Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
christopheri

Loppa på tändstiftet

Rekommendera Poster

Jag har en mercruiser 5,7 l från 2001 och det blir loppa på ena stiftet. 

 

Tar ut stiftet och rengör sätter i och då går den kanon, men efter ett tag blir det samma igen. 

Motorn börjar skjuta och man märker att det är ngt som inte stämmer. 

 

Jag har testat och bya stift, men det är samma sak. Det blir loppa efter ett tag ändå. 

Det är alltid cylinder No.5 som får loppan. 

 

Jag vet inte riktigt vart jag skall felsöka, den går ju kanon när loppan är borta så det borde väl inte vara tändningen ? Och skulle det vara bränslet så skulle väl det blir loppa på ngt annats stift?

 

När den börjar skjuta/nysa och man gasar på så blir det lite bättre, men man känner att den fortfarande skjuter fast mer sällan. 

 

 

Ngn som har tips på vad detta kan vara och hur man lättast felsöker det ? 

 

 

 

Mvh

Christopher

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du lägga en bild på tändstift med "loppa", för jag är osäker på vad du menar, är det smuts eller svetsloppa av metall ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där bör du kolla upp snarast och inte fortsätta att köra.

 

Är det riktigt illa så kan det vara aluminium från kolvtoppen. Spikningar kan vara en orsak till detta.

 

Fiberoptik är bra att titta in med i förbränningsrummet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker som jan-af-lisoe ovan, är det verkligen en riktigt tvåtakts-loppa - á la 70-talets moppar - på en stor fyrtakts Mercruiser?
Minns dåligt men det som kännetecknade just tvåtaktsloppan var att en hård spets växte ut mellan tändstiftets elektroder just där gnistan sker. Beror nog på överhettning och förgasad metall, sker därför vid höga varvtal vad jag kan begripa.
[Finns andra tändstifts-fel där sot tränger in i stiftets sockel, särskilt om sotet löses i bensin vid t.ex. kallstarts-flödning. Sot innehåller kol som är elektriskt ledande. Men då bildas ingen metallisk spets mellan dess elektroder, och det fenomenet är inte förknippat med höga varvtal eller överhettning, snarare tvärtom?]

Nå, har du faktiskt "loppa" på stift 5 så beror det rimligen på lokal överhettning just där?
Fråga: får du en ganska hård brygga enligt bilden?  
[Haha, minns från moppeåldern att de var ganska metalliskt hårda, kartonpappret hos en tändsticks-ask förmådde sällan fila av dem. :-)
Orsaken till "äkta loppa" enligt länkade bilden ovan är alltså i mitt huvud överhettning, kanske även tvåtaktsoljan i bränslet hade betydelse men men. För övrigt var nog ofta loppan självförvållad hos oss moppeslynglar,  alltså orsakat av "
ställbart munstycke" där trixet var att utmagra i medlut tills motorn tjöt av övervarv. (Men kanske ibland även fel tändförställning typ spikning, även om jag inte begriper hur just cylinder 5 drabbas i TS fall. Men detta med att just en specifik cylinder är drabbad tar kanske å andra sidan död på de flesta skrivbords-teorier?)]

Vad skulle då kunna orsaka överhettning hos cylinder 5 i en fyrtakts Mercruiser, jag
gissar här bränsle-utmagring men "cirkulationsrubbning" hos kylvattnet är också en möjlighet? Gissar mager bränsleblandning, särskilt till cylinder 5?
[Orsaken till att mager bränsleblandning ger överhettning är att bensin-sprejet som förgasare levererar består av pyttedroppar som sen avdunstar till riktig gas av motorns värme. Avdunstning kyler kraftigt som nog alla som duschat märkt. Finns inga droppar att avdunsta vid het motor så blir resultatet därför risk för överhettning.]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är en möjlig orsak till "loppa" just aluminiumflisor från kolven i en cylinder på gång att skära.

Kolla som tidigare sagts med kamera. Ett kompprov kan säga en del...

Kör dock inte mer förrän du vet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte en metallisk loppa. Hade för mig att det va det första gången, men blir osäker. Det är nog mest sot och "skräp" som täpper igen. När jag gjort iordning stiftet så går den bra igen. Borde den inte gå sämre även efter rengörningen om kolven var på väg att ge sig ? 

 

Jag tänkte ett tag om det va limpan som va kass och blötte ner och när man gasade på så tände den sig ändå, men tändstiftet är inte blött. Sotet kanske är lite klibbigt men inte blött.

 

Bifogar en bild på hur det såg ut, hade dock redan hunnit slipa bort bryggan mellan elektroderna.

Jag skall komptesta cylindern och se om den verkar vara frisk

 

https://minfil.org/X0J0o7bdbf/t_ndstift.JPG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har tändstiftet sett ut som värst. fösta gången jag lossade, nu är det inte så kletigt, men små sotpartiklar och skräp mellan elektroderna. Jag va ute och körde i går och då hackade den när jag va ute och körde. gasade på  då poffade det några ggr, sedan slutade den. Tog ur tiftet när jag kom in i hamnen igen och då såg det fint ut??? Fattar ingenting. 

 

Tänkte om det läckt olja pga kassa kolvringar, men det såg fint ut. körde kanske 5 min bara iofs.

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn insprutning eller förgasare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur friska tändkablar har du? Är du osäker så byt, risiga kablar kan ge konstiga effekter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte kablar för 2 årsedan, men jag funderar på att skifta 2 kablar i båda ändar och se om det blir ngn skillnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var sotigt!

Om det spikar och äter på kolven märks det inte på komptestet fören det ätit genom kolven.

Ifall den cylindern sotat ett tag, ex pga dålig skrapring eller otäta ventiltätningar kan oljan bygga upp ett lager som höjer kompressionen och därmed ökar risken för att det spikar. Någonting är det ju!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag va nere och testa idag och så här är skillnaden på tändstiftet efter 5-10 min körning.

https://minfil.org/tcK9o3bdb0/t_ndstift_2.jpg

 

 

Ingen loppa men den skjuter när jag belastar motorn. Vid 2600-2800 börjar den skjuta. efter 3200 slutar den. Varvar jag utan växeln i så spinner den fint. Skjuter inte alls då.

 

Jag har även märkt att tomgången är väldigt hög när jag kört på höga varm. Lägger jag ur växel stänger av motorn och startar igen så ligger den igen på 800 som det skall. Kan det vara så att den inte går på allat burkar? Och luft insprutningen (IAC)  ställt in sig på att det skall vara 8 cyl som kör? 

 

Fick även tipset att slipa på kopparn i fördelarlocket. skall testa det i morgon 

 

 

 

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du menar med skjuta men normalt sett brukar en släckt cylinder vara lite svår att hitta på en v8, om den dessutom bara missar på en cylinder på högre varv är det ännu värre.

 

Missar den så kraftigt på höga varv så att den rister och skakar samt kanske baktänder är felet knappast isolerat till en cylinder, även om den kanske visar tydligast symptom. Är tändspolen frisk och hur är status på fördelare och rotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förseslår att du söker på:

spark plug clogged +v8

 

det verkar finnas en del info om detta.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat problemet  :)


 


Rengjorde fördelarlocket genom att slipa på kopparn och nya stift. Jag misstänker att det var fördelar locket som va problemet och inte stiften.


 


Det hade blivit som ärg/små taggar på stiften i fördelarlocket. Se bilden. Nu är nästa fråga  :) varför blir det så ? 


fordelarlock.PNG


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Christphero skrev: Det hade blivit som ärg/små taggar på stiften i fördelarlocket. Se bilden. Nu är nästa fråga:) varför blir det så ?
Tack för länkade bilden ovan, där kan vi alla kan se - istället för att bara prata/fundera om - fördelarens kontakter i just din motor. Ordet kontakt kanske för är mycket sagt, ordet "närhet" räcker oftast gott i dessa sammanhang där gnistor kan överbrygga. (I fördelarlock gäller högspänning typ 20000 volt, gnistor överbryggar lätt de mesta oxidskikt jämfört med vanlig "12-volt". Man har ju exempelvis avsiktligt tusentals ohm i serie med tändstifts-kabeln som "radio-avstörning", så eventuella milliohm i tunna oxidskikt räknas liksom inte för en gnista bildas alltid över korta gnistgap?)
post-86835-0-00894500-1475076749_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra info, jag skall kontrolera locket igen och trycka på stiftet och se om det kommer ut. Jag har ju kört en del med båten i sommar i sverige och danmark, men enligt mätaren har kylningen fungerat som det skall. Som jag har sett.  

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, kolla gärna ifall mittstiftet kan fjädra ut, ser bränt ut?
Men ett friskt mittstift kan tydligen (enligt
wikipedia) se ut så HÄR. Nyskick i bilden, ändå fjädrar det inte ut? (I varje fall inga 5 mm som jag skrev i bildtexten ovan.)

Knepigt, visst skall väl fördelarlocks mittstift fjädra ut mer än i ditt fall? Vad säger ni andra motorintresserade?

[Tror att mittstiftet förr i tiden var av mjukt kol, ett material som leder ström bra - tänk bara på släpkontakter i generatorer och startmotorer där det fortfarande används. Men det är som sagt mjukt och slits ungefär lika fort som en blyertspennas spets, för att ge nån fingervisning för den som aldrig pillat med släpkol. Man brukar kompensera den stora slitagehastigheten med lång fjädringsväg så bytesintervallerna blir hyfsat långa.]  

Hmm... kanske är materialet i mittstiftet inte längre "kol", utan nån hårdare metall? Ser ut som svart bränt kol i din bild men men??

[strömstyrkan i Ampere vad gäller motorers högspännings-delar är ytterst minimal så detta med resistans/ spänningsfall blir underordnat, spelar nog ingen större roll om det är 1 eller rent av 1000 ohm? För ofta har man i högspänningskretsen typ 1000 ohm i serie bara som radioavstörning, så några ohm hit eller dit i fördelaren är väl knappast hela världen?]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter många om och men så gissar jag alltmer på... fel och för kort rotor-arm!!?

För sådana "tomte-skägg" kan nog bara bildas ifall rotor-armens kontakt inte når hela vägen (läs; att onormalt långa kontaktgnistor bildas).
[Detta med "gnist-skägg" anser jag som mystiskt, onormalt i meningen "vanllgt förekommande" hos fördelares yttre rotorkontakter, men ändå en naturlig konsekvens vid förgasad metall. För inuti gnistor/blixtar blir hettan såpass stor att metaller kan förgasas och överflyttas i gnistgapet, finns många exempel på att sådant förekommer. Dock - så vitt jag vet - inte i fördelares yttre rotor-kontaktpunkter, har i alla fall inte tidigare sett sådant tomteskägg.]

Mitt tips får därför bli... kolla att rotorn har rätt armlängd - för din fördelardosa - och inte är för kort. Annars kan det bli tomteskägg??
post-86835-0-87172600-1476281183.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Felet kom tillbaka igen efter ett tag, men va då för matt att ta tag i det igen så båtskrället fick åka upp på land,  men nu är det snart dax att sätta i den igen så då får jag ta nya tag. 

 

Några mer tips på vad som kan vara fel ? 

 

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gjort en boroscope kontroll av cylinder / top / kolv? (map skador i förbränningsrumet)

 

Har du gjort kompressions prov?

 

Testat att flytta tändkabel från andra cylinderbanken? (kan vara dålig tändkabel)

 

Är det rätt typ av tändstift? ( rätt typ, justerat gnistgap etc )

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra tips skall kolla dom, jag har även beställkt nytt fördelarlock och rotor så att jag kan utesluta det med. 

 

Skriver upp dom i min att kolla lista 

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag hittat felet,jag körde in en kamera i tändstiftshålet och det va en bit av kolven som hade gått av så den har skurit. Förmodligen kommer det upp lite olja i spåren som har blivit i fodret efter att den har skurit och det orsakar det kletiga på tändstiftet.

 

Så nu är frågan vad jag skall göra, jag har inte tid och greja detta själv och saknar motor lyft och ja framför allt tid.

 

Skall man köpa ett utbytesblock som kostar 45 000:- + arbete ca: 25 000 = 70 000

eller skall man satsa på en ny motor som kostar 133 000:- + arbete ca: 15 000:- = 148 000

 

skiljer ju mkt pengar, men jag funderar för och nackdelar. 

Ny motor = inga problem på många år

Ersättningsblock = nytt block, men har kvar min gamla elektronik, top, limpor, knän 

 

Vad tycker ni ? behöver lite tips då det står helt stilla i huvudet. Det va inte riktigt detta jag var förberedd på hade hoppats på ngt betydligt billigare.

 

Så här såg kolven ut

https://minfil.org/IaUdB2b3b4/Snap_014.jpg

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte med att borra den cylindern och byta kolv då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns lite som att jag flyttar fram nästa problem då, vet ej skick på topparna. Så det är något av dom alternativen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller också hör de med Jonas på JR motorteknik http://www.jrmt.se/han har ett paket för runt 80 pannor inkl moms. Där får du också bra support.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsat på ett shortblock då kommer du undan billigt.cheva 350 som 5.7 är baserad på finns det mkt av på marknaden.Jag byggde nyligt ihop en en lätt stressad Ford 302 för ca 12tusen då var det mesta nytt hade dock tur att hitta ett oborrat block för 1500:-

Har du nån kontakt i USA så kan du nog få tag på en long block runt 20t,sen gäller det att hitta nåt hörn i en burk och åka med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, det är nice priser i USA. men man bör nog veta exakt vad man ska ha vid en direktimport. Sedan tillkommer frakt landvägen i USA  till utskeppningshamn även om man då hittat ett hörn i en container så är det inte gratis. Moms o tull tillkommer.

 

Blir det sedan problem så stiger notan brant. Men man kan också ha flyt och allt funkar. men runt 20 papp känns väldigt lågt, komplett motor http://www.michiganmotorz.com/vortec-marine-engine-gold-package-1967-current-replacement-p-4172.htmlrunt 50 loppor. Men som sagt frakten tull moms äter upp besparingarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...