Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
BigFred

Ockelbo dc21 aq271c går sakta

Rekommendera Poster

Råkade visst lägga det här i seglarsnack först... vi gör ett nytt försök här istället :)

 

Köpte en Ockelbo dc21 med en Volvo penta aq271c med 290-drev (singelpropp). Motorn går jämt och fint, varvar bra. Propellern ska enl uppgift vara 15x17 nu vilket är annan stigning än standard som ska vara 15x19. Tyckte tidigare i somras att den gick lite långsamt strax under 30 knop. Tyckte den borde göra över 35 iaf? Har antagit propellern vara boven i dramat. Nu däremot, nu gör den typ bara 25?! Har antagit detta bero på beväxning då den tidigare gick i Mälaren då vi köpte den. Och är således inte bottenmålad med nåt som håller sådant borta. Ligger jag på säg 3200-3400 rpm gav detta ca 22-23 knop i början på semestern. Nu ger 3400-3600 ca 21 knop. Gasar jag på mer så ökar ju farten något såklart men inte alls i paritet med varvtalet. Känns som den bara vispar runt. Låter som om det kaviterar/drar luft nästan. Vad kan detta bero på mer? Eller kan jag koppla av med att det kommer lösa sig till våren med tvättad/målad botten och standardstorlek på ny propeller? Har inga problem att varva upp till 4600 som ska va Max. Båten svarar också bra på gaspådrag från låg fart, dvs propellern biter tag bra i vattnet då. Problemet börjar i högre farter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då svarar jag väl här också

 

Hur trimmar du drevet när detta inträffar?

 

Beväxning gör massor, var har du båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok hehe. Tack.

 

Trimmar ut några steg när jag planat. Fullt intrimmad är ju -1 på displayen. Fullt uttrimmad är +4 tror jag vid färd kan va +5. Sen lyser en röd lampa på trimdisplayen. Högre än så endast för upptagning typ. Men brukar väl ligga på +3 vid marschfart. Trimmar jag ut till +4 gick det bra förut men nu tycker jag den blir vinglig och låter ännu mer som att det är för mycket trimmat. Kan bero på att familjen å packning varit ombord tidigare men inte idag.

 

Båten går i Sthlms skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok hehe. Tack.

 

Trimmar ut några steg när jag planat. Fullt intrimmad är ju -1 på displayen. Fullt uttrimmad är +4 tror jag vid färd kan va +5. Sen lyser en röd lampa på trimdisplayen. Högre än så endast för upptagning typ. Men brukar väl ligga på +3 vid marschfart. Trimmar jag ut till +4 gick det bra förut men nu tycker jag den blir vinglig och låter ännu mer som att det är för mycket trimmat. Kan bero på att familjen å packning varit ombord tidigare men inte idag.

 

Båten går i Sthlms skärgård.

Hej haft en lika som du, men med 171 a 16v. Jag hade trimmet på runt +- o när vi gick i plan, +4 som du har den låter lite för högt trimmat. Vid för hög trimning får du de problem du beskriver proppen tar luft. Dc 21 orna är kända för överplaning då de i princip inte har någon planingströskel.

 

Vad har du för årsmodell på din 21a. Är den från billbergproduktionen dvs 81-87 eller är det en lundgren produktion? Vad gäller propeller så kan jag inte detta med stigningar osv men vill minnas att de med v8 i huvudsak monterades med dp drev och de toppade runt 37 knop när de var nya och 171 an 32-33 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men mest intrimmat är ju -1. Man känner ju i ratten också när det mjuknar när man trimmar tillräckligt. Men skulle nig klara mig med +2 till +3. Men det gör inte skillnaden i fart jag upplever. Fart-tappet har jag ändå.

 

Börén är en -78 motorn från -89.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men mest intrimmat är ju -1. Man känner ju i ratten också när det mjuknar när man trimmar tillräckligt. Men skulle nig klara mig med +2 till +3. Men det gör inte skillnaden i fart jag upplever. Fart-tappet har jag ändå.

 

Börén är en -78 motorn från -89.

Jag kunde trimma ner mitt drev till -7 de var bottenläge, bäst gick den i -1 till +1 i det häradet. Topptrimmet var nog +7 sedan tändes röda lampan att de var för högt trimmat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha märkligt med såna olikheter. Har för mig att det stod andra siffror i manualen också. Men inte de du nämner heller. Kanske är olika hur de angetts under åren. Men jag upplever det som att drevet är ordentligt intrimmat vid minus 1. Man hör även hur ljudet ändras i powertrimmet när man når bottenläget. Fortfarande. Inget där som ändrats under tiden jag haft den. Varit samma hela tiden. Och man känner som sagt när man accar hur det blir tungstyrt och drevet vill åt babord tills man trimmar ut till några +. Då släpper det och den blir mer lättstyrd.

 

Men återigen. Det har ju inget nömnvärt med farten att göra. Dock kanske jag trimmat ut lite väl mycket då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog på hur trimmet är inställt detta går att justera via en gaffel på insidan i motorrummet, den som monterat kuggsedimentet kanske inte fått det rätt vid montering. Mitt drev är från 1988 så samma typ iaf. När du har +-0 ska drevet stå rakt ut dvs planläge horrisontelt jäms med botten på båten de kan du kolla så det stämmer då du kommer på land. Är så inte fallet går detta att justera i efterhand.

 

Sen beror det ju på om din propeller är rätt dimensionerad de va du ju inne på själv. Vad gäller stigningar och verkningsgrader är jag helt novis, men skulle vara kul lära sig, kanske finns någon duktig på proppar här som skulle kunna berätta hur förhållanden ska var på proppar. Och vilken skillnad det gör.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Ja det där med läget på drevet får jag kolla på land. Tack för tipset! Proppen ska jag byta oavsett för jag anar att jag kan övervarva nu och det är ju dumt. Men sen det här med att mellan säg 3600 och 4200 varv så hör man mer skillnad på varvet än vad farten ökar. Vad kan det bero på? Proppen? Trimmet? Nåt annat? Tycker att om motorn varvar bra borde det inte va nåt större fel. Beväxningen? Nu kanske inte alla bottenmålar trimplanen och i Mälaren får man ju inte ha nåt bra. Men satt på badbryggan och kände under där jag kom åt. Undersidan av trimplanen och närmsta delen av skrovet känns som grova delen på ett rivjärn... hoppas det har med detta att göra. Bävar lite för hur botten ser ut när vi tar upp den :)

Redigerad av BigFred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Ja det där med läget på drevet får jag kolla på land. Tack för tipset! Proppen ska jag byta oavsett för jag anar att jag kan övervarva nu och det är ju dumt. Men sen det här med att mellan säg 3600 och 4200 varv så hör man mer skillnad på varvet än vad farten ökar. Vad kan det bero på? Proppen? Trimmet? Nåt annat? Tycker att om motorn varvar bra borde det inte va nåt större fel. Beväxningen? Nu kanske inte alla bottenmålar trimplanen och i Mälaren får man ju inte ha nåt bra. Men satt på badbryggan och kände under där jag kom åt. Undersidan av trimplanen och närmsta delen av skrovet känns som grova delen på ett rivjärn... hoppas det har med detta att göra. Bävar lite för hur botten ser ut när vi tar upp den :)

Ja beväxning verkar ni som ligger i salt ha stora problem med, fy hur båtarna ser ut under, fördelen med att ligga i sött är ju i princip noll i beväxning, bara gula randen.

Men prova sänk ner drevet istället för att höja, och se om det blir skillnad då, min va så att trimmade jag upp drevet för mycket så släppte det och de började bröla fruktansvärt.

Ta väl hand om din båt de e fina grejer med en underbar kvalite i bygget, jag saknar min otroligt mycket hade aldrig bytt men familjen växte helt enkelt ur den.

post-72207-0-63750300-1474833207_thumb.jpgpost-72207-0-58383500-1474833543_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin! Ja de känns rejäla. Gillar den skarpt.

Redigerad av BigFred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...