Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Min bildgåta:

Norr om Sotekanalen.

Jag håller inne med kommunnamn och sugtömningstation, eftersom det blir attför graverande.

Men en ledtråd, jag skrev tidigare litet om akvariefiskar, här finns ett populärnamn på en väldig vanlig tandkarp, som mästan överenstämmer med namnet på en ö i närheten.

Postiljonens åker båt i området, två turer var dag. Dennes vardagliga yrkestitel är nästan detsamma som en annan i akvarium vanlig tandkarp, postiljonen bär dock inte värja eller sabel. Jag tror att posiljonen åker Targa eller annan liknande hyttbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad tänkte du på...? Den när säljäveln var uppe och snodde min makrill, när vi var ute och dörjade? Det är en annan historia dock B):)

 

 

Jaså har du varit och dörjt makrill i Genesarets sjö. Om du inte fick nån var det sälert Djävulen som var där och tog dem. Han blev säkert säll när han kunde ställa till djävulkap för dig.

 

Synonymer till säll
Dörjefiske på Genesaret fick mig att tänka på hur det skulle va om man dörjde med paravaner på Döda havet. Skulle paravanerna överhuvud taget kunna gå ner på nåt djup.
Tristans Jones provade väl aldrig att dörja när han seglade på Döda Havet. Om han sedan fiskade i Titicacasjön är väl frågan.  Det är ju en viss höjdskillnad - 4 234 m
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guppy och Gluppö är väl inte speciellt lika - men kanske tillräckligt.

 

post-106994-0-20452700-1473334073_thumb.jpg

 

Satelitbilden är väl (mitt vanliga försiktiga uttrycksätt) tagen i sydänden på Fläskön och omfattar det lilla skäret syd där om.

 

Hade du haft segelbåt som jag, så hade du kunnat gjort som jag gjorde, när jag seglade iland från Hejen. seglat in genom rännan till Glupöbasängen i förhoppning om att det skulle finnas en ledig boj. Den segelturen var nog den sista i år.

 

Ville ju inte ankra vare sig på svaj eller med akterankare pga ryggen. Hittade nån timme senare ett ställe där jag kunde landförtöja långsides. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

En av kustartillerit byggd betongbunker för försvar av Brofjorden. Troligtvis under andra världskriget.

 

Stengrunden kan ha varit en jordkällare. Finns bild på den i länken.

 

Själv har jag aldrig varit på Lindholmen tidigare. Den ligger för nära hemma. På vägen ut vill man ju längre bort och på vägen hem vill man ju hem. Fast jag ju legat på en massa andra ställen runt omkring.

 

Pga denna tråden har jag blivit lite nyfiken. Om ryggen stabiliserar sig, så jag klarar av kortare båtfärde, så kanske det kan bli en tur dit - om inte, så kan man ju ha nått att se fram emot nästa år.

 

Har också varit på scoutläger på en ö nära Henån, men jag tror det var på 1970-talet.

 

Vigselförrättare aktar jag mig noga för. Mötte en den 23 September 1973, på eftermiddagen, och det mötet blev tillräckligt för min del. Sen har jag väl sett några sådana yrkesmän under årens lopp, men det blir allt mer sällan. Däremot begravningar tycker jag det blir allt fler av nu för tiden.

 

Det var ett fruktansvärd stor Brucekopia du måste ha haft om en kombarris fastnade i den.

 

attachicon.gifGule Sten1.jpg

 

Var finns denna kombarris!?

Hållö...

Visst är det Hållö

 

Men hur katten kunde du lista ut det!? :P

Dels har jag varit där, och dels var det lätt att googla på Gule sten :D :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Visst är det Hållö

 

Men hur katten kunde du lista ut det!? :P

Dels har jag varit där, och dels var det lätt att googla på Gule sten :D :D

 

 

Din tur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guppy och Gluppö är väl inte speciellt lika - men kanske tillräckligt.

 

Det är tillräckligt likt. Guppy, Poecilia reticulata

Postiljon, brevbärare, svärdbärare, Xiphophorus hellerii

 

I sådana här gåtor tycks ju det mesta vara tillåtet.

Vi var på väg in för handling, bunkring och tanktömnig i Fjällbacka.

 

Jag kallar denna passage för "Södra inloppet till Gluppöbassängen" måhända kallar lokalbefolkningen denna naturliga och smala kanal för något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Vad tänkte du på...? Den när säljäveln var uppe och snodde min makrill, när vi var ute och dörjade? Det är en annan historia dock B):)

 

Jaså har du varit och dörjt makrill i Genesarets sjö. Om du inte fick nån var det sälert Djävulen som var där och tog dem. Han blev säkert säll när han kunde ställa till djävulkap för dig.

Synonymer till säll

lycklig, salig, lycksalig, överlycklig, upprymd, euforisk

Dörjefiske på Genesaret fick mig att tänka på hur det skulle va om man dörjde med paravaner på Döda havet. Skulle paravanerna överhuvud taget kunna gå ner på nåt djup.

Tristans Jones provade väl aldrig att dörja när han seglade på Döda Havet. Om han sedan fiskade i Titicacasjön är väl frågan. Det är ju en viss höjdskillnad - 4 234 m

Nej, jag är ingen insjöfiskare - Och Genesarets sjö ligger ju heller inte nästgårds :D

 

Klistrar in länk till tråden med historien om sälfisket :)

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/33911-sicken-f%C3%A5ngst-det-kunde-blitt/?hl=s%C3%A4l

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Visst är det Hållö

 

Men hur katten kunde du lista ut det!? :P

Dels har jag varit där, och dels var det lätt att googla på Gule sten :D :D

Din tur

Ska kolla i mina kortgömmor, återkommer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Syd-Koster högg makrillen bra vid Långeviks lokaltrafikbrygga. Trutrana satt och väntade på väntkurens tak.

En trut snodde en makrill för mig då jag hade tagit i för hårt och dragit upp den i en båge från vattenytan över mitt huvud. Men den var fortfarande krokad så jag kunde rycka den tillbaka.

 

Någon gång under min barndom var det en ejder som trasslade in sig i reven till kastspöt. Bara att veva in och försöka trassla ut fågeln. Men det var en "arg tant" som skällde och anklagade mig för djurplågeri...

 

Jag fiskade från båten med ett rätt klent spö, trodde jag fått bottenapp, men det var en större torsk på 7,91 kg, den slet sig i vattenytan alldeles intill båten och försvann ned i djupet igen, jag såg den aldrig mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag jobbade på Färjan Ägir - som gick mellan Gravarne och Smögen - fick skepparn några makrillar hopasatta med en ståltråd.

 

post-106994-0-58857800-1473340487.png

 

När han höll på att rens den näst sista, kom en mås och tog den sista, där ståltråden fortfarande att kvar genom ögonen, sen flög han kring med makrillhuvudet ute i gapet och en ståltråd tvärs över.

 

Djur kan vara tacksamma.

 

Det hängde ett nät på ett ställe. En ekorre fastnade i nätet och jag trasslade ur den. När jag skulle släppa den, vände den sig om och bet mig redigt i handen. Nån sjukvårdskunnig släpade med mig till läkarstationen så jag fick en stelkrampsspruta.

 

Når vi kom tillbaka berättade man att ytterligare en ekorre trasslat in sig i samma nät - det var ingen som trasslade ur honom. Man slog ihjäl honom med en spade.  :(

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Guppy och Gluppö är väl inte speciellt lika - men kanske tillräckligt.

 

Det är tillräckligt likt. Guppy, Poecilia reticulata

Postiljon, brevbärare, svärdbärare, Xiphophorus hellerii

 

I sådana här gåtor tycks ju det mesta vara tillåtet.

Vi var på väg in för handling, bunkring och tanktömnig i Fjällbacka.

 

Jag kallar denna passage för "Södra inloppet till Gluppöbassängen" måhända kallar lokalbefolkningen denna naturliga och smala kanal för något annat.

 

 

Jag skulle nog också kalla den det södra inloppet.

 

Däremot är jag lite förvånad över benämningen på det västligaste inloppet till Tistlarna. Jag har hört ett flertal gånger att man kallar det inloppet jag kallar det västligaste inloppet för inloppet i nord ost!?

 

 

post-106994-0-05918800-1473340642.png

 

Om det finns två inlopp till en ö och man normalt går in väster om en mindre ö, så kan jag inte förstå hur man kan kalla det det nordöstra inloppet. Vad kallar man då det inloppet som ligger öster om den mindre ön!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

tistlarna.png

 

Om det finns två inlopp till en ö och man normalt går in väster om en mindre ö, så kan jag inte förstå hur man kan kalla det det nordöstra inloppet. Vad kallar man då det inloppet som ligger öster om den mindre ön!?

 

 

Den som lagt ut filmen syftar nog på att man närmar sig hela ön från nordost, d v s från Inre Tistlarna.

Därefter går han tveklöst in i hamnbassängen via det västra inloppet.

Man kan också gå in via det nordöstra inloppet:

nordostra.jpg?raw=1

Där är det trångt, har själv inte vågat gå den vägen – än. Båten på bilden gick på grund 10 sekunder senare. Allt slutade dock väl.

 

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

tistlarna.png

 

Om det finns två inlopp till en ö och man normalt går in väster om en mindre ö, så kan jag inte förstå hur man kan kalla det det nordöstra inloppet. Vad kallar man då det inloppet som ligger öster om den mindre ön!?

 

 

Den som lagt ut filmen syftar nog på att man närmar sig hela ön från nordost, d v s från Inre Tistlarna.

Därefter går han tveklöst in i hamnbassängen via det västra inloppet.

Man kan också gå in via det nordöstra inloppet:

 

 

 

Fast det är väl en krystad förklaring.

 

För mig är öst, öst och väst, väst och om man tänker som du antyder, så är det inte konstigt om det blir krig.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Fast det är väl en krystad förklaring.

 

För mig är öst, öst och väst, väst och om man tänker som du antyder, så är det inte konstigt om det blir krig.

 

 

Det finns ju också några bryggor vid fyrvaktarbostäderna, i en vik som man närmar sig från väst. Kanske är det med dessa i åtanke som hamnbassängen hamnar i "nordost"?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det floden heter som flyter genom Frankrikes huvudstad, är det Seine? Där pratar man om den högra och vänstra stranden, föga sjömansmässing och även direkt opraktiskt för stadsborna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det floden heter som flyter genom Frankrikes huvudstad, är det Seine? Där pratar man om den högra och vänstra stranden, föga sjömansmässing och även direkt opraktiskt för stadsborna.

 

När det gällde floder, så ställde jag mig frågande till de begreppen när jag för mer än 50 år sen, läste Sven Hedins böcker. Han talade om flodens vänstra och högra sida.

 

När det gäller floder och liknande så finns det ett allmänt verdrtaget sätt att se på detta.

 

En flods högra bank eller sida är den som ligger till höger, dess vänstra den som ligger till vänster, då man färdas från källan längs med flodens lopp.

 

När det gäller en hamn som har två inlopp, så är för mig det inloppet som ligger  i öster - det östra och det som ligger i väster - det västra.

 

Skall vi kalla det inloppet till Glupöbasänggen som ligger i norr för det södra och det inloppet som ligger i söder för det norra, med motiveringen att det ju finns ett inlopp i söder till Getryggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I väntan på att Kennet_S skall leta fram nåt lämpligt objekt.

 

Vilken ö är detta.

 

post-106994-0-32484500-1473484342_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I väntan på att Kennet_S skall leta fram nåt lämpligt objekt.

 

Vilken ö är detta.

 

attachicon.gifzzr_DSC_1118.jpg

La.Kornö  :ph34r:

 

Det skulle vara på väst-sidan ute vid "skumfabriken" då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I väntan på att Kennet_S skall leta fram nåt lämpligt objekt.

 

Vilken ö är detta.

 

attachicon.gifzzr_DSC_1118.jpg

La.Kornö  :ph34r:

 

 

Visst är det  Lilla Kornö - det var väl helt uppenbart för alla - eller!?

 

post-106994-0-10280100-1473616883_thumb.jpg

 

post-106994-0-00552700-1473616942_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ju där förra sommaren, släppte iväg hunden på simtur, när jag visslade på henne kom det upp två hundar ur vattnet, hon hade fått med sig en badkompis upp på land, någon slags engelsk långhårig fågelhund. Den sistnämnda hade smitit från sin husse.

 

Jäkla otur att jag inte kände igen den viken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhhmmmm... Försöker lägga ut bilder, men misslyckas p g a att de är för stora... :( :( :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhhmmmm... Försöker lägga ut bilder, men misslyckas p g a att de är för stora... :( :( :(

 

Då får du göra dem mindre.

 

Det finns ju många program med den fuktionen i -  mer eller mindre komplicerade.

 

Bilder som jag tar med min telefon brukar jag maila från telefonen till mig själv. Sen öppnar jag mailet i min dator och sparar det där. Då är de lagom stora.

 

För bider som jag fått ner i datorn, men som är för stora brukar jag "krympa" i Photo Elf. Ett köpeprogram, med enkel funktion. Man får prova på gratis under en period. 

http://www.photoelf.com/

 

Men som sagt - det finns många program.

 

Annars får du väl maila dem till mig, så kan jag krympa dem och skicka tillbaka dem. 

thallatha (alfakrull) hotmail.com

 

 I väntan på bättre tider - var är det här!?

 

post-106994-0-41044500-1473872013_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte direkt ut som ett ställe man går in med segelbåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte direkt ut som ett ställe man går in med segelbåt...

 

Jo då - på berget på andra sidan viken går det fin och min båt ligger alldeles till höger i bild. Sen finns det ytterligare en vik i syd väst, där man kan ligga med akterankare längs berget i syd. 

 

När jag var en liten rar gosse - det var väldigt längesen - var vi under några år på scoutläger på ön. Transporten dit från Kungshamn skedde med båten ELIDA II, Själva scoutlägret var på ängen uppe på ön.

 

post-106994-0-65050400-1473915230_thumb.jpg

 

ELIDA II, fungerade som "stabsplats, sjukstuga, förråd mm

 

post-106994-0-54112200-1473916389_thumb.jpg

 

 

Korta fakta

Rigg: ketch

Längd: 24,75 m (vattenlinje/lpp: 22 m)

Bredd: 5,4 m

Djupgående: 2,9 m

Deplacement: 107 ton

Segelarea: 180 m2

Masthöjd: 20 m

 

http://www.elida.se/viewNavMenu.do?menuID=188

 

ELIDA var förtöjd snett över bukten och aktern i bergöglor på andra sidan bukten. Och fören var förtöjd vid berget till höger om bilden. Jag  har egenhändigt borrat i ett några av de bergöglor som finns - för hand med slägga och bergsborr.

 

post-106994-0-75672800-1473915938_thumb.jpg

 

Om jag har borrat i just den bergöglan som syns på bild vet jag inte. Någon har senare kompleterat med ett antal bergöglor.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har berört det tidigare, men särskillt Missionsförbundets scoutläger brukade fordon förläggas på Kalvön strax norr om Henån på Orust, i Kalvöfjorden.

Klalvöbågen utgjorde ofta naturlig hamn för sjöscouternas störra båtar. Även Svenska Scoutförbundet, dom med blå skjortor, var ofta inbjudna och/eller lånade ofta denna ö. Jag har för mig att de var någon (fri-)kyrklig organisation som ägde denna ö, och kanske gör det fortfarande?

Senare från 1990-talet förvärvade Svenska Scoutförbundet ett större område vid Kragenäs, syd Resö av Scoutförbundet, där det är större scotläger varje sommar.

Men jag chansar i denna gåta på Kalvö!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, Elida känner jag till väl. Jag var till och med i Hunnebo och såg när hon hängde i kran för sjösättningen, utanför Swedeship, färdigbyggd.men förmodligen utan master. Minns inte i detalj. Jag vet att jag tog en bild med min digitalkamera, men jag hittar inte bilden nu. Har letat igenom alla bilder på hårddisken från 2007 och bakåt, men den är inte med bland bilderna från den lilla kameran. Möjligen hade jag min systemkamera, men de bilderna är inte lika lättletade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missionsförbundets Västkustkrets  har nog aldrig haft några scoutläger på Kalvön.

 

De centralt arrangerade scoutlägren hölls på lägergården Sjövik, vid sjön Mjörn - nära Allingsås.

 

Sen förekom det ju lokalt arrangerade scoutläger på många ställen. Missionskyrkan på Smögen - där jag varit scoutledare - Har ju  ett lägerområden på Flötemarken  vid Kynne älv sen säkert 50 år. Där har det arrangerats scoutläger de flesta av dessa år, med scouter från många kårer. Under de åren jag hade ansvar för toaletter, barnskydd, vatten mm, var det ca 450 scouter på Flötemarken.

 

De första åren jag var scout var kåren från Gravarne (Kungshamn) på Sjövik under några år.

 

När Tarren sedan köpte ELIDA  arrangerades lokala scoutläger med båten som bas. Första Lägret på ELIDA var på Eriksberg, i Hjältösundet ca 1,5 distansminuter Väst Kalvö. Sen kom man på den ön som jag vill ha namnet på och sen var det scoutläger där i några år.

 

post-106994-0-63728700-1473921223_thumb.jpg

 

På tal om Kalvö, så stod det i bohuslänningen att det byggts och invigts en ny träbro dit ut för några dar sen.

 

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/ny-g%C3%A5ngbro-till-kalv%C3%B6n-invigd-1.3778704

 

Jag har aldrig varit på Kalvö, men det hade varit intressant att komma dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, i Flötemarken var jag på läger tre somrar i rad. Väldigt roligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, på Sjöviks kursgård har man spenderat en del tid, ganska trevligt faktiskt.

Har fortfarande flera goda vänner från den tiden, inte minst på FB.

 

/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...