Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ojja49

En liten fråga om Amigo 23

Rekommendera Poster

Jag är sedan en vecka stolt och lycklig ägare till en Amigo 23.

 

En detalj gör mig dock lite förbryllad; På däcket i lågpunkterna är ett hål, därifrån går en slang som mynnar ut vid självlänshålen för sittbrunnen.

Detta är dräneringen av däcket.

Varför har man valt en sådan lösning? Om slangen (typ transparent armerad plastslang) skulle skadas är det fritt inlopp för vatten. Jag ska, tills jag fixat en annan lösning, se till att ha ett par träpluggar lätt tillgängliga så jag slipper uppleva att båten sjunker under mig.

Spontant tycker jag att det vore bättre att göra en spygatt i däcksargen vid lågpunkten. Någon med koll på Amigo som kan ha synpunkter på det? Visst, det blir nog fula ränder på skrovsidan, men hellre det än att segla runt på ett par slangklämmor.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till klubben av ägare till båtar med dena genialiska supersmarta å totalt urdumma idiotiska lösning för att slippa ränder på friborden.

 

Jag har samma på min Fingal, de införde detta på de sista modellerna. Men till skillnad från din båt så är min ännu mer genialisk å urbota dum. För slangarna går efter skrovsidan på insidan å sedan har jag två extra skrovgenomföringar där de mynar ut, varav den ena strax under å den andra strax över vattenlinjen.

 

Det är alltid trevligt med 4 extra helt onödiga skrovgenomföringar, så man är säker regnvattnet inte bli kvar på däcket. Halleluja. :D

 För att lyckan skall bli tital så är själva däckhålen anpassade i perfekt storlek så alkottar å ekollon  täpper till perfekt. Jag vet, annars kan du fråga barnen. Å vi har gott om dem. Alltså både al/ek kottar å småbarn. (Det sista en viss modifiering för de är stora nu men barnbarnen tycker det är jättekul att kotten passar i hålet.... :angry: )

 

Råd? Tja, precis som du tänkt, borra ett par sk spygatter. Plasta bara noga runt så det blir tätt så du inte får in vatten i skrovet. lycka till.

 

När du är klar med det jobbet, hör gärna av dig igen, gärna med bild för jag är nyfiken hur det blev. Kan vara bra att se hur andra gjort innan jag själv sätter borren i fotlisten/sargen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl först gratulera till ditt båtval, eller hur det nu brukar stå i bruksanvisningar! :-)
Håller i princip med Ruskpricken ovan angående avsaknad av spygatter, men bara delvis.

Kommer heller inte på nåt annat skäl än att smutsränder undviks.
[utom möjligen att det var litet bökigt att anordna spygatter helt kloss däcksnivån. Skrovet och däcket är samman-plastat i den uppstickande sargen. Fogen i hela dess höjd (ca 5 cm) skall väl i  princip vara helt vattentät, men men. Kanske tyckte man att det var onödigt att borra spygatter i däcksnivå helt nära fogens nederkant, vissa båtexemplar skulle kanske börja läcka litet?]

En brusten slang mellan ena däckssidans hål till sittbrunnen skulle kunna sänka båten i hamn vid kraftigt regn givet att båten lämnas utan uppsikt länge nog. I praktiken är det ingen större risk, slangar håller länge. Byt ut slangar och slangklämmor bara om du är orolig, de inplastade "rör-stosarna" för slangfästena är av tåligt rostfritt.

Borra inga hål för egenuppfunna spygatter i första taget får bli mitt råd, ingen har mig veterligt tidigare omnämnt nåt behov för Amigo23 och båtmodellen är ju gammal och beprövad!

Ps. Litet smått OffTopic men angående däckets regn-uppfångande förmåga;
Visst blir det rätt många liter vatten som kan falla på däcket, dessutom snabbt vid riktiga slagregn. Allt regn slussas på 23:an till sittbrunnen, inga spygatter som sagt...

I min äldre 23:a är de två självläns-hålen i akterspegeln "bara" 28mm(*) om jag minns rätt. Minns en rejäl störtskur i Strömstads hamn, sittbrunnen var fylld med ett par decimeter vatten efter min tvåtimmars inköpsrunda. Detta trots att jag lämnat ena** 28mm:s hålet helt öppet!
*) Håldiametern ökades ganska snart - räknat i producerade serienummer - så du har nog större hål i akterspegeln? Orsaken till stora självlänshål är f.ö. inte regnets vattenmängder utan snarare förhållanden som råder vid segling i busväder. Vid akterlig vind kan många vågor skölja över sargen och det gäller att självlänsen hinner med att tömma, läs höja den nedtyngda akterspegeln fort nog.  
**) Vadå "ena hålet" tänker kanske någon? Mja, amigo23:an kan med nedtyngd sittbrunn lätt ge sjövatten upp till fotknölarna vid framfart, beror då på att dess häckvåg "läcker in". Hade gummiproppar i länshålen för att förhindra detta. Var därtill lat som vanligt, drog bara ur den ena under den planerade inköpsrundan. Hade även klenare gummiproppar för däckshålen, detta alltså senare efter denna erfarenhet av regnskurars vattenflöde. Skippade sedemera alla gummiproppar, kan ju vid glömska ge förödande resultat.) För detta med häckvågens inläckning - kanske till fotknölarna löses bäst på A23:an genom instuckna "slurprör" - för även kvarglömda i förtöjt hamnläge ger de fortfarande bra regn-länsning till skillnad mot gummiproppar.]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadåså...

Då skippar jag nog spygatten, ifall ingen haft några större problem på 40 år så går det nog vägen. Fast jag tänker hålla kollen på slangarna och se till att lämpliga pluggar finns tillgängliga (precis som jag alltid, när det är praktiskt möjligt, ser till att ha kniv och elddon inom räckhåll).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ett regnväder och en brusten slang skulle sänka båten så måste det till ett sjuhelvetes regnväder. Om detta regnväder skulle uppstå bör man nog heta Noa.

På min Bianca 27 var det en liknande lösning men slangarna gick till ihoplödda kopparrör kopplade till bordgenomföringarna. 

Jag bytte slangarna och drog ut de på akterspegeln, ovanför vattenlinjen. För att inte slangarna skulle hänga drog jag dem i plaströr. 

Arrangemanget är utmärkt tycker jag, inga skitränder på sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...