AndreasAn 9 Postad 26 Augusti , 2016 Hade en motorfirma som bytte o-ringarna mellan högtryckspump och tryckrören eftersom det läckte diesel. Provstartade motorn precis och läckaget är borta men upptäckte efter en stund att motorn går lite ojämnt på alla varv vilken den inte gjorde tidigare. Den hickar till lite emellanåt. Kan det vara så enkelt som att dom inte luftat ordentligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Augusti , 2016 Tänkte luft när jag läste din rubrik. Pratade precis med en kompis som vars motor nästan inte gå alls. Stoppar efter några minuter och så går den en stund efter luftning. Tror att det är nån luft han inte får ut. Började efter filterbyte pga att tankarna var fulla av skit - som troligtvis lossnat efter gång i rätt skaplig sjögång. Är egentligen helt novis på motorer (eller rättare sagt - helt ointresserad av) De flesta av de problemen man har haft genom åren, har varit just luft i dieselsystemet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 26 Augusti , 2016 Det är min upplevelse av dieselmotorer med! Höll på att lufta ihjäl mig med MD5an jag hade i förra båten. Det jobbigaste är att man behöver vara två pers för att jobba effektivt, en som skruvar och en som kör med startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 649 Postad 28 Augusti , 2016 Jag fick liknande problem en gång när jag bytt finfiltret. Jag var under gång för motor i en knixig passage när motorn (2GM20 2-cylindrig) började hacka o gå så illa att jag blixtsnabbt slog av farten och stannade motorn. Fick störtankra för att inte driva in på grund. Kollade om något såg konstigt ut i motorrummet, vilket det inte gjorde. Provstartade. Motorn var trögstartad och när den gick igång så skakade den våldsamt. Efter några start o stopp med fortsatta vibrationer så provade jag att dra upp motorn i fullvarv ett par gånger. Då släppte det och motorn gick rent o fint igen. Problemen återkom aldrig så länge jag hade båten kvar. Så mitt råd: Prova att varva upp motorn till fullvarv ett par gånger (i friläge). Har du tur så är det en luftbubbla som åker med in genom spridaren eller ut via returröret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser