Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hgr123

Nya fall - vajer+lina

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är det någon som har bra tips var kan köpa splitsad vajer+lina? Har en äldre Maxi 77 och får inte in lina i den kasett som sitter i masttoppen så önskar köra vidare på vajer+lina. 

 

 

 

Mvh

 

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans har också.

På min båt var det också vajerfall från början; bytte trissor och fick dit 8 mm fall i dyneema, grövre behövs inte. Borde funka på en 77:a också tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på är att även fast dyneema-fall är starka och inte töjer så mycket så ska man inte frestas att gå ned i dimension alltför mycket. Dels är det lite spinkigt att hålla i då man ska hissa segel och sedan kanske inte avlastaren fungerar med tunnare fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte 8 mm skosnören, det funkar jättebra att hissa seglen med. Avlastaren fungerar perfekt för mig i alla fall, men såklart måste man ju kolla. Min 8 mm lina töjer sig mindre än det gamla vajerfallet, och kostade mindre än hälften än ett nytt vajerfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På många, framförallt äldre, båtar kan man byta till Dyneema utan att byta trissor. På min IF satt det ståltrissor som funkar finfint med dyneemalinan direkt!
Jag bar bytte rakt av!
Dyneema töjer sig mindre än vajer! Så är det bara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren...

 

Är det någon som bytt till Dyneema utan eller med att byta trissor på en Maxi 77 från 1975..eller om det är 76...  Det är den svarta PP-masten på min skuta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren...

 

Är det någon som bytt till Dyneema utan eller med att byta trissor på en Maxi 77 från 1975..eller om det är 76... Det är den svarta PP-masten på min skuta.

Om jag ska vara lite "sådan där" då... det är förmodligen inte jätte-annorlunda på din båt jämfört med andra ungefär lika stora båtar. Ta helt enkelt och måtta bredden på hålet, sannolikt är det 10 mm eller större och då funkar det jättebra med 8 mm dyneema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bet verkligen att dyneema töjer sig mindre än vajer. Om man tittar på materialdata töjer sig dyneema mera än stålvajer.

 

Är det inte så att en grövre lina i dyneema töjer sig mindre än en tunnare vajer?

Den grövre dyneeman är billigare än den tunnare vajern.

Den grövre dyneeman är lättare än den tunnare vajern.

Dyneeman skramlar inte inuti masten.

 

En nackdel med dyneema är att den kryper, den sträcks ut och blir längre med tiden. Det är bl.a. därför man inte har dyneema i stående rigg annat än i akterstag.

 

Det är inte alla fallavlastare som passar med alla typer av dyneemafall, så testa om möjligt en mindre tamp före köp.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tillbaka till ursprungsfrågan innan jag flippar ut. Hade wire-skavr-lina på förra båten. Det släppte. Skarvade om, det släppte, sen blev det bara lina. (Första skarven var "original") krångel med trissan så jag satte dit ett löst block i masttoppen.

Det är utanpåliggande linor jag talar om.

 

Den båt jag har nu har bara Wire. Men se den är för kort om jag skall slippa ha en gummisnodd till fallet när seglet är ner eå jag krokar i fallet i pulpiten. En längre wire då åker haländans schackelskarv upp på vinschen, inte heller smart.

 

Å smala trissor i masttoppen har man hört talas om..... :)

 

Min lösning är återigen ett extra löst block däruppe å sedan vanlig lina. Den lilla töjning jag får på den, jag sträckte med ett spel å mätte, 6 cm max töjning på 8 meters längd. Det lilla får jag stå ut med, ingen racer jag seglar.

 

Så kanske ett extra block är billigast å bäst, men då går det kanske inte ha fallet inne i masten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det OT, och det ber jag om ursäkt för...

 

6 cm på 8 meter är inte lite - det är skitmycket! Det betyder att seglet tappar/ändrar formen i varje vindby, och det hade gjort mig vansinnig. Stumma grejer är betydligt lättare att segla med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomen visst äre mycket det Peter_K.

 

Men jag spände med samma spakblock mitt 8 mm undervant å töjde den 2,5 cm. Å med vanliga vinschen kommer jag inte i närheten av den dragkraften.

 

Sen så är vi aningen olika, själv har jag inte smittats av raceing jävulen  ;)   å vinden orkar inte pressa ut förliket så mycket så det skulle störa när jag spänner med vanliga vinschen. Skulle jag förlora tio minuter på seglatsen från morgonen till kvällen till nästa vik så har jag tid med det. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är det någon som har bra tips var kan köpa splitsad vajer+lina? Har en äldre Maxi 77 och får inte in lina i den kasett som sitter i masttoppen så önskar köra vidare på vajer+lina.

 

 

e master har smala falltrissor i toppen. Det är mycket svårt att byta ut dessa falltrissor till bredare. Då är istället Liros Duo-fall ett bra alternativ. Duo har två diamterar med en ca 2 meter lång övergång. Tunnt fall som passar i toppen och grövre vid avlastaren som sitter bättre i avlas

 

 

 

 

 

Mvh

 

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med utvändiga fall är inte så dumt, så hade jag på trämasten och nu saknar jag det. Lätt att plocka bort på vintern. Inget oväsen osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...