Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Petter10

Märke ny toalett?

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Har en Jabsco toalett som behöver bytas ut, har inte varit imponerad över den genom åren, den har krävt en del handpåläggning. Nu är frågan när man byter stol, köpa en Jabsco igen eller en billigare stol? Mått osv ser ju ut att vara nästan identiska på stolarna så det verkar inte vara något bekymmer. Vad säger ni, är det värt att lägga extra pengar på en Jabsco toalett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som du varit "sådär" nöjd.

Jag har åxå två st. Jabsco.. måste stänga lite kranar mm när jag seglar. I en annan båt jag hade i 6 år, sitter en eltoa från bt.. den har alltid funkat klockrent. Har kunnat ha kranar öppna vid segling. När jag stängt in-kran så har den tömt bra och inget har runnit tillbaka.

När jag byter... om jag inte vill ha nåt "finmärke" (om jag skaffar märkesvariant vilker inte blir jabsco, den e inte tillräcklogt dyr för att "imponera" bara tillräckligt rapplig) så kan jag av funktionsmässiga skäl lika gärna köpa biltema.

Alternativt en sån där konvertering till eltoa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej båtvänner!

Har en Jabsco toalett som behöver bytas ut, har inte varit imponerad över den genom åren, den har krävt en del handpåläggning. Nu är frågan när man byter stol, köpa en Jabsco igen eller en billigare stol? Mått osv ser ju ut att vara nästan identiska på stolarna så det verkar inte vara något bekymmer. Vad säger ni, är det värt att lägga extra pengar på en Jabsco toalett?

Är det manuell eller el du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej båtvänner!

Har en Jabsco toalett som behöver bytas ut, har inte varit imponerad över den genom åren, den har krävt en del handpåläggning. Nu är frågan när man byter stol, köpa en Jabsco igen eller en billigare stol? Mått osv ser ju ut att vara nästan identiska på stolarna så det verkar inte vara något bekymmer. Vad säger ni, är det värt att lägga extra pengar på en Jabsco toalett?

Är det manuell eller el du har?

 

Det är en manuell toalett, och precis som du skrev är man "sådär" nöjd. Jag trodde största märket skulle vara mindre rappligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte köpa en ny, det finns renoveringssater, det finns en och annan färsk teåd som delvis svarar på samma frågor du har.

Du kan ju även köpa Seaseas elektriska konverterinssats...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några säger att jabcos elkonvert funkar bra... frågan är hur länge?

Försöka hålla liv i den kassa konstruktionen som e på dom manuella vetefan om de e värt.

Funkar konverten lika lojalt som biltemas eltoa så är det bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten fråga på samma tema. Många (eller kanske tom alla) eltoaletter har 25mm anslutning för septiskslangen. Finns det bra "förminskare" att använda då de flesta båtar har 38mm slang som verkar vara standard på manuell toa istället. Eller drar folk helt ny slang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några säger att jabcos elkonvert funkar bra... frågan är hur länge?

Försöka hålla liv i den kassa konstruktionen som e på dom manuella vetefan om de e värt.

Funkar konverten lika lojalt som biltemas eltoa så är det bra

I den förra båten byggde jag om en Jabsco (en sådan med röd etikett) till eltoalett, funkade kanonbra! Rekommenderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten fråga på samma tema. Många (eller kanske tom alla) eltoaletter har 25mm anslutning för septiskslangen. Finns det bra "förminskare" att använda då de flesta båtar har 38mm slang som verkar vara standard på manuell toa istället. Eller drar folk helt ny slang?

 

Ja det finns en plast. Inte direkt förtroendegivande. I vinter tänker jag nog svetsa istället. Har man gänga i tanken är det enklare. Min plan är att byta det mesta av slangen till kopparrör, skit under tryck i slang är inte populärt hos mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Några säger att jabcos elkonvert funkar bra... frågan är hur länge?

Försöka hålla liv i den kassa konstruktionen som e på dom manuella vetefan om de e värt.

Funkar konverten lika lojalt som biltemas eltoa så är det bra

I den förra båten byggde jag om en Jabsco (en sådan med röd etikett) till eltoalett, funkade kanonbra! Rekommenderas!

Hur många säsonger hade du den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag kapar tråden med fler frågor men det känns som att jag ligger inom samma ämne som TS i alla fall. Jag sitter själv och funderar på om jag ska köpa ett twist 'n lock pumphus till min manuella Jabsco eller köpa eltoalett och nu verkar det som att inte enbart bekvämligheten utan även den ekonomiska aspekten pekar mot en biltema eltoalett. De verkar kräva betydligt mindre underhåll och det räcker ju med två satser packningar för en jabsco toalett så har man mellanskillnaden betald mellan ett nytt pumphus och en helt ny eltoalett a'la biltema.

 

Missar jag något eller? Jag vet att man inte kan styra spolmängden på denna variant och det är naturligtvis ett problem för alla nummer "1" som rätt fort fyller tanken med flera liter spolvatten men detta är det kanske värt för att inte behöva köpa något som kostar båda två och tre gånger mer.

 

Någon som kan bidra med lite erfarenheter att gå från Jabsco manuell till biltema el. Är det mer eller mindre bara koppla och och köra eller får man problem med för korta slangar etc? Undrar också om förutsättningarna är olika för en manuell kontra eltoalett? Dvs, behöver man tänka annorlunda när det gäller över/under vattenlinjen, böjar för att motverka hävert etc? Summa kardemumma: Om man har en fungerade manuell jabsco bör då samma slangdragning fungera för en biltema eltoalett förutom slangdimensionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte i våras Jabscos twist and lock till Seaseas Johnsontoalett, den elektriska, anledningen var att den första hade den stora skålen, det blev trångt inne på toan.

Hålbilden stämmer inte, slanganslutningar sitter på andra ställen, och de elektriska har en klenare avloppslang, men adapter brukar medfölja.

Den elektriska toaletten är också omkring 5 cm högre än den manuella, så du hamnar högre upp då du sitter på den.

 

Spolmängden styr du själv, hur mycket spolvatten som du pumpar in beror på hur länge du trycker på spolknappen. Ofta räcker det med några korta spolingar, i alla fall om du bara urinerat.

 

Men om du är intresserad av att köpa min Twist and lock, med den stora porslinsskålen, så säg till. Den är minutiöst rengjord och fick nya packningar våren 2015. Sänd PM isåfall.

 

Jag skulle nog inte köpt Biltemas toalett, jag kollade den också, kändes inte så bra i detaljerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johnson verkar ju ligga i samma priskategori som biltema. Är det kvarn på deras modeller? Framgår inte riktigt av beskrivningen, iaf inte på seasea.

 

Slangar sitter på andra ställen som du säger, blev att skarva slangarna i ditt fall eller gick det med lite knep och knåp att få till det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spolmängden beror på hur länge man håller inne knappen. Min vattenintagsslang blev lite klämd när jag bytte toalett så det kommer ganska lite vatten. Är det bara nr 1 så trycker man kort, lite vatten rinner in. Sen väntar man några sekunder och kör igen, helt kort, tills toaletten säger slurp. Totala mängden vatten några dl. Nu förstår jag vad han menade som jag pratade med ang hur mycket spolvatten det går åt. "Väldigt lite med rätt teknik".

 

Det verkar finnas två typer av eltoa, de billigare med impellerpump och de dyrare med vanlig pump. De senare är troligen bättre på sikt men jag tror ändå Biltemas är ett bra köp, jag har pratat med flera som har dessa och alla verkar nöjd.

 

Billigare packningar är ett starkt argument, byt ofta så uppstår inga problem.

 

Satsa på eltoa, lämna stenåldern och ha det bekvämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DSC_0006_zpsw0gbbodl.jpg

Här är föresten en bild på min elkonverterade Jabscotoalett som finns i min förra båt.

Underdelen köptes på Seasea, på den tiden knappt 800kr, idag är den dyrare.

Skålen är en standard Jabsco, den lilla modellen (dessa fanns/finns i två storlekar).

Sittringen "ändringen" hamnar en bit högre upp, så man får en mer upphöjd sittposition.

Jag fick dessutom tillverka en ny durk under toan eftersom det hålbilden för skruvar inte stämde, de gamla skruvarna var skruvade underifrån och inplastade så jag var tvungen att kapa dessa, därför en bit durk, eller snarare en "hylla".

Automatsäkring och spolknapp under handfatet, den lilla svarta knappen startar pentrypumpen.

Den avsågade plastflaskan är hållare för toaborsten, och toaborste är förra säsongens diskborste, alltid den ordningen, inte omvänt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För säkerhetsskull kan man köra olika färger på borstarna:

Röd = toa

Grön = disk

Blå = övrigt

 

post-80529-0-89846200-1472826043.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuförtiden har ju båttillbehörsbutikerna utrustat oss med allehanda saker vi inte kan leva utan, nu finns det även specialdesignade toaborstar för dessa båttoaletter.

Men det finns även ett småländskt möbelföretag som vanligtvis säljer möbler i platta paket, dom har en mindre toaborste, svart, för endast fem kronor, då har man ju råd att byta den varje säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte köpa en ny, det finns renoveringssater, det finns en och annan färsk teåd som delvis svarar på samma frågor du har.

Du kan ju även köpa Seaseas elektriska konverterinssats...

 

Intressant kring eltoaletterna. Att köpa repsatser till Jabsco känns inte intressant, prismässigt rent ocker skulle jag säga. Då köper jag hellre en ny toalett som inte är en Jabsco! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...