Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Lemk

Danforth ankare vs resten.

Rekommendera Poster

 

 

 

Trodde ett tag att det kanske var det ankaret jag såg på Älvsjömässan för ett par år sen, men icke.

Det skulle ju va ett superankare - - enligt försäljaren - hel överlägset alla andra. Tillverkades tydligen bara i rostfritt.

 

http://www.duomarin.se/?product=ankare

 

 

 

Ankaret ser bra ut i utformningen och blankt är det, men ett 16 kg ankare - som rekommenderas i tabellen - för 12 000:- kr till vår Comfort 32 går bort. Min gissning är att vilket 16 kg ankare som helst håller vår båt i alla väder.

 

Vi har Bruce nu, 10 kg har funkat bra hittills - nästan. Ett per gånger har stenar lagt sig i "skopan" och då försvinner nästan allt fäste. De plogliknande ankarna tror jag är bättre just för att stenar inte kan fånga upp.

 

Mackey

 

 

Nåt förfärligt pris - för en snåljåp som jag. :P

 

Blankt ock fint har aldrig imponerat på mig - speciellt inte för sånt som man ändå slänger i vattnet. Det har ju hänt ett par gånger under mitt seglarliv att ankaret blivit kvar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs här om olika nyare ankare, dessvärre på engelska.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Har även en ganska stor dragg när jag fiskar som jag mest har till att minska hur snabbt jag driver, inget jag skulle ankra med.

 

Det är ganska intressant. Många säger att de draggar med dragg.

 

Ganska liten yta per fly på många ankare av dragg typ. Så det är kanske inte så konstigt?

 

Jag kan ta och lägga upp mina ankare bredvid varandra så man kan se skillnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...