Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Olleman82

Endast däckstömning?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tittar på en båt som inte har något annat än däckstömning av toaletten. Hur fungerar detta egentligen i praktiken? Vi vill verkligen använda sugstationer men det räcker ju att vår lokala station vid båthamnen är ur funktion så får vi problem.

 

Kan man tex under en övergångsperiod köra med avfallspump tillfälligt kopplad och trycka ner en slang i hålet för däckstömningen om det blir "akut"?

 

Andra tips eller idéer kring att enbart ha däckstömning tas gärna emot.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr måste du nog ha en pump för att kunna tömma i havet. Sugstationerna är alldeles för opålitliga ännu.

Visst kan du pumpa i däckstömningen men kan du så kapa slangen, sätt ett T-rör och en pump. Antingen en manuell länspump eller en diafragmapump typ http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sommarkampanj/SEPTIKPUMP_38MM_12V?id=04494

En vanlig avfallspump kommer förr eller senare inte klara att suga tillräckligt. Du kommer säkert att få leva med denna lösning i flera år innan det finns tillräckligt med sugstationer.

Sätt pumpens utlopp ovanför vattenlinjen. Äckligt, ja lite men det är ju en nödåtgärd och du slipper genomföringar i botten som alltid känns lite spännande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tank är i minsta laget, men det var den största standardtanken jag fick plats med.

 

Har ett stort nästan oåtkomligt utrymme. Ett tag funderade jag nästan på att sätta en "lagringstank där". Men jag har ju kvar min tömningsmöjlighet till havet, så det brukar lösa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror mer på ett T-rör och utlopp under vattenlinjen. Om du gör en genomföring idag lär den väl hålla åtminstone 20 år och till dess kanske det finns tömningsstationer. Även om tanken skulle räcka till finns ju alltid oförutsedda händelser. Jag råkade t.ex. ut för att tanken upplevdes som full trots att vi bara pumpat i kanske 10 liter så det blev nödtömning. Det berodde antagligen på att något litet djur byggt bo i nätet i avluftningsventilen + tidigare överfyllnad, så det gick inte att pumpa i mer

Nu har vi inget nät där så djuret (spindel) får gå till bostadsförmedlingen.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror mer på ett T-rör och utlopp under vattenlinjen. Om du gör en genomföring idag lär den väl hålla åtminstone 20 år och till dess kanske det finns tömningsstationer. Även om tanken skulle räcka till finns ju alltid oförutsedda händelser. Jag råkade t.ex. ut för att tanken upplevdes som full trots att vi bara pumpat i kanske 10 liter så det blev nödtömning. Det berodde antagligen på att något litet djur byggt bo i nätet i avluftningsventilen + tidigare överfyllnad, så det gick inte att pumpa i mer

Nu har vi inget nät där så djuret (spindel) får gå till bostadsförmedlingen.

 

Jag är lite feg för att göra en genomföring under vattenlinjen själv och som vanligt finns det ingen jag känner som kan :) Ovan vattenlinjen har jag redan gjort en genomföring och det var ju ingen konst - kanske den lösningen det får bli. Membranpump, t-rör och lite mer slang låter ju som en relativt billig lösning.

 

Vilka slangar rekommenderas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Inga problem med att T-röret innebär att pumpen drar luft från däckstömningen och därmed inte fungerar optimalt?

 

Eftersom du sannolikt inte skruvar av locket till genomföringen på däcket när du tömmer via pump - nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Inga problem med att T-röret innebär att pumpen drar luft från däckstömningen och därmed inte fungerar optimalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många har ju gjort tvärtom. Ett T-rör mellan tank och pump för att ansluta till däckstömningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har funderat en hel del på detta de senaste veckorna och efter att ha använt båten ett par helgen så är jag ändå mer på det klara att vi så mycket det bara går kommer att nyttja däckstömningen då det verkligen känns ofräscht att dumpa ut detta i vänern eller dalslandssjöarna där vi går. Tror att vi kommer rätt långt på att hitta bra "spolrutiner" och använda toaletter i hamn när de möjligheterna ges.

 

Vi kan ju knappast vara ensamma om att ha denna utgångspunkt och vore det då inte förträffligt med en pump som man ansluter till däckstömningen på samma sätt som en tömningspump i hamn? En kort slangstump i andra ändan så att man slipper "splashet" i sjön och så en ciggpropp eller liknande för ström. Eftersom detta bara kommer att ske i undantagsfall låter det som en vettig lösning i mina öron och dessutom slipper jag ta upp fler hål i båten varesig det är över eller under vattenlinjen.

 

Frågan är, om man nu köper en sån där diafragmapump hur ansluter jag den då mot däckstömningen? Det bästa vore ju om man kunde hitta den där "tratt" liknande lösningen som finns på sugstationerna men någon kanske har en billig och smart "gör det själv" lösning :)? Självklart går det att pilla ner en smalare slang men det blir dels mycket söligare och dels får man en mindre diameter på slangen vilket säkerligen kommer att ge problem förr eller senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan hitta något lämpligt, koniskt rör att trycka i däckstömningen så borde det funka. Pumpen har ingen jättekapacitet så det måste bli tätt. Man kan ju enkelt prova med tanken fylld med vatten. Funkar det inte så får du montera pumpen fast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är nog pumpens sugförmåga, beroende på hur högt över tankens botten däckstömningen sitter. Min sitter t ex 120cm ovanför tankens botten, och det blir en vikt på 1-2kg vätska som pumpen skall orka "lyfta" - innan det ens kommer över kanten. Det krävs en kraftig pump för det !

 

Att å andra sidan stoppa ner ett klenare rör inuti slangen kan kanske funka om du har en eltoa med kvarn och mycket finfördelat material i tanken. Men det finns en anledning till att toaslangarna i en installation är ganska grova, och risken är att du suger upp vätskan men det grövre lämnas kvar. Med stora problem som följd när den så småningom skall tömmas helt.....

 

Ett T-rör på tömningsröret, en manuell pump (för enkelhetens skull) och en ventil+genomföring i skrovet är absolut att rekommendera. Även om det blir ett hål till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du har nog rätt där. Tömde en gång förra helgen på sugstationen...gick säkert på max 30 sekunder och tänkte "wow, det gick fort". Nu i efterhand verkar det som att tanken aldrig tömdes så det ligger säkert en massa härligt gojs där även om vi direkt bestämde oss för att helt undvika papper i toaletten. Om en dålig sugstation (för det kändes inte som att det var någon vidare fart på den) inte klarar att tömma tanken låter det ju långsökt att en liten 12v pump skulle klara det bättre. Får kanske göra det "på" riktigt trots allt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bra det fungerar bror ju på hur mycket man krånglar till det hela.

 

När jag satte in min tank för några år den gjorde jag dels en hanpumpad tömning till havet plus en sugtömning på däcket.

 

Att krångla till det med en elpump tycker jag - som gamal elektriker - är helt onödigt. Jag satsade på en bra handpump i stället. Så länge gubben orkar föra armen fram och tillbaka, så fungerar tomningen till havet.

 

När jag inte klarar att tomma skithustanken genom att pumpa för hand, klarar jag inte av hatt hantera båten heller.

 

Att det skulle suga luft via däcktömningen tror jag inte på. När jag har tömt medels sugtömning sätter jag på locket. Då är det tät den vägen.

 

Så här har jag byggt - i princip.

 

post-106994-0-64472100-1473855801.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får nog, under lång tid framöver, leva med att man då och då måste pumpa ut i havet. En större tank kanske skulle hjälpa men när man läser hur dåligt det är med sugstationer och deras funktion så vet i fasen.

Så det är nog lika bra att satsa på en fast installation även om det skulle vara kul att se om det fungerar med en mobil lösning.

 

En manuell pump fungerar utmärkt.

Men. Den kostar nästan lika mycket som en elektrisk diafragmapump. Ofta hamnar den manuella pumpen i en stuv som ska öppnas för kunna använda den. Eller så får man göra en komplicerad installation. När man sen ska tömma så är det så enkelt att ha en lättillgänglig knapp och man kan "dutta" ut, det känns i alla fall något miljömässigt bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Lite fler funderingar.

 

Är helt inne på att göra en fast installation nu och kommer göra en genomföring ovan vattenlinjen. Hur tänka vid själva genomföringen för att undvika lukter? Först tänkte jag genomföring-kulventil-slang-pump men då är det ju faktiskt någon dm rör/genomföring som ligger efter kulventilen och kan "lukta". Någon som har erfarenhet av detta? 1dm kanske inte spelar någon roll?

 

En annan variant är ju att köra ett uttag för däckstömning med lock. Men vill egentligen ha en vit plastgenomföring för att det ska bli så anonymt som möjligt jämte de andra genomföringarna som sitter på samma ställe.

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju läsa litet i denna tråden:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/82474-rapport-från-sugtöningsstationer-längs-bohuskusten/?hl=%2Brapport+%2Bfr%C3%A5n

Så ser du hur illa det är ställt med sugtömningarna längs Bohuskusten, men det kan ju hända det blivit bättre till kommande säsong.

Nä, en nödtömningsanordning är högst nödvändig! (ursäkta ordvitsen).

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör inte bajstömningen allt för anonym eller lik andra tanklock, det är ju dumt och dyrt att fylla bajstanken med diesel...

 

Thallathas lösning funkar utmärkt, så har vi det. Det enda som behövdes för att komplettera till en sådan installation - om man har en fungerande handpump eller elpump - är ett T-rör, en slangstump, en däcksförskruvning och några slangklämmor.

 

En öppen ända med bajs i (ha, ha) kommer i alla händelser att dra åt sig flugor och viss lukt blir det säkert också, så om du inte gillar flugor extra mycket tror jag det är en dålig idé att bygga så.

 

Oavsett om det finns sugtömningsanläggningar eller inte så kan det ju hända att just den/de som är närmast är ur funktion. Jag tycker absolut att man ska ha möjlighet att tömma tanken i havet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag kommer att göra en permanent tömningsmöjlighet.

 

Vet inte riktigt om jag fick någon vettigt svar angående den eventuella lukten av att ha tömningen över vattenlinjen. Genomföringen kommer att hamna bredvid genomföringarna för länspump mm och placeringen i sig borde göra det svårt att missa. Det bästa hade egentligen varit en vit genomföring med någon form av "lock" på....någon som har någon smart DIY lösning :)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm...om man nu skulle hoppa ventil vid utloppet helt och hållet finns det då någon risk att luft kan backa via pumpen > t-kopplingen och ut genom däcksförskruvningen så att det blir problem att pumpa ut vid sugstationerna?

Om du menar ventilen på utloppet genom skrovet så är det egentligen inte ett tillåtet utförande. Alla genomföringar under vattenlinjen måste ha en avstängning.

Men jag kanske missuppfattade vad du menade.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm...om man nu skulle hoppa ventil vid utloppet helt och hållet finns det då någon risk att luft kan backa via pumpen > t-kopplingen och ut genom däcksförskruvningen så att det blir problem att pumpa ut vid sugstationerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm...om man nu skulle hoppa ventil vid utloppet helt och hållet finns det då någon risk att luft kan backa via pumpen > t-kopplingen och ut genom däcksförskruvningen så att det blir problem att pumpa ut vid sugstationerna?

Titta på Thalattas skiss och anpassa installationen till din båt.

 

Hans installation är enkel (minimal risk för stopp mm), säker (kulventil på bottengenomföring), entydig (standardiserat däckstömningsbeslag som passar till sugstationernas munstycke och märkt så ingen däcksanslutning används till fel ändamål...).

 

Det behövs varken fler eller färre komponenter för att ordna ett kombinerat utsug/bottentömningssystem som fungerar väl.

 

Hade din tank legat över vattenlinjen så du hade självfall så hade du kunnat skippa pumpen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade som sagt tänkt att köra genomföringen över vattenlinjen, i samma höjd som utlopp för länspump m.fl. En stor kulventil känns egentligen lite overkill där. Varför jag undrar är egentligen för att jag helst vill ha en vit genomföring och dessa har i stort sett alltid en slanganslutning och inte gänga som man vill ha om man direkt ska montera en kulventil på denna.

 

Jag känner mig inte helt bekväm med att göra en skrovgenomföring i botten men jag ska höra med han som jag har båten hos. Kanske är detta en smal sak för honom att hjälpa mig med och då blir det ju standardlösning rakt igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är högst ovanligt att ha skittankstömning ovan vattenlinjen. Förutom att du kommer ha ränder under genomföringen på skrovet och stänk så kommer det lukta ve och fasa kring båten när du tömmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag påbörjade den här tråden med: Det här kommer verkligen bara vara en akutlösning. Det var också en tidigare skribent som förordade en genomföring ovan vattenlinjen för att inte behöva ha fler skrovgenomföringar än nödvändigt.

 

Kanske överdriver risken med genomföringen under vattenlinjen, den har ju sina fördelar i övrigt sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ingen sån nödlösning, det kommer bara bli skit utav det och lukta värre på skarndäck ditt än inne på ett genomsnittligt skärgårdsdass.

 

Du har väl en vit båt dessutom. Än så länge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag påbörjade den här tråden med: Det här kommer verkligen bara vara en akutlösning. Det var också en tidigare skribent som förordade en genomföring ovan vattenlinjen för att inte behöva ha fler skrovgenomföringar än nödvändigt.

 

Kanske överdriver risken med genomföringen under vattenlinjen, den har ju sina fördelar i övrigt sedan.

 

Eftersom man nu inte får tömma i sjön kan denna, eventuellt, äckliga lösning göra att man tänker sig för både en och två gånger innan man tömmer i havet. 

För de som frekvent pumpar ut sin skit förstår jag det är ohållbart.

Risken med genomföringar ska nog inte överdrivas men visst är det obehagligt med hål i botten.

Ev kommer jag att prova denna lösning, jag ska ändå byta den befintliga men det blir inget lyft förrän senare i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt alla prylarna till tömning på "riktigt sätt". Var helt inställd på att göra överföringen på styrbord sida om motorn direkt under toatanken och sen rakt ner, men när jag tittar på manualen för båten så har båtar med denna utrustning istället utloppen rakt akterut men fortfarande under vattenlinjen.

 

Någon som kan se några för och nackdelar? Min genomföring som jag i ärlighetens namn köpte på Biltema har 25mm till godo när jag skruvat på kulventilen och ska jag göra hål i akterspegeln misstänker jag att jag behöver 20-30mm till? Min gamla Flipper 700 hade i alla fall en 45mm tjock akterspegel...

 

 

post-92708-0-94667500-1487876891_thumb.jpg

post-92708-0-22509400-1487877288_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr måste du nog ha en pump för att kunna tömma i havet. Sugstationerna är alldeles för opålitliga ännu.

Visst kan du pumpa i däckstömningen men kan du så kapa slangen, sätt ett T-rör och en pump. Antingen en manuell länspump eller en diafragmapump typ http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sommarkampanj/SEPTIKPUMP_38MM_12V?id=04494

En vanlig avfallspump kommer förr eller senare inte klara att suga tillräckligt. Du kommer säkert att få leva med denna lösning i flera år innan det finns tillräckligt med sugstationer.

Sätt pumpens utlopp ovanför vattenlinjen. Äckligt, ja lite men det är ju en nödåtgärd och du slipper genomföringar i botten som alltid känns lite spännande.

 

Är det fler som rekommenderar diafragmapump? Verkar som att den vanligaste lösningen annars är en Macerator med kniv vilket innebär att man kan gå ner i dimensions på genomföringar etc. Utbudet på diafragmapumpar är också mycket mindre, den som länkas till ovan är typ den enda jag hittar. Kan någon sprida lite ljus på för och nackdelarna med de olika pumptyperna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...