Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
seglarfralla

Demontera vattenkopplingar i nyare båt

Rekommendera Poster

Hur fungerar det att ta isär sådana kopplingar till vattensystemet. Har en Bavaria 2014 års modell och får inte isär kopplingarna. Har vridit böjt och klämt försiktigt.

 

Någon som vet hur man tar isär kopplingarna utan att förstöra. Den första är en slang för att tömma varmvatten ´beredaren. Den andra är ifrån vattentanken och jag vill ta bort kopplingen för att blåsa ut allt vatten i ledningarna.

post-103543-0-96567800-1474729280_thumb.jpg

post-103543-0-94658500-1474729590_thumb.jpg

Redigerad av seglarfralla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pressa in den gråa ringen (åt höger i bid) så att den prickade skåran försvinner, tryck in röret lite så ska det släppa sen.

Din koppling ser lite annorlunda ut mot mina, ev ska det gråa i "fönstren" pressa in, sen ska den grå kunna dras åt vänster

 

post-80529-0-97493300-1474736365.png

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är pneumatiska kopplingar, som sagt ska delen närmast slangen tryckas in för att slangen ska lossna, kan vara lite pilligt innan man kommit på tekniken.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PEX refererar till slangen som utnyttjas dvs kross-linkat polyetylen. Beroende på framställningsmetoden uppstår PEX-A, PEX-B och PEX-C. Typerna skiljer sig från varandra och ansluts på olika sätt.

Ett otal tillverkare har dessa nu ifrågavarande produkterna: SharBite, Orbit, John Guest, Watts etc.

Bavaria använder sig av Whale:s produkter se: 

http://www.whalepumps.com/marine/siteFiles/resources/docs/resource-library/Whale_quick_connect.pdf

Systemet är som bhemac säger bra, det som PEX kritiserats för är att individer med känsligt lukt-/smaksinne upplever att vattnet smakar som det skulle vara kontaminerat med någon petrokemisk produkt. Kemiska analyser understöder detsamma men givna gränsvärden överstigs ej (enl. de undersökningar jag sett)...

Själv har jag använt kopparrör som ger en antiseptisk funktion men medger möjligheten att använda sig av samma anslutningar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...