Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hextall

Kursen förarintyg

Rekommendera Poster

Är helt ny på detta med båtar och navigering. Ni som har gått kursen för förarintyg, vad tyckte ni om den? Ingår det praktik? Är det något slutprov för att få godkänt?

 

Vilken eller vilka böcker är det som jag måste köpa till? Vill gärna läsa på lite innan kursstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gått kursen och tja vad ska man säga. Är en väldigt enkel kurs som inte inbegriper någon svårare form av navigering enligt mig. Iaf var det så för några år sedan när jag gick kursen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick kursen för 20 år sedan, när jag gjorde lumpen i flottan, och för oss var det bara skrivbordsnavigering med ett slutprov och ingen praktik. De som sen ville ta kustskepparintyg fick gå en fördjupande fortsättningskurs efter avlagd examen och för dem så ingick också lite båtpraktik. Läroböckerna var gemensamma för förarintyget och kustskepparintyget, så jag har senare på egen hand läst in kustskepparintyget utan att ha avlagt någon formell examen.

 

Jag skulle göra liknelsen mellan förarintyg och kustskepparintyg som skillnaden mellan moped och bilkörkort. Förarintyg ger en liten grundläggande inblick i reglerna till sjöss och kustskepparintyget går betydligt djupare in på all, som en riktig utbildning.

 

Men jag tycker inte att förarintygsutbildningen är värdelös för det, för jag tror att det kan vara svårt att hänga med i en allt för djup och grundlig utbildning om man inte har så mycket praktisk erfarenhet att relatera till. Så börja med förarintyget, skaffa er första båt som ni väl ändå bara kommer använda vackra sommardagar i början, och ta sen kustskepparintyget när ni har blivit lite varma i kläderna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en grundkurs med lite av varje och en hel del nyttigheter. Det ska ingå en "Båtpraktik" (men gör det inte alltid). Intyg om praktiken är nödvändig för att kunna ta Kustskepparintyget. För att få Förarintyget ska du avlägga ett prov a 450 kr.

Bästa boken är nog "Navigering och sjömanskap" av Jonas Ekblad och Börje Wallin. Finns även en övningsbok.

Du kan alltid läsa på egen hand och sedan avlägga prov. Men kurserna brukar vara trevliga och ger lite mer. Medborgarskolan är störst på denna typ av kurser och har oftast bäst lärare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick en sådan kurs för 2 år sedan och tyckte att jag kunde det mesta innan, men man får alltid en ahaa-upplevelse när man går någon utbildning.

Har man inte sjövana sedan tidigare så är det självklart att gå kursen tycker jag. Genomförd kurs med godkänt prov ger på de flesta försäkringsbolag 10 % rabatt på båtförsäkringen.

 

Det ingår inte praktik i fritidsskeppare men de flesta utbildningarna kan kompletteras med detta med ett extra kurstillfälle (i alla fall på medborgarskolan).

Har för mig att om man ska läsa och göra kustskeppare så måste man även utföra eller uppvisa att man har gjort en praktisk del.
Ja det är ett slutprov som måste bli godkänt. Navigeringen är ganska ytlig (kunde inte låta bli  :)  ) men nämner vind och strömavdrift med mera, men man räknar bara på enkla exempel med detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade köpt min första båt för några år sen gick jag en sån kurs på nätet, sen fick jag åka till strängnäs å göra själva provet. Väldigt enkelt är det men jag hade inte en susning innan hur det funkar med kompasskurser, navigering mm. Fick många aha-upplevelser och förståelse för hur det funkar, hur man håller koll på var man är och hur undvika att gå på grund, hur räkna ut vad en distansminut är... ha... hur systemet funksr och hänger ihop helt enkelt. Är du helt novis, som jag var, så är det helt klart värt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är helt ny på detta med båtar och navigering. Ni som har gått kursen för förarintyg, vad tyckte ni om den? Ingår det praktik? Är det något slutprov för att få godkänt?

 

Vilken eller vilka böcker är det som jag måste köpa till? Vill gärna läsa på lite innan kursstart.

 

Kursen Förarintyg är egentligen för enkel, men nivån är satt lågt för att få folk intresserade av att lära sig mer. Utbildningen är helt teoretisk och det finns inget krav på förkunskaper, varken teoretiska eller praktiska. Kursen kan läsas på distans men jag rekommenderar att läsa den t.ex. via något studieförbund eftersom kurstillfällena ofta ger en hel del roliga lärdomar och resonemang. Slutprov utförs av någon av NFB:s provförättare.

 

Kursens innehåll kommer inom kort att kompletteras med ett avsnitt om digitala navigationshjälpmedel på grund av fler båtar förses med plotter/navigator.

 

Den bok jag tycker Du ska köpa är Fritidsskepparen. Varför det? Jo, därför att första halvan av boken avhandlar Förarintyget och andra halvan avhandlar Kustskepparen. När det gäller Förarintyget finns ett antal bra frågor i boken efter varje kapitel, men gällande Kustskepparen behöver Du köpa Fritidsskepparens arbetsbok eftersom den del av boken som avhandlar Kustskepparen inte innehåller några frågor. Boken Fritidsskepparen finns i all tänkbar handel.

 

Och Du, lycka till med Förarintyget! När Du ändå är igång så plockar Du även Kustskepparen. Du får dock inte göra provet för Kustskepparen inom en månad från Förarintygets stämpel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... för att få göra provet för Kustskepparen behöver först Du fixa intyg om Båtpraktik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick en intensivkurs förra sommaren på en Lö-Sö kurs... jisses, det gick in i ena örat och ut genom det andra... :wacko: m a o så gick det alldeles för fort. Inget fel på kursen. Men i o m att jag är nybliven båtägare så får jag gå en "långsammare kurs"...

 

Men vettigt att alla får lite sjövett och utbildning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boken "Fritidsskepparen" tycker jag inte är den bästa, i så fall är "Kurs & Bäring" bättre, används av många studieförbund, båda böckerna lämpar sig bättre för lärarled undervisning, "Navigering och sjömanskap" fungerar bättre om man ska läsa själv. Men tänker man sig gå en kurs så kolla vilken bok de använder så sparar man några hundra.

De flesta böcker täcker både Förar och Kustskepparintygen.

Som Volvo_penta skriver så kommer det att bli förändringar från 2017, bla lite mer elektronisk navigering, likaså kommer bara akrediterade att kunna skriva in praktikpassen.

 

Vill man ha mer navigering så är det Kustskepparintyget och Utsjöskepparintyget. Strömberäkningar inger tex inte i Kustskepparn men väl i Utsjöskepparn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kryssarklubben?
HÄR ett gammalt inlägg som visserligen gällde båtmek-kurser men trådskaparen blev så nöjd att han rent av blev medlem. Om han var lika nöjd senare förtäljer dock inte historien, kanske kan du pm:a en förfrågan "hur gick det sen?"
[Och nej... har själv ingen särskild anknytning till SXK, är inte ens medlem. Att tipsa två gånger kan möjligen likna nån sorts reklamkampanj - för läsare med riktigt kritiska glasögon?]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustskepparen finns väl inte längre? Eller rättare sagt, den har ersatts av Sjöbefälsexamen klass 8.

 

Gick den själv för några år sedan, och ur ett navigationsperspektiv innehållar den dom grunder man behöver så länge man inte använder sextant.

 

Vilket leder till mitt vinterprojekt, att lära mig navigera med sextant. Skal bli buskul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustskeppare finns fortfarande, tog den i höstas. Nu ska jag ta fartygsbefäl klass 8, bara för att det är roligt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustskepparen finns väl inte längre? Eller rättare sagt, den har ersatts av Sjöbefälsexamen klass 8.

 

Gick den själv för några år sedan, och ur ett navigationsperspektiv innehållar den dom grunder man behöver så länge man inte använder sextant.

 

Vilket leder till mitt vinterprojekt, att lära mig navigera med sextant. Skal bli buskul.

 

 

Jodå, kursen Kustskepparen lever kvar i all sköns välmåga.

 

Sextanten är sedan några år borttagen ur utsjöskepparen och finns därigenom inte kvar i någon NFB-kurs. Tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustskeppare finns fortfarande, tog den i höstas. Nu ska jag ta fartygsbefäl klass 8, bara för att det är roligt :)

 

 

Om Du inom de senaste tolv månaderna klarat kurserna Kustskepparen, Radarintyg och VHF-SRC, kompletterar det med utbildning i brand/räddning och sjukvård och visar upp giltigt läkarintyg för sjöfolk så behöver Du bara göra ett tilläggsprov om cirka 20 frågor för att få intyget Fartygsbefälsexamen klass VIII.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kustskepparen finns väl inte längre? Eller rättare sagt, den har ersatts av Sjöbefälsexamen klass 8.

 

Gick den själv för några år sedan, och ur ett navigationsperspektiv innehållar den dom grunder man behöver så länge man inte använder sextant.

 

Vilket leder till mitt vinterprojekt, att lära mig navigera med sextant. Skal bli buskul.

 

 

Jodå, kursen Kustskepparen lever kvar i all sköns välmåga.

 

Sextanten är sedan några år borttagen ur utsjöskepparen och finns därigenom inte kvar i någon NFB-kurs. Tyvärr.

 

 

Astronomisk navigering har aldrig ingått i Utsjöskepparen, däremot i en "Oceanskepparen". Den hålls fortfarande i bland men är sällsynt.

 

Alternativet är att leta rätt på boken Astronavigering av Bobby Schenk, bra bok för självstudier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Kustskepparen finns väl inte längre? Eller rättare sagt, den har ersatts av Sjöbefälsexamen klass 8.

 

Gick den själv för några år sedan, och ur ett navigationsperspektiv innehållar den dom grunder man behöver så länge man inte använder sextant.

 

Vilket leder till mitt vinterprojekt, att lära mig navigera med sextant. Skal bli buskul.

 

 

Jodå, kursen Kustskepparen lever kvar i all sköns välmåga.

 

Sextanten är sedan några år borttagen ur utsjöskepparen och finns därigenom inte kvar i någon NFB-kurs. Tyvärr.

 

 

Astronomisk navigering har aldrig ingått i Utsjöskepparen, däremot i en "Oceanskepparen". Den hålls fortfarande i bland men är sällsynt.

 

Alternativet är att leta rätt på boken Astronavigering av Bobby Schenk, bra bok för självstudier.

 

 

 

När jag gick Utsjöskepparen för ett antal år sedan var det några frågor gällande navigering med sextant. Läraren ansåg att de moderna hjälpmedlen var ren skit och att sextanten var ett överlevnadsvillkor. Men när jag för några år sedan började leda kurser fick jag av NFB info om att sextanten hade kastats överbord av NFB. 

 

Oceanskepparen är dock ingen kurs i NFB:s regi, men man har rätt att få den inskriven i "Blå boken".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 Oceanskepparen är dock ingen kurs i NFB:s regi, men man har rätt att få den inskriven i "Blå boken".

 

 

Förr hade Oceanskepparen en egen sida i "Blå boken". Går att få inskriven på någon av de sista sidorna.

Min sista(?) astrokurs höll jag 1998 .....

Det finns inget behov av astronomisk navigering idag. Tekniken är ganska enkel och det kan vara kul att förstå den och hur glad man ska vara för GPSen. Kanske lite beundran för "forntida" navigatörer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite O.T., men ändå:

 

En av fördelarna med NFB:s omtag gällande examinationer och kunskapskrav är målsättningen att proven ska bli centraliserade, dvs, samma krav ska gälla i hela landet. Som det tidigare varit så har vissa examinatorer tyckt att det varit "ballt" med egna varianter av prov med hemmagjorda frågor av onödigt svår karaktär. Jag har genom åren stött på ett flertal sådana besserwissers. Det ska ju vara så jädrans märkvärdigt att ha blå boken...

 

Passa på nu i vinter och vidareutbilda Er. Både roligt och nyttigt. Ett bra alternativ till studieförbunden är ju faktiskt studiecirkeln i båtklubbens klubbstuga. När det kommer till kritan är det många som kan mer än man tror om sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite O.T., men ändå:

 

En av fördelarna med NFB:s omtag gällande examinationer och kunskapskrav är målsättningen att proven ska bli centraliserade, dvs, samma krav ska gälla i hela landet. Som det tidigare varit så har vissa examinatorer tyckt att det varit "ballt" med egna varianter av prov med hemmagjorda frågor av onödigt svår karaktär. Jag har genom åren stött på ett flertal sådana besserwissers. Det ska ju vara så jädrans märkvärdigt att ha blå boken...

 

Passa på nu i vinter och vidareutbilda Er. Både roligt och nyttigt. Ett bra alternativ till studieförbunden är ju faktiskt studiecirkeln i båtklubbens klubbstuga. När det kommer till kritan är det många som kan mer än man tror om sig själv.

 

Håller med till 100%, antar du var med i Sthlm eller Gbg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om Du inom de senaste tolv månaderna klarat kurserna Kustskepparen, Radarintyg och VHF-SRC, kompletterar det med utbildning i brand/räddning och sjukvård och visar upp giltigt läkarintyg för sjöfolk så behöver Du bara göra ett tilläggsprov om cirka 20 frågor för att få intyget Fartygsbefälsexamen klass VIII.

 

 

Detta hade jag inte hört talas om så jag kollade med en examinator. Detta är hans svar:

 

"Det är upp till examinatorn att acceptera detta eller ej. 
Jag gör det inte".
 
Jag förstår hans inställning, en sammanhållen utbildning är bättre.
Går man Fartygsbefäl klass 8 och klarar sig kan man få ut Kustskepparintyg och Radarintyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite O.T., men ändå:

 

En av fördelarna med NFB:s omtag gällande examinationer och kunskapskrav är målsättningen att proven ska bli centraliserade, dvs, samma krav ska gälla i hela landet. Som det tidigare varit så har vissa examinatorer tyckt att det varit "ballt" med egna varianter av prov med hemmagjorda frågor av onödigt svår karaktär. Jag har genom åren stött på ett flertal sådana besserwissers. Det ska ju vara så jädrans märkvärdigt att ha blå boken...

 

Passa på nu i vinter och vidareutbilda Er. Både roligt och nyttigt. Ett bra alternativ till studieförbunden är ju faktiskt studiecirkeln i båtklubbens klubbstuga. När det kommer till kritan är det många som kan mer än man tror om sig själv.

 

Håller med till 100%, antar du var med i Sthlm eller Gbg?

 

 

 

Jag har alltid varit närvarande när "mina" kursdeltagare haft examination. Och det har blivit några sådana närvaranden genom åren. Därför har jag torrt på fötterna när jag säger att vissa examinatorer är riktiga besserwissers.

 

Och, jädrar vad vi ser upp till sådana... NOT!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Om Du inom de senaste tolv månaderna klarat kurserna Kustskepparen, Radarintyg och VHF-SRC, kompletterar det med utbildning i brand/räddning och sjukvård och visar upp giltigt läkarintyg för sjöfolk så behöver Du bara göra ett tilläggsprov om cirka 20 frågor för att få intyget Fartygsbefälsexamen klass VIII.

 

 

Detta hade jag inte hört talas om så jag kollade med en examinator. Detta är hans svar:

 

"Det är upp till examinatorn att acceptera detta eller ej. 
Jag gör det inte".
 
Jag förstår hans inställning, en sammanhållen utbildning är bättre.
Går man Fartygsbefäl klass 8 och klarar sig kan man få ut Kustskepparintyg och Radarintyg.

 

 

 

Den examinatorn anser nog att det ska vara jädrans märkvärdigt att ha blå boken.

 

Sammanhållen utbildning är bättre? Tror inte det. För att tillgodogöra sig utbildningen tar man utbildningarna bit för bit och i rätt ordning och låter det sjunka in. Det finns en anledning till att barnen inte läser Matte E i mellanstadiet...

 

Så vad gäller Befäl-8:an är min övertygelse att man först fixar Förarintyg, sedan Kustskepparintyg och därefter måhända Befäl-8:an. Och detta även om man sedan tidigare har större delen av de praktiska kunskaperna i muskelminnet.

 

Om vi överdriver resonemanget lite så skulle det inte bli många Förarintyg om man skulle gå vägen via Befäl-8:an. Tror man att gemene man ska ta Kustskepparen via Befäl-8:an gör man båtlivet en riktig björntjänst.

 

Men det ska ju vara så jädrans märkvärdigt att ha blå boken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet så är nu 30 dagars gränsen borta. Den tid som måste förflyta innan du skriver kustskepparen, efter förarintyget.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet så är nu 30 dagars gränsen borta. Den tid som måste förflyta innan du skriver kustskepparen, efter förarintyget.....

 

 

Följande står på NFB:s hemsida:

 

http://www.batlivsutbildning.se/kustskepparintyg/

 

Sökande ska före prövningen ha:

- Under kalenderåret fyllt minst femton år.

- Innehaft Förarintyg i minst en månad.

- Praktisk erfarenhet av förande av fritidsbåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Den examinatorn anser nog att det ska vara jädrans märkvärdigt att ha blå boken."

Tvärtom, han värderar ju inte blåboken så högt. (Han examinerar i stort sett alla inom SSRS)

De flesta som läser FBK8 har inte så mycket teoretiska förkunskaper och de behöver FBK8 för sin profession. Det handlar om räddningstjänsten, fiskare och SSRS. Det är de största grupperna. En liten del är fritidsbåtsfolk som då ofta har både förare och kustskeppare, det är dock inte de som klarar sig bäst.

I FBK8 börjar man från början och bygger på kunskaperna på logiskt sätt så att när man kommer till säkerhetsövningen så vet man vad en tillsynsbok är och varför den finns.

--

Kravet en månad mellan förare och kustskepparintyg försvinner från 2017. 

Det tillkommer dessutom praktiska prov för SRC mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hextall, ursäkta att jag smutsat ner Din tråd gällande förarintyget. Vi har ju nu hamnat en bit vid sidan om.  :)

 

Vad gäller bhemac senaste inlägg har jag en annan uppfattning och information, men jag låter bli att skita ner denna tråden mer och önskar Dig lycka till med förarbeviset. Det kanske dyker upp någon tråd i framtiden gällande "FBK8"...  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...