Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
guzztav

Täta glasfönster efter renskrapning

Rekommendera Poster

Hej jag har renskrapat min mahognyöverbyggnad i sommar, oljat och fernissat, nu ska vi skruva tillbaka ventilerna,

vill sägas fönstren i doghouse . Tidigare var de tätade med rätt tjockt lager silikon. Nån som har nåt tips om denna lite geggiga massa eller om det finns nåt annat tätmedel som kanske är bättre. Tacksam för tips hur man undviker

att gegga ner den fina mahognyn i onödan ? Hur tar man t ex bort överflödig silikon utan att det blir --fula ytor.

När glasen tryckts fast så skall en rostfri silverfärgad ram skruvas omkring och den döljer ju förvisso skarven men man är ju lite nybörjare på silikonteknik, har ej under tjugo år skruvat bort dem. Båten är en P28 byggd 1966.

Tacksam för goda råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma fråga i en tidigare tråd. Ska se om jag kan hitta den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, man får bara göra några få sökningar och sedan vänta...

 

Med reservation vad jag själv kommer ihåg:

 

undvik silicon, svårt att få bort och håller bara 5-10 år, max.

Vulkande tätmassa, en sorts gummi hade en båtgranne. Ser bra ut fortfarande (12-13 år ?)

Sika har nån ny sort, håller säkert mer än 10 år.

Tec7 är lite mer hightech och det jag själv ska testa nästa gång... Ser ut att behålla viss elasticitet?

Fönsterkitt är beprövat men har begränsad hållbarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorsilikon funkar och är helt intakt i näst intill obegränsad tid.

Msp. En modifierad silikontyp som åxå är extremt tålig mot både åldring uv mm. Den där tec7 är en sån men fins massa olika fabrikat. Krauta har en dom man limmar glasblock med ex.

Butylgummiband. Tätt alltid lätt att ta loss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex är vad man "normalt" använder istället för silikon på båtar. Finns ett par olika varianter och färger. Läs på båttillbehörsaffärernas hemsidor, hjertmans t.ex eller här http://swe.sika.com/sv/mf-marin/sikas-loesningar-foer-marin/ladda-ner-dokument0/produktblad.html.

Jag tror att den som är lämplig för dig heter 921i.

 

För att undvika kladd kan du tejpa med maskeringstejp där du vill att fogen slutar. Foga/limma så snyggt du kan och dra bort tejpen innan massan torkat. Då blir det en skarp kant där tejpen satt. Ha inte onödigt tjockt över tejpen bara, då kan du få en förvisso knivskarp kant, men som istället bygger upp ett par mm vilken kanske inte är så elegant.

Sika kladdar så in i he...e! Så var försiktig med spill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ett paket tunna plasthandskar också. Man blir oundvikligen kladdig om fingrarna och helt plötsligt är hela båten kladdig. Enklare då att byta handskar ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silikon är "förbjudet" på träbåtar då den sprider så kallad silikonsmitta! Framtida lack fäster inte då silikonet sprids över hela båten vid slipning. Välj något annat tätmedel.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sika är inte "normalt" det var det för länge sedan, idag finns det modernare medel. Inte sätter glasmästaren bilrutorna med sika?

--

Under ett antal år har jag enbart använt silikon på min båt, visserligen ingen träbåt men med en hel del lackat. Väntar man några dagar efter det man lagt silikon kan man lacka utan problem. Nu har jag gått över till MSP dvs en modifierad silikon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sika är inte "normalt" det var det för länge sedan, idag finns det modernare medel. Inte sätter glasmästaren bilrutorna med sika?

--

Under ett antal år har jag enbart använt silikon på min båt, visserligen ingen träbåt men med en hel del lackat. Väntar man några dagar efter det man lagt silikon kan man lacka utan problem. Nu har jag gått över till MSP dvs en modifierad silikon.

Du kan ju Googla på fiskögon/silikon om du vill

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju Googla på fiskögon/silikon om du vill

 

 

/Claes

 

 

Javisst får man fiskögon om man försöker lacka över silikon eller lackar för kort tid efter att man lagt silikon. Störst problem verkar de ha som använt silikonmedel och sen försöker lacka utan en riktig rengöring.

De flesta nyare kök eller badrum har skarvar med silikon men inte är det omöjligt att lacka där?

Rätt använt och rätt typ av silikon är mycket bra, åldersbeständigt och UV-tåligt. Däremot skulle jag inte sätta rutor med vanlig silikon, den limmande effekten är inte så bra tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du kan ju Googla på fiskögon/silikon om du vill

 

 

/Claes

 

Javisst får man fiskögon om man försöker lacka över silikon eller lackar för kort tid efter att man lagt silikon. Störst problem verkar de ha som använt silikonmedel och sen försöker lacka utan en riktig rengöring.

De flesta nyare kök eller badrum har skarvar med silikon men inte är det omöjligt att lacka där?

Rätt använt och rätt typ av silikon är mycket bra, åldersbeständigt och UV-tåligt. Däremot skulle jag inte sätta rutor med vanlig silikon, den limmande effekten är inte så bra tycker jag.

Moderna motorsilikoner släpper ej spontant silikater vare sig vid härdning eller vid slipning av den härdade produkten.

Problemet är att veta när/om du fått tag på en "riktig" som inte innehåller olika fyllmedel. Tex. sk. Sanitet/bygg-silikoner går omgående bort.

Till bilglas används fortfarande pu, fast oftast 2-komponent för att det ska härda snabbt. PU är den polymertypen dom flesta menar när dom säge SIKA. Fast jag tror sika fyller/producerar även modifierade... och en massa andra typer av elastomerer och polymer... tror dom använder 2-komp msp i en del bilfabriker i tyskland numera. Några fabrikat av Bussa och lastbilar har gått över till msp för ganska många år sedan.

Lite kuriosa:

Msp modified silicon polymer, japansk uppfinning ursprungligen skapad för flexibla sammanfognigar vid byggen av dom första jorbävnings"säkra" skyskraporna.

Redigerad av Caribic410
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limmande effekt med silikon. På ett företag tätade man växellådor mm med Stark, flexibel, värmetålig motorsilikon.

Kopor har, för att man ska få isär dessa.. sk. Sprängskruvar. Motorsilikonet, som var nytt för det företaget runt år 1995, satt så hårt så dom spräckte flera kåpor eftersom silikonet limmade så starkt, trots att dessa limmats på oljig yta.

Problemet löstes genom att behandla, lägga på, ett tunnt skikt med icke uthärdande tätningsmedel på ena ytan *hylomar.

Den metoden används med framgång änn idag.

En annan typ, sprödare, av silikon hade inte spräckt kåporna men inte hållit för dom belastningar dom ska klara heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köper man motorsilikon?

Precis so, tyvärr, med alla typer av produkter så finns det både på provat och proffsmarknaden både hög och låg-kvalitetsprodukter. Ibland men långtifrån alltid kan uttrycket "du får vaddu betalar för" stämma. Tyvärr långtifrån alltid.

Jag får tag på såna produkter via mina kontakter inom industrin.

Silikoner märkta RTV... är ibland sk. motorsilikoner men... märkningen RTV betyder egentligen bara att polymeren/elastomeren får en tvärbunden härdning/"vulkning" i rumstemperatur. Fast det sker ju även i motsvarande som är "utspädd"/billigaregjord med fyllmedel.

Djungel är det, som mediciner (läkare får förlita sig på leverantörer/läkemedelskonsulenter, köpare av kemtekniska produkter får förlita sig på lekmän/leverantörer och inte alltförsällan prova sig fram.

Jag har fått tag på ett par olika silikon. Powersilikon röd jättestark som avspjälkar ättiksyra i en självtryckpatron, finns visst i fler färger. Den kan du lägga rakt i ex motorolja och den "biter". Och en annan som jag använder ibland, i likadan tub, som är grå och neutralhärdande (oxim tror jag) minns inte namnet på den. Nåt med 900... kan vara från samma tillverkare.

Jag har bättre koll på fuktion och teknik med dom olika typerna än fabrikat, produktnamn, leverantörer mm. Fixar oftast mina "bra att ha"-prylar från industrin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående "limmande effekt" så är silikon starkt när det gäller dragande kraft men svag vid skuvning. Därför håller ett silikonat akvarium bra om man sätter glasen rätt men går sönder om man sätter dem fel. Sitter kortsidorna "utanför" frontglaset och botten under istället för innanför frontglaset så kommer frontglaset lossna när man vattenfyller. Silikon har mycket olika hållfasthet vad gäller drag/skuvning.

 

Men trots att jag litar på att mitt silikonade akvarium på 720l håller hade jag inte använt det på båten. Det är ju ett känt faktum att det blir framtida problem med lack/olja/limma eller vad man nu vill göra på ytan.

TS har ju en träbåt så sannolikt ska han ju slipa lätt och lacka runt området redan nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har ju ett träöverbygge och rutorna satt med silikon så fiskögon måste han ju redan ha?

Idag borde han använda MSP som är en modernare produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har ju ett träöverbygge och rutorna satt med silikon så fiskögon måste han ju redan ha?

Idag borde han använda MSP som är en modernare produkt.

Är vi säkra på att det var silikon rutorna satt med? Folk har en förmåga att kalla alla kladdiga massor för silikon. Jag vidhåller att TS skall använda något annat för att inte riskera framtida problem. Dessutom behövs ju ingen styrka rutorna skall ju monteras med metallramar.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är vi säkra på att det var silikon rutorna satt med? Folk har en förmåga att kalla alla kladdiga massor för silikon. Jag vidhåller att TS skall använda något annat för att inte riskera framtida problem. Dessutom behövs ju ingen styrka rutorna skall ju monteras med metallramar.

 

 

/Claes

 

 

Ja, använd MSP. det är åldersbeständigt och UV-stabilt. Att rutan sitter även utan metallram är ingen nackdel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaa de enklaste är att ta en msp alt pu så sperar det ingen roll nästan vilken typ, kvalitet mm. Pu tål ju inte uv så bra men ligger det under list är det tillräckligt skydd. I bilrutor tex. så räcker ju den screentryckta svarta solfilmen runtom på rutan. Fast det är nog endast en tidsfråga... arbetsmiljöfråga... innan alla, även personbilar limmas med msp.

Men får du tag på "riktig" el silikatsläppande silikon så är det fullgott och utan fiskögonrisker mm. men sämst övermålningsbarhet även vått i vått, om det är ett krav. Problemet med silikon är just att kunna veta vad det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är vi säkra på att det var silikon rutorna satt med? Folk har en förmåga att kalla alla kladdiga massor för silikon. Jag vidhåller att TS skall använda något annat för att inte riskera framtida problem. Dessutom behövs ju ingen styrka rutorna skall ju monteras med metallramar.

 

 

/Claes

 

 

Ja, använd MSP. det är åldersbeständigt och UV-stabilt. Att rutan sitter även utan metallram är ingen nackdel.

 

Rutorna kanske behöver lossas om några år igen så styrkan skall inte överdrivas. Det kan ju även hända att en ruta går sönder och då är det ju bra att inte behöva ta till dynamit för att rensa rutramen.

Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på Sika? Dålig livslängd eller hållbarhet eller vad? Jag använder det när jag behöver kombinerad tätning/limning på båtarna och tycker det funkar bra. Men jag har ju inte pysslat länge nog för att veta hur det sitter om 15år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, använd MSP. det är åldersbeständigt och UV-stabilt. Att rutan sitter även utan metallram är ingen nackdel.

 

Rutorna kanske behöver lossas om några år igen så styrkan skall inte överdrivas. Det kan ju även hända att en ruta går sönder och då är det ju bra att inte behöva ta till dynamit för att rensa rutramen.

Claes

 

 

Ja då blir det värre, linoljekitt kanske? Butyltejp är bra om listerna klammer fast rutan ordentligt. Annars återstår - silikon, jag använder det till tex skruvar som jag vet att jag kommer att behöva lossa framöver, bordsgenomföringar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på Sika? Dålig livslängd eller hållbarhet eller vad? Jag använder det när jag behöver kombinerad tätning/limning på båtarna och tycker det funkar bra. Men jag har ju inte pysslat länge nog för att veta hur det sitter om 15år.

 

Sika tål UV dåligt och börjar vittra sönder efter ett antal år, hur länge beror på hur utsatt det är men rutor är väldigt utsatta. Miljömässigt är MSP mycket bättre, byggindustrin använder idag mest MSP av den anledningen. Däremot är polyuretan bättre när det gäller flexibla förband. Min vattenpump tex står på stora "kluddar" polyuretan.

Teakdäck nåtas med MSP, åtminstone på varven.

Viss MSP har mycket goda limmande egenskaper, tex Tec 7.

MSP kostar lika mycket, är något mindre kladdigt så varför inte använda en modernare produkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan bra sak med tex Tec 7 är att det inte härdar i tuben, hur många härdade Sikatuber har man inte fått slänga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på Sika? Dålig livslängd eller hållbarhet eller vad? Jag använder det när jag behöver kombinerad tätning/limning på båtarna och tycker det funkar bra. Men jag har ju inte pysslat länge nog för att veta hur det sitter om 15år.

Endast uvljuskänslighet. Om sed är sikas pu du syftar på. Deras silikon och msp är lika bra som andra fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan bra sak med tex Tec 7 är att det inte härdar i tuben, hur många härdade Sikatuber har man inte fått slänga.

Det är samma härdsystem som pu och silikon så det handlar mer om hur diffusionstät förpackningen är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det för fel på Sika? Dålig livslängd eller hållbarhet eller vad? Jag använder det när jag behöver kombinerad tätning/limning på båtarna och tycker det funkar bra. Men jag har ju inte pysslat länge nog för att veta hur det sitter om 15år.

Sika tål UV dåligt och börjar vittra sönder efter ett antal år, hur länge beror på hur utsatt det är men rutor är väldigt utsatta. Miljömässigt är MSP mycket bättre, byggindustrin använder idag mest MSP av den anledningen. Däremot är polyuretan bättre när det gäller flexibla förband. Min vattenpump tex står på stora "kluddar" polyuretan.

Teakdäck nåtas med MSP, åtminstone på varven.

Viss MSP har mycket goda limmande egenskaper, tex Tec 7.

MSP kostar lika mycket, är något mindre kladdigt så varför inte använda en modernare produkt?

Du menar förståss Arbetsmiljömässig.

Pu, alla fabrikat, avger ju i viss mån isocyanat vid härdning och termisk nedbrytning. Inte det hälsosammaste. Miljöpåverkan däremot är det ingen stor skillnad. Ofta är " icke nedbrytbarhet" miljömässig nackdel men inte alltid. Så vilken som är miljö-bättre beror på situation och tolkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men stackars frågeställaren - det blev visst pissa-längst-tävling i kemi istället för konkreta svar...

 

På min förra båt, en Misil, gjorde jag samma övning som frågeställaren. Jag ger därför rådet att först olja träet, sedan lacka innan montage av glas. Jag tätade då med Sikaflex, men hade för bråttom och fogen blev för tunn på några ställen och läckte där. Se alltså till att ha någon millimeter tjock fog mellan rutramen och glaset.

 

Idag har jag slutat med Sika och gått över till Biltemas tätningar. För det här jobbet hade jag förmodligen valt den transparenta, http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Tatning-och-Natning/Marintatning-transparent-2000023259/

Funkar bra tycker jag, gulnar inte och verkar vara mjuk länge (har en tätning som är tre år, fortfarande mjuk och transparent).

 

På nuvarande båt är det butyltejp som tätar rutorna och det läcker ut lite på kanterna. Det blir kladdigt på kanterna, och eftersom du måste slipa och lacka om med ett lager varje år tycker jag du ska välja något annat som inte klibbar och kladdar. På min förra båt var rutramarna dessutom så smala att det hade blivit svårt att få det snyggt med butyltejp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, visst får du vara med i tävlingen :)

Biltema-geggan är MSP, precis som du så är det många gått över till den, de som inte provat - gör det och bilda er en egen uppfattning.

 

Jag bytte till Butyltejp på en båt, det blev tätt men man fick rensa då och då när det trängd ut. Bland de första att använda Butyltejp var Maxi. Deras stora Lexan-rutor läckte rejält beroende på polykarbonatens stora längdutvidning. Butyltejpen var det enda som klarade detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men stackars frågeställaren - det blev visst pissa-längst-tävling i kemi istället för konkreta svar...

 

På min förra båt, en Misil, gjorde jag samma övning som frågeställaren. Jag ger därför rådet att först olja träet, sedan lacka innan montage av glas. Jag tätade då med Sikaflex, men hade för bråttom och fogen blev för tunn på några ställen och läckte där. Se alltså till att ha någon millimeter tjock fog mellan rutramen och glaset.

 

Idag har jag slutat med Sika och gått över till Biltemas tätningar. För det här jobbet hade jag förmodligen valt den transparenta, http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Tatning-och-Natning/Marintatning-transparent-2000023259/

Funkar bra tycker jag, gulnar inte och verkar vara mjuk länge (har en tätning som är tre år, fortfarande mjuk och transparent).

 

På nuvarande båt är det butyltejp som tätar rutorna och det läcker ut lite på kanterna. Det blir kladdigt på kanterna, och eftersom du måste slipa och lacka om med ett lager varje år tycker jag du ska välja något annat som inte klibbar och kladdar. På min förra båt var rutramarna dessutom så smala att det hade blivit svårt att få det snyggt med butyltejp.

?

Menar du att sikas msp är sämre än andra fabrikat?

Dom största producenterna i europa finns väl i österrike, Schweiz eller södra tyskland väl... sen fyller elle producerar väl danalim msp?

I djungeln producent fyllare är det inte lättnavigerat men jag tror casco producerar i sverige. Sikas varianter veta jag inte om dom är inköpta, producerade eller fyllda inhouse.

Frågan från början var väl alt. Silikon och huruvida det finns lätt losstagbara eller ej. Alternativ till att behöva skrapa helt rent är ju att skära bor det som går och limma/täta med samma eller något som väter den tidigare varianten.

Ska du skruva fast med list kan du ju sätta dit en fast tätning.

Varianterna msp och pu funkar. Sikikon funkar åxå och ställer ej till problem om du får tag på en riktig produkt, vilket kan vara klurigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...