Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Olleman82

Då har man bytt båt då

Rekommendera Poster

Då var sökandet över för denna gång i alla fall och uppgraderingen ifrån en Flipper 700 till en Bayliner 2855 -01 med ny motor och nytt drev är ett faktum :)

 

Nu kommer såklart en massa frågor eftersom båten inte riktigt är utrustad för våra behov, kanske någon kan hjälpa till?

 

1. Toaletten är Jabsco orginal utan Twist 'n lock. Verkar fungera tveksamt, pumpen "tar" dåligt och säljaren sa att det ibland kan backa lite lukt från tanken. Var inne på ett nytt pumphus med Twist 'n lock men läser mycket negativt om ständiga problem med packningar osv. Är det rent utav smartare att kasta ut hela toan och ersätta med Biltemas? Någon som vet om hålbilden passar?

 

2. Pulpiten behöver öppnas känns det som och så småningom får det nog bli en peke också. Kan någon bekräfta att det är så enkelt som att bara såga upp den och sätta dit ändpluggar som jag läst om tidigare? Finns det risk för att den blir för instabil om man gör på detta sätt? 

 

3. Batteriladdaren låter ju som ett tröskvärk när man ligger i akterkabin, några tips på TYSTA batteriladdare?

 

4. Vi vill förtöja med aktern först när vi ligger i hemmahamn så man får lite användning för bogproppen om inte annat :) Någon som har lite tilläggningstips och hur man gör detta moment smidigast? Utan skarndäck kommer man ju inte alls åt på samma sätt som på den trogna Flippern och att bara måtta in linorna och sätta fast dom på y-bommen känns som ett äventyr eftersom våra y-bommar inte flyter tillräckligt med en vuxen karl längst ut...

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du byter pumphus så behåller du i princip bara porslinstratten så du kommer få problem med packningar mm framöver oavsett. 

Sak man byta toalett så byt till en eltia och inte de allra billigaste sorten.

 

Det är bra att batteriladdaren låter, det begränsar användandet. Det finns inget som dödar batterierna så effektivt som en ständigt inkopplad batteriladdare.

Åker man bara båt korta sträckor mellan gästhamnar kanske man behöver en laddare men åker man några timmar och ligger i naturhamnar så gör solpaneler mer nytta.

Ska du ändå köpa laddare så köp en riktig dvs där det går att ställa in batterityp. Tex Mastervolt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att den där batteriladdaren behövs så länge det amerikanska origo kylskåpet sitter monterat. Det blir solpanel inför nästa säsong och även om det känns surt att byta bort ett fullt fungerande kylskåp så får det nog bli en ny kompressorkyl också. Då begränsar man behovet av laddning från batteriladdare avsevärt. Batterierna ser snygga och prydliga ut, precis som kabeldragningen men de är bra gamla enligt ägaren så jag åker väl säkerligen på ett byte så får man börjat känna båten lite...

 

Du får gärna utveckla det där med toa lite för jag hänger inte riktigt med. Låter som att byta pumphuset inte är en bra investering heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo byta pumphuset är nog bra men att byta hela toaletten är onödigt. Det finns ju även el-underrede.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med bytet föranleddes nog av att jag läste i någon annan tråd att packningssatser etc kostar typ hälften till Biltemas toalett och har man lika mycket problem oavsett manuell toalett kanske man skulle byta allt till biltema och därmed få lägre underhållskostnader..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en billig el-toa sedan många år, fungerar utan anm. Visst den låter lite vid spolning, men men... Den är köpt från Båtaccenten men skulle tro att den är lika med den som Biltema säljer, dom ser lika ut i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med bytet föranleddes nog av att jag läste i någon annan tråd att packningssatser etc kostar typ hälften till Biltemas toalett och har man lika mycket problem oavsett manuell toalett kanske man skulle byta allt till biltema och därmed få lägre underhållskostnader..

 

Det är en bra synpunkt, packningarna ska ju bytas typ vartannat år. Byter man packningar regelbundet så har man garanterat färre problem. Så det talar starkt till Biltemas fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kan bekräfta att det är samma hålbild för infästningen för biltema och Jabsco?

 

Kan någon också ge mig några visdomsord om att öppna upp pulpit vore det fint, frun bestämde igår att den ögonblickligen måste öppnas :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blir enklare, mindre riskfyllt, att exempelvis klättra iland, i och ur sjön, med öppen pulpit? öppna den!

 

Räknas det som "visdomsord"? vassego isf.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke var mer om det är så enkelt att bara såga upp den och ersätta med ändpluggar. Har läst om andra som gjort detta men då sitter inte relingen längre ihop utan det blir två delar. Frågan är hur mycket mer instabil den blir - för hållfasthetsmässigt kan det definitivt inte vara en fördel att kapa den,.

 

Någon med en 2855/285 som kan delge lite erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör svetsa ihop pulpiten annars finns risk för att gelcoaten runt benen fram spricker, på min båt var pulpiten delad och de hade spruckit duktigt runt främre pulpit fötterna. Svetsade på ett snubbel rör längre ner som förband ihop pulpiten. post-72207-0-35261700-1463787026_thumb.j

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svetsa är ju inte riktigt mitt gebit men om jag förstår rätt så fungerar det ändå hjälpligt att bara kapa och så kan svetsningen få bli ett vinterarbete?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var sökandet över för denna gång i alla fall och uppgraderingen ifrån en Flipper 700 till en Bayliner 2855 -01 med ny motor och nytt drev är ett faktum :)

 

Nu kommer såklart en massa frågor eftersom båten inte riktigt är utrustad för våra behov, kanske någon kan hjälpa till?

 

1. Toaletten är Jabsco orginal utan Twist 'n lock. Verkar fungera tveksamt, pumpen "tar" dåligt och säljaren sa att det ibland kan backa lite lukt från tanken. Var inne på ett nytt pumphus med Twist 'n lock men läser mycket negativt om ständiga problem med packningar osv. Är det rent utav smartare att kasta ut hela toan och ersätta med Biltemas? Någon som vet om hålbilden passar?

 

2. Pulpiten behöver öppnas känns det som och så småningom får det nog bli en peke också. Kan någon bekräfta att det är så enkelt som att bara såga upp den och sätta dit ändpluggar som jag läst om tidigare? Finns det risk för att den blir för instabil om man gör på detta sätt? 

 

3. Batteriladdaren låter ju som ett tröskvärk när man ligger i akterkabin, några tips på TYSTA batteriladdare?

 

4. Vi vill förtöja med aktern först när vi ligger i hemmahamn så man får lite användning för bogproppen om inte annat :) Någon som har lite tilläggningstips och hur man gör detta moment smidigast? Utan skarndäck kommer man ju inte alls åt på samma sätt som på den trogna Flippern och att bara måtta in linorna och sätta fast dom på y-bommen känns som ett äventyr eftersom våra y-bommar inte flyter tillräckligt med en vuxen karl längst ut...

 

,Olle

1. Hålbilden stämmer inte.

Det finns några olika alternativ.

A. Renovera, det finns renoveringssatser.

B. Behåll porslinet, köp en elektrisk konverteringssats, hålbilden stämmer inte med durken, och denna bygger omkring 5 cm mer på höjden också. Jag köpte Seaseas sådan till förra båten, kanonbra funktion!

C. Köp en komplett eltoalett, jag köpte till nuvarande båt Seaseas med Johnsonpump, tyckte det var viktigt att man kan få tag i reservdelar.

 

2. Istället för att svetsa i en ny bit, har jag sett att man använt rostfria änstycken, som klämmer om pulpitrören, inte helt olika NOAs sådana, eller sådana stycken som håller ihop horisontella och vertikala ledstänger i lokaltrafikfordon.

 

3. Det brukar vara batteriladdarens kylfläkt som surrar en hel del. Flytta batteriladdaren till annat utrymme som är välventilerat och ljudisolerat mot ruffen. Det brukar vara olämpligt att ha batteriladdare i motorrummet dock.

Detta surr startar ju då ofta mitt i natten samtidigt som "någonting" börjar dra ström, kylskåpets kompressor exempelvis.

Solpaneler är däremot helt ljudlösa!!!

 

4. "Ilandsproblem", eller vad den marina varianten av detta kan kallas...

I det högst traditionstyngda Bohuslän, där det finns väldigt tydliga oskrivna regler, ja rent av lagar, på hur båtar skall vara utförda och på hur man lägger till, där anses det direkt suspekt att lägga till med aktern mot bryggan, såvida det inte rör sig om ett Ro-Ro fartyg eller en häcktrålare som skall lasta ombord sina trålar. Dessutom brukar det var grunt, stenigt och allmänt djäkligt alldeles vid och under bryggorna här, och då kan man lätt skada drev och propellrar.

Men det är då i Bohuslän...

 

Jag hade nog aldrig köpt en båt utan gångbara däcksytor utmed sidorna, hur trevlig och välplanerad den än är i övrigt. Sedan har jag ju aldrig förstått mig på Y-bommar heller, men det lär ju bli mitt problem den dagen jag tvingas konfronteras med sådana. Således inget råd att lämna i denna fråga...

 

Men hoppas jag gav dig litet positiv input i de andra frågorna, i alla fall 1 och 3.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående pulpit.

Det finns rostfria öppningsbara T-stycken att köpa om du inte vill svetsa dit "snubbelröret" De flesta båttillbehörsfirmorna har detta i deras sortiment. Jag vet inte hur bra det blir och hur bra de sitter, jag har för mig att du låser fast T-stycket med en insexskruv som sitter i T-stycket och spetsen skruvas in i befintligt rör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående pulpit.

Det finns rostfria öppningsbara T-stycken att köpa om du inte vill svetsa dit "snubbelröret" De flesta båttillbehörsfirmorna har detta i deras sortiment. Jag vet inte hur bra det blir och hur bra de sitter, jag har för mig att du låser fast T-stycket med en insexskruv som sitter i T-stycket och spetsen skruvas in i befintligt rör.

 

Bra tips, typ sådana här då med andra ord:

http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/grabbracken-handtag/grabbracksfasten/t-koppling-22mm-90-delbar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då var sökandet över för denna gång i alla fall och uppgraderingen ifrån en Flipper 700 till en Bayliner 2855 -01 med ny motor och nytt drev är ett faktum :)

 

Nu kommer såklart en massa frågor eftersom båten inte riktigt är utrustad för våra behov, kanske någon kan hjälpa till?

 

1. Toaletten är Jabsco orginal utan Twist 'n lock. Verkar fungera tveksamt, pumpen "tar" dåligt och säljaren sa att det ibland kan backa lite lukt från tanken. Var inne på ett nytt pumphus med Twist 'n lock men läser mycket negativt om ständiga problem med packningar osv. Är det rent utav smartare att kasta ut hela toan och ersätta med Biltemas? Någon som vet om hålbilden passar?

 

2. Pulpiten behöver öppnas känns det som och så småningom får det nog bli en peke också. Kan någon bekräfta att det är så enkelt som att bara såga upp den och sätta dit ändpluggar som jag läst om tidigare? Finns det risk för att den blir för instabil om man gör på detta sätt? 

 

3. Batteriladdaren låter ju som ett tröskvärk när man ligger i akterkabin, några tips på TYSTA batteriladdare?

 

4. Vi vill förtöja med aktern först när vi ligger i hemmahamn så man får lite användning för bogproppen om inte annat :) Någon som har lite tilläggningstips och hur man gör detta moment smidigast? Utan skarndäck kommer man ju inte alls åt på samma sätt som på den trogna Flippern och att bara måtta in linorna och sätta fast dom på y-bommen känns som ett äventyr eftersom våra y-bommar inte flyter tillräckligt med en vuxen karl längst ut...

 

,Olle

1. Hålbilden stämmer inte.

Det finns några olika alternativ.

A. Renovera, det finns renoveringssatser.

B. Behåll porslinet, köp en elektrisk konverteringssats, hålbilden stämmer inte med durken, och denna bygger omkring 5 cm mer på höjden också. Jag köpte Seaseas sådan till förra båten, kanonbra funktion!

C. Köp en komplett eltoalett, jag köpte till nuvarande båt Seaseas med Johnsonpump, tyckte det var viktigt att man kan få tag i reservdelar.

 

2. Istället för att svetsa i en ny bit, har jag sett att man använt rostfria änstycken, som klämmer om pulpitrören, inte helt olika NOAs sådana, eller sådana stycken som håller ihop horisontella och vertikala ledstänger i lokaltrafikfordon.

 

3. Det brukar vara batteriladdarens kylfläkt som surrar en hel del. Flytta batteriladdaren till annat utrymme som är välventilerat och ljudisolerat mot ruffen. Det brukar vara olämpligt att ha batteriladdare i motorrummet dock.

Detta surr startar ju då ofta mitt i natten samtidigt som "någonting" börjar dra ström, kylskåpets kompressor exempelvis.

Solpaneler är däremot helt ljudlösa!!!

 

4. "Ilandsproblem", eller vad den marina varianten av detta kan kallas...

I det högst traditionstyngda Bohuslän, där det finns väldigt tydliga oskrivna regler, ja rent av lagar, på hur båtar skall vara utförda och på hur man lägger till, där anses det direkt suspekt att lägga till med aktern mot bryggan, såvida det inte rör sig om ett Ro-Ro fartyg eller en häcktrålare som skall lasta ombord sina trålar. Dessutom brukar det var grunt, stenigt och allmänt djäkligt alldeles vid och under bryggorna här, och då kan man lätt skada drev och propellrar.

Men det är då i Bohuslän...

 

Jag hade nog aldrig köpt en båt utan gångbara däcksytor utmed sidorna, hur trevlig och välplanerad den än är i övrigt. Sedan har jag ju aldrig förstått mig på Y-bommar heller, men det lär ju bli mitt problem den dagen jag tvingas konfronteras med sådana. Således inget råd att lämna i denna fråga...

 

Men hoppas jag gav dig litet positiv input i de andra frågorna, i alla fall 1 och 3.

 

 

Tack! Du brukar alltid tillföra lite till diskussionerna som en riktig forumräv ska göra :)

 

Angående hålbilden, är det här egentligen ett problem eller handlar bara om att borra något extra hål?

 

Lutar nästan åt att börja med ett nytt pumphus för att se hur det fungerar. Läste också någonstans att man kunde byta ut pumphuset mot biltemas istället som kostar hälften. Någon som kan bekräfta den fullösningen :)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp Biltemas pump och prova, det ska gå att lämna tillbaka, men prata för säkerhets skull med dem först. En enkel mätning borde visa om det är sannolikt att det kommer att passa.

--

Sätt inte ihop pullpit med kapellbeslag (öppningsbara T-stycken). Jag har sådana till min ställning för solpaneler och de är ganska slaskiga. Svetsa istället, enklast med pinne, t.o.m. jag kan svetsa sådant. Svetsa rostfritt med pinne är lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp Biltemas pump och prova, det ska gå att lämna tillbaka, men prata för säkerhets skull med dem först. En enkel mätning borde visa om det är sannolikt att det kommer att passa.

--

Sätt inte ihop pullpit med kapellbeslag (öppningsbara T-stycken). Jag har sådana till min ställning för solpaneler och de är ganska slaskiga. Svetsa istället, enklast med pinne, t.o.m. jag kan svetsa sådant. Svetsa rostfritt med pinne är lätt.

Det var förvisso inte det jag ville höra om t-beslagen men jag var också fundersam kring det. Får ringa svågern  och se om han kan flytta på svetsen + sig själv. Tror det blir enklare än att flytta båten iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp Biltemas pump och prova, det ska gå att lämna tillbaka, men prata för säkerhets skull med dem först. En enkel mätning borde visa om det är sannolikt att det kommer att passa.

--

Sätt inte ihop pullpit med kapellbeslag (öppningsbara T-stycken). Jag har sådana till min ställning för solpaneler och de är ganska slaskiga. Svetsa istället, enklast med pinne, t.o.m. jag kan svetsa sådant. Svetsa rostfritt med pinne är lätt.

Du¨måste ha skyddsgas om du ska svetsa rostfritt material annars blir det def inte bra:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svetsa är ju inte riktigt mitt gebit men om jag förstår rätt så fungerar det ändå hjälpligt att bara kapa och så kan svetsningen få bli ett vinterarbete?

För att det ska bli snyggt och bra så bör du ta kontakt med någon svetsfirma. Rostfritt ska svetsas med skyddsgas, rör köper du på hjertmans är def inte dyrt. Sedan sandbockar du en liten böj på detta rör, och ber någon skära ur ändarna och föra ner röret mellan pulpit benen. Svetsa med skydds gas polera sedan skarvarna med grov rubbing, klart blankt och fint. Använd ej smerjel eller dyligt ger repor i stålet. Detta kan inte kosta många kronor en svetsare för detta jobb kan inte kosta mer än femtonhundra två tusen. Du får på köpet en stabil pulpit och slipper sedan laga gelcoat som spricker runt tassarna. De båtar jag kollat på och det är ett antal som har öppna pulpitar har  sprickor i gelcoaten allihop. Pulpit måste dras ihop fram, de blir sån kraft till plasten när du svingar dig i land så plasten rör sig för mycket och det klarar inte gelcoaten tyvärr. Lycka till med detta hur du än gör // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-beslagen är inte kapellbeslag, bara ett litet förtydligande, de är rejäla men det är fortfarande ett skruvförband. Titta på dem innan du dömer ut dom men som både bhemac och Peter skriver så blir det stabilare att svetsa och har du kontakter som kan hjälpa dig med arbetet så ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En svärson svetsade räckverksrör på en livsmedelindustri, det går inte att släpa runt en TIG utan man svetsade pinne med en liten inverter (5kg, 230V). Grovslipade med vinkelslip och sen med flapdisc. Han har visat mig det hemma och det blir snyggt, jag provade själv och det blev helt ok trots att jag är urdålig på att svetsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En svärson svetsade räckverksrör på en livsmedelindustri, det går inte att släpa runt en TIG utan man svetsade pinne med en liten inverter (5kg, 230V). Grovslipade med vinkelslip och sen med flapdisc. Han har visat mig det hemma och det blir snyggt, jag provade själv och det blev helt ok trots att jag är urdålig på att svetsa.

Vi svetsade hela targabågen med pinne i våras faktiskt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lagom laddare från CTEK surrar väl inte så farligt?

 

Har för mig att de finns upp till 15A utan fläkt till och med...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa laddare har ett nattläge som gör att den ska dra ned eller stänga av fläkten helt och då blir det tyst, CTEC M300 t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lagom laddare från CTEK surrar väl inte så farligt?

 

Har för mig att de finns upp till 15A utan fläkt till och med...

Ctek har väl ingen kylfläkt överhuvudtaget!?

I alla fall inte de enheterna som sitter i min nuvarande båt.

I den förra satte jag in dåtidens bästa laddare, sades det, en från Mastervolt, den gav väl 2 x 30A och hade en ordentlig fläkt som väsnades en hel del.

 

post-89760-0-55024100-1472043545.jpg

Ja det är sådana här jag har sett på en och annan pulpit, men det är snyggare med insexskruv.

 

Räv eller ej, det är ibland svårt att svara på vissa frågor, då de kan vara otydligt formulerade, inte i detta fallet, men man kan skönja totalt humorbefriade forumdeltagare och då blir allt väldigt fel.

 

Men som salige författaren Douglas Adams sade, eller snarare skrev;

Om man får ett svar på en fråga man inte förstår, behöver det inte vara fel på själva svaret, det kan vara frågan som är felformulerad. (Fritt citerat).

 

Den gången hade man ställt en ultimat fråga till en ytterst intelligent "datamaskin". Man ville ha svaret på frågan angående "Meningen med livet, universum och allting". Det tog denna dator flera decennier att räkna ut detta svar, som naturligtvis blev till ett antiklimax, svaret var nämligen "42"... Måhända var alltså den frågan totalt felställd.

 

Det är förövrig delvis därför den internationella handduksdagen firas över hela världen den 25 maj.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm skrev

Ctek har väl ingen kylfläkt överhuvudtaget!?

I alla fall inte de enheterna som sitter i min nuvarande båt.

I den förra satte jag in dåtidens bästa laddare, sades det, en från Mastervolt, den gav väl 2 x 30A och hade en ordentlig fläkt som väsnades en hel del.

 

Visst ja så var det, kommer ihåg att det fanns ett nattläge på den och att skulle vara tystare då. Jag provade aldrig då jag inte störde mig speciellt.

 

Jag har en Waeco idag och den låter en del precis när den startar men sedan tystnar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att välja en laddare som man kan ställa in för olika batterityper, alla batterityper kan inte laddas med samma inställning, då dör de i förtid.

Bra om det finns ett strömförsörjningsläge. Biltema ha fö en ny laddare som verkar lovande.

Egentligen är det ett nätaggregat man behöver för att driva tex kyl, skonsamt mot batterierna och billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott med lite tips på laddare, 15a ska räcka gott för oss när jag fått ordning på kylskåpet, eller ja, få ordning på, det handlar väl mer om att byta ut det:) sedan får det såklart bli solceller till nästa år också men att försöka driva ett gammalt amerika-båt kylskåp med solceller och jättefet batteribank verkar vara onödigt och blir säkert dyrare i längden för att inte tala om all vikt man adderar till båten.

 

Det där med rostfri svetsnig var inte alls så lätt löst med "mina kontakter visar det sig". Frågan är om inte t-beslagen ändå kan vara en acceptabel kompromiss tillsvidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade nu och det är max 7A som gäller utan fläkt. Dock har de med fläkt som redan påpekats nattläge utan fläkt i 8timmar...

 

Sen jag bytte till CTEK finns det inga andra laddare för mig. Har haft MXS 7.0 i över 5år och har precis köpt en M300 som har brutal effekt:)

Bra kvalitet och prestanda...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...