Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ArneRadar

Domedagsprofetia: Ostron vs. fritidsbåtar

Rekommendera Poster

OK, jag medger - trådtiteln är lite skruvad, men så är det väl ofta även i media?

 

En artikel i DN idag talar om den miljöpåverkan fritidsbåtars avgaser har på havets läckerheter. Forskare undersöker förekomst av föroreningar från fritidsbåtar i musslor och ostron i Grebbestad och Sannäsfjorden.

 

Jag kan inte området så väl, men däremot undrar jag om det är vanligt att man plockar musslor i hårt trafikerade hamnområden för att äta dem?

 

Sen är det intressant att få veta vad undersökningen kommer fram till ifråga om hur kraftig miljöpåverkan verkligen är från fritidsbåttrafik. Nyare motorer - både diesel och bensin - är väl jämförbara med de i t.ex. bilar även om det är få båtmotorer som kan fås med t.ex. katalysator.

 

Är verkligen fritidsbåtar de "bortglömda miljöbovarna"?

 

Länk till artikeln: http://www.dn.se/arkiv/nyheter/fororeningar-i-havsmat-ska-granskas/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En i intressant vinkling av detta är att det såvitt jag förstått är högre emmisionskrav på nya inombordare än på nya utombordare.

 

Sedan är det ju så med både bilar och båtar att nya regler inte gäller retroaktivt. Det är fortfarande helt lagligt att köra en T-ford, en moped från femtiotalet eller en SAAB tvåtakt från sextiotalet. På samma sätt används ju gamla båtmotorer även om det finns nya som är både renare och snålare. Den stora skillnaden är väl att den genomsnittliga livslängden på en båt är typ 4-5 ggr så lång som för en bil vilket gör att det tar så mycket längre tid att komma tillrätta med problemet. Dessutom är det ju ännu ingen som har lyckats bygga en riktigt användbar eldriven båt även om det försöks från många håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar hävdas till och från att det är mer miljövänligt att köra slut på en gammal båtmotor (eller bil) än att köpa en ny (som bl.a. genom att produceras belastar miljön mer). Detta kan ju gälla ur ett totalt perspektiv, men hjälper inte ostronen lokalt i Grebbestad.

 

I ett lokalt perspektiv har man på sina håll infört stränga regler, t.ex. Bodensee på gränsen mellan Tyskland/Schweiz/Österrike. Jag tror inte man får köra gamla tvåtaktare där.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi diskuterade mijövänligare bränsle i en annan tråd, det finns ju redan alkylat bensin och syntetdiesel som fungerar utmärkt i gamla motorer och reducerar utsläppen men de används ju inte i någon större utsträckning tack vare det höga priset. Eftersom dessa bränslen troligen är dyrare att framställa än de traditionella kan man ju inte kräva att tillverkarna ska sänka priset men det finns säkert en del att göra på skatten för att få ner literpriset till en rimlig nivå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ämnet har ju varit uppe även på TV och är det på Västnytt pga anknytningen till bojuskusten och man råkar titta på både Aktuellt och Rapport, så ser man larminslaget 4 ggr på 2 timmar. Sen går det som en löpeld genom alla media, pga nyhetstorkan..

 

Så här nära ligger Sannäsfjorden  och Gebbestad. Fast vattntenvägen är ju långt (relativt) mellan de bägge havsvikarna.

 

post-106994-0-05482600-1471530662_thumb.jpg

 

Önskedrömmen är ju att om några år så finns det bara segelbåtar som bara såna som klara att segla ut och in ur hamnarna får använda.  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtar med elmotor för att gå ut ur och in i hamn, och andra tilläggningsmanövrer, borde vara en enkel sak. Placerar man dessutom batterierna i en nerbyggnad vid kölen, så kan batterivikten delvis ersätta kölvikt, så att nettot blir litet. Solpaneler hjälpladdar en del, och sen kan man ha ett bensindrivet så kallat elverk (konstig term, för mig är ett elverk en fast anläggning för elproduktion, jag föredrar att kalla det generator) för nödsituationer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken på strängare krav på sikt i känsliga områden är ju intressant, någon form av hybriddrift t.ex.

 

Men sen undrar jag ändå apropå artikeln - är det vettigt att plocka musslor i ett hamnområde och konstatera att de är påverkade av utsläpp? Blir det inte lite av navelskådning? Tänk på alla kallstarter och all tomgångskörning som sker i hamnbassänger. Nog sjutton blir det oproportionerligt hög miljöbelastning i en hamn.

 

Och plockar man vanligtvis musslor i sådan miljö för att äta dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser artikeln så är det 14 teststationer som man placerat ut i Grebbestad. troligtvis i hamnen och i viken som utgör inloppet till Grebbestads hamn, samt i Sannäsfjorden.

 

Det förekommer ju en del båttrafik i Sannäsfjorden, men enligt mitt tankesätt, ganska begränsat mot in och ut till Grebbestads hamn.

 

Musselodlinga finns det ju ett antal runt i den skärgården, även om jag inte exakt kommer ihåg var. Detta trotts att jag har passerat dem många gånger. I Grebbestads hamn finns det nog inga musselodlingar, men i Sannäsfjorden skulle jag nog kunna tänka mig.

 

Musslor tar ju upp gifter och föroreningar i hög grad och det kommer ju larm med vissa mellanrum att musslorna är giftiga.

 

Det var nån gång på 1980-talet som vi plockade blåmusslor på nåt skär nere vid Lysekil och kokade dem som vi alltid gjort. De smakade så fruktansvärt illa, att vi aldrig plockat musslor sen dess. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggindustrin är ju en av de största bovarna när det kommer till miljön. Det är ju PCB användningen i hus som medför att kvinnor, som vill säkra sin fertilitet, inte ska äta fet finns från Östersjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är det inte ätande av musslor i trafiktäta områden som man pratar om i forskningsrapporterna. Så verkar ju några ha uppfattat det!

Nu är det ju några dagar sedan jag hörde reportaget men jag uppfattade det som att dom pratade generellt om mat från havet.
Det är ganska känt att man använder musslor och ostron att mäta på av den anledningen att dom ligger stilla, dom lever på botten och filtrerar enorma mängder vatten. På så sätt får man mätvärden från botten på en viss mätpunkt. Jag gissar att man inte menar att "musslor fiskade i hårt trafikerade vatten" är någon stor produkt i livsmedelsindustrin! Däremot är dom perfekta objekt att använda för att mäta miljögifter på.
Generellt är det ju ett problem att vi människor förgiftar den planet som föder oss. Tungmetaller, dioxiner, mikroplaster, fan och hans moster!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är det inte ätande av musslor i trafiktäta områden som man pratar om i forskningsrapporterna. Så verkar ju några ha uppfattat det!

Nu är det ju några dagar sedan jag hörde reportaget men jag uppfattade det som att dom pratade generellt om mat från havet.

Det är ganska känt att man använder musslor och ostron att mäta på av den anledningen att dom ligger stilla, dom lever på botten och filtrerar enorma mängder vatten. På så sätt får man mätvärden från botten på en viss mätpunkt. Jag gissar att man inte menar att "musslor fiskade i hårt trafikerade vatten" är någon stor produkt i livsmedelsindustrin! Däremot är dom perfekta objekt att använda för att mäta miljögifter på.

Generellt är det ju ett problem att vi människor förgiftar den planet som föder oss. Tungmetaller, dioxiner, mikroplaster, fan och hans moster!

 

Jag har inte hört reportaget, bara läst artikeln jag länkade till. Tror det är som du säger, och som också sagts tidigare angående hur "bra" musslor är för att mäta miljögifter på. Tyckte dock att det var lite skruvade uttalanden i artikeln att det handlar om mat eller båt, särskilt om man mäter i hamnområden. Sen är det tråkigt att vi förpestar planeten på olika sätt. Men för att väga upp lite så var det idag en artikel i DN (igen) som berättar att vattnet i Östersjön blivit mycket bättre sedan 50/60-talen även om det fortfarande bara håller måttlig kvalitet:

http://www.dn.se/arkiv/nyheter/battre-men-vattnet-klarar-inte-eu-kraven/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller musslor, oavsett om de är plockade i trafikerade vatten eller ej, så gäller det ju att plocka dem på rätt ställe, om man plockar den nära  sand och dybottnar på relativt grunt vatten, så smakar dom dy.

 

Jag vet inte hur djupt dessa lever, men jag har plockat musslor, senaste gången förra säsongen, på mitt maxdjup vid fridykning, det torde vara omkring 5-6 meter. Detta var nånstans mellan Hätvam och Getryggen i Fjällbackaskärgården. Dom smakade som musslor skall smaka, men jag gillar egentligen inte musslor, jo en eller två kan jag äta, sedan blir det för mycket.

 

Det finns massvis med musselodlingar längs kusten, även ostronodlingar sägs det.

En del används i vetenskapligt syfte, då man mäter hur mycket miljögifter som tas upp av de små djuren.

Anda i kommersiellt syfte.

 

Strax norr om "Huö-arkipelagen", in mot Bovallstrand ligger det en större musselodling, den bör väl inte Thalattha ha missat?

Sedan längre söderut i Stigfjorden mellan Tjörn och Orust ligger ju dessa odlingar så tätt att det är svårnavigerat... ;)

 

Det är väldigt enkelt att odla musslor.

Man tar en plasttunna, en bit sådant där förskräckligt nylonrep och ett bojsänke. Dessa tre knyts ihop, nylonsnörets längd skall vara vattendjupet plus en eller två meter.

Sedan väntar man.... redan efter 14 dagar finner man en hel del larver, som får växa till sig.

 

Det finns en annan metod också.

När bryggrannen tillika ovännen är ute på långtur sparkar man i hens fasta förtöjningstampar i vattnet, och när hen kommer tillbaka kan hen glädjas åt den biologiska mångfald som växer på förtöjningslinorna.

 

Bäst är det på akterförtöjningslinorna, om de hänger ned från en illa impregnerad trästolpe, som i Saltholmens hamn, då får man även med sig skeppsmask.

 

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/skeppsmask-%C3%A4ter-hamnp%C3%A5larna-1.3708072

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Strax norr om "Huö-arkipelagen", in mot Bovallstrand ligger det en större musselodling, den bör väl inte Thalattha ha missat?

Sedan längre söderut i Stigfjorden mellan Tjörn och Orust ligger ju dessa odlingar så tätt att det är svårnavigerat... ;)

 

 

 

Nej då - den musselodlingen har jag inte missat och inte den som ligger väster om nån av Fotstillsöarna heller. Norr om slussen finns det väl flera.

 

Sen har jag enorm talang när det gäller att inte belasta mina två fungerande hjärnceller med oväsentlig informa - som tex musselodlingar. Kommer man i närheten, så lär man märka det. Ligger det inte nån musselodling i Stigsfjorden förresten!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtar med elmotor för att gå ut ur och in i hamn, och andra tilläggningsmanövrer, borde vara en enkel sak. Placerar man dessutom batterierna i en nerbyggnad vid kölen, så kan batterivikten delvis ersätta kölvikt, så att nettot blir litet. Solpaneler hjälpladdar en del, och sen kan man ha ett bensindrivet så kallat elverk (konstig term, för mig är ett elverk en fast anläggning för elproduktion, jag föredrar att kalla det generator) för nödsituationer.

 

Lösning med ett bensindrivet separat elverk för att motverka att batteridrift inte funkar är ingen höjdare ur miljösynpunkt. Inte ut båtgrannarnas heller. För att vända på ett klassiskt ordspråk: "När hjälpen är närmast blir nöden störst". Det lär bli avsevärt körande med elverket, och det kan heller inte vara ett litet sånt när man skall jobba i morgon och man har 40M hem och det är bleke..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är det inte ätande av musslor i trafiktäta områden som man pratar om i forskningsrapporterna. Så verkar ju några ha uppfattat det!

Nu är det ju några dagar sedan jag hörde reportaget men jag uppfattade det som att dom pratade generellt om mat från havet.

Det är ganska känt att man använder musslor och ostron att mäta på av den anledningen att dom ligger stilla, dom lever på botten och filtrerar enorma mängder vatten. På så sätt får man mätvärden från botten på en viss mätpunkt. Jag gissar att man inte menar att "musslor fiskade i hårt trafikerade vatten" är någon stor produkt i livsmedelsindustrin! Däremot är dom perfekta objekt att använda för att mäta miljögifter på.

Generellt är det ju ett problem att vi människor förgiftar den planet som föder oss. Tungmetaller, dioxiner, mikroplaster, fan och hans moster!

 

Det är konstigt vad olika man kan uppfatta en text. Jag uppfattadedet  som att man placerat ett antal - 14 st - burar med musslor och ostron på olika ställen i Grebbestad och Sannäsfjorden för att mäta halter av vissa förekommande föroreningar som förekommer i båtrika områden. 

 

Musslorna var med all sannolikhet inte plockad i det dom oråde där de skulle samla in föroreningarna, utan i nåt område där de påverkats så lite som möjligt av de föroreningarna som man ville mäta.

 

Jag är så dum, så jag tror inte att personer som är utbildade forskare inte begriper vad de sysslar med, vilket tydligen en del tror.

 

Däremot har vi journalister, som skriver artiklar i tidningar och det gäller ju att spetsa till det de skriver, så den stora allmänheten tror att det de läser är en världssensation. De gånger man läst nåt i tidningen som man har kännedom om, så hr det aldrig riktigt stämt med verkligheten.

 

Jag vet ingenting om just det projektet som beskrivs  i artikeln, men jag är, på förekommen anledning, kritisk till journalister 

 

"På fartyget ”Neures” däck plockar Kjell Nordberg och hans kolleger ut ostron och musslor som legat i burar i hamnvattnet i Grebbestad. Läckerheterna ska skickas till Umeå för analys och ge svar på hur små­båtarnas föroreningar påverkar den mat som hamnar på våra tallrikar."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ämnet har ju varit uppe även på TV och är det på Västnytt pga anknytningen till bojuskusten och man råkar titta på både Aktuellt och Rapport, så ser man larminslaget 4 ggr på 2 timmar. Sen går det som en löpeld genom alla media, pga nyhetstorkan..

 

Så här nära ligger Sannäsfjorden  och Gebbestad. Fast vattntenvägen är ju långt (relativt) mellan de bägge havsvikarna.

 

attachicon.gifSannäsfj.JPG

 

Önskedrömmen är ju att om några år så finns det bara segelbåtar som bara såna som klara att segla ut och in ur hamnarna får använda.  ;)

 

Det troliga resultatet av en sådan här undersökning som görs seriöst och vetenskaplig (inte alltid fallet när miljötalibaner forskar) är att man finner att det ÄR en stor lokal påverkan från avgasutsläppen från båtmotorer. Dessa utsläpp kan sägas vara av två sorter: de som går ut i luften och de som via drev etc. går ut i vattnet. Inte alldeles uppdelat, men ändå. Atmosfäriska utsläpp är blir mera globala, men utsläppen till vatten är mera lokala. Den övervägande delen av vattenutsläppen kommer från utombordare och INU-drev.

Den rimliga restriktionen för känsliga områden borde vara något i stil med Bodensjöns, fast uttryckt mera i kategorier av motorlösningar på båtar: avgasutsläpp i vattnet med motorer med direktoljesmörjning eller oljeinblandning i bränslet ej tillåtet. Endast de med sentida EU-godkännande för avgaser tillåts.

 

En segelbåt som seglas på sommaren har måttliga avgasutsläpp ovan vatten. Själv gör jag av med kanske 50 liter diesel per säsong. Avgaser till luften.

 

Sonen har en hyttbåt med en fyrtakts utombordare som används sporadiskt under sommaren, kanske 10 timmars motordrift, men den drar då c:a 10l/tim alltså 100 liter per sommar. Avgaser till vattnet.

 

Som sagt, hoppas att undersökningen blir saklig och faktabaserad, och om det då visar sig att miljön skadas borde ingen kunna tjafsa emot behovet av åtgärder med sin heder i behåll. Vi kan också hoppas på att ev. restriktioner utformas på ett faktabaserat och sakligt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Segelbåtar med elmotor för att gå ut ur och in i hamn, och andra tilläggningsmanövrer, borde vara en enkel sak. Placerar man dessutom batterierna i en nerbyggnad vid kölen, så kan batterivikten delvis ersätta kölvikt, så att nettot blir litet. Solpaneler hjälpladdar en del, och sen kan man ha ett bensindrivet så kallat elverk (konstig term, för mig är ett elverk en fast anläggning för elproduktion, jag föredrar att kalla det generator) för nödsituationer.

 

Lösning med ett bensindrivet separat elverk för att motverka att batteridrift inte funkar är ingen höjdare ur miljösynpunkt. Inte ut båtgrannarnas heller. För att vända på ett klassiskt ordspråk: "När hjälpen är närmast blir nöden störst". Det lär bli avsevärt körande med elverket, och det kan heller inte vara ett litet sånt när man skall jobba i morgon och man har 40M hem och det är bleke..

 

 

Nja, nu missuppfattade du mig nog. För det första menar jag inte en sån resväskeliknande pryl som nog ordet "elverk" associerar till, utan snarare en inbyggd version, med möjlighet till god ljuddämpning och med större bränsletank. Men fortfarande bara för mer extrema situationer när det inte går att segla och där batterikapaciteten inte räcker till.

 

Sen föreslår jag att man kollar väderprognoser så man inte helt plötsligt befinner sig i en sån dum situation. Vill man inte ens försöka planera, bör man nog skaffa en motorbåt i stället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raol - nu har du troligtvis ingen aning om vem Seawolf är.

 

Han är inte direkt nån "flumgubbe".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag väl inte påstått heller. Och mitt svar var inte riktat till honom, utan till det exempel han skrev.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtar med elmotor för att gå ut ur och in i hamn, och andra tilläggningsmanövrer, borde vara en enkel sak. Placerar man dessutom batterierna i en nerbyggnad vid kölen, så kan batterivikten delvis ersätta kölvikt, så att nettot blir litet. Solpaneler hjälpladdar en del, och sen kan man ha ett bensindrivet så kallat elverk (konstig term, för mig är ett elverk en fast anläggning för elproduktion, jag föredrar att kalla det generator) för nödsituationer.

E nog inte alls så dum ide.

Elverket behöver ha lite power..

Då har du ju även all möjlighet att höra 230v system ombord åxå om du vill.

Om du mest seglar å använder motorn så som seglare normalt gör och elverk vid behov... typ till allt du vill så är det fortfarande hur mijömässigt hur mycket bättre som helst, jämfört mot motsvarande motorbåt.

"Elverk" lär röra upp en del känsliga hjärtan... visserligen men det finns det mycket som gör.

Good luck med drn lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte förse elverket med axel direkt till propellern, för att slippa effektförluster, ännu miljövänligare. Då behövs inte så mycket batterier heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan e om de finns skattefördelar.

Förr kokade energibolaget i eskilstuna vatten med en oljebrännare. Vattnet, vattenångan, drev en turbin som derv en generator... som gav el att värma vatten med. Då hade man konverterat, minns inte om det var fjärrvärme eller bara varmvatten, till elvärme. Det blev fördelaktigt kostnadsmässigt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte förse elverket med axel direkt till propellern, för att slippa effektförluster, ännu miljövänligare. Då behövs inte så mycket batterier heller.

 

Som alternativ kan man ju skaffa sig en paddel (eller två) och för lite större båtar - komplettera paddlarna med en kinesisk vrickåra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför inte förse elverket med axel direkt till propellern, för att slippa effektförluster, ännu miljövänligare. Då behövs inte så mycket batterier heller.

Som alternativ kan man ju skaffa sig en paddel (eller två) och för lite större båtar - komplettera paddlarna med en kinesisk vrickåra.
Här testat att paddla Scampin när elverket (dieseln) vägrade och vinden tog slut. Maxfart 0,5 knop Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte förse elverket med axel direkt till propellern, för att slippa effektförluster, ännu miljövänligare. Då behövs inte så mycket batterier heller.

 

Av samma anledning som man bygger hybridbilar, man kan optimera motorns arbetsbetingelser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Varför inte förse elverket med axel direkt till propellern, för att slippa effektförluster, ännu miljövänligare. Då behövs inte så mycket batterier heller.

Som alternativ kan man ju skaffa sig en paddel (eller två) och för lite större båtar - komplettera paddlarna med en kinesisk vrickåra.
Här testat att paddla Scampin när elverket (dieseln) vägrade och vinden tog slut. Maxfart 0,5 knop

 

 

Jo jag även testat att paddla hem. fast i en något mindre båt - utan motor. En gång hade jag brutit masten och var tvungen att paddla en distansminut. En annan gåg vägrade den medhava snurran och start och jag började paddla, men gav upp nästa direkt.

 

Bestämde mig för att segla ända hem ca 1/2 distansminut. Det tog ett par timmar men jag kom fram.

 

I hamninloppet hade de kräftkalas i en sjöbod - de sjöng för mig den halva timmen det tog att ta sig förbi.

 

fast för en Scampi är det nog kinesisk vrickåra som är lämpligast - inte bara för att ta sig in och ut ur hamnen. Tråden handlar ju om att båtmotorer förgifta levande organismer i havet.

 

Annars  finns det ju en beprövad metod om det inte blåser och den metoden redovisas här;

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför inte förse elverket med axel direkt till propellern, för att slippa effektförluster, ännu miljövänligare. Då behövs inte så mycket batterier heller.

Av samma anledning som man bygger hybridbilar, man kan optimera motorns arbetsbetingelser.

Inte övertygad om vinsten med hybridbilar, finns det siffror på det någonstans? Ladd hybrider ok, då kan ju elen skapas av sol, vind, kärnkraft m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför inte förse elverket med axel direkt till propellern, för att slippa effektförluster, ännu miljövänligare. Då behövs inte så mycket batterier heller.

 

Av samma anledning som man bygger hybridbilar, man kan optimera motorns arbetsbetingelser.

 

Bilar i tätortstrafik har mycket gå-stopp, fart-lite fart. då är det bra att ha en elmotordrift med batterier, för dels står motorn still då bilen gör det, dels kan man återvinna lite el då man bromsar. Där är Hybrid en bra lösning.

På landsväg gäller inte detta. Då drar motorn hela tiden, i stort sett. Då är det bättre med en förbränningsmotor där man kan återvinna mycket av motorvärmen att värma bilen. 

 

Drift av en elbil innebär att den elförbrukningsökning som laddning medför, kommer att sist och slutligen produeras i ett fossilbränsleeldat kraftverk nånstans inom EU. Där kan inte spillvärmen tillvaratas och värma bilen, utan kraftverket måste dessutom elda på ytterligare för att ge el till bilvärmen.

 

I detta sammanhang liknar en båt mest en bil på motorväg: Hygglig belastning på motorn hela tiden, ingen bromsningsåtervinning, rätt mycket energi går åt under färder på några timmar, vilket kräver rätt stora batterier.

 

Kör jag snål marschfart på min båt gör den c:a 5.7 knop med sådär 6 hkr, vilket motsvarar c:a 4.5 kW, kör jag hem i stiltje 40 M så tar det då c:a 7 timmar. Detta blir 7x4.5 = bortåt 32 kWh = 32000Wh = 32000 VAh. Med t.ex. 12 V system (för att ni skall känna igen er) så kräver det då en tömning från en batteribank med 32000/12 Ah=2600 Ah. För att inte skada dessa vid upprepad användning måste banken vara dubbelt så stor. Uppdelat på c:a 100 Ah AGM blybatterier blir det 26/0.5=52 stycken. Dessa väger 25 kg/st= 1300 kg totalt. Kostar idag hos biltema c:a 1850SEK. För hela banken blir det=52*1850=96200SEK

 

Med LiFePo4 kan man praktiskt ta ut c:a 80%, så det blir då totalt 26/0,8=33st.100Ah som väger ungefär 15kg per st, totalt 15*33= ca 500 kg. Bästa dagspris på LifePo4 idag hos EV-power i Tjeckien (billigast idag) för dessa är c:a 200000SEK, inklusive skyddskretsar etc. 

 

Ekonomiskt sett förtränger alla elbils- och elbåtsvurmare att staten tar in sådär 5 kr/mil som bilbränsleskatt. Skulle elbilar och elbåtar bli bara såpass som 10% av alla, skulle med 100% säkerhet motsvarande skatt tas ut från elfordonen, bilar som båtar på ett eller annat oöverkomligt sätt. 

 

Några frågor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt inte alls beskrivit eller förespråkat en formell hybriddrift, utan en primär eldrift med NÖDdrift genom en bränsledriven generator. Inte för att transportera sig långa sträckor med, utan för att tillfälligt ladda batteribanken för att möjliggöra kortare förflyttningar in i, inom, och ut ur hamn, eller kortare sträckor till skyddat område vid plötsligt dåligt väder eller om riggen havererat. Huvudsakligen ska batteribanken laddas via landström när den är tillgänglig, eller långsamt via en vindgenerator och/eller solpanel i övriga fall.

 

Jämför med en modern kärnkraftsdriven ubåt, som primärt drivs av reaktorn, men som har ett dieselaggregat för nöddrift fast det så gott som aldrig används.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...