Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BboatB

Vilket alternativ hade ni valt?

Rekommendera Poster

Efter att mitt batteri kört slut i sommras så beslutade jag mig för att införskaffa en solcellspanel för underhållsladdning av mitt enda batteri, men öppnade även upp för möjligheten att man skulle uppdatera batteribanken.

 

Just nu sitter det ett 90 Ah batteri i båten, förbrukare jag har är värmare som drar 1-2 A och ett kylskåp som enligt tillverkare ska dra 0,6 a, övrigt så är det lite underhållsladdning av mobiler men inte mycket mer. Jag trodde att vi utan problem skulle kunna ligga ett dygn, sedan köra vidare och bulkladda batteriet upp till 80% kapacitet och klara oss 1 dygn till, vi ligger i princip aldrig kvar flera dagar på ett ställe utan är mer weekends/enstaka nätter som vi är ute. 

 

Så nu har jag ett par alternativ som jag funderar på.

 

Alternativ 1.

 

Eftersom det sitter ett lågspänningskydd på min regulator till solcellen så skulle jag koppla all förbrukar el via denna relativt smärtfritt, och därefter ha ett skydd mot urladdning av ett batteri. Ett nytt AGM från Biltema 1849:- 95 Ah ger mig då mer än 50 Ah dvs teoretiskt 2 dygn+ men med hjälp av solcell på 45w och motorkörning så borde detta kunna hålla betteriet betydligt längre. 

 

Alternativ två,

 

Underhållsfria Batterier 2 * 75 A, 1049:- * 2 plus skiljerelä 229 :-. Förbrukarbatteri och ett startbatteri separat, även här borde det bli ca 50 Ah eftersom det är rekat att endast ladda ut till 30%, men skiljerelät borde i princip minska detta till endast 30% av förbrukar batteriet, dvs ca 23 ah?

 

Alternativ 1 är minst jobb, billigast men funkar det i praktiken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som så ofta skrivits här på MG så förespråkar de flesta, liksom jag, separering av start och förbrukarbatterier. Dessutom menar jag att man bör ha så många batterier man har plats och råd med.

Om jag tar min båt som exempel så åkte vi ut i fredags kväll och hade fulladdade batterier (100%) när vi kom fram. I lördags kväll hade vi gjort av med ca 85 Ah på kylskåp (som enligt uppgift ska dra 0,8 Ah i snitt) och värmarkörning från fredag kväll till lördag morgon. Någon mobil blev nog laddad också liksom lite användning av lampor. Dessutom har jag två 45W paneler på taket som tillförde en del laddning då solen lyste klart hela dagen.

Nu är denna förbrukning ingen fara för mig för jag har ca 550 Ah AGM i förbrukarbanken och min filosofi är att ju mindre % jag drar ur batterierna desto längre håller de. Det är jobbigt, dyrt och tungt att byta batterier.

Detta var inget svar på någon av dina frågor men visar att det i verkligheten går åt mycket mer ström än man tror och som grejerna specas på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så är det! Skaffa ett separat btteri til startmotorn! Då kan du alltid starta motorn även om du kört slut på förbrukarbanken.

Sedan laddar solpanelen bara förbrukarbatteriet, och generatorn laddar bada batterierna via tvåkretsregularor eller skiljedioder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite pest eller kolera. Ur 75Ah batteriet bör du inte ta mer än 37 Ah, AGM kan ge 45 Ah. Tanken att använda ett batterier och solcellsregulatorn som en "battery-brain" är intressant, helst ska man kunna  ställa frånkopplingsspänningen. I en liten båt där man absolut inte vill/kan ha mer än ett batteri skulle detta vara en "kostnadseffektiv" lösning.

Men, även jag rekommenderar ett separat startbatteri, det är säkrare och troligen billigare på sikt eftersom ett startbatteri brukar hålla länge men ett gemensamt batteri kommer att slitas ut snabbare.

Frågan är hur stort startbatteri du behöver. Mackey har ju varit inne på att ha ett MC-batteri till start. Det beror ju lite på hur motorn. Ett 44Ah batteri kanske räcker och ett 95Ah AGM husbatteri, det blir lite dyrare men det gör ju allting...

Använder man regulatorns lastutgång (som jag tycker man ska göra) så ska du ändå kunna starta på husbatteriet i nödfall. 

Satsa på AGM som husbatteri, det är så mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det lutar åt att jag börjar med att koppla in all el till batterivaktsutgången på regulatorn, sen helt enkelt köra ett gammalt hederligt prov, köra allt i båten tills ragulatorn säger ifrån och sedan prova starta motorn, med detta sättet kan jag fortsätta köra med mitt nuvarande batteri och se hur länge det varar. Sen om man ska vara ute ett tag så får man väl ta med sig ett reservbatteri med startkablar som back up tills man litar på systemet. 

 

Jag var ute ca 5 nätter innan batteriet var tomt på morgonen under "normal användning" dvs inkl ca 30-60 min motorgång varje dag, och nu med en solcell så bör detta vara betydligt mer om inte oändligt med min typ av användning eftersom båten oftast ligger stilla några dagar mellan användning. 

 

OM detta nu fungerar fel fritt så kan man sedan köpa ett nytt agm så blir det än mer driftsäkert, alt bygga om till 2 batteri system. 

 

Hade dock varit kul om det var någon som kör på endast batterivakt och kan dela med sig av erfarenheter, frågan är ju när den bryter då min inte är ställbar vad jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att när du "testar" och drar ur ditt (enda) batteri så blir det ganska fort dåligt. En FÖR djup urladdning och du har tappat kanske 50% av kapaciteten. Och när du var ute och batteriet var "tomt" så kanske du redan där hamnat för djupt?

Att då köpa ett nytt AGM är kanske inte det bästa för då kanske inte det gamla batteriet hjälper till alls.

För mig handlar det delvis om säkerhet som jag är mycket varsam om. Visst handlar det också om bekvämlighet men att veta att jag har kräm kvar i batterierna så jag klarar en dag till och eller kan starta motorn med marginal om något inträffar. Det kanske blåser upp en kväll och jag behöver flytta på mig men batteriet är inte laddat för det inte varit någon sol än. Skulle aldrig planera mig i den situationen.

Om jag bara var ute på dagsturer i vackert väder, som med min styris, så tar jag den risken, men aldrig i en båt för övernattning!

Kostnaden att vårda sina batterier är väl investerade pengar. Speciellt om man jämför med övriga kostnader för båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en LTC 10A PWM regulator, ska bryta vid 11,5 V enligt manual, el enligt en annan LTC manual jag hittade på nätet men borde vara likvärdigt. 

 

Men hela principen med ett lågspänningskydd är att det ska bryta innan batteriet blir skadat så man får väl anta de som tillverkar dessa designar efter detta kriteriet,troligen med marginal.

 

Jag är faktiskt mer bekymrad över att den ska bryta för tidigt än för sent, ex när kompressor och värmaren går simultant. Och om batteriet är dåligt så borde principen innebära att den endast bryter tidigare och tidigare och man fortfarande står kvar med reservkraft, men att värmaren stängs av efter 2 timmar istället för när man vill manuellt stänga av den på morgonen.

 

Hur man än gör, om man förlitar sig på ett skiljerelä alt lågspänningsskydd så har man ändå chansen att stå utan kraft med båda systemen eftersom om skiljerelät klappar ihop och håller kretsen öppen konstant så kan man även där dra ut startbatteriet. Så det säkraste hade varit en fysisk brytare men jag har en bit dit innan jag värderar det...

 

Jag går nog för billigaste alternativet just nu, först endast lågspänning sen om det inte funkar ett nytt batteri och om även detta fallerar så bygger jag om till två batteri system. Jag kommer dock ha ett gammalt bilbatteri i standby för start om det skulle behövas om jag kör live test ute i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska se om jag har någon liknande regulator så ska jag testa lit. En BatteryBrain löser ut vid 12,1V - vilket ska räcka för start. 11,5V är lite lågt men troligen startar motorn. Min regulator är inställd för att slå ifrån vid 12,3V om jag minns rätt. Kylkompressorn tar högst 3A som max, skulle skyddet lösa ut när kyl och värmare går så är du nog väldigt nära gränsen för att urladdat batteri. 

Upplägget verkar vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder man bara en enda batteribank finns en lite risk att något soppar till sig oh man int ekan starta motorn. Detta är mycket sällsynt om man är batterimedveten och dessutom har någon form av urladdningsskydd. 
I stället för att krångla till det med eget startbatteri, laddfördelare mm., så kan man skaffa en sådan här i stället. 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-400-A-2000035160/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bumpar för de intresserade.

 

Jag kopplade om min el under säsongen så kylen gick på spänningsskyddsdelen av regulatorn och resten direkt från batteriet, i princip är förbrukaren här diselvärmaren.

 

Men det gick tyvärr inte att köra såhär pga av att spänningsfallet blev för stort när man körde kyl/värmare samtidig och då slog spänningskyddet till och kopplade bort kylen. 

 

I vissa fall får jag även stänga av kylen för att värmaren ska kunna starta, när väl värmaren är tänd så flyter allt på som normalt. Så troligen är det när  kompressor och värmaren startas samtidigt som kylen kopplas bort. Lite irriterande att inte regulatorn då släpper på ström igen till kylen utan förblir utkopplad. 

 

Så det blir ev att bygga om till ett system

med två batteri med spänningskiljare mellan förbrukning och start även om jag är rätt säker på att batteriet räcker till de turerna jag kör på 1-2 nätter ombord.

 

Jag har ett stort batteri på 100 a och är lite förvånad över att spänningsvakten kopplas bort och inte kopplas in igen efter fallet, nu kan givetvis min regulator vara "osmart" men då detta är rätt modesta uttag så känns det som de med start och ett förbrukare med ett spänningrelä mellan troligen förlorar startsidan i princip direkt vid lite last i systemet och då endast har förbrukar sidan kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vi hade husvagn hade jag en solpanelregulator som skötte både laddning och övervakning vid uttag.

Den satte jag att slå ifrån vid 11,7V vill jag minnas och att den släpper på igen vid 12V.

Där gick allt utom 230V-laddaren via regulatorn och det fungerade bra.

En bonus är att man får ofta en summering av förbrukad ström.

Jag kommer att göra liknande i båten med skillnaden att ett skiljerelä får sitta och styra generatorladdningen till batterierna, hur jag gör med strömmen från solpanelen får jag se, antagligen lägger jag den på samma ingång.

I husbilen har jag anslutit en sådan här http://www.ebay.co.uk/itm/DC-120V-100A-Voltage-Amp-Power-Capacity-Meter-Battery-Monitor-State-of-Charge/161751430848?_trksid=p2047675.c100013.m1986&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D40656%26meid%3De5071993d3604a84bbb1cca1cf786d8c%26pid%3D100013%26rk%3D1%26rkt%3D1%26sd%3D161751430848 till bodelsbatterierna.

Fungerar toppen och visar i % kvarvarande kapacitet samt hur bra det laddar alternativt drar ur batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Gundj säger:

Då vi hade husvagn hade jag en solpanelregulator som skötte både laddning och övervakning vid uttag.

Den satte jag att slå ifrån vid 11,7V vill jag minnas och att den släpper på igen vid 12V.

Där gick allt utom 230V-laddaren via regulatorn och det fungerade bra.

Så har jag haft det i några år. Landströmsladdningen kommer från ett nätaggregat på ca 17V. Samma ingång som för solpanelerna. Sätt bara Schottkydioder så att inte strömmen går bakvägen ut i solpanelerna.

Uttag via lastutgången, fungerar perfekt. Har aldrig varit med om att den slagit ifrån i onödan. Eftersom solcellsregulatorn är en så viktig komponent ombord tycker jag det kan vara ide att köpa en bra sådan typ EPsolar/Tracer/EPever 2215BN. Den ger också bra övervakning och alla spänningar kan ställas in samt att den kan anpassas för alla batterityper. Men visst, en billig fungerar också men välj en där man kan ställa frånkopplingsspänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske är i min regulator som problemet ligget alt att jag bara har ett batteri i kretsen som bidrar till större spänningsfall vid start av kompressor/värmare. 

 

Får bygga vidare med förbrukningsbatteri och skiljerelä först sen utvärdera, annars kanske man uppgraderar regulatorn oxå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, BboatB säger:

Ja det kanske är i min regulator som problemet ligget alt att jag bara har ett batteri i kretsen som bidrar till större spänningsfall vid start av kompressor/värmare. 

Ett batteri under start kan gå ned till 9-10V.

Du bör nog också se över så det inte är dålig kontakt någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en regulator från Solexperten, den laddar även mitt startbatteri med en del av laddningen från solpanelerna. Men huvuddelen av laddningen går till förbrukarsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-22 på 13:20, bhemac säger:

Så har jag haft det i några år. Landströmsladdningen kommer från ett nätaggregat på ca 17V. Samma ingång som för solpanelerna. Sätt bara Schottkydioder så att inte strömmen går bakvägen ut i solpanelerna.

Uttag via lastutgången, fungerar perfekt. Har aldrig varit med om att den slagit ifrån i onödan. Eftersom solcellsregulatorn är en så viktig komponent ombord tycker jag det kan vara ide att köpa en bra sådan typ EPsolar/Tracer/EPever 2215BN. Den ger också bra övervakning och alla spänningar kan ställas in samt att den kan anpassas för alla batterityper. Men visst, en billig fungerar också men välj en där man kan ställa frånkopplingsspänningen.

 

Jag har funderat göra på samma sätt som du. Tycker att det är en bra lösning.

Tänkte sätta en "dubbel" Schottkydiod, ett ben för solpanel och det andra för laddningen.

Funderingen är om det går bra med olika spänningar in, ifall jag skulle seriekoppla två paneler för att få upp volten till 35-40V och köra med en 24V power för laddningen.

Går det bra?

Schottky dioden spärrar, så det borde inte vara någon fara där tycker jag och regulatorn borde väl ta strömmen från den högre spänningen först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite olika solpaneler så jag kör en diod per panel. Vinsten med seriekopplade paneler är ju om man har långa långa ledningar. Nackdelen är att om man en skuggas bara lite så tappar man dela dess produktion. Har man ytterligare ett par paneler parallellkopplade och en panel skuggas delvis så tappar man hela paret. För båtar är seriekoppling tveksamt, för sommarstugor kan de vara bra.

Regulatorn tar emot från den källan som har högst spänning därför ställer jag nätaggregatets spänning lite lägre än solpanelerna. Det har ju ingen större praktisk betydelse mer än att det känns bra att ta det som är gratis först ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dragit kablar från akter till fören där batteriet och annan el sitter.

Men det blev 10m kabel (20m båda vägarna) och hade inte rum för större än 2,5mm2 i röret med de andra kablarna. Därför jag tänkte seriekoppla, men klart som du säger att panelerna kommer påverka varandra. Jag får prova mig fram då jag kommer så långt...

 

Kanske man skulle sätta en diod per styck så de inte slipper påverka varandra ifall man kör parallellt.

 

Hur får du volten ställt på nätagget?

Finns många billiga 24VDC på eBay, men vill som du skriver ha det billigaste först. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seriekoppla du, problemet med fler paneler kan du ta den dagen det dyker upp!

Mina dioder sitter bredvid regulatorn, lätt att felsöka!

Beställde precis ett 36V aggregat för laddning av min hustrus elgräsklippare(!). Gräsklipparen är 24V och laddningen sköts av solcellsregulator. Tanken är att den ska solpaneler med tiden.

http://www.ebay.com/itm/400W-11A-36V-AC-to-DC-Single-Output-Switching-Power-Supply-SMPS-S-400-36-For-LED/322425241434?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, där ser man :)

Tänkte inte på att jag skulle ta en power med mera volt vid seriekoppling.

Jag har varit inne på att parallell koppla och därför funderat på hur jag skulle få 24V under panelernas 17-20V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...