Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BigFred

Ockelbo dc21 aq271c går sakta

Rekommendera Poster

Köpte en Ockelbo dc21 med en Volvo penta aq271c med 290-drev (singelpropp). Motorn går jämt och fint, varvar bra. Propellern ska enl uppgift vara 15x17 nu vilket är annan stigning än standard som ska vara 15x19. Tyckte tidigare i somras att den gick lite långsamt strax under 30 knop. Tyckte den borde göra över 35 iaf? Har antagit propellern vara boven i dramat. Nu däremot, nu gör den typ bara 25?! Har antagit detta bero på beväxning då den tidigare gick i Mälaren då vi köpte den. Och är således inte bottenmålad med nåt som håller sådant borta. Ligger jag på säg 3200-3400 rpm gav detta ca 22-23 knop i början på semestern. Nu ger 3400-3600 ca 21 knop. Gasar jag på mer så ökar ju farten något såklart men inte alls i paritet med varvtalet. Känns som den bara vispar runt. Låter som om det kaviterar/drar luft nästan. Vad kan detta bero på mer? Eller kan jag koppla av med att det kommer lösa sig till våren med tvättad/målad botten och standardstorlek på ny propeller? Har inga problem att varva upp till 4600 som ska va Max. Båten svarar också bra på gaspådrag från låg fart, dvs propellern biter tag bra i vattnet då. Problemet börjar i högre farter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur trimmar du drevet när detta inträffar?

 

Beväxning gör massor, var har du båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...