Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Mattsson77

Fråga om båtmodell

Rekommendera Poster

Fått till mig att detta är en IW 25

Men när jag googlar får jag inte upp denna modell.

Nån som vet om detta är en Iw25 eller är det nån annan modell?

Sitter en md21a i.

Tidig 70talare.

Mvh Anders Mattsson

post-109011-0-52206400-1473292494_thumb.jpg

post-109011-0-11014300-1473292236_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Ja, snipan IW25 har onekligen likheter med din båt enligt fotot ovan. Men även båtfabrikatet Skäreläja?

[Vanligtvis besvärligt (men kul deckarjobb!) att försöka spåra äldre båtars ursprung, men här har jag gått bet alldeles! Ett namn "Bror Svenningsson" dyker ofta upp som konstruktör i olika sajter, detta för bägge båtmodellerna. Mycket diskret herre kan tyckas, hittar inget matnyttigt alls.
("Digitalt museum" är en av mina favo-sajter, till exempel Sjöhistoriska i Stockholm har massvis med gamla båtritningar. Har även snokat i det digitala arkivet hos Bohusläns museum, men kammat noll. Likaså Hallands, för Skäreleje (skär-läget?) ligger väl på hallandskusten. Förmodligen onödigt jobb, tror att alla länsmuséer med digitalt museum är sammankopplade sökmässigt sett, så finns t.ex. ingen "bror svenningsson" eller svenningson, sveningsson etc i någon slumpvald del av muséesajterna så finns det inte heller i någon annan. Är nog sökmässigt helt sammankopplade databaser?]

Fråga: Du tycks ha genuin trä-överbyggnad, är månne även hela skrovet i vitmålat trä??
Frågar för att du i så fall kanske äger självaste "pluggen" till nån av båtmodellerna ovan?

I plastålderns begynnelse var det vanligt att man tog nån bra fungerande träbåt som utgångspunkt, "gjöt" av pluggen sedan till en negativ-form för masskopiering av framgångs-receptet. Det nya plastmaterialet erbjöd också nya möjligheter att forma skrovet mer fritt, så "3D-rundade" detaljer kunde lätt tillföras, alltså saker som ursprungs-snickaren nog mest fått gråa hår av, om denne försökt bygga i trä.
(Själv har jag f.ö. en segelbåt "Amigo23", tror jag på 90-talet faktiskt såg "träpluggen" stolt segla fram. (Hade Amigo-loggan i seglet med nr 1, om jag inte minns fel.) Föga förvånande verkade den litet kantigare än senare plast-amigos men men. Vill med detta bara säga att det inte är alldeles alldeles omöjligt att du kan ha självaste träpluggen, eller mer troligt en likadan båt från sjäva snickarens hand.)


Blev långt igen, mitt tips för vidare googling får alltså bli... att "Skäreläja" - vid sidan av IW25 - kan vara framkomliga sökspår? Och att namnet "Bror Svenningson" - hur det nu stavas - kan vara en förenande länk??

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bror Svenungsson heter han som du tänker på Thomas. Ritade även Sefyr 700 och Monark 690 bl,a.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svar.

Är plastat skrov yelcoat lr vad det heter.

Ja den är märkligt svår att hitta.

Men får googla vidare på det du skrev och hoppas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Munkedalssnipa, bildgoogla på det! Så finner du iallafall en båt med likadant skrov men litet annorlunda överbyggnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kolla Munkedal! Det var ju Calander d.ä. som byggde sin Munkedalssnipa i många år innan han köpte de norska formarna från Tresfjord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...