Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ikmg

Sprutmåla gelcoat och topcoat

Rekommendera Poster

Sprutmålade ny gel- och topcoat på min plastbåt på 4.5 meter med väldigt lyckat resultat. Tänkte dela med mig av min process. Visst det blir en s.k. apelsinskalsyta men för mig är det inget problem. Blev skitsnyggt och enhetligt. Vill man går det att slipa blankt. Vill framförallt ha en gelcoat för löpande underhåll. Rispor och revor blir lätt att underhålla. Så...

1. Slipa och spackla alla skador.

2. Slipa alla ytor som ska målas så att det blir rå plast att laga coat på.

3. Tvätta med aceton

4. Använd en sprutpistol med 2.5 mm nossel.

5. Blanda topcoat hela vägen och måla vått i vått eller i alla fall lite mjukt. Jag valde att hela tiden lägga s.k. topcoat för att inte lyckas kapsla in ohärdat gelcoat.

6. Blandning: gelcoat, 2 % härdare, 10% styren för trevligare viskositet och slutligen 5% parafinlösning.

7. Ställ sprutan med fullt flöde för färg och anpassa luftflödet för rätt elips formad sprutbild. Justera eventuellt färgflöde. Testa på kartongbit eller liknande.

8. Temperatur? Jag hadde 18 när jag målade och det var 10 på nätterna.

9. Det tog cirka 4 dagar att bli helt härdat. Ha is i magen när vi plastar här i Skandinavien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apelsinskalsytan brukar ju bero på för mycket färg, tunnare lager eller justering av sprutan hjälper.

 

Kommer att försöka mig på samma sak när det börjar våras och köljärnet är färdigsmitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför komplicera till det.?

jag har lackat båtar i flera år och det blir kanon och detta med temadur90 2k en cellulosa lack,dessutom 100% tät som epoxy .vid skador , vattenslipa med 2000 våtslip polera alt spraya med burk. kostnad för material på en 33 hanse ca 22 kvm 700 kr . via någon annan (mig själv) ca 500kr kvm runt 12000kr och en högblank utan apelsin yta.

jag lackade min med sputa och blev till allas förvåning helt grymt.har inte vaxat eller polerat utan endast använt såpa och hon skiner som om vore ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temadur 90 är inte en Cellulosa färg utan en Akrylpolyuretanfärg jädra skillnad sedan lägger man alltid en grund innan Epoxi förslagsvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IKMG, jag vill bara tacka dig. Jag har hållit på att försöka måla gelcoat med en 1 mm nossler och det gick åt skogen. så fort jag körde något annat än nästan bara rent lösningsmedel så fick jag inte ut någon färg. Idag hittade jag en färgspruta med 2,5 mm nossler och då gick det hur bra som helst att måla med Gelcoat. 

 

Stort tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...