Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Caribic410

Ny ratt

Rekommendera Poster

Har börjat tröttna på min stora ratt som inte går att vika ihop.

Den är av metall, klädd i älgskinn, snygg men ändå rätt kall.

Finns det nån byggsats för att få den ihopvikbar?

Vill egentligen ha en varmare..

Vad ska jag välja, om jag inte behålker/bygger om.?

En ny, riktigt fin å cool i kolfiber.. som jag tror blir mindre kall

Eller en billig hopvikbar kall i rostfritt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo... har tänkt tanken och provat. Jag är kort och gott ingen handsk-snubbe.

Kan inte använda handskar. Ändå gången är, när det är för kallt för att vara utan, när jag åker snowboard eller skidor. Då gäller stora handskar/vant-modell. Inte fingervantar.

Fingervantar kan jag inte ha... vet inte varför. Utan fingrar e segling o-bra.

Har köpt sånadär coola seglarhandskar med avklippta fingrar... funkar ej heller för mej. Sonen älskar dom.

Så kvar e grundfrågan/ ratt-frågan...?

Börjar se det som ett allt större problem, då jag fixat till övriga irritationsmoment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det låter som om du har flera problem som du vill lösa här:

- Ratten tar plats

- Ratten är kall

 

Låter som om en hopvikbar ratt i kolfiber borde vara rätt för dig. Men om de ens finns är de skitdyra. Tror det finns demonterbara, men då ska ratten förvaras någonstans. Att bygga om kan kanske gå; men då har du ju en kall ratt fortfarande. Kanske kan det iofs lösas med en gigantisk rattmuff, men ärligt... är det ett alternativ?

Installera rorkult..?

 

Tror inte det går att lösa ekvationen så du uppfyller allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor ratt är bra när man seglar aktivt och länge. Ser coolt ut också. Men ganska idiotiskt. De som har mindre rattar säger att det fungerar bra det också. Kanske en mindre ratt, klädd med rörisolering av neoprene? Troligen skulle en ratt belagd med polyuretan vara bra.

Eller så får du ägna vintern åt att göra en träratt i skiktlimmad faner. Lägg in en värmeslinga för säkerhetsskull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre ratt är inte aktuellt. Vid segling är det perfekt med stor och coolt (inte i kallhetshänseende då).

Pu eller nån annan ful beklädnad är inaktuell. Värmeslinga.. tänkt på det åxå. Frågan e hur man får till det i den ledade delen om man bygger om, byter till, ihopvikbar.

Kolfiber e kanske inte så mycket varmare men djävligt snyggt.

Trodde jag skulle få ett gäng... "självklart såhär har vi löst det"-svar.

Svårt problem...

Söker/klurar vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor ratt är bra när man seglar aktivt och länge. Ser coolt ut också. Men ganska idiotiskt. De som har mindre rattar säger att det fungerar bra det också. Kanske en mindre ratt, klädd med rörisolering av neoprene? Troligen skulle en ratt belagd med polyuretan vara bra.

Eller så får du ägna vintern åt att göra en träratt i skiktlimmad faner. Lägg in en värmeslinga för säkerhetsskull.

 

Var inne lite på det som Bhemac har skrivit.

 

Jag har två rattar i båten. Bägge var klädda med ett klent blått garn. Trodde det var en budgetvariant i stället för att klä med älghud.

 

post-106994-0-34777300-1474882199_thumb.jpg

 

När jag köpt och monterat ny kompass visade sig att man byggt på en andra ring med bonnjärn och dolt detta med att linda på den blå tråden.  :(

 

Ratten har jag aldrig upplevt kall, även om jag går med båten hela året. Å andra sidan har jag jobbat ute och som linjemontör i många år och inte heller jag har klarat att jobba med handskar på - mer än i absolut yttersta nödfall. Så våra referenser angå kall metall är ju väldigt olika.

 

Var hos "Värmedoktorn i Spånga" med en värmare för en kompis (han fixade den inom en vecka - som du vet Perter_K :P ) Han hade ett antal rattar i nått rostfritt material och för en spottstyver. Rattarna var väldigt  lätta - dock inte vikbara. Köpte en och monterade i stället för den i "bonnjärn".

 

post-106994-0-02850800-1474883053_thumb.jpg

 

Har funderat på om ratten kommer att bli olidligt kall till vintern.

 

Ett tag funderade jag på att ta bort "bonnjärnet" på den gamla ratten och ersätta det med lite rostria fästen och sen lamellimma träfaner till en snygg ratt - som Bhemac föreslog.

 

Har ochså funderat på att klä den nya ratten med det gamla blå garnet, eller lyxa till det me att klä den med älghud.

 

Om du byter till en ny vikbar ratt, skulle du ju kunna linda den med remsor av tunt liggunderlag och sen klä det hela med älghud. Just i leden får du ju låta vara oklädd, men det kan väl bara röra sig om ett par Cm vid varje led.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha, nu är jag avundsjuk, vilken praktisk båt du har, hyvelbänk framför ratten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ratten blir ju inte jättekall där det är älghud, hela ringen och ca 15 cm in på "ekrarna". Metallen, det rostfria, är kallt. Tänker mej att t.ex. kolfiber håller sig ännu "varmare".

Såg en kolfiberratt en gång, på en båtfabrik, många år innan jag hade något intresse av båtliv.. men den ratten har liksom "fastnat" i sinnet. Djävligt cool.

och förhoppningsvis praktisk.

HAr inte sett någon ihopvikbar kolfiberratt dessvärre.

RAtten är ju egentligen i vägen bara när vi ankrar vid nån brygga, då jag för enkelhets skull ligger med aktern emot, när man kliver iland och ombord... inget jätteproblem egentligen men liite irriterande om man möter någon som valt att gå på samma sida om ratten..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha, nu är jag avundsjuk, vilken praktisk båt du har, hyvelbänk framför ratten ;)

 

Nu är det väl inte så väl. Fast jag skulle kunna haft en liten hyvelbänk/arbetsbänk i akterruffen.

 

Hade man varit lite mera bohem, kunde man bott i båten. 

 

Verkstad med arbestbänk - min nuvarande plan och rikthyvel och snickerimaskin, hade väl fått bytas till nån mindre eller handhållen variant annar rymms det mycket i akterruffen.

 

En ordentlig "supstuga" över sittbrunnen - gärna lite isolerad vintertid, hade gett ett trevligt uterum.

 

Kombinerat vardagsrum och kök i däcksalongen.

 

Toalett med duschplats finns ju redan, även om toatanken är i minsta laget,   men det finns ett oåtkomligt utrymme för en större tank.

 

Sen ett redigt sovrum i förpiken.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det låter som om du har flera problem som du vill lösa här:

- Ratten tar plats

- Ratten är kall

 

Låter som om en hopvikbar ratt i kolfiber borde vara rätt för dig. Men om de ens finns är de skitdyra. Tror det finns demonterbara, men då ska ratten förvaras någonstans. Att bygga om kan kanske gå; men då har du ju en kall ratt fortfarande. Kanske kan det iofs lösas med en gigantisk rattmuff, men ärligt... är det ett alternativ?

Installera rorkult..?

 

Tror inte det går att lösa ekvationen så du uppfyller allt.

Kall rorkult e ju inte bättre. Eftersom jag har en som går att sätta direkt på roderaxeln är den faktiskt ännu mer i vägen dessutom.

Får nog "leva med" befintlig ratt en sommar till... om det inte dyker upp nån intressant lösning.

Ska testa med sån där värmeslinga man kan ha till mc-handtagen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör. Testa inte kolfiberratt. Efter det är det kört. "The first one is for free" lixom. Steget efter testet är att du viker upp din plånbok för en handlare och säger "ta tills du skäms, jag skall ha en i kolfiber". Handlaren skäms inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör. Testa inte kolfiberratt. Efter det är det kört. "The first one is for free" lixom. Steget efter testet är att du viker upp din plånbok för en handlare och säger "ta tills du skäms, jag skall ha en i kolfiber". Handlaren skäms inte.

Kolfiber e coolt å beroendeframkallande.

Eller?

Vet en rätt stor... den kostade 8000 euro. Men då va den special.. så allt e relativt. Finns ju golfklubbor för den pengen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan ha en rorkult i annat material än rostfritt tänkte jag, trä..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan ha en rorkult i annat material än rostfritt tänkte jag, trä..?

Rorkult e inte aktuellt, då den är mer i vägen än ratten.

Haft rorkult på två båtar, tycker det är bättre känsla och segling med ratt.

Ratten går ju åxå bygga om till trä.

Sen kunde det va coolt med kolfiber i nödrorkulten åxå förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur enkelt det är i din båt.

Vi har en Bavaria och ligger ofta med aktern till där det är lämpligt.

Då skruvar jag helt enkelt bort ratten för att den inte skall vara i vägen när man rör sig.

Att du tycker den är kall har jag ingen lösning på, använder själv handskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur enkelt det är i din båt.

Vi har en Bavaria och ligger ofta med aktern till där det är lämpligt.

Då skruvar jag helt enkelt bort ratten för att den inte skall vara i vägen när man rör sig.

Att du tycker den är kall har jag ingen lösning på, använder själv handskar.

 

Jo det är klart ett alternativ, min lossas ju med vinschvev.

DÅ får man ett par nya dilemma.

1. risk att tappa bort kilen i rattnavet

2. risk att tappa bort skruven som håller fast ratten

3. risk att in-8-(eller hur många kanter det nu är)-kantshålet blir slitet och fult av ev slintande och skruvande

4. hitta en bra plats att lägga ratten på (lilla problemet)

5. jag drar inte varje kväll på bom och segelkapell (bara när jag stannar hela dagar), däremot har jag ett skydd över ratten/ piedestalen,nästan varje natt. Älgskinnet är som nytt fortfarande efter många år (vet inte om det skulle påverkas av regn, smuts och rusk).. hursom, så kommer ratten isf. ligga oskyddat

6. det är trots allt ganska mekigt att skruva loss.

 

I jämförelse med ihopvikbar

1. gör som vanligt men lägg 10 sekunder på att vika ihop...

 

(känns när jag läser mina punkter, som det är ihopvikbarheten som är viktigast men... dom tillfällen där ratten är i vägen är ju egentligen väldigt få.. seglar gör man ju under längre tidsperioder än de tillfällen man råkar mötas på samma sida om ratten... Kall ratt är ju egentligen "problem" när man kryssar där det är tätt mellan slagen, annars kan man ju köra på autopilot långa bogar.. Förut, när det fanns andra viktigare saker att få ordning på, tänkte jag inte ens på det här som ett problem.. det här känns som det sista att få ordning på... fast när det är gjort kommer jag säkert hitta mer... handikappanpassning kanske.. )

 

tack för alla ideer i allafall.. det finns inga "självklara" även om du kanske tänker att "det där är för självklart" så berätta i alla fall.

Självklar lösning är ju bara den lösning du redan tänkt på, det behöver inte vara den enklaste som är självklar utan lösningen blir det när du gör det medvetet för dej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är den självklara lösningen att köpa en ihopfällbar ratt och vänja sig vid att ha handskar när det är kallt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är den självklara lösningen att köpa en ihopfällbar ratt och vänja sig vid att ha handskar när det är kallt ;-)

För mej funkar det inte med fingerhandskar... har övat i närmare 60år.

Tum-handskar kan funka när det är jättekallt, det har jag ibland, men funkar inte till "småpillergöromål"..

Så det är lite kompromiss.. optimalt är varm/varmare hopfällbar ratt... sen får den gärna se bra ut åxå såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...