Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Olleman82

Hur tänka med batterierna?

Rekommendera Poster

För att kunna dra den slutsatsen behöver du ju veta typiska data för ett SMF batteri eller tex det du tipsade om från biltema på 105Ah. Har du några siffror för dessa?

 

Vad anser du är "lågt nyttjande" i termer av %?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag spammar min egen tråd här lite men Biltema har ju även dessa batterier: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Underhallsfritt-batteri-2000028593/

 

"Som rätt laddade klarar 450-500 cykler ner till 50%".

 

Det är ju tom bättre än AGM batteriet på pappret, laddningsmottagligheten är praktiskt taget samma som Biltemas AGM (18 vs 19A). Deras 90Ah batteri är dessutom det perfekta substitutet för "Group 27" batterier som ofta sitter i jänkare och är ca 300mm långa - dvs inga modifieringar för att få dom att passa.

 

En annan sak som intresserar mig är data som postats för Biltemas AGM batterier i en annan tråd: http://www.incedo.eu/~sjoholmp/misc_internet_links/biltema_AGM/biltema_AGM-201604-4.png

 

Här skriver man att livscykeln för alla AGM batterier är samma. Detta låter väl ändå lite för bra för att vara sant? Isåfall är ju Harald-Nyborgs AGM batteri på 1399 kr ett riktigt kap.

 

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag ju inte det, så är ju fortfarande en gissning.

 

Grundade slutsatsen på bhemacs info nedan. Att AGM skulle tåla betydligt fler laddningscykler med minskat nyttjande(inte bara till antalet utan gå från tex 2ggr till 4ggr fler.

 

Bhemac skrev "Våta batterier har inte alls samma kurva, där tar även mindre uttag på livslängden."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm....ok...du menar att med solceller på så blir det i själva verket väldigt många cykler under en säsong där de flesta är väldigt små?

 

Räknar man cykler på ett dygn, dvs det laddas på dagen med panelerna och dras ur närmare 50% mot natten känns det som att 500 cykler är mer än man någonsin kommer att behöva...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket att tänka på när det gäller att välja batterier.
 
Här ett diagram från Trojan som visar olika batterityper där "Signature Line" är två olika våta batterityper. Om vi tittar på det sämsta av Trojans våta batterier så är det ju betydligt bättre än de AGM-batterier någon tidigare visade en kurva på.
 
CycleLife-RE-Family.png
Vad är rätt och vad är fel?
Hur vet man att de kurvor man ser är rätt?
Spelar det någon roll?
 
Jag tror inte det spelar så stor roll om batterierna kan laddas ur till 20 % 1000 eller 1500 ggr eller till 60 % 250 gånger eller 500 gånger. I båda fallen håller batterierna långt mer än 10 år när det gäller urladdningscyklerna för en normal fritidsbåtsägare som inte använder mikro, elspis eller annan effektkrävande utrustning.
 
Det billiga batteriet duger lika bra som ett dyrare när det gäller normal urladdning.
 
Det som förkortar livslängden på många batterier är att de inte sköts som de ska och/eller att de laddas på fel vis.

 

Slutsatserna för de flesta bör vara;

  1. att det viktigaste är att sköta om sina batterier, viktigare än att köpa en bra laddningsutrustning eller att köpa bättre dyrare batterier,
  2. att det är bättre att satsa på bra laddningsutrustning istället för att köpa dyrare batterier och
  3. ​​att det naturligtvis är bäst att både ladda och sköta sina batterier på bästa sätt oavsett batterityp.

Sköta om batterier innebär oftast bara

  • att försöka hålla dem så laddade som möjligt,
  • ​att ladda upp batterierna upp mot 100 % någorlunda ofta, inte lämna dem på 50 % laddning,
  • att sällan (helst aldrig) ladda ur batteriet helt och om det råkat hända genast ladda upp dem och
  • att hålla koll på vätskenivån i våta batterier.

Då håller vanliga batterier säkert bort mot 10 år även med en "klantig" standardregulator.

 

Någon som vill säga emot? ;) 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

......

 

Slutsatserna för de flesta bör vara;

  • att det viktigaste är att sköta om sina batterier, viktigare än att köpa en bra laddningsutrustning eller att köpa bättre dyrare batterier,
  • att det är bättre att satsa på bra laddningsutrustning istället för att köpa dyrare batterier och
  • ​​att det naturligtvis är bäst att både ladda och sköta sina batterier på bästa sätt oavsett batterityp.
Sköta om batterier innebär oftast bara
  • att försöka hålla dem så laddade som möjligt,
  • ​att ladda upp batterierna upp mot 100 % någorlunda ofta, inte lämna dem på 50 % laddning,
  • att sällan (helst aldrig) ladda ur batteriet helt och om det råkat hända genast ladda upp dem och
  • att hålla koll på vätskenivån i våta batterier.
Då håller vanliga batterier säkert bort mot 10 år även med en "klantig" standardregulator.

 

Någon som vill säga emot? ;)

Mackey

 

Dessa slutsatser är oemotsägbara!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den argumentationen skulle jag isåfall satsa på "Marina" batterier inom denna kategori på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Underhallsfritt-batteri-2000019356/

 

Skulle isåfall bli 2x86Ah och summa precis under 2000 kr. Väldigt billigt och tillräckligt höga CCA värden för att kunna användas som startbatteri, som jag tänkt. Känns som ett stort hopp från att ha varit inställd på AGM bara :)

 

Skulle "rent känslomässigt" gärna lägga på några hundralappar för att få batterierna med 450-500 cykler men dessa har relativt låga CCA värden...

 

Känns som att det här ämnet gått ett fullt varv nu :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trojan gör utmärkta batterier, framförallt är deras tractionbatterier bättre än vanliga våta batterier. Däremot har det skrivits en hel del kritiskt om deras uppgivna antal cykler, värden som är långt mycket högre än alla andra tillverkares batterier.

 

Ska man ge ett enda råd om hur man får batterier att hålla så är det: Använd dem inte!

Lite mera förklarat,

Ha så många Ah som möjligt så att så lite som möjligt av kapaciteten används.

Tar man ut lite mer, ladda så fort som möjligt.

Överladda inte, framförallt, koppla bort laddaren så fort batterierna är tillräckligt laddade. Laddar man med runt 13,6V så håller batterierna bäst.

Har man öppna batterier där man ska fylla på vatten så kolla ofta, i synnerhet efter laddning,

Även ett vått batteri kan hålla i 10år men det har inte mycket kapacitet kvar.

Det normala är att våta batterier byts efter 5-6 år eftersom man upplever att man inte längre har tillräckligt med kapacitet.

 

I industrisammanhang gick man för några år sedan över till AGM från våta batterier. Anledningen var att man fick bättre livslängd och därmed lägre kostnad över tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och så en liten fråga till expertisen igen :) Om man nu kör på någon av Biltemas "Underhållsfria", billigare, batterier så är dessa fortfarande "våta batterier" om jag förstått rätt. Innebär detta att jag också måste ha koll på vätskenivån i dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och så en liten fråga till expertisen igen :) Om man nu kör på någon av Biltemas "Underhållsfria", billigare, batterier så är dessa fortfarande "våta batterier" om jag förstått rätt. Innebär detta att jag också måste ha koll på vätskenivån i dessa?

Underhållsfritt brukar innebära att batteriet är slutet så man inte behöver kolla/fylla vatten.

Tidigare körde jag med Biltemas underhållsfria batterier, de fungerade bra men att de skulle klara 4-500 cykler vid 50% urladdning stämmer nog inte, snarare hälften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo känns som det gick runt ett varv :)

Tur jag inte måste ta något beslut än. Mina befintliga håller säkert nån sommar till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag kan det vara ide att försöka hålla igång de gamla batterierna ett tag till. LiFePO4 ökar radikalt, priserna blir nog inte sjunka på själva batterierna, men troligen kommer inte batterierna bli lika hutlöst dyra när de importeras till Sverige.

Kanske kommer AGM bli billigare när de tappar marknad.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar idag från Harald-Nyborg angående deras 90Ah AGM batteri för 1399 kr. Nästan lite för bra för att vara sant eller vad säger ni?

 

"Då detta batteri är ett så kallat fritidsbatteri med start & drift, är DOD urladdning vanligtvis inget vi anger.
Vid 75% DOD = 500 cykler. 
Vid 25% DOD ( Solar application ) = 900 cykler"

 

Skulle man gå på min initiala linje med bara ett batteri skulle man alltså ha 75%*90Ah=67,5Ah tillgängliga innan man måste ladda vilket ger en hyfsad buffert om man har bra koll på sin förbrukning samt solpaneler som hjälper till. 

 

 

Mvh Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart ett lågt pris. Kan ju vara värt att testa.

Hade varit extrem kul och sett en rikttig test mellan olika märken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågade faktiskt om de var intresserade av att sponsra ett test men det var inte aktuellt.

 

Har inte riktigt bestämt mig ännu. Hade varit skönt att inte modifiera hållaren för batterierna och dessa är för stora. Å andra sidan är det ingen jättegrej att göra den modifieringen och 2*90Ah AGM för 2800 är helt klart lockande. Står nog mellan dessa och Biltemas "fulbatterier" som jagh får för 2000 kr och och då får plats direkt men då lär ha en annan hållbarhet.

 

Hade egentligen tänkt vänta med inverter för micron men blev lite sugen igår och med en sådan är det helt klart att föredra AGM tänker jag. Hade iof en tanke om att använda bogproppens batteri för invertern eftersom det ändå är på 100Ah men det är säkerligen ett startbatteri och med lite peukerteffekt kan man säkert dra ur det en del emellanåt, kanske inte optimalt. Hade dock varit smidigt, korta kablar och mer vikt i fören - precis som jag vill ha det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på Biltema, varför?

  1. Batterierna säljs i stor mängd,
  2. begränsat antal negativa omdömen (i förhållande till försäljningsvolymen),
  3. får ofta helt ok omdöme/testresultat och
  4. du har ett antal års garanti.

Vad vet du om Branstar?

  1. De är billigare!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på Biltema, varför?

  1. Batterierna säljs i stor mängd,
  2. begränsat antal negativa omdömen (i förhållande till försäljningsvolymen),
  3. får ofta helt ok omdöme/testresultat och
  4. du har ett antal års garanti.

Vad vet du om Branstar?

  1. De är billigare!

Mackey

 

Sant, det är tryggare att köpa Biltema men jag tänker att om batterierna börjar krångla om ett par år och man visar det mail jag fått där de specar de nämna DOD cyklerna så bör man ha ett rätt bra case och därmed bra möjlighet till goodwill. Det är väl dessutom så att det inte är så troligt att batterierna (oavsett AGM batteri) skulle hinna bli dåliga på 4 år om man sköter dom enligt tidigare nämnda tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som kan vara värd att kolla är vikten på batteriet, för samma batteristorlek är vikten väldigt lika om man inte fyllt höljet med betong.

Jag föredrar Blitema på samma grunder som Mackey skriver. De fall av reklamationer jag haft på andra prylar har de löst föredömligt.

 

Förr när man köpte våta batterier så ville man att spänningen skulle vara samma på alla batterier. Alltså går man till kundtjänst och lånar en voltmeter. Då ger de mig en Fluke. Va, inte en Biltema mätare? "Nä då säger folk att de inte litar på den". Jag lånade både Fluke och Biltema och de visade samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle satsa på Biltema, varför?

  • Batterierna säljs i stor mängd,
  • begränsat antal negativa omdömen (i förhållande till försäljningsvolymen),
  • får ofta helt ok omdöme/testresultat och
  • du har ett antal års garanti.
Vad vet du om Branstar?
  • De är billigare!
Mackey

Sant, det är tryggare att köpa Biltema men jag tänker att om batterierna börjar krångla om ett par år och man visar det mail jag fått där de specar de nämna DOD cyklerna så bör man ha ett rätt bra case och därmed bra möjlighet till goodwill. Det är väl dessutom så att det inte är så troligt att batterierna (oavsett AGM batteri) skulle hinna bli dåliga på 4 år om man sköter dom enligt tidigare nämnda tips.

Det intressanta är väl vad som händer åren efter de fyra första..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är det viktigt hur batteriet fungerar på lång sikt.

 

Enligt konsumentköplagen ska säljaren/tillverkaren ansvara för tillverkningsfel under 6 månader, det är i princip en garanti.

 

Därefter är det köparen som ska visa att felet är ett ursprungligt fel och sådana fel har man möjlighet att reklamera i tre år efter inköpsdatum. Med god dokumentation på hur man laddat och hur man i övrigt har använt batteriet bör det kunna gå att visa att batteriet inte uppfyller förväntad livslängd. Om säljaren är beredd att acceptera detta så är det lätt, men ska man gå via ARN för att få rätt blir det ju ganska krångligt.

 

Med fyra års garanti från Biltema så tror jag det är en enklare resa att få ett nytt batteri eller häva köpet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vänder på det lite då för att maxa utnyttjandet av batterierna. Jag har (förutom startbatteriet) tre 'grupper' av batteri:

1. Förbrukningsbatterier 2 x 170 Ah för kyl, lyse, instrument mm

2. Batteri för bogpropeller samt ankarspel, 170 Ah monterat under förpiken (onödigt mycket)

3. Batteri för winsch, 170 Ah monterat under akterruffen (onödigt mycket?)

 

Dessa tre grupper laddas efter startbatteriet via skiljerelä, men grupperna är sinsemellan separerade av en laddningsfördelare. Det betyder att jag släpar runt på två extra batterier som bara används några minuter per dag medan förbrukningsbatterierna ständigt sjunker för snabbt. Så då verkar det ju smart att göra som Skyllermark föreslår i sin Elguide att koppla ihop dessa två batterierna (ankarspel och winsch) med förbrukningsbanken så - voila - så har jag dubbelt så stor förbrukningsbank :-)

Och fortfarande har jag tillräckligt med pulver för ankarspel mm utan jättekablar eftersom de har batterier nära.

 

MEN, då undrar jag två saker:

 

- Kommer instrument som GPS, autopilot etc tycka illa om spänningsfall och ev spikar som kan uppstå när ankarspel, winsch, bogpropeller slås på och av? Eller kommer det inte fortplanta sig till instrumenten eftersom de matas av de centrala förbrukningsbatterierna som kanske klarar att hålla emot detta?

 

- Matningskablar till dessa batterier (bogis / spel / winsch) är ju dimensionerade för laddning. Kan strömmen genom dem bli för stor när drar igång tex bogpropellern? Den matas ju ffa av det lokala batteriet därframme men om dess spänning saggar under belastningen så kommer det ju rusa ström från de andra bankarna via laddningskabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogpropellern kan ta väldigt mycket ström och kan få GPS mm att starta om.

Kolla kabelarean, kablarna ska ju tåla strömmen.

Att koppla ihop batteribankar med längre kablar är inget problem, snarare en fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore det inte bättre att göra om alla fyra 170 Ah-batterier till förbrukningsbank, och sen koppla alla krävande förbrukare (startmotor, ankarspel, bogpropeller) på ett rejält startbatteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore det inte bättre att göra om alla fyra 170 Ah-batterier till förbrukningsbank, och sen koppla alla krävande förbrukare (startmotor, ankarspel, bogpropeller) på ett rejält startbatteri?

Så tänkte jag åxå.. dessa används minimal tid.. typ nån minut om dagen.

Slå ihop vinchar å resten av förbrukningen. Vad har du för vinchar med el. Är det bara fall eller även skotvinchar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...