Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mauritx

masta av, när det inte går som man har tänkt sig.

Rekommendera Poster

Igår mastade jag av segelbåten, tidigt i år.. det gick inte som planerad, man tror att man kan  men alltid är det något som krånglar.

 

Förstag och aktertag är vad jag brukar lösa först sen  löser jag kvarvarande vantskruvar lite i taget (3st per sida) medan man vinschar in lite i taget och på så sett undvika att tappa masten, men igår hade jag med mig en ivrig stressade kompis som vinschade mer än vad jag hann släppa på vantskruvarna (komunikationen fungerade inte) så till slut blev det  en himla tryck på vanten, och då håll vi på att krångla med att vinscha in och ut tills man kunde lösa alla vantskruvar och till slut masta av.

 

Min fundering är,  om masten sitter/hänger fast vid mastkranen med tampen som håller vid spridarna, kan man lösa alla vanskruvar och sen lyfta direkt utan att riskera att masten börja luta eller tappa den??  min räddsla är om att det börjar luta så att till slut mastfoten skadas.  Mastkranen  är typ 3 mts lägre än min mast som är runt 13. så det är på gränsen, igår slog masten  också flera ganger i mastkranen..

 

En annan fundering är kan masten hålla sig på plats bara med 2s undervant per sida?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag hade masthead med dubbla undervant gjorde jag så att jag lossade alla undervant helt så de inte var i vägen för slinget som jag la under spridaren, vajern på framsidan av masten. Sedan sträcke jag slinget så masten stod någorlunda säkert. En person höll mastfoten (jag saknade sprint) medan den andra lossade alla vanten helt. Sedan fick personen som lossat vantskruvarna veva uppåt och lyfta av masten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag brukar sätta fast stroppen från kranen under spridarna och bara sträcka väldigt lätt. Sedan lossar man alla vant, och samlar ihop dessa. Efter det lyfter man lite grann medan en person håller i mastens rot. Efter det brukar sänka lite innan vi svänger in masten över land, och sänker ner den på bockarna.

 

Brukar inte vara något som helst problem. Kan dock hålla med om att det känns lite läskigt varje gång, men bara man tar det lugnt så brukar det gå bra. Har du rulle på förstaget är det bra att vara tre personer, en vid kranen, en vid mastfoten och en som tar rullen.

 

Masten står så länge du har förstag och de aktersta sidovanten ansatta. Ska du flytta båten är det bra att även ha akterstaget fastsatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår gamla kranförare sa alltid "håll rätt på roten" dvs sätt en tamp i däck vid mastfoten och andra ändan i mastens nedre del. Är man två brukar vi flytta om och använda kicken, gör man det själv så lägger man fast tampen, lossar stag och vant. Sen kan man ta med sig tampen upp till kranen och börja veva. Har man inte en rutinerad kompis så föredrar jag att masta av själv.

 

För mastheadrigg har jag fått lära mig att man lossar i följande ordning.

Toppvant

Främre undervant/babystag

Akterstag

Masten brukar stå ganska stabilt med aktra undervant/förstag.

Sen förstaget

och sist aktra undervanten.

 

Det har fungerat bra på flera olika båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De andra två ganger jag har mastat av har jag näst intill lösa alla vant innan jag börja lyfta men det känns så himla ostabilt och otäck. 

 

Problemet som jag har är att mastkranen är för liten bade i höjd och i bred (räcker inte ut, min båt är för bred) så att själva lyftanordning ligger inte vertikal över mastfoten. vilket resulterar att jag måste lyfta av masten lite lutandes..

 

Min fundering nu är om vanten, vantskruvar eller vantinfästningar i båten och i masten har skadats pga trycket..?? men samtidigt jag vet att en mast håller för flera ton tryck när man seglar med full stor och genua så det borde inte bara någon fara.

 

Ska inspektera allt i alla fall idag.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tar du upp båten.

 

Här ute på västkusten där jag bor andvänd vi aldrig mastkran.

 

Vi tar ju alltid upp båtarna med gaffeltuck, mobilkran eller kranbil.

 

mastning och avmastning sköter maskinföraren tillsammans med texmig (på min båt).

 

De som håller på att sjösätta och ta upp båtar och hantera masterna är så rutinerade, så det är aldrig något problem. De vet precis vad de skall göra.

 

I regel har jag redan lossat de fyra undervanten och slackat förstag akterstag och toppvant. Maskinföraren kopplar slingan under spridaren och håller mastfoten medans jag släpper vant och stag helt. samlar ihop vant och stag (utom förstagen - jag har två med var sin rulle) och fäster dem tillfälligt mot masten

 

Jag tar över ansvaret för mastfoten, medans maskinföraren lyfter masten en aning. Jag har alltid haft båtar med masten ståendes på däck. Sen tar jag mastfoten föröver och samlar ihop mina två förstag med rullar och maskinföraren lyfter iland masten.

 

Det brukar alltid gå väldigt lugnt och fin och aldrig nån stress.

 

Det brukar alltid ta längre tid och bara bli struligt om man stressar.

 

Om man ändå lyfter båten med nån form av maskin, förstår jag inte vitsen med att krångla med mastkran. Det är klart - har båtklubben byggt en mastkran så måste den ju användas, även om det är betydligt enklare att använda den maskin som ändå lyfter båten. 

 

Visst - maskinföraren tar ju några kronor extra för mastning och avmastnig, men det är det ju värt.

 

Att få ihop ett par ovana kompisar som skall hjälpa till, brukar aldrig tidsmässigt va lätt. Har de då dessutom inge aning om vad de sysslar med är det ju värdelöst. Många är alltid så jäktade och allt skall gå så fort. Då kan en mastning eller avmastning va en stor säkerhetsrisk. Skulle man tappa masten, även om ingen slår ihjäl sig eller blir skadad, så kan skadorna på masten bli omfattande.

 

Hålla på att kladda med kompisar och mastkranar, skulle jag aldrig göra, när det finns bättre alternativ.

 

Under många år har jag vinterförvarat båten med masten på, de flesta vintrar. Under vintern som gick tog jag ner masten, 2010 och 2005 hade jag också ner masten. annars får den stå på antingen jag har båten på land eller den ligger i sjön över vintern.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar till Toaen - hos oss ligger mastkranen och mastskjulet i hamnen. Lyftplatsen för båten är c:a en halv nautisk mil där ifrån (typ en kilometer) och inte på klubbens mark. Där lyfts båten med kranbil med ok, för att sedan transporteras på en smal grusväg c:a 700 meter till en plan, så att lyfta med mast på är inte görligt.

Ser det inte riktigt rimligt att få ihop detta på annat sätt än vi gör idag...
F ö funkar det utmärkt med mastkran för mig.

Så (och liknande) ser det ut på rätt många klubbar f ö.

 

post-53200-0-46114400-1472642768_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten bara kunde stå kvar i sjön utan att man ska behöva ha ström och hålla mer eller mindre ständig uppsikt så skulle jag åxå bara låta den stå kvar vid bryggan. Lyfta på våren och tvätta av, kanske kolla till masttoppen mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev ihop en liten beskrivning hur jag mastar av och på ensam med hjälp av storfallet i mastkranens wire. Nu har vi en väldigt bra mastkran som är vridbar, det är en förutsättning för att det skall gå att göra ensam men ta en titt på hur man kan göra för att stabilisera masten med hjälp av storfallet, eller genuafallet (Framfallet?).

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/75095-att-masta-av-ensam/

 

Kanske kan det ge några tips inför nästa säsong?

 

När det gäller skador, om jag förstår rätt var det lyftkraft uppåt i masten? Jag tror du kan lyfta hela båten i masten utan att det blir några skador, beroende på hur många vant som var ansatta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som så många andra redan nämnt kan du säkert lyfta hela båten i masten så du behöver inte oroa dig.

 

Förberedelser som inte behöver göras vid mastkranen;

  1. Lossa alla undervant helt och bind den vid masten.
    Bäst är att lämna hela vantskruvarna i sina fästen på båten så slipper man släpa på dessa och få grus i dem.
  2. Lossa på de övre vantskruvarna så att de är sträckta men inte spända.
  3. Lossa akterstaget så att det är sträckt men inte spänt.
    Troligen kan du ta loss akterstaget helt, för om inte jag minns fel har du en Vega och de har bakåtsvepa spridare så vanten håller masten stående. Det gör man som man vill.
  4. Dags att glida fram till mastkranen.
  5. Lägg ett sling kring masten och lyft så att kranens vajer precis är sträckt.
  6. Avdela någon som hållereda på mastens rot, vi kallar det mastkramare.
  7. Lossa förstaget/förstagsprofilen och låt någon ta hand om den.
  8. Lossa vant och akterstag helt och fäst dessa vid masten.
  9. Lyft.
  10. Osv...

Läs här för att få mera råd och tips, http://www.seldenmast.com/files/1456145013/595-540-S.pdf

 

Mackey

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tar du upp båten.

 

Här ute på västkusten där jag bor andvänd vi aldrig mastkran.

 

Vi tar ju alltid upp båtarna med gaffeltuck, mobilkran eller kranbil.

 

mastning och avmastning sköter maskinföraren tillsammans med texmig (på min båt).

 

De som håller på att sjösätta och ta upp båtar och hantera masterna är så rutinerade, så det är aldrig något problem. De vet precis vad de skall göra.

 

I regel har jag redan lossat de fyra undervanten och slackat förstag akterstag och toppvant. Maskinföraren kopplar slingan under spridaren och håller mastfoten medans jag släpper vant och stag helt. samlar ihop vant och stag (utom förstagen - jag har två med var sin rulle) och fäster dem tillfälligt mot masten

 

Jag tar över ansvaret för mastfoten, medans maskinföraren lyfter masten en aning. Jag har alltid haft båtar med masten ståendes på däck. Sen tar jag mastfoten föröver och samlar ihop mina två förstag med rullar och maskinföraren lyfter iland masten.

 

Det brukar alltid gå väldigt lugnt och fin och aldrig nån stress.

 

Det brukar alltid ta längre tid och bara bli struligt om man stressar.

 

Om man ändå lyfter båten med nån form av maskin, förstår jag inte vitsen med att krångla med mastkran. Det är klart - har båtklubben byggt en mastkran så måste den ju användas, även om det är betydligt enklare att använda den maskin som ändå lyfter båten. 

 

Visst - maskinföraren tar ju några kronor extra för mastning och avmastnig, men det är det ju värt.

 

Att få ihop ett par ovana kompisar som skall hjälpa till, brukar aldrig tidsmässigt va lätt. Har de då dessutom inge aning om vad de sysslar med är det ju värdelöst. Många är alltid så jäktade och allt skall gå så fort. Då kan en mastning eller avmastning va en stor säkerhetsrisk. Skulle man tappa masten, även om ingen slår ihjäl sig eller blir skadad, så kan skadorna på masten bli omfattande.

 

Hålla på att kladda med kompisar och mastkranar, skulle jag aldrig göra, när det finns bättre alternativ.

 

Under många år har jag vinterförvarat båten med masten på, de flesta vintrar. Under vintern som gick tog jag ner masten, 2010 och 2005 hade jag också ner masten. annars får den stå på antingen jag har båten på land eller den ligger i sjön över vintern.

På vår båtklubb hyr vi ner en mobilkran en dag på hösten för torrsättning av ca 50 båtar, blandat motor- och segelbåtar. Alla hjälps åt tills det är klart. Det finns inte tid till någon avmastning av segelbåtar utan alla båtar måste vara klara att lyfta i tur och ordning för att bäst utnyttja den trånga varvsytan. Brukar ändå ta ett antal timmar innan det är klart. Avmastning får seglarna lösa i förväg med klubbens mastkran. Det brukar lösas genom att några seglare pratar ihop sig och hjälper varann tex helgen före torrsättning.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mauritx, som jag förstått hade du ingen som höll i mastfoten?

Som jag ser det är det just till det man vill ha en medhjälpare. Jag har haft sambon eller en granne till hjälp med detta, ingen är speciellt kunnig på området. Men vad gör det, de ska ju bara hålla i mastfoten så den inte svingar iväg. Slingen från kran håller ju masten stående även om den kommer luta en del när du lossat alla vantskruvar. Sen går du upp och vinschar upp lite så masten lyfter från båten, kompisen fortsätter hålla i foten HELA TIDEN, inget annat. Han/hon tar med sig foten och går lungt i land medan du släpper ner vinschen tills masten hänger vågrätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Hålla rätt på roten", ja. Sätt en tamp från masten till ett block i mastfoten så blir det lättare att behålla kontrollen.

--

När vi ska lyfta med masten på så tar man bort akterstaget. För att masten ska stå stabilt så räcker det med förstag och aktra undervanten.

--

Jag lossar mellan vant/stag och vantskruv, det är enklare. Att masta på och koppla där var dock mycket besvärligare. Så jag plockar bort vantskruvarna när båten står på land, enkelt gjort från en stege och till skillnad mot när man mastar av så gör man det en dag med sol och vackert väder.

Vantskruvarna ska ju ändå hem för rengöring och smörjning.

På våren sätter jag tillbaka vantskruvarna i vant/stag, inlindade i hundbajspåsar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du säga att det är en fördel om hundbajspåsarna är använda eller oanvända..? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du säga att det är en fördel om hundbajspåsarna är använda eller oanvända..? ;-)

Beror väl på vad det är för hund ;)

Kom just på att de finns i olika färger, kan ju vara pedagogiskt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade vega satte jag storfallets chackel runt mastkranvajer. Drog upp. På det sättet kunde jag styra om masten skulle stå upp och när den skulle lutas ner.

Hade en liten stötta, som jag byggt, i flren och en hög längst akterut. La masten över båten och hede det som täckställning. Med mantågsstöttor borta funkde det petfekt. Genomskinlig press där solceller låg så jag hade full laddning på våren. Ofta var vi två pers men jag både mastade på och av "singlehanded" på det sättet. Visst... en hel del springande mellan vev till mastvajer ich mast blev det. Nästan var gång fanns det dock nån vänlig skäl "som väntade på mastkran" som skötte veven. Bra koll och ingen risk att tippa masten.

Ps.

Jag hade nog helt raka spridare på min vega, som numera flyttat till eStockolmo. Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av/påmastning är inte sällan ren crikus, dessutom en samlingsplats för stadens alla "farbror Melker".

Folk kommer till mastkranen och en eller flera vantskruvar går inte att lossa. Elkablar till masten är inte lossade, fäst det brukar ju lösa sig. Vantskruvarna far omkring som skållade råttor och gör fula märken i gelcoaten. Någon mast förvandlas till något slags sjömärke bredvid båten osv.

Vid påmastning upptäcker en del att vantskruvarna går trögt trots att de smörjdes för 30 år sedan. Sen ska ju lyftstroppen ner ur riggen. 

Alla gör vi misstag någon gång men är man väl förberedd så brukar de bli färre.

Ett år när vi skulle masta på så låg en annan båt vid kranen, det såg ut att ta tid så vi åkte och käkade lunch istället. Det tog mer än halva dagen att få dit masten trots att det inte var första gången.

 

Förr hade vi en mobilkran med en skicklig förare, jag brukade anlita dem, det gick otroligt smidigt och snabbt. Dessutom har de bra försäkringar! Tyvärr har både kran och kranförare gått ur tiden men finns möjligheten att anlita en firma så gör det om man inte är van.

Framförallt, åk och titta på hur andra gör, de kan vara både lärorikt och underhållande. Samma gäller fö slussning, tilläggning mm.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Dec 2007 lade jag upp flera inlägg samt bilder på min "mastkran" på bryggan hemma. Det tar ca 20 min att resa hela härligheten å sedan har jag flera ggr mastat både av å på ensam utan hjälp. Men det är säkrare med en person till, jobbigast är att flytta över masten från bryggan till båten. Då är det bra med en som vevar å en som håller i masten så slipper man knyta om linan  för tyngdpunktens skull.

 

När jag nyss kollade gamla inlägget, (sök på Kalman, jag fick ju byta nick som bekant...el på mastkran/stegar.....) så fanns inte bilderna med. Å utan dem är det nog värdelöst att titta. Vet ej om det är nått fel eller om andra kan se de bilderna. Hoppas ni kan hitta dem.

 

Det som hänt sen 2007 är att jag har byggt om bryggan å höjt den så jag har fått justera om de staglinor som håller stegarna. Samt jag har en lina som säkrar åt det hållet som masten lutar så den kan inte tippa bakåt av misstag, vilket vore förödande. Å så har jag svetsat mig en mastkärra så nu ligger masten på den å jag lyfter/hissar direkt från den, underlättar enormt. Fast för säkerhets skull hade jag en medhjälpare senast jag mastade av. Lugnast så.

 

Jag knyter lyftlinan en bit ovanom spridarna så hon hänger "rakt" utan att behöva hålla i "roten". Sedan losar jag förstag,akterstag undervant å toppvanten sist. Tvärtom vi påmastning. Innan jag lossar toppvanten spänner jag lyftlinan en aning på "kranen". Båten kränger sedan över när ena toppvantetn är loss å sedan hjälper jag till å lyfter ut "roten" ur fästet å hissar en dm till. Det är här det är bra med en person som kan veva medan jag lägger över masten på kärran.

 

Lycka till alla ni som nu skall masta av inför vintern. Jo ett tips till. Se till att ni konsekvent har alla vänster gäng åt samma håll. Uppe/nere spelar ingen roll. Men krångla inte med styrbord/babord å så.  Jag har alla mina ner mot däck. Å högergäng uppåt. Det käns mest "normalt" att hantera. Sen gängar jag ner hylsan/mellanstycket mot däcket å de får vara kvar där Inget som kan ramla av från wiren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du den ruskiga västpricken. 

 

Det var i samband med plattformsbytet som bilderna försvann i gamla inlägg.

 

Hittar du ditt inlägg igen och vill ha tillbaka bilderna, så rapportera inlägget och be admin att lägga tillbaka bilderna.

 

Väldigt skönt att bo på västkusten - där det nästan inte finns några mastkranar - och där maskinförarna som tar upp och sjösätter även är väldigt "slängda på" att masta på och av.

Av eller påmastning tar tio minuter i samband med sjösättning eller upptag. Enkelt och säkert.

 

Skulle jag  ta upp min båt och ställa in den i mitt båthus i Munkedals båtklubb, skulle jag gå till Smögenvarvet och betala extra för att få masta av där och förvara masten där - trotts att av och påmastning ingår i den avgift jag betalar till klubben.

 

Jag hade hjälp av klubbens anställda som brukar sjösätta och masta, när jag mastade på med kran, efter att jag köpt båten.

 

Jag säger bara - aldrig mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu spekulerar jag bara, men kan det ha att göra med att ni inte har någon riktig is på västkusten? Har fått känslan av att fler båtar ligger kvar i sjön vintertid och de som tas upp åker upp lite närhelst det passar?

Här på mälaren och säkert alla andra sötvatten är det mer som att alla väntar på ett startskott, både för sjösättning och upptagning. Alla vill ju vara i sjön så länge som möjligt.

När vi har upptagning ska stans 3000 båtar upp på några få veckor. Ca hälften mastar av själva med någon av de 5 mastkranar som finns i närheten, resten tar upp med masten på. Att kranförarna skulle ta sig tid att sköta mastningen känns helt omöjligt, det går snabbt när man tar upp här!

Förra året körde traktorn ner vagnen/subliften för slipen samtidigt som jag kom in med båten, de stannade samtidigt så att säga. Det var nätt å jämt jag han hoppa av innan båten drogs upp på land där en gubbe står klar på spolplattan. Därefter direkt till uppställningen där resten av teamet står klara med varsin stötta i beredskap. Max 5 minuter från att jag körde mot rampen tills båten var tvättad stöttad å klar! Nån minut senare kommer nästa båt upp....

 

Skulle jag föreslå att de mastar av åt mig hade de nog tagit det som ett skämt :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst äre skillnad på is å is. Jag vet hur det är i våran vik i Mälaren. Där går isen upp sist.

Å ändå funderar jag på att kanske låte henne ligga kvar å frysa in. Senaste vintern var det "bara" 1--2 dm tjockt i ca 1 månad.

Men mastningen....jag får ta det hur lugnt som helst å jag förstår att ni har bråttom...v.ar det i Västerås? ....gissar bara.

Numera äre många som har masten kvar på land, det går bra med de nya sjösättningsvagnarna som blivit fler å fler här i landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu spekulerar jag bara, men kan det ha att göra med att ni inte har någon riktig is på västkusten? Har fått känslan av att fler båtar ligger kvar i sjön vintertid och de som tas upp åker upp lite närhelst det passar?

Här på mälaren och säkert alla andra sötvatten är det mer som att alla väntar på ett startskott, både för sjösättning och upptagning. Alla vill ju vara i sjön så länge som möjligt.

När vi har upptagning ska stans 3000 båtar upp på några få veckor. Ca hälften mastar av själva med någon av de 5 mastkranar som finns i närheten, resten tar upp med masten på. Att kranförarna skulle ta sig tid att sköta mastningen känns helt omöjligt, det går snabbt när man tar upp här!

Förra året körde traktorn ner vagnen/subliften för slipen samtidigt som jag kom in med båten, de stannade samtidigt så att säga. Det var nätt å jämt jag han hoppa av innan båten drogs upp på land där en gubbe står klar på spolplattan. Därefter direkt till uppställningen där resten av teamet står klara med varsin stötta i beredskap. Max 5 minuter från att jag körde mot rampen tills båten var tvättad stöttad å klar! Nån minut senare kommer nästa båt upp....

 

Skulle jag föreslå att de mastar av åt mig hade de nog tagit det som ett skämt :D

 

Jag sa ju att det är skönt att bo på västkusten.

 

Tar man upp och sjösätter med en "slamkrypare" så kan dom överhuvud taget inte masta av med den maskinen.

 

Min båt  vid sjösättningen  2005.

 

post-106994-0-81822400-1473162698_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mauritx skrev i trådhuvudet ...En annan fundering är kan masten hålla sig på plats bara med 2s undervant per sida?
Ja, på en Semona30 räcker det gott med endast de 4 stycken undervanten för att masten skall stå säkert. (Naturligtvis inte för att hissa segel men kortare motortur är knappast nåt problem.)

[Har snidat ihop en bild nedan, i delfigur 1 syns maststagningens fästen hyfsat. Inget babystag utan fyra inre undervant vars vinklar är stora såväl akter- som förut. I delfigur 2 syns en båt som lyfts med masten kvar, och i delfigur 3 har jag ritat en vy ovanifrån efter din beskrivning av snedlyftet.]

Tänker... som nog de flesta i forumtråden... att du inte behöver spänna upp mastkranens lyftläge mer än en gång? Alltså inte joxa med anpassning alltefter att enskilda stag lossas. Spänn upp litet lagom från början bara!?

En "håll i roten-gubbe" funkar nog bra för din 30-fotare, alltså utan extra lin-säkring, även om det känns vingligt.

[Denne kan som hjälp gott få ett litet sling från mastens nedersta knapar att sätta sin ena fot i , detta för att bekvämt tynga litet så masten inte överraskande far upp ur mastfoten. Detta fotstöds-sling anbringas med fördel så att "mastkramarens" doja befinner sig helt nära däcket. (Jobbigt att tynga annars med böjd knäled, tar ju en stund innan alla stag är lossade så mastfoten kan tillåtas fara upp ur sin däcksfot på ett kontrollerat sätt.)]
post-86835-0-97790600-1473171772_thumb.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt Thomas. Ganska intressant hur många seglare som inte har en aning vad som håller masten på plats. En normal MH-rigg stå bra med enbart undervanten. Alternativt aktra undervanten + förstaget vilket kan vara lite enklare eftersom rullen gärna är i vägen när förstaget lossar.

När jag börjar med att lossa toppvanten så kommer det ofta någon berättar att det kommer att gå åt h-vete. Men titta tex akterifrån, är det undervant eller toppvan som stabiliserar masten? Elementär mekanik, eller? De som tyckte ämnet var intressant i sin utbildning kan ju räkna lite på krafterna.

När de lyfter med masten på och lossat akterstag kommer nästa besserwisser. "Det där kan sluta illa". Men icke, det funkar.

 

Rotman och rotlina:

Har man en tamp mellan mastfot och mast så kan "rotmannen" lägga fast den och gå därifrån och hjälpa till annorstädes om det behövs. Väldigt praktiskt.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt Thomas. Ganska intressant hur många seglare som inte har en aning vad som håller masten på plats. En normal MH-rigg stå bra med enbart undervanten.

 

En vanlig eltsolpe är ju i regel trestagad. 

 

I princip ett babystag och de två aktra undervanten.

 

Om man har två främre undervant i stället för babystag så blir ju masten 4-stagad.

 

Det viktiga är ju att det är lite spridning på  stagen. Det behövs inte mycket för att en obelatad mast skall stå rakt upp och ner.

 

För en som vet vad han håller på med, så är det ingen risk.

 

Det är de som inte vet vad de sysslar med, som det brukar "gå åt h......e" för. Kan ju även bli så för de som har för brått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...