tyckte att det var ett bra sätt för mig då jag hade svårt för att ta mig dit för att titta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skickade åxå... och hade lovat ännu mer... bilder på min förra båt. I samband med att jag var vid båten och skulle fota mer kom dom nuvarande ägarna och kollade, köpte.. jag slapp långa mejl och fotoskickande. träffade både båt och ägare i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett bra svar! Och kul att fler positiva erfarenheter lyfts fram, de negativa svaren är något mer uppenbara. Dock är jag tacksam för de kommentarerna också!

 

Eventuellt går säljaren med på en handpenning på överrenskommet pris, samt att affären i sin helhet görs upp efter att jag kommit hem. Detta föregås isåfall av

 

1. Oberoende besiktningsman

2. "Full" dokumentation av ev skador

 

Är säljaren trygg med detta så tycker att förtroendet för både säljare och båt ökar avsevärt. Om de nu går med på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då och då följer jag med och tittar på båtar, det är ganska kul. Nästan varenda gång ser jag saker som köparen missar. Någon expert är jag inte men kanske har sett lite fler båtar än många andra. Sannolikheten att man inte ser allt som köpare är ganska stor så att köpa osett men besiktigat är inget som skulle bekymra mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10% handpenning, så åker du upp till sthlm om två veckor och kikar. Borde inte vara några problem och dessutom får firman chansen att skriva "Reserverad" på båten om dom vill. Inbillar mig att det ger en positiv vibe på hemsidan att det är lite snurr på objekten så här i hösttider. 

 

Sen nästa fråga - får du provköra båten? Minns en tråd här från i somras om någon som skulle köpa båt av en annan firma här i sthlm - men den låg lite avigt till och någon provkörning kunde inte garanteras. Vet iofs inte hur det gick sedan.

 

 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag hade inte varit orolig för att köpa en sådan båt osedd.

Var öppen mot säljaren att du vill veta alla defekter och ev. repor på skrovet.

Motorn är tämligen ny och känd för att fungera väldigt bra.

Du vill dock veta gångtimmar och att boken har servicestämplar.

 

Det jag hade funderat mer på är att motorn är aningen klen på den typen av båt.

Personligen hade jag aldrig köpt en 64:a med mindre än 150hk.

 

Min första 64:a hade jag 200hk och nu senare har jag 225hk på en 65:a

 

Har även kört ekipage med 150 och det behövs till 1100kg

 

Men det är ju du som väljer och vet vad du vill ha.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fast lärdomen av den tråden är väl mera att det är viktigare att handla av ett seriöst företag än att se produkten.

Hade Moltas upptäckt oljeläckaget om han hade sett motorn innan köp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo.. som att hitta en läkare, hatverkare eller vad som helst som är både intresserad, kunnig och villig nog att både hitta orsak och verkan... Utöver detta kunna och vilja åtgärda och dessutom utföra utan fusk...

Nä.. nästan oavsett lönar det sig nog att klura ut, lära sig själv... intresset, motivationen och viljan finns ju förmodligen där... och fuskar man lite vet man ju direkt vad misstänka om nåt börjar tjalla lite.

Gör själv.. är bästa medicin tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fast lärdomen av den tråden är väl mera att det är viktigare att handla av ett seriöst företag än att se produkten.

Hade Moltas upptäckt oljeläckaget om han hade sett motorn innan köp?

 

Det finns fler lärdomar att dra om länken.

 

Jag råder TS att genomför en grundlig undersökning (gärna med besikningsman) men att se och provköra själv är viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget självändamål att köpa en båt osedd men nu är TS situation som den är. Hittar man en båt som passar till rätt pris osv kan man lugnt förlita sig på en besiktningsman. Det är nog få som har mer kompetens än just besiktningsmännen.

Läser man alla problem som folk här har med sina nyköpta båtar så är nog slutsatsen att en besiktning kan minska risken för problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget självändamål att köpa en båt osedd men nu är TS situation som den är. Hittar man en båt som passar till rätt pris osv kan man lugnt förlita sig på en besiktningsman. Det är nog få som har mer kompetens än just besiktningsmännen.

Läser man alla problem som folk här har med sina nyköpta båtar så är nog slutsatsen att en besiktning kan minska risken för problem.

Är det som med andea b-män som för hus tex. dom har ändå inget ansvar, köparen har hela besiktningsansvaret.... som ibland går att skydda sig emot med välskrivna avtal och god vilja från säljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag letar efter en DC-båt för familjen och vi har tittat på ett par exemplar i vår närhet (Ryds, Askeladen, Yamarin mfl), men ingen som riktigt känns perfekt (rätt modell, med nyare motor osv). Nu har jag hittat en som verkar lovande för oss, men tyvärr väldigt långt borta. Hade det inte varit för det att vi åker utomlands om två veckor (borta 4 veckor) och inte har tillräckligt med tid så hade jag givetvis åkt och tittat på den innan, men nu går tyvärr inte det. Troligvis är båten såld när vi är tillbaka vilket jag nyligen råkade ut för. I det senare fallet såldes båten dagen innan jag besökte handlaren...

 

Mitt dilema är att hoppas att den inte är såld, köpa den osedd, eller vänta på andra alternativ (som säkert dyker upp). Båten jag söker ligger i 250.000 kronors-klassen och säljs av en etablerad firma.

 

Hur hade ni resonerat, med tanke på att det handlar om ganska mycket pengar? Jag vill tillägga att jag bara funderar på detta eftersom båten säjls av en firma och inte av en privatperson.

 

Mvh Andreas

 

Man ska aldrig köpa en båt utan att ha kikat på den och framförallt provkört den även om det är en etablerad firma. Jag har personligen haft en tvist med en av stockholms största båtfirmor som varit oärliga. 

 

Det är bättre att vänta i så fall på nästa båt om den blir såld än att köpa en problembåt. Det är både roligare och billigare. 

 

Det är högeffektsmotorer som får stå ut med mycket, inte värt risken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska aldrig köpa en båt utan att ha kikat på den och framförallt provkört den även om det är en etablerad firma. Jag har personligen haft en tvist med en av stockholms största båtfirmor som varit oärliga. 

 

Det är bättre att vänta i så fall på nästa båt om den blir såld än att köpa en problembåt. Det är både roligare och billigare. 

 

Det är högeffektsmotorer som får stå ut med mycket, inte värt risken. 

 

 

Var det problem som besiktningsmanen missat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...