Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Segelnovis

Båtens utformning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har lite funderingar runt båttyp för att segla med en familj med tre barn, varav två i tonåren. Osäkert, men eventuellt hoppas vi på något längre seglingar någon gång.

 

Vad är för-respektive nackdelar med akterruff (typ en Rasmus)? Jag tänker på hur skyddad sittbrunnen blir/känns. Är det bättre eller sämre boendekomfort med akterruff? Funkar självlänsar lika bra om båten har akterruff? Är det bökigare att hantera och förtöja båten med akterruff?

 

Och så det här med kök, en del båtar har längsgående, medan de flesta verkar ha L-format. Vad är för och nackdelar med olika utformning på köket?

 

Och vågar man sig på en stålbåt, vad är för  och nackdelarna med det?

 

 

Med vänlig hälsning Novisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är naturligtvis väldigt personligt men jag gillar akterhytt.

För mig som seglar mest är akterhytten ett praktiskt förråd, segel, sjökläder, kuddar, cykel(!) mm. Seglar man med lite större barn är nog avskildheten bra för familjefriden ibland. Jag har seglat Najad34 med och utan akterhytt. Utan så finns det plats för många att sitta, har man inte det behovet så är avsaknaden av akterhytt bara till nackdel.

Man får en djup och trygg sittbrunn. Båtar med genomgång till akterruffen får en smalare sittbrunn så den klassiska akterruffen utan genomgång fungerar bättre. Invändig genomgång fungerar bara på större båtar där man dessutom slipper vara byggd som ett "fällekors" för att ta sig igenom.

Att segla själv med mittsittbrunn är bara till fördel, man är liksom i "händelsernas centrum". Båtar med djup sittbrunn har också färre steg ner i salongen, långa lejdare tycker jag är en säkerhetsrisk.

 

Ett längsgende pentry ger oftast mer utrymme och man kan vara två som jobbar där. Men det är sämre att laga mat i under en Atlantsegling. Fast det brukar ju inte bli så många på per år...

 

Tittar du på Rasmus 35 så tittar du antagligen på Najad 34, Malö40/50 mfl. Gamla, tröga båtar. Men byggda med en fantastik kvalitet och oslagara sjöbåtar. Kan man stå ut med några procents sämre fart så är det riktiga klipp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är en något längre segling för er?

Korsa Atlanten eller korsa Östersjön?

 

En HR Rasmus är väl en utomordentlig båt att segla jorden runt med om man vill. Lite långsam för sin längd, men stabil och trygg. Akterruffen är väl ingen nackdel, snarare en fördel att sittbrunnen hamnar mera skyddat mot mitten av båten.

Självlänsarna påverkas inte av akterruffen som jag ser det.

90 % av förtöjningarna under en jordenruntsegling sker med stävankare på svaj, så om akterruffen ställer till något så är det i alla fall inte så ofta...

Jag har dock svårt att se att just akterruffen skulle göra det svårare att lägga till mot en brygga,

 

Stålbåt är jag mera tveksam till. Saltvatten och stål går dåligt ihop...

Samtidigt finns det ju svetsare över hela jordklotet.

 

Det viktiga med köket är att det går att använda även i grov sjö. Det är en fördel om det inte är så långt från bänk och spis till närmaste "hinder" bakom ryggen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten motorseglare med akterruff. Seglar mest själv eller nån gång med min fru. I regel är akterruffen förvaringsplats för allehanda fendra, fiskeredskap, åror till gummibåten, verktygslådor mm mm.

 

Har ett mer svåråtkomligt stuvutrymme under sittbrunnen för det jag av "lathet" soppar ner i akterruffen

 

Har utnyttjat akterruffen för boutrymme några få gånger. Barnbarnen älskar akterruffen.

 

Sittbrunnen är väldigt skyddad och självlänsen är i original lika dålig som den brukar va på de flesta båtar. Har kompletterat med ytterligare två utlopp på brunnen, men på samma genomföring  genom skrovet.

 

Har ett längsgående pentry i min båt. Helt ok för de kustnära seglatserna jag gör. Skall man segla på havet dag efter dag är det inget vidare. Då behöver man ett pentry där man kan stå stadigt.

 

Fanns nån artikel i På Kryss av Rolf Eliasson om det optimala pentryt. Var väl ungefär samtidigt som han ritade Overseas 35 http://www.sailguide.com/batfakta/1067.

 

Skulle jag välja en båt för jordenruntsegling, skulle det absolut bli en stålbåt.

 

Mötte ett par som seglat på en container i Engelska kanalen. Det blev ett minimalt märke och en liten intryckning och som efter två år var en rostfläck på 10 cm i diameter. De seglade ut med en träbåt 14 år tidigare. Hade de seglat på containern med träbåten, hade den blivit skrot och sjunkit på plats.

 

Skulle man gå på ett korallrev, blir trä och plastbåtar ganska snart till såg- och plastspån. En stålbåt klarar sig betydligt bättre.  

 

Är stålbåten rätt behandlad från början, är underhållet inte värre för en stålbåt än för andra båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tyvärr aldrig långseglat, men har en båt med akterruff (Marina 95) som har vissa likheter med en HR Rasmus. Jag har dock gång inne i båten, vilket jag tycker är överlägset de dubbla ruffluckorna som Rasmussen har.

 

Fördelar:

- Sittbrunnen blir väldigt väl skyddad. Förutom att man har en ruff bakom sittbrunnen så går skarndäck ofta på sidan av sittbrunnen. Sittbrunnssargen blir dessutom ofta hög då du har en ruff bakom.

 

- Man styr från mitten av båten vilket oftast är den delen som gungar och rör sig minst.

 

- Mer privatliv med akterruff, blir som ett separat utrymme

 

- Väldigt trevligt att kunna sitta på akterdäck eller fiska utan att störa den som styr.

 

- Gott om plats att surra jollen, jollemotorn etc på akterdäck

 

Nackdelar:

- Akterruff innebär ofta att båten inte har utanpåliggande roder. Du får alltså en rodergenomföring som kan läcka inne i båten och rattstyrning som kan haverera. Dock är det trevligt med rattstyrning annars!

 

- Främre delen av ruffen blir mindre. Vill man ha ett stort sammanhängande utrymme är det inte optimalt

 

- Finns det en gång inne i båten är den ofta ganska låg. Föredrar ändå detta framför att ha en rufflucka extra i sittbrunnen.

 

- Blir kortare väg för vågor att slå över båten framifrån innan de når ruffen. Så doghouse är trevligt.

 

 

Sammanfattningsvis tycker jag att akterruff är riktigt bra, skulle inte vilja gå tillbaka till en båt utan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...