Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bhemac

Styrning

Rekommendera Poster

Jag har blivit begåvad med en Teleflexstyrning. Den är lika känslolös som ett östyskt fna.... Dessutom ett visst slack (i styrningen alltså).

Länkarm eller wire är nog hopplöst att få dit, återstår hydraul. Jag har seglat med hyrdaulstyrning och tycker att man vänjer sig dvs det funkar ok. Men alla firmor som säljer båtprylar verkar bara ha hydraulstyrning till utombordare. Vad ska man ha och vem säljer?

Antagligen åker jag på ny autopilot också men fördelen är ju att den integreras med plottern. Men det kostar....

 

Ett alternativ är ju att bara byta autopilot och då till en med linjärmotor, nuvarande Autohelm ST4000 tycker inte alls om Teleflexen, men en pilot som driver direkt på kvadranten blir ju bättre och om piloten är nöjd så blir jag nog det också.

 

Hur har ni andra gjort/tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En service av bef. system är planerad men kanske ska man lägga jobbet på att byta istället?

Bra länkar, får kolla lite, det är ju långt till nästa år ;)

Runt 8 papp verkar det landa på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men bhemac, visst har du segelbåt?

Teleflex på den? Kan bara säga annars att de större båtar jag styrt med hydralratt, där var roderkänslan noll. Man kan vrida bäst man vill på ratten å känner inget. Har man sedan spadroder så tar de tinte helelr genast å man frestas att vrida för mycket å för snabbt. Delvis en vanesak.

 

Lägga autopiloten, linjär  motor, på kvadranten. Den vrider sig, kvadranten, så autopiloten svänger mycket på sin pivot, å måste vara urstark för du får inte utväxlingen/hävarmen som rorkulten ger. Då måste du upp i storlek.

 

Om jag var du skulle jag behålla autopiloten på rorkulten.

Men det är vad jag tycker.

Men så är jag kanske en ruskigt "konservativ" prick?

 

 

 

 

(rättat stavfel)

Redigerad av Ruskpricken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo segelbåt är det men inte den gamla med rorkult utan nu är det ratt & Teleflex.

Visst är det en helt annan känsla med rorkult, man känner nästan när kursen ändrar sig och man kan kompensera. Men rorkult tar plats i sittbrunn och med ratt kan man sitta bättre vilket ryggen uppskattar. 

Men jag vet också att man får en viss känsla även i en bra rattstyrning, det tar bara lite tid att vänja sig. Även med hydraul. Faktiskt.

Linjärmotorer som funkar finns men det är dyrt >15tkr för bara motorn. Man gjorde en utvärderinga av autopiloter under ARC eller liknande, mest driftsäkert var just linjärmotorn, tät följd av hydraul. Det trodde jag faktiskt inte. För mig är hydraul visserligen väldigt driftsäkert men även förenat med oljeläkage. Fast det gäller nog inte styrningar.

 

Med åren blir man bekvämare och autopiloten får sköta styrningen mer och mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du montera hjälprorkult på kvadranten?

Bara nyfiken.

Men om du har ratt redan nu....då verkar din lösning rätt å logisk...har man bara pengarna så.

Annars så är de "vanliga" autopiloterna åsså en linjär motor fast oftast bara en kulskruv på de billigare.

 

Sen förstår jag inte alls varför man blir bekvämare med åren, inte har jag blitt det int´....Jag önskar mig tex ett ankarspel inte för att det börjar bli tungt utan för att det är ju "häftigt".....eller hur? :)

När dragkraften att dra upp ankaret överstiger min kroppsvikt måste det bli ett spel, eller äta som en sumobrottare, med risk för jag sänker båten...... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, jo nödstyrningen är en pinne som sätts på kvadranten. I akterhytten! Kan nog få kanske 10° roderutslag åt vardera hållet. Så det är nödstyrning!

Pengar ja, det är ju alltid det. Men det fina är att eftersom begagnade båtar bara sjunker i pris så finns det mer över till annat utan att budgeten spräcks ;)

--

Det hade jag inte tänkt på, man vill bara bli coolare med åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min hydraulstyrning hos Flotec marin, bra priser och även bra support...

Rekommenderas starkt...

 

http://www.flotecmar...la-c-69_70.html

Tack, jag såg det i en annan tråd så jag har tittat på deras sida. Det är nog bra med någon som vet lite vad man ska ha osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...