Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

På min kan man se se hur många A den laddar med just nu.. sen kan man se hur många Ah den tagit in och om nåt är inkopplat på utgången.. hur mkt som förbrukats.

I förra båt hade jag all förbrukning via regulatorn, nu har jag inte brytt mej om det. Kan ju nolla hur mkt som laddats och se efter några dagar... då får jag ju koll på förbrukningen åxå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukningen via regulatorn har man främst för at man får en elektronisk huvudsäkring och ett djupurladdningsskydd, det sistnämnda är värt guld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är då vad SOC är för något.

Och mV/grader celsius är programmerebart...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

State Of Charge, laddningsgrad

mV/°C skulle kunna vara temperaturkompensation för batterierna men värdet verkar konstigt, brukar ligga på -24mV/°C för ett 12V batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det!

Jo, man kan nog ställa in värdet -24V/°C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bott i båten några helger nu på våren eller om det nu är "försommar". Vädret, eller solskenet, har varit blandat, men erfarenheten är att panelerna kan producera mer energi än vad vi gör av med. Ja batterierna är alltid toppladdade fram till kl 21 ungefär, och ligger väl på omkring 90-95% under kvällen natten och tidiga morgonen, för att vid 09-tiden vara 104% igen. Kylskåpet går hela tiden, en del TV-tittande, en av helgerna hade vi dessutom den extra kylboxen igång, då var även en dator i gång flera timmar. Sedan bortglömt belysning inne på toaletten, visserligen LED men det märks på det stora taget inte på laddningen. Jag har kört en lödkolv via invertern också, även den glömdes av påslagen i några timmar. 

 

2 x 100w panelerna har som mest laddat in 9A och så har det tillkommit 1,5-2 A på den lilla 50w panelen, men batterierna laddas snabbt upp. Lilla panelens vet jag egentligen inte exakt hur den är kopplad, men det finns en ladningsfördelare och minst ett relä efter regulatorn så den laddar nog även reservbatteribanken och/eller startbatteriet. Det får bli senare "arkeologiska utgrävningar" i skatboet som utgör en del av elsystemet.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Statusuppdatering... Eller Status Quo, ja inte rockgruppen från 70-talet då...

Samma sak, det fungerar bra! Oberoende av landström.

Kylskåpet går, kylboxsn går, av misstag ställdes den senare in på minusgrader, -4°.

Den gick hela natten. När jag masade mig upp vid 8.30-tiden i morse var batterikapaciteten på 95% vid 9-tiden på 100% och strax därpå 104% och så är det fortfarande.

 

Över 13,7 V mest hela dagen, solen skiner, och då går ASU-kylskåpet på fullvarv, det var litet svårt att breda smörgåsarna då smöret var rätt hårt, men sodastreamvattnet hade inte frusit, temometern visade +4° men den är rätt kass, skall införskaffa en bättre.

 

Det har laddats telefoner och surfplattor i pluralis, men det går bara åt några enstaka A, likaså laddades skruvdragaren via växelriktaren, men den drog bara 1,2A, till att börja med, sedan mindre.

Det var inget TV-tittande i går, kassa program.

 

Så jag har mer solcellskapacitet än vad jag behöver.

Funderar på att köpa mig en elmotor till gummibåten, samt batteri till den, och ladda det via Biltemas batteriseparator, och det borde ju gå att då ihop med nuvarande laddstatus.

 

Just nu på em laddar de två stora 100W panelerna in 3,5A ungefär, och BM-1 berättar att batteribanken tar emot 0,7A. Differensen går till kylskåpen.

Vad den lilla 50W-panelen ger har jag ingen aning om, men såg att dess batteriseparators lysdiod lyste så den laddar även startbatteriet litet, och troligtvis också reservbatteriet...

.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om du har 104% laddning så skulle inte jag lite på den mätaren. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, ChristerN säger:

Fast om du har 104% laddning så skulle inte jag lite på den mätaren. 

 

Jo, det gör jag, likadant med ett likadant instrument i förra båten.

Väl medveten om att man inte kan ladda batterier med råge, så är detta troligtvis en bugg i BM-1s programvara.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, har hört om det fenomenet tidigare. Du har säkert koll. Du tillhör ju en av de som kan mycket om batterier så jag skulle bara provocera lite. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, ChristerN säger:

Jo, har hört om det fenomenet tidigare. Du har säkert koll. Du tillhör ju en av de som kan mycket om batterier så jag skulle bara provocera lite. :)

Jag misstänkte detta.

Jo jag har även hört att Duracell skall vara bra, till elektromekaniska kaniner:P.

Det är nog jag som tidigare skrivit om dessa 104%.

Nu är vår närmaste stjärna, Solen, skimärt på väg nedåt mot horisonten. Nu 90% och en förbrukning på mellan 3,5- 1,5A, så jag tror BM-1 fungerar, om än med några % felvärde på topp.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När batteribanken är full så justerar man Ah så att man får 100 %. Bara för att man köpt 5x86 Ah så betyder inte det att man exakt har 430 Ah i banken. Det kan ju vara 425 t ex.. Så när det är toppladdat så justerar man Ah i BM-1 inställningarna så den ligger på 100 %. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100% av vad?. Man ställer in hur många Ah banken är på sen räknar BM-1 hur många Ah man tar ut. Alltså måste man veta hur många Ah banken har vilket är svårt att mäta. Man får gissa att det som står på batterierna gäller och sen får man dra ner den siffran lite för varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man antar att batteriet följer en typisk spänningskurva när det laddas ur, borde väl mätaren fint kunna hålla reda på hur många Ah som dras ur mellan två spänningsnivåer, och på så vis kunna extrapolera en total kapacitet? Kanske inte på 1 Ah när, men hyfsat nära.

 

Mätaren känner av att batteriet är fulladdat. Användaren justerar då laddningsnivån till 100 %. Spänningen är då, för enkelhetens skull säger vi, 12.68 V. Vid 12.46 V antas batteriet ha 75 % av laddningen kvar (jag minns inte vilka värden som gäller så se detta som exempel) och när den nivån nås vet mätaren att 21 Ah förbrukats. 21 Ah motsvarar då 25 %, vilket ger 84 Ah totalt. Om då batteriet nominellt ska ha 85-90 Ah är man nog i rätt härad. Är det i stället ett på 120 eller 55 Ah, är nåt väldigt fel... :)

Eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om vi kopplar bort last/laddning under några timmar så att spänningen stabiliseras. Sen har olika batterityper olika spänning i förhållande till laddningsgrad och det förändras även över tid.

 

Vad är 100%? Är det 100% av batteriernas nominella kapacitet eller 100% av batteriernas faktiska kapacitet?

 

Att hålla reda på vad som går in resp ut ur batterierna är ganska enkelt. BM-1 (till skillnad från en del andra mätare) räknar även med Peukert. Så när kapaciteten visar 104% så har batteriet tagit mot mer laddning än vad som förbrukas. Så gör tex batterier som börjar bli dåliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den visade 104% redan förra våren då batterierna var helt nya.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppför sig spänningen hyfsat pålitligt vid laddning/belastning, så att man kan kompensera för det? Eller är det helt omöjligt att mäta annat än i "vila"?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, raol säger:

Uppför sig spänningen hyfsat pålitligt vid laddning/belastning, så att man kan kompensera för det? Eller är det helt omöjligt att mäta annat än i "vila"?

 

Det skulle gå att typ stänga ner systemet en stund på natten och mäta. Kanske en gång i veckan. Samtidigt också göra belastningstest.

Men det är mycket, mycket enklare med LiFePO4....

Redigerad av bhemac
stavar illa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående ASU-kylskåp och solcellspanelereler.

 

Det har ju sagts och skrivits om att det är onödigt med ASU-kylskåp när man har solceller.

Det är så att gränsvärdet mellan kylskåpets strömsparautomatik och full fart på kompressorn går vid 13,7v. Och att då solcellerna höjer spänningen så pass mycket att kylen löper amok på full effekt och drar ur batterierna. Jag motsäger mig inte detta, men har under kanske 10 säsonger inte sett detta fenomen själv. Först har jag bara haft 50W solcellspanel i två olika båtar, men i båda 240 - 260 Ah batteribank. I båda Isotherms ASU-skåp. Nu samma batteribank men inalles 250W paneler.

 

Jag har de senaste dagrana kollat den röda lysdioden på kylens manöverpanel, som bland annat indikerar att kompressorn går upp i högeffektsläget, samtidgt som jag kollat voltmetern på BM-1 och regulaorns panel. Visst, det är så att kompresorn går i gång ordetligt vid 13,7v, men om den spänningen håller i sig går ändå kylen ned på spareffekt efter en stund, beroede på att den kommit ned i rätt temp, om man öppnar dörren och låter den stå öppen går kompressorn i gång igen, röda lysdioden tänds. 

Det kan också vara så att kompressorn håller sig lugn även om spänningen överstiger 13,7v eftersom kyltempen är rätt.

 

Sedan är det även så att instrålningen till panelerna varierar, sällan det är mer än 13,7v längre stunder, max en halvtimma åt gången, kanske någon timma mitt på dagen, men oftast flukturerar det.

 

Jag hade vatten i kylskåpet, det frös inte, smöret var ganska hårt, en enkel termometer visade +4° ungeför, nån gång +6°.

 

Nu står mitt kylskåp precis ovanför vattenlinjen (ja inne i båten då) och har en ordentlig luftspalt med svalare luft från det lilla kölsvinet som kommer upp vid kompressorn. Yttertempearaturen dagtid har ju legat runt 20° och vattentempen eunt 17°. Måhända drar kylen mer ström då det blir varmare i vattnet... 

 

Visst det kan vara onödigt att betala omkring 100kr extra för en energisparfunktion när man har ett överskott på solenergi ombord, men alla dagar är inte lika soliga som de senaste.

 

De som upplever att kylen drar ur batterierna trots solcellsladdning kanske har för liten batteribank?

Ja det var mina funderingar, öppen för diskussion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo tack, det fungerar bra!

Ankarfästet var kasst här, så det var en del körning av ankarpelet medan motorn var avstängd, vilket man man egentligen inte skall hålla på med. Sedan var de som vanligt kassa progam på de flesta kanalerna, men Kunskapskanalen sände en historisk dokumentär om den nordiska länderna under andra världskriget och ett spännande program hur en norsk motstandsman flydde från nassarna.

Så vi förbrukade en del... Och i förmiddags laddades det in en och annan amperetimma.

Och då var det ändå litet "fågelbajs" på en av panelerna...B)

 

ASU kylen går igång emellanåt, då spänningen är 13,7v eller mer, men då dess termostat tycker att det är lagom kallt kompenseras det bara för dörröppnandet.

 

image.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm jag har precis monterat en MT-5 till min regulator och blir lite fundersam på visningen av statusen på batteriladdningen, jag har ingen BM mätare, det är bara en MT-5 som är monterad.

Jag hade köpt en MT 50 men jag fick inte liv i den så den har blivit liggande men när jag tänkte att nu jäklar så ska jag reda ut varför den inte fungerade så var det en som sa åt mig att 50:an inte fungerade med min regulator - jag skulle ha 5:an.

Men åter till frågan visningen av statusen på batterierna. Du nämner att BM instrumentet visar 104% och MT-5 visar mycket mindre, är det fortfarande så och i så fall vad kan det bero på, är det något annat som visas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, jajo säger:

Georg_Ohm jag har precis monterat en MT-5 till min regulator och blir lite fundersam på visningen av statusen på batteriladdningen, jag har ingen BM mätare, det är bara en MT-5 som är monterad.

Jag hade köpt en MT 50 men jag fick inte liv i den så den har blivit liggande men när jag tänkte att nu jäklar så ska jag reda ut varför den inte fungerade så var det en som sa åt mig att 50:an inte fungerade med min regulator - jag skulle ha 5:an.

Men åter till frågan visningen av statusen på batterierna. Du nämner att BM instrumentet visar 104% och MT-5 visar mycket mindre, är det fortfarande så och i så fall vad kan det bero på, är det något annat som visas

Jag rev litet bland en del kablar.

Jag tror att det var ungefär så att BM-1 visade summan av två olika solcellsanlggningar, den på 50W och den nya på 200W. Fick för mig att ändra på,den, och då stämmde displayerna naturligtvis bättre överens, men så ändrade jag tillbaka för att på BM-1 se totalen.

 

Nu är istället problemet att Tracern stör ut svaga radiosignaler på FM bandet, hur är det för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 7 september 2016 på 19:46, Georg_Ohm säger:

Trycksatta spolarbehållare fanns på VW mellan sent 60-tal till 1975. Trycket togs från reservhjulet.

 

Jag hade en VW-buss. Där trycksatte man själva behållaren. En slangstump i locket med en vanlig bilventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Jag rev litet bland en del kablar.

Jag tror att det var ungefär så att BM-1 visade summan av två olika solcellsanlggningar, den på 50W och den nya på 200W. Fick för mig att ändra på,den, och då stämmde displayerna naturligtvis bättre överens, men så ändrade jag tillbaka för att på BM-1 se totalen.

 

Nu är istället problemet att Tracern stör ut svaga radiosignaler på FM bandet, hur är det för dig?

Jag lyssnar inte speciellt mycket på radio när jag är ute, det är mest Spotify och blåtandshögtalare när jag lyssnar på något. När jag har använt radion har jag inte märkt något men som sagt jag har inte använt den speciellt mycket. Jag ska tänka på det och se om jag har samma problem med störningar från tracern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, jajo säger:

Jag lyssnar inte speciellt mycket på radio när jag är ute, det är mest Spotify och blåtandshögtalare när jag lyssnar på något. När jag har använt radion har jag inte märkt något men som sagt jag har inte använt den speciellt mycket. Jag ska tänka på det och se om jag har samma problem med störningar från tracern.

Kanske den även kan störa Blåtand?

Det var svaga radiostationer som släcktes ut helt, och det är inget okänt problem. Jag har tillskrivit Elsäkerhetsverket, väntar på svar om hur dom tycker att jag skall gå vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Bjorns_snipa säger:

 

Jag hade en VW-buss. Där trycksatte man själva behållaren. En slangstump i locket med en vanlig bilventil.

Ja det var standardlösningen från det att man införde vindrutespolning på sent 1960-tal, tills dess att typ1 (bubblorna) fick elektrisk spolning på årsmodell 1974 (som kom efter industrisemestern 1973, då även strålkastarspoling på vissa marknader infördes), troligtvis fick typ2 (bussar och pick-uper) det samtidigt. Tidiga split-bussar (med delad vindruta) hade en gummiboll på golvet eller på instrumentbrädan att pumpa fram spolarvätska med, jag är inte 100% insatt i denna detalj, men det kan ha varit en eftermarknadsgrej, eller tillvalsutrustning.

 

Det var ingen vanlig bilventil, iallafall inte den i behållaren, det var en ventil som trycksatte till en viss nivå, den skulle undvika att tömma reservdäcket på luft. Det har berättats historier om att man fått punktering och när man skulle byta till reserven var detta däck tomt, pga. vindrutaspolningen, de flesta av dessa historier är osanna, vandringsmyter, då konstruktionen var sådan att detta inte skulle kunna ske. Självklart kan ventilen varit trasig, men mer sannolikt att någon ovetandes ägare bytt ut den eller kopplat på annan sätt.

 

Hur vi nu hamnade i detta delikata ämne...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte märkt att tracern skulle störa blåtanden heller, jag har ändå haft högtalaren i närheten av tracern.

Min MT5 är kopplad till förbrukarbatterierna, via regulatorn då, jag har två st 180 Ah batterier som är parallell kopplade och plus går till det ena batteriet och minus går till det andra batteriet. Jag fick att statusen på batterierna skulle ligga på 60% enligt MT 5:an och batterierna är i stort sett fulladdat, vad kan det vara som spökar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min MT50 visar alltid mindre kapacitet än BM1 men det är ett känt faktum att regulatorn inte visar korrekt ström och troligen tar den inte heller hänsyn till Peukerteffekten. BM1 å andra sidan är känd för att visa ganska korrekt. Helt korrekt är svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, bhemac säger:

Min MT50 visar alltid mindre kapacitet än BM1 men det är ett känt faktum att regulatorn inte visar korrekt ström och troligen tar den inte heller hänsyn till Peukerteffekten. BM1 å andra sidan är känd för att visa ganska korrekt. Helt korrekt är svårt.

Jag gjorde samma erfarenhet med den lilla panelen tillfälligt bortkopplad.

 

Men jag har sett nu på höstkanten att min BM-1 visar si så där 10-15 ampere laddning i några sekunder efter det att jag växlat mellan "TIME" och "V&A" kanske har den alltid gjort så utan att jag märkt det, men det ser skumt ut, en kort stund... finns säkert någon förklaring till det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...