Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Jagblirsåfundersamöveralla sär skrivningar

Rekommendera Poster

Varför skriver vi isär sammansatta ord mer och mer när nästan alla långa ord ska skrivas ihop?

 

Jag vill inte hänga ut någon här på MG, men det är här jag sett en hel del på senaste tiden...

...dock inga dråpliga särskrivningar som blir helt fel så som dessa;

 

Sjuk gymnast, eller kanske sjukgymnast.

Herr Toalett, kanske har han Fru Bidé vid sin sida.

Skum släckare, en sådan vill väl ingen ha...

Kul glass

Kul hammare, undrar om glassen eller hammaren är roligast?

Gå alltid lätt packad i fjällen, en uppmaning man inte väntar sig av fri  lufts  människor.

Rök fritt, en uppmaning jag bl.a. sett på många restauranger.

 

Den enkla regeln;

Allt som uttalas som ett ord ska skrivas ihop som ett ord.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det har med att vi skriver på t ex telefoner som inte alltid fixar sammansatta ord i sina usla rättstavningsprogram. Det stör mig såpass att jag har stängt av den funktionen och kan stolt meddela att eventuella felstavningar har jag gjort själv :-)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skriver vi isär sammansatta ord mer och mer när nästan alla långa ord ska skrivas ihop?

 

Jag vill inte hänga ut någon här på MG, men det är här jag sett en hel del på senaste tiden...

...dock inga dråpliga särskrivningar som blir helt fel så som dessa;

 

Sjuk gymnast, eller kanske sjukgymnast.

Herr Toalett, kanske har han Fru Bidé vid sin sida.

Skum släckare, en sådan vill väl ingen ha...

Kul glass

Kul hammare, undrar om glassen eller hammaren är roligast?

Gå alltid lätt packad i fjällen, en uppmaning man inte väntar sig av fri lufts människor.

Rök fritt, en uppmaning jag bl.a. sett på många restauranger.

 

Den enkla regeln;

Allt som uttalas som ett ord ska skrivas ihop som ett ord.

 

Mackey

Kasta inte sten i glashus brukar det ju heta. Hur har du det själv med särskrivningarna Mackay? Friluftsmänniskor skrivs ju ihop som ett ord i sammanhanget eller? ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast skall man peka på problemet med särskrivning är det väl inte så dumt att skriva ordet friluftsmänniskor som Fri Lufts Män I Skor

 

Ett tidigare rätt stavningsprogram strävar att alla sammansatta ord skulle särskrivas.

 

För dom som har dålig språkkänsla, så kanske de litar mer på datorn än på sig själva.

 

På senare tid har det blivit bättre i rättstavningsprogrammet på särskrivningsfronten. Tror det var efter nån uppdatering, som jag som datarookie inte klarade av att förhindra.

 

Å andra sidan försvann den ruta jag kunde få upp på skärmen som jag brukade starta skannern med och kan inte vare sig hitta den i datorn eller hämta den från nätet.

 

Funderar nästan på att köpa ny skrivare - färgpatronerna är i stort sett slut samtliga. :)  

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Kasta inte sten i glashus brukar det ju heta. Hur har du det själv med särskrivningarna Mackay? Friluftsmänniskor skrivs ju ihop som ett ord i sammanhanget eller? ;)

Bra uppmärksamhet!

Jag agnade för det och fick napp nästan direkt.

 

Jag är själv "postdyslektisk" och har blivit bättre på att stava med åren och allt mer intresserad av språk. Fortfarande har jag svårt att stava vissa ord och väldigt svårt att se stavfel. En fördel jag har är att jag lika gärna läser uppochner som rättvänt. Ändrat: (Uppochner ska ursprungligen skrivas upp och ned tror jag, men nu är det ok att skriva ihop och både med n eller r på slutet.)

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, man mår nästan illa av att se alla särskrivningar, här och annorstädes.

Och sammanblandning av var/vart och de/dem

Och på senare tid börjar maskulinum -e breda ut sig i tidningar och tv t.ex. "den onyktre ministern..." fast det är en kvinna. (Bara ett exempel, inget ont om henne)

Vad beror allt detta på? Påverkan från engelska (särskrivning) från engelska och norrländska (var/vart), obildade men misslyckade försök att vara korrekt (de/dem)?

I skolan fick vi lära oss att om man var osäker på de/dem så fick man i nödfall ta till dom även i skrift, hellre än att göra fel.

Tyska måste vara knepigare, undrar om dom (de) har samma problem? Jag brukar inte tänka efter vad som är rätt på tyska, brukar bli förstådd i alla fall. Frågade en gång en tysk hur dom (de) fixade det men han tyckte inte det var så noga.

Frågade en amerikan om han inte reagerade över stavningen nite för night, men han tyckte att det bara var ett tecken på att språket utvecklas, "gör inte era språk det?"

Så Mackey, det går inte att vrida klockan tillbaka så det är bara att vänja sig, vi är i alla fall en utdöende generation. Men visst är det skönt att ha rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv gör jag nog snarare väl fantasifulla hopskrivningar ibland, kan bli svårt att läsa med rätta flytet då. Fast använder man bindestreck är det fortfarande ett enda långt ord men lättare att läsa. Typ kugghjulskylvattenpump skulle jag kunna tänka mig skriva som kugghjuls-kylvattenpump. (T.o.m. rättstavningsprogrammet godkänner den senare varianten.) Alternativet "kylvattenpump av kugghjulstyp" blir ibland litet klumpigt att infoga i texten.
Gärna mer bindestreck vid långa ovanliga sammansättningar!
Haha, en släkting berättade att han under krigsåren blev inkallad till, håll i er nu...
"1:a etappdepåinfanteribataljonsstaben"!
(Tydligen tyckte jag det var ett såpass skojigt ord att jag lyckades lära mig det utantill. Finns f.ö.  mycket längre ord om man googlar efter sådana, men de flesta verkar vara hopkomna bara för att slå rekord.)
Annars är särskrivningen "brun hårig sjuk sköterska" en favorit. :-)
Ps. Måste testa litet: "etapp-depå-infanteribataljons-staben" får faktiskt ingen röd bölja under ordet i editorn.

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på min dotter. Hon säger att åtminståne vinäger är helt ok att särskriva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är särskrivningen "brun hårig sjuk sköterska" en favorit. :-)

 

Det var ett helt ny sär skrivning för mig.

 

Den har jag aldrig hört förut.

 

Har bara hört talas om en röd hårig sjuk sköterska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det (nog) ok att språket förändras så länge det går så långsamt att språket går att förstå. Särskrivningar känns som det gått fort att få in i svenskan och då blir det ibland budskapet obegripligt eller tolkas fel.

 

"Rök fritt" är ett sådant exempel och det finns många andra.

 

Sedan kan man ju störa sig på att något gått galet i ny teknik eller i utbildning.

 

Kåta konferenser anordnas fortfarande enligt reklamen, känns lite 70/80-tal även om man inte var så öppen med det på den tiden.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömmer inte platsannonsen från Toys'R Us då de sökte kassa medarbetare. Undrar om lönen var satt utifrån kvalifikationerna...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-89760-0-41545800-1471192979_thumb.jpeg

 

Jag har nämnt det tidigare, men en djurägare försökte sälja sina djur på Blocket.

"Lama djur säljes" det gick nog inte så bra. Ja lamorna gick nog, dom stod på alla fyra på bilden i annonsen, men försäljningen haverade nog.

 

Annars finner man ju särskrivningar i båtannonserna emellanåt... "typ": segel båt, motor båt, båt motor, diesel värmare, ankar kätting etc. Man kan ju undra varför Blockets ansvriga har bättre koll. Ja likadant är det ju på Tradera, styr bords lantererna tillexempel...

 

Blå bär är inte samma som som blåbär.

 

Känner ni föresten Prins Korv och Katrin Plommon?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gula huset i Järnavik har en fin grön stencilerad pamflett med "Häst skjuts i Blekinges fagra byggd". Då "skjuts" påvisar återkommande aktivitet undrar man om det är en häst a'la Särimner?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gula huset i Järnavik har en fin grön stencilerad pamflett med "Häst skjuts i Blekinges fagra byggd". Då "skjuts" påvisar återkommande aktivitet undrar man om det är en häst a'la Särimner?

Om den skjuts måste det väl vara för att den skall bli Finduslasagne (notera att det är ett sammansatt ord).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ryktades ju att det var hästkött i lasagnen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Särskrivningsvågen är äldre än smarta mobiler. Tror snarast det är engelska språkets inflytande som startade den, och när vi blev mer internationaliserade och världen snabbt blev mindre från 1980-talet och framåt har detta accelererat. Engelskan särskriver ju nästan alltid.

 

-----------------

 

För er som inte redan vet om den kan jag rekommendera www.avigsidan.com, en fantastisk sida för språkliga avigheter, syftningsfel m.m. Dessutom rätt seriös, som inte främst gör sig lustig över den enskildes tillkortakommanden utan i första hand tar in och återger offentliga alster och grodor.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Särskrivningsvågen är äldre än smarta mobiler. Tror snarast det är engelska språkets inflytande som startade den, och när vi blev mer internationaliserade och världen snabbt blev mindre från 1980-talet och framåt har detta accelererat. Engelskan särskriver ju nästan alltid.

 

-----------------

 

För er som inte redan vet om den kan jag rekommendera www.avigsidan.com, en fantastisk sida för språkliga avigheter, syftningsfel m.m. Dessutom rätt seriös, som inte främst gör sig lustig över den enskildes tillkortakommanden utan i första hand tar in och återger offentliga alster och grodor.

Såklart.. engelskan sär skriver verkligen allt... make sense

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryktad råvara då m.a.o.?

Ja det var väl ett galopperande rykte som hovsamt spred sig till nyhetsmedia.

Vissa dagstidningar red ju länge på det, det blev ju rätt tjatigt i längden om hästlasagnen, måhända var det kanske nyhetstorka i övrigt. Hästkött är ju en delikatess man annars får betala dyrt för i charkdisken, så det måste ju ha förhöjt kvalitén på  denna lasagne högst avsevärt. Men det var väl köttets ursprung egentligen, skadade ridhästar som varit någons älsklingar som nu blev till föda...

 

Javisst, Avigsidan, jag brukar gå in på den ibland när jag har det tråkigt, särskilt journalgrodorna är roliga, felskrivningar i sjukhusjournaler. "Patienten nedkom lyckligt med helikopter", "Patienten bor tillsammans med sin avlidna hustru" (man kunde ju tro att det var nån av Norman Bates kompisar, men inte då).

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset om Avigsidan IngemarE. Fanns för länge sedan en som hette skrivihop.nu men där har inte varit någon aktivitet på länge. Har saknat en sida i denna kategori.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en liten lurighet i MG:s editor också som kan skapa fel!
Tyvärr har editorn betydligt längre rader än i själva forumet, texten kan verka aldrig så okej i "förhands-granskningen" med dess långa rader. Men i forumet bryts sen textraden på andra ställen i texten, ställen som man alltså knappast kan kontrollera innan man sänder iväg sitt inlägg.
[Efter litet redigerande hit&dit direkt i editorn verkar det dessutom kunna knasa ännu mer, dubbla mellanslag kan tolkas som noll mellanslag etc??*]

Jävligt irriterande, själv skriver jag alltid längre inlägg "off line" i ett separat textprogram enligt bilden nedan och klistrar sen in den i editorn. Har som synes ställt in radlängden 15,4 centimeter eller vad det nu är för längd-enhet. (Tror den stämmer hyfsat, jämför själv bildens och inläggets text-radbrytning?)
post-86835-0-27013700-1471432339_thumb.jpg

Metoden att skriva "off line" har också fördelen att jag kan förnya forumsidan i sista stund
(cirkelpil-symbolen till höger om adressfältet i datorer) för att kolla efter nytillkomna inlägg, eller googla fritt efter mer info m.m. - tar ju en stund att klura ihop ett bra inlägg. (Men om allt fortfarande "lyser grönt" så kopierar jag sen snabbt in texten i editorn, aktiverar ev. länkar, fixar bilder och ändrar textfärg etc.)
Ni anar nog inte hur många inlägg ni sluppit för att jag skrotat dem för att andra hunnit svara. Haha, eller hur ofta jag lätt generad pustat ut efter direkt-skrotning när jag märkt att mitt tänkta inlägg var i kategorin "otur när jag tänkte". :)

(*) Tror att även journalisters avancerade ordbehandlare lider av snarlika fel? Tycker mig ha märkt att detta med radbrytning i flera led, i slutändan kanske snabb anpassning för tidnings-sidans "layout" inte lirar hundraprocentigt. [Tänker här att om en färdig tidningssida i sista stund måste ändras p.g.a. nån jättenyhet så blir det komplicerat att snabbt foga ihop en ny tryckbar sida? Fast tidningars avancerade datorprogram kombinerar snabbt naturligtvis ihop nya layouter - men sådana missar att djuploda textkällor. Mänskliga korrektur-läsare var en aktad yrkesgrupp förr i tiden, de var så att säga anställda språkpoliser med riktigt god språk-känsla.

.Men numera hinns inte korrektur-läsandet med riktigt i nyhetsflödet.a Trist, men naturligtvis mumma för amatör-språkpoliser. (Kanske litegranna samma sak för forum där FORUM-EDITORNS RADLÄNGD INTE ÖVERENSSTÄMMER MED FÄRDIGA INLÄGGETS RADLÄNGD?? (Var är du - ärade Admin Stavhammar, vore mycket bra i mina ögon om "förhands-granskningens" radlängd faktiskt överensstämmer med det färdiga inlägget helt exakt!?)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...