Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lemk

Danforth ankare vs resten.

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en liten fundering runt val av ankare.

Jag har en spetsgattat snipa byggd i 6/4 mm stål 9 x 2.95 med ett dep på ca 6.5 -7 ton.

Inför kommande säsong med svaj-ankringar så vill jag ha lite rejälare don att kasta i sjön och min tanke har då varit ett Danforth i rostfritt på ca 25 kg med blyad lina 16 mm.

Jag har en kapstan som klarar 450 kg på fördäck så vikten i sig är inget större bekymmer.

Min tanke är att jag endast sett Danforth på större fartyg och att det är mer optimalt än andra modeller då en överväldigande majoritet av yrkessjöfarten använder just den modellen, förvisso förekommer plättar modell jäkligt stora i offshorebranschen men just Danforth ser ut att vara standard.

 

Någon som har erfarenhet av Danforth kontra andra modeller?

Alla svar är av intresse. 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlar ju din frågeställning om större båtar, men för båtar på ca ett ton har jag haft odelat positiva erfarenheter av Bruceankaret.

 

Alltid greppat bra i Stockholms skärgård och lätt att göra rent innan det tas ombord, då det inte finns några vrår eller dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är 9x3m och 3,5-4ton. Har 7,5 kg danforthkopia + 5 m kätting som fungerat många år på ostkusten. Tror det är skillnad på ost- och västkusten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danforth låter inte som bästa valet för svajankring. Danforth är nog det sämsta valet för svajankring. Bruce,CQR, Bugel m flera är inte heller optimalt. Det är klart att olika ankare är bättre eller sämre på vissa bottnar. Men här syftar jag främst på det som är typiskt för svajankring, om vinden vänder så ankaret vrider sig upp ur botten och måste greppa igen. 

 

Bättre val torde vara Delta, Rocna Spade... Jag har själv ett Delta som jag valde efter mycket research för ett antal år sedan. Men hade jag köpt ett ankare idag skulle jag valt Rocna. Rocna är vad jag sett så här långt, det enda ankaret som fått SHHP (Super High Holding Power) av Rina, Lloyds, Veritas m flera i sin certifiering (Delta har HHP). Här kan man läsa lite intressanta grejer:

http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/classification.php

 

Läs många tester, lyssna på folk i forumen och läs på själv. Väg sen in dina egna tankar i det så kommer du att göra ett bra val. Men stirra dig inte blind och lägg för mycket vikt på ett enskilt test, då olika tester gör under olika förutsättningar. 

 

Men... Skulle jag ligga på svaj ofta skulle jag inte välja Danforth, utan kanske Rocna eller Delta. Glöm inte att om det går väga in vad det är för botten i de områden du ofta är i. 

 

Peo

 

 

 

 

Redigerad av pos42
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara patentankare på större fartyg, inte Danforth. Dessutom är det svårt att hitta original-danforth verkar det som; kopior kan vara hur dåliga som helst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danforth fungerar dåligt vid svajankring. När dragriktningen ändras så tar det lång tid för ankaret att få nytt grepp.

Vid svajankring är Delta bland det bästa man kan ha, det hittar snabbt nytt fäste i de flesta bottentyper. Det finns flera tester som visar detta. 

Har man kätting hela vägen blir det avsevärt mycket mindre kraft på ankaret och man kan nästan vilken typ av ankare som helst.

I Vänern med mycket sandbotten använder jag oftast ett ett Danforth, där ger det ett jättebra grepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båt på 4,5 ton med kosterskrov. Det ankare jag använder mest är ett Delta på 10 kg. Funderade på ett 16 kg, men det var så stort att förvara. Har dock hittills aldrig draggat med det ankaret, vare sig vid svajankring eller som akterankare.

 

Hade en båt som var utrustad med väldigt många Danforth ankare och ett Fortess lättvikts aluminiumankare 4,6 kg (typ Danforth)

 

Danforth är ju stora, svårstuvade plåtschabrak, med uppenbar klämrisk.

 

Behöll Fortess aluminiumankaret, - visserligen svårstuvat, men i alla fall ganska lätt - när jag sålde båten ifråga.

 

Använde det väldigt mycket när jag seglade på norrlandskusten med en något mindre båt. Det fick väldigt bra grepp i den sandbotten det var där.

 

Nu skall man inte bara ha en komplett ankarutrustning ombord.

 

Som komplement har jag en vanlig patentdragg på 12 kg. Ett ganska nedvärderat ankare. En ankartyp som jag enbart använde de 30 första åren av mitt seglarliv. Draggade inte mer då än jag har gjort de mer än 20 efterföljande år som jag har använt mig av en rad andra sofistikerade ankartyper.

 

Sen har jag en blyplätt på 10 kg - va katten jag skall ha den till!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara patentankare på större fartyg, inte Danforth. Dessutom är det svårt att hitta original-danforth verkar det som; kopior kan vara hur dåliga som helst.

Dock är ju principen densamma mellan patentankare och Danforth eller hur?

Enda skillnaden som jag förstår är pinnarna som sticker ut på Danforth, vilka jag inte tänkt ha på mitt lilla projekt.

Tanken var lite löst att smida ihop ett i "vedbon".

Så på vad sätt utifall att jag har missförstått något skiljer sig mekaniken i ingreppet i botten mellan ett Danforth och ett patentankare?

Mvh 

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danforth låter inte som bästa valet för svajankring. Danforth är nog det sämsta valet för svajankring. Bruce,CQR, Bugel m flera är inte heller optimalt. Det är klart att olika ankare är bättre eller sämre på vissa bottnar. Men här syftar jag främst på det som är typiskt för svajankring, om vinden vänder så ankaret vrider sig upp ur botten och måste greppa igen. 

 

Bättre val torde vara Delta, Rocna Spade... Jag har själv ett Delta som jag valde efter mycket research för ett antal år sedan. Men hade jag köpt ett ankare idag skulle jag valt Rocna. Rocna är vad jag sett så här långt, det enda ankaret som fått SHHP (Super High Holding Power) av Rina, Lloyds, Veritas m flera i sin certifiering (Delta har HHP). Här kan man läsa lite intressanta grejer:

http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/classification.php

 

Läs många tester, lyssna på folk i forumen och läs på själv. Väg sen in dina egna tankar i det så kommer du att göra ett bra val. Men stirra dig inte blind och lägg för mycket vikt på ett enskilt test, då olika tester gör under olika förutsättningar. 

 

Men... Skulle jag ligga på svaj ofta skulle jag inte välja Danforth, utan kanske Rocna eller Delta. Glöm inte att om det går väga in vad det är för botten i de områden du ofta är i. 

 

Peo

Tack för en mycket intressant och informativ länk.

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller ankare är de olika vinklarna, pinnar som sticker ut mm det som avgör ifall ankaret är bra eller anus. Att smida i vedbon är kul, men det är inte säkert ankaret blir bra, eller så blir det kalasbra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det påstås i ankarkretsar (typ ankartester i båttidningar) att ankare har utvecklats rätt mkt på senare tid. Exvis tyngd i nosen och andra designdimensioner. T o m så att de inte behöver vara lika tunga längre.

 

Så med omvänd logik, om du snickrar ihop ett själv, se till att det blir tungt ;-)

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att jag endast sett Danforth på större fartyg och att det är mer optimalt än andra modeller då en överväldigande majoritet av yrkessjöfarten använder just den modellen, förvisso förekommer plättar modell jäkligt stora i offshorebranschen men just Danforth ser ut att vara standard.

 

Någon som har erfarenhet av Danforth kontra andra modeller?

Alla svar är av intresse.

Mvh

Micke

Anledningen till att handelssjöfarten använder patentankare är nog mest för att de går att fälla in i klys på ett ganska bra sätt utan att ta för mycket volym.

På isgående fartyg vill man ju inte ha något som sticker utanför bogarna.

 

Det draggas en hel del ute på ankringsplatserna runt om i världen.

Men det är oftast inget större problem då man har ständig ankarvakt och oftast gott sjörum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mantus är, som jag förstår, ett väldigt bra ankare. Till min båt kostar det 2600kr. Ett Delta som också är ett bra ankare, kostar 1100kr. I ett kritiskt läge kan man tvingas släppa ankare och kätting, då är det bra om det inte kostar för mycket.

Nästan lika viktigt som ankaret är ankartåget, en lång kätting är oslagbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mantus är, som jag förstår, ett väldigt bra ankare. Till min båt kostar det 2600kr. Ett Delta som också är ett bra ankare, kostar 1100kr. I ett kritiskt läge kan man tvingas släppa ankare och kätting, då är det bra om det inte kostar för mycket.

Nästan lika viktigt som ankaret är ankartåget, en lång kätting är oslagbart.

Jag har ett Mantus 11,3kg nu, innan det Delta och Brucekopia. Såhär långt har Mantuset varit överlägset. Alltid halvt till helt nedgrävt på bara max en meters hemtagning. Hittar ner i minsta spricka om man ankrar på klippbotten, även om det inte är att rekomendera så sov vi ankrade så (stäv mot land) två nätter under semestern. Båtgrannarnas ankare kanade hjälplöst hela vägen hem utan att sätta sig.

Vi låg även två båtar på vårt ankare i ganska frisk sidvind, då orkade jag sedan inte dra upp det med armkraft. Fick tillslut upp det med lite trixande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, Mantus är säkert jättebra. Under 7-8 år har jag använt ett 10kg Delta + kätting. Jag svajankrar i princip alltid. Det har aldrig draggat, det "tar" snabbt och är lätt att få upp. Någon storm har jag inte legat i, oftast är det normala svenska sommarförhållanden.

Jag upplever inte att jag behöver det absolut bästa ankaret, Delta duger bra. Sen kör jag med dubbla ankarlarm och om det är dåligt väder kan jag t.o.m. tänka mig att släpa mig upp på natten.

 

Har man några olika ankare, kätting, ankarlarm, lite koll på vädret och lite planering så ligger man ganska tryggt.

 

Är det nu riktigt dåligt väder så får man gå ankarvakt och ha standby i maskin. Eller segla ut i rum sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delta med någon meter kätting fram för svaj ankring och ett Danforth eller Fortress i aktern för ankring mot land. Då har du två ankar typer som är bra på det dom är gjorda för.

 

Jag har ett 10Kg Delta i fram när jag ligger på svaj och jag får oftast ta fock winchen till hjälp när jag ska ta upp det och vind eller ström har dragit i båten någon timma eller mer. 

 

Danforth ankaret kommer nästan direkt när jag har linan ovanför och kan i regel dra det utan problem från botten.

 

Ingen av dom har jag draggat med (ta i trä....)

 

Har även en ganska stor dragg när jag fiskar som jag mest har till att minska hur snabbt jag driver, inget jag skulle ankra med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har även en ganska stor dragg när jag fiskar som jag mest har till att minska hur snabbt jag driver, inget jag skulle ankra med.

 

Det är ganska intressant. Många säger att de draggar med dragg.

 

De 20 första åren jag hade större båt, 27 fot 3,5 ton hade jag bara draggar. Visste faktiskt inte att det fanns nån annan typ av ankare.

 

Draggade inte mer då än jag har gjort efter det med alla andra sofistikerade ankare. Dvs nästan aldrig.

 

Nu svajankrade jag på den tiden. Det var SXK bojar som gällde. På 1970 och 80- talet gick det nästan alltid att få en boj, när man ville.

 

Jag har haft COR, äktar Bruceankare, FuskBruceankare, Danfort, Fortress, gammalt hederligt stockankare, Delta och blyplätt.

 

Senaste gången jag draggade var 2004 och med ett äkta 16 kg bruceankare. på en 3,1 ton tung båt. Lite speciella omständigheter.En hård kuling som vred från vinden rakt i stamm, till bb låring, troligtvis i konination med dålig ankarbotten. Den natten fick jag ankra om och förhala 5 ggr 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt "slack" brukar ni ha när ni svajankrar?

Jag brukar svajankra då jag äter lunch på sjön och inte går i land, och jag brukar ta i ganska ordentligt med lina, så mycket jag vågar utan att komma mot land vid vindändring, ändå draggar jag friskt redan i måttliga vindar. Jag brukar därför lägga i ankare bak, köra fram och lägga i ankare fram och därefter spänna akterankaret. Då ligger jag still.... Bruceankare...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt "slack" brukar ni ha när ni svajankrar?

Jag brukar svajankra då jag äter lunch på sjön och inte går i land, och jag brukar ta i ganska ordentligt med lina, så mycket jag vågar utan att komma mot land vid vindändring, ändå draggar jag friskt redan i måttliga vindar. Jag brukar därför lägga i ankare bak, köra fram och lägga i ankare fram och därefter spänna akterankaret. Då ligger jag still.... Bruceankare...

 

FuskBruse!?

 

3-5 ggr djupet.

 

För lunchankring brukar det inte va så känsligt. 

 

Jag brukar nästan alltid ankra från akter, utom när det är skitväder. Då drar jag ankarlinan till fören och gör en hanfot. koster/snipskrov 4,5 kg Delta-ankare 10 kg+ 5m kätting

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektriskt ankarspel i fören med kätting och 10 kg Delta. För lunch spelar jag ut typ 4 ggr djupet. Ska jag ligga övernatt kör jag ut så mycket som möjligt, sen backar jag fast ankaret. 

Innan ankarspelet brukade jag slänga i Danforth med multiplaitlina typ 1,5 ggr djupet i aktern, det är smutsigt och jobbigt att ta upp ankaret och under lunch har man ju oftast uppsikt. Kätting mellan ankare och lina har jag aldrig behövt. Det är mest för korallreven. Vid några få tillfällen har jag släppt ner en 10kg ankarvikt. Det är egentligen en sån man hade till vågar men det funkar, fettar in den och stoppar i en plastpåse när den inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att mitt Delta på 25 kg draggar då och då, vilket stämmer bra med filmerna i länken jag lade in i mitt förra inlägg, så jag vill inte rekomendera detta som ett bra ankare.

Kommer att byta mot ett Mantus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att mitt Delta på 25 kg draggar då och då, vilket stämmer bra med filmerna i länken jag lade in i mitt förra inlägg, så jag vill inte rekomendera detta som ett bra ankare.

Kommer att byta mot ett Mantus

 

Det var intressant. Ett 25kg Delta är rekommenderat för båtar upp till c:a 25 ton. Låter otroligt märkligt att det draggar då och då. Låter ju mellan raderna som "ofta", vilket jag tror du är rätt ensam om. Eller så är det platt berg du försöker ankra på i de områden du åker, och då lär inte något annat ankare heller fungera. Eller du kanske har en båt på 30-40 ton :) Alternativt så har du inte koll på hur man ankrar avseende linlängd kontra ankringsdjup. Då lär inte Mantus tillföra något revolutionerande heller.

 

Jag har som sagt själv ett Delta som funkar mycket bra, precis som för de flesta andra. Men skulle jag köpa ett nytt så blev det nog Rocna. Eller kanske ett Mantus... Utvecklingen går framåt Men att påskina att Delta är dåligt och inte kan rekommenderas är inte trovärdigt alls.

 

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att mitt Delta på 25 kg draggar då och då, vilket stämmer bra med filmerna i länken jag lade in i mitt förra inlägg, så jag vill inte rekomendera detta som ett bra ankare.

Kommer att byta mot ett Mantus

 

Vad har du för båt - längd och vikt?

 

Vilken teknik använder du när du ankrar - dvs hur gör du!?

 

Eller er det bara så enkelt att du väldigt gärna vill ha ett Mantus!?

 

Jag har ett Delta-ankare 10 kg med 5 meter kätting, till min 4,5 ton tunga båt, som jag köpte 2008. Har aldrig draggat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 40 fots segelbåt som väger ca 15 ton. Använder minimum 3 gånger djupet med 13 mm kätting och backar fast ankaret. Kommer på raken ihåg tre gånger då ankaret inte har varit att lita på. En gång i Håltekilen vid norska gränsen, då var det i och för sig storm. En gång vid Dannemark i ca 10 m/s och en gång vid Usholmen utanför Gåsö. De båda sista ställena har mycket gräs på botten.

Jag hade gärna sluppit utgiften för att byta ankare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog inte enbart lita på ankartester. För ett antal år sedan hade alla långseglare C.Q.R. de som inte hade brukade byta efter ett tag. I tester var C.Q.R. bra men inte bäst. Intervjuer visade dock att majoriteten hade mycket goda erfarenheter. Senare kom Delta att ersätt C.Q.R. och är i dag väldigt vanligt och får genomgående goda omdömen. När många använder en grej under riktiga förhållanden och är nöjda tror jag man är rätt ute.

Inget ankare klarar alltid att ge ett perfekt fäste.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog inte enbart lita på ankartester. För ett antal år sedan hade alla långseglare C.Q.R. de som inte hade brukade byta efter ett tag. I tester var C.Q.R. bra men inte bäst. Intervjuer visade dock att majoriteten hade mycket goda erfarenheter. Senare kom Delta att ersätt C.Q.R. och är i dag väldigt vanligt och får genomgående goda omdömen. När många använder en grej under riktiga förhållanden och är nöjda tror jag man är rätt ute.

Inget ankare klarar alltid att ge ett perfekt fäste.

Nej tester säger inte allt det är rätt. Precis som du beskriver så var nog CQR bland det bästa som fanns på den tiden det kom. Senare blev detta utklassat av bl.a. Delta som i sin tur numer har fått mycket bättre efterföljare. Tex Rocna, Spade och Mantus. Delta är ju gjort som en plog och ingen bonde vill väl att deras plogar ska fastna? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tester säger inte allt det är rätt. Precis som du beskriver så var nog CQR bland det bästa som fanns på den tiden det kom. Senare blev detta utklassat av bl.a. Delta som i sin tur numer har fått mycket bättre efterföljare. Tex Rocna, Spade och Mantus. Delta är ju gjort som en plog och ingen bonde vill väl att deras plogar ska fastna? :)

 

 

 

Googlade på Mantus, men det var inte lätt att hitta svensk information.

 

Finns det nå svensk återförsäljare!?

 

Engelska och liknande andra obegripliga språk är inte min starka sida och Mantus är tydligen ett amerikanskt ankare.

 

Trodde ett tag att det kanske var det ankaret jag såg på Älvsjömässan för ett par år sen, men icke.

Det skulle ju va ett superankare - - enligt försäljaren - hel överlägset alla andra. Tillverkades tydligen bara i rostfritt.

 

http://www.duomarin.se/?product=ankare

 

också nån form av plogankare, vilket väl även Mantus är!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tråd det här!

En reflektion är att senaste numret av Praktiskt Båtägande ägnar flera sidor åt ankartyper och vilken lina man ska ha osv….  Ärligt talat håller den här tråden högre kvalité än tidningssidorna. Känns som om tidningen återanvänt något som är många år för gammal information.

 

Alla gillar sina egna ankare, i varje fall oftast. Själv kör jag faktiskt med en plätt när jag håller mig i Stockholms skärgård ( mycket dy och dyblandad sand ) Detta ankare har bara svikit mig en handfull gånger. Men ofta lägger jag i ett annat ankare om jag vet att det inte är så dyigt...

 

Körde ett tag med ett Spade i fören, mycket bra ankare. Men när jag satte på ett peke så fanns det bara inte att få tag i något beslag som passade… så nu sitter där ett Bruce. Skulle jag långsegla så är nog ROCNA/Mantis valen med backup av ett fiskarankare och ett Danforth?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej tester säger inte allt det är rätt. Precis som du beskriver så var nog CQR bland det bästa som fanns på den tiden det kom. Senare blev detta utklassat av bl.a. Delta som i sin tur numer har fått mycket bättre efterföljare. Tex Rocna, Spade och Mantus. Delta är ju gjort som en plog och ingen bonde vill väl att deras plogar ska fastna? :)

 

Googlade på Mantus, men det var inte lätt att hitta svensk information.

 

Finns det nå svensk återförsäljare!?

 

Engelska och liknande andra obegripliga språk är inte min starka sida och Mantus är tydligen ett amerikanskt ankare.

 

Trodde ett tag att det kanske var det ankaret jag såg på Älvsjömässan för ett par år sen, men icke.

Det skulle ju va ett superankare - - enligt försäljaren - hel överlägset alla andra. Tillverkades tydligen bara i rostfritt.

 

http://www.duomarin.se/?product=ankare

 

också nån form av plogankare, vilket väl även Mantus är!?

 

Ankaret ser bra ut i utformningen och blankt är det, men ett 16 kg ankare - som rekommenderas i tabellen - för 12 000:- kr till vår Comfort 32 går bort. Min gissning är att vilket 16 kg ankare som helst håller vår båt i alla väder.

 

Vi har Bruce nu, 10 kg har funkat bra hittills - nästan. Ett per gånger har stenar lagt sig i "skopan" och då försvinner nästan allt fäste. De plogliknande ankarna tror jag är bättre just för att stenar inte kan fånga upp.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...