Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Peter2455

Omc v8 varvar inte ut vid drift

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en v8 OMC med en Rochester 4 portsförgasar som inte vill varva mer än till ca 3800v/m, över det varvtalet tjöver sig motorn. Jag har bytt alla tändningsdelar utan resultart. Någon som har ett tips om vad som behöver åtgärdas?

MVH
Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Är detta i bänk eller i sjön? Om det är i sjön, vilken fart kommer du upp i och med vilken prop på vilken båt?

Om det är i bänk, har du kollat om förgasaren drar tjuvluft genom att spruta startgas runt om?

Förmodar att bränslefilter är kollat? 

 

Om en motor kvävs (vilket jag tror "tjöver" betyder) så är det ju oftast bränsle/luft blandiningen som är i obalans. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla ner i förgasaren under drift för att se att soppa kommer och att alla spjäll öppnas korrekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjöva = kväva. (dialektalt i Dalsland)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjöva = kväva. (dialektalt i Dalsland)

 

Inte bara Dalsland utan stora delar av södra delen av landet, (norra delen känner jag inte till)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev ju detta en dialektfråga istället för ngt annat. Men tjöva finns inte i den skånska vokabulären. 

 

Men om motorn tidigare har kunnat varva mer än 3800 rpm så har något hänt. Hänger alla förgasarna med? Skit i något munstycke? Läcker det in luft? För det är väl inget övervarvsskydd som går in och kopplar ur tändningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tjöva = kväva. (dialektalt i Dalsland)

Inte bara Dalsland utan stora delar av södra delen av landet, (norra delen känner jag inte till)

Har för mej dom uttalar något liknande det i Indonesien... nån som vet vad det betyder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du även kollat eller bytt centrifugalvikterna o fjädrar i fördelaren? Kan fastna eller kärva efter lång tid pga oxidation. Kolla att förtändningen varierar mellan tomgång ca 5-8° FÖD till runt 30° vid 3000 rpm. Kolla med stroboskoplampa. Märkning ska finnas på svängningsdämparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar mest troligt med förgasaren som inte får tillräckligt med bränsle. 

Finns mycket info att hämta här http://misab.se/lista.php?kid=4-154-156 om felsökning

Generellt är förgasare lika viktiga att ställa som tändning. Om du har tid och ork, så läs på Misab hemsida om hur mkt som ska stå rätt i förgasaren för att din motor ska presetera på topp.

 

http://misab.se/lista.php?kid=4-154-155

 

Lycka till och hör gärna av dig när du löst problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rochester förgasarna är riktigt bra om dom fungerar som dom ska, annars så är dom ett riktigt he*vete att hålla på med, jag har också en omc med samma förgasare och den orkade inget och ville bara dö när man gasa men efter en förgasarrenovering så går den klockrent.

rekomenderar att lämna in förgasaren om du inte är van att skruva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå byt bränsle filter gör rent insugsfiltret. Är du van att skruva så kan man göra en förgasar renovering finns färdiga satser att köpa. Eller lämna in förgasaren till någon som vet var det handlar om.

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...