Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sverker-1

Behöver ny mast och bom

Rekommendera Poster

Hej

Behöver en mast till min Misil 1, 8 meter lång är masten , nuvarande är en trämast, men aluminium går givetsvis bra.

Har någon tipps på detta , vart man kan vända sig

Hälsningar Sverker

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Behöver en mast till min Misil 1, 8 meter lång är masten , nuvarande är en trämast, men aluminium går givetsvis bra.

Har någon tipps på detta , vart man kan vända sig

Hälsningar Sverker

1,8 meter? Det var en kort stubbe. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kolla med en båtskrot. Värmlands båtskrot har t.ex div. master för ca 4000 - 5000 kr.

Googla "båtskrot".

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på masten? De brukar gå att limma om och lacka efter lite slipning. Personligen tycker jag båten skall ha trämast; den är snyggast så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har spruckit mer än halva längden, möjligt att det går att limma , kollar mer i helgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min trämast sprack på det sättet. Det hade nog gått att limma men med tanke på mastens ålder så verkade  det bättre att byta mast. Den limmade trämasten kan ju spricka på annat ställe nästa gång.

 

Jag köpte en mast med segel, inrullare mm. 

Masten är fö till salu, den är till en Maxi 84, alltså drygt 10m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misil-masterna var limmade med fenolhartslim vill jag minnas, de limfogarna ger sig efter många år, speciellt om man slarvar med lacken. Att limma om hela masten med epoxy och lacka den så kommer den att fortsätta vara funktionell och vacker.

Tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misil-masterna var limmade med fenolhartslim vill jag minnas, de limfogarna ger sig efter många år, speciellt om man slarvar med lacken. Att limma om hela masten med epoxy och lacka den så kommer den att fortsätta vara funktionell och vacker.

Tycker jag.

 

Tror det var samma med min mast. Jag tänkte att om man bryter lite så släpper rest också men icke. Då började det spricka i träet! Annars hade jag nog limmat, trämast är fint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter

Tack för värdefull info, detta ger mig en tro att det kunde gå att limma masten igen, såg nu att den förra ägaren hade slarvat med lacken

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...