Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Hajjen

Batteri laddare i Sea Ray 240 amerikansk standard?

Rekommendera Poster

Hej på er, jag misstänker att landströmsladdaren i vår Sea Ray 240 -02 kanske är dax att byta då sen inte verkar ladda som den ska. Det är en amerikansk importerad båt som är ce märkt. Min fundering är kring vilken typ av laddare jag ska köpa isåfall. Är inte helt hemma på el så att säga men den har ju en konverter så det är väl en laddare med amerikansk standard som sitter då. Den är på 15 A tror jag. Någon som har några tips? Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är ju att köpa en laddare för vår nätspänning och koppla in den direkt på landströmmen -innan någon konverter/trafo.

Vilken sort/fabrikat du ska köpa lär du få många förslag på, men välj en med laddautomatik, själv har jag en Mastervolt som ger 40 A.

Antalet ampere laddaren ger påverkar bara tiden det tar att ladda batterierna fullt så om du inte har mer än ca. 200-300 Ah på batterierna så klarar du dig bra med 15-30 A.

Se bara till att du får en som ger en lämplig floatspänning mm.  till de batterier du har.

Ska kanske tillägga att det är förbrukningsbatterier jag pratar om- startbatteriet behöver sällan laddas från någon landströmsladdare.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er, jag misstänker att landströmsladdaren i vår Sea Ray 240 -02 kanske är dax att byta då sen inte verkar ladda som den ska. Det är en amerikansk importerad båt som är ce märkt. Min fundering är kring vilken typ av laddare jag ska köpa isåfall. Är inte helt hemma på el så att säga men den har ju en konverter så det är väl en laddare med amerikansk standard som sitter då. Den är på 15 A tror jag. Någon som har några tips? Mvh David

Jag håller med PCP-Roger. Satsa på en standardladdare. Det finns massor att välja på. Titta bland annat på CTEK-M200 eller M300.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta bland annat på CTEK-M200 eller M300.

 

Men dessa kan väl inte anpassas till olika batterityper? AGM och GEL kommer att få ett kortare liv. Idag tycker jag nog dessutom de ska klara LiFePO4 batterier så man kan gå över den dagen det är aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Titta bland annat på CTEK-M200 eller M300.

 

Men dessa kan väl inte anpassas till olika batterityper? AGM och GEL kommer att få ett kortare liv. Idag tycker jag nog dessutom de ska klara LiFePO4 batterier så man kan gå över den dagen det är aktuellt.

 

Nja, jag är väl ingen superexpert på laddartyper. Jag kollar vad tillverkaren säger och kör lite efter egen erfarenhet.

 

Och tillverkaren sager:

Batterityper Alla typer av 12V bly-syrabatterier (WET, MF, AGM och GEL) Batterikapacitet 40–500Ah, upp till 500Ah för underhåll

 

Men det finns säkert de som vet bättre. Det finns ju även laddare med manuell inställning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nästan sant som tillverkaren säger, de kan ladda alla batterityper dock inte LiFePO4. Men de säger inte hur livslängden påverkas (för det gör den). Någon automatik som kan avgöra vilken typ av batteri det är finns inte.

En batteribank brukar kosta en slant, det är ganska skönt om den kan hålla ett tag. Inte minst är det ofta ett himla besvär att byta. Överladdning är idag kanske det som tar livet av flest batterier.

Satsa på en riktig laddare, inte någon man köper på lågprisvaruhus.

Kom gärna med förslag. en novis kan ha lite problem med "en riktig laddare".

 

Däremot håller jag gärna med om att det är en mindre bra idé att köpa lågprisvaruhusladdare, typ Biltema. Där har jag fått problem flera ggr.

 

Redigerad av ConnyGson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nästan sant som tillverkaren säger, de kan ladda alla batterityper dock inte LiFePO4. Men de säger inte hur livslängden påverkas (för det gör den). Någon automatik som kan avgöra vilken typ av batteri det är finns inte.

En batteribank brukar kosta en slant, det är ganska skönt om den kan hålla ett tag. Inte minst är det ofta ett himla besvär att byta. Överladdning är idag kanske det som tar livet av flest batterier.

Satsa på en riktig laddare, inte någon man köper på lågprisvaruhus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog en hel del bra laddare, Mastervolt är ett bra exempel. Waeco sägs vara bra, Sterling och självklart Victron. Utbudet är dåligt i Sverige men kolla tex UK, där finns det mer att välja på. I ett litet land som Sverige så är det lätt att ett fabrikat får ett väldigt gott rykte helt enkelt därför att det finns så få andra fabrikat på marknaden. Att läsa tex cruisersforum.com ger en annan bild.

Ang. lågpris så har jag en ny Biltema-laddare på test, verkar väldigt vettig hittills. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är ju att köpa en laddare för vår nätspänning och koppla in den direkt på landströmmen -innan någon konverter/trafo.

Vilken sort/fabrikat du ska köpa lär du få många förslag på, men välj en med laddautomatik, själv har jag en Mastervolt som ger 40 A.

Antalet ampere laddaren ger påverkar bara tiden det tar att ladda batterierna fullt så om du inte har mer än ca. 200-300 Ah på batterierna så klarar du dig bra med 15-30 A.

Se bara till att du får en som ger en lämplig floatspänning mm. till de batterier du har.

Ska kanske tillägga att det är förbrukningsbatterier jag pratar om- startbatteriet behöver sällan laddas från någon landströmsladdare.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för alla bra svar,ska ut till båten imorgon bitti och kolla vilospänningen på batterierna med en multimeter för att verkligen få koll om det har laddat något, hade 12,5 v i vilospänning imorse. Måste man vänta länge innan man kan mäta vilospänningen efter markström laddningen imorgon.?Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man säger 12 tim men oftast är det stabilt efter 2 tim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en fundering,det verkar som många säger att det är svårt att få till toppladdningen. Hur mycket saknas det då?

Är det från 12,6 till 12,7 i batterivila, någon?

Tackar för alla bra idéer och kunskap.Mvh david

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är de "första" 90-95% av laddningen som går in relativt snabbt, 12 timmar eller så beroende på laddare och batterityp. De sista procenten tar längre tid, ungefär som när man matar hungriga barn, det första går in med god aptit, de sista tuggorna får man jobba mer med... :rolleyes:

 

Solcellspanel är ju aldrig fel, den ser ju till att batteriet är toppladdat, och laddar ju även när båten ligger i hemmahamnen, fulladdade batterier när du skall använda båten!

 

Skaffa dig också en "batteritankmätare" många här på forumet förordar NASA BM-1, jag har själv en sådan, och den visar ju hur många procent du har kvar i batteribanken, hur länge du kan förbruka med nuvarande strömuttag innan det är dags för laddning, och tvärt om, hur länge du kan ladda med nuvarande laddningsström innan det är fulladdat. Den visar även aktuell spänning och in eller utgående ström i ampere.

 

Många gånger tror jag att i alla fall motorbåtsägarna håller på att trasslar med sina landströmskablar och slåss om de fåtaliga eluttagen på bryggan i onödan, jag förstår om de genuina seglarna först släpper i land en pinkenödig hund, sedan kopplar landströmskabel, och först därefter förtöjer båten. Men jag har svårt att förstå att motorbåtsägarna behöver göra detsamma...? Vi kör väl ändå minst en timma mellan hamnarna, och har väl i alla fall en 60A generator..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att säga vid vilken spänning batteriet är fulladdat, det beror på batterityp, ålder och givetvis temperatur. Det enda riktiga sättet är att mäta specifika vikten på batterisyran, vilket sällan är enkelt med moderna batterier.

12,7V brukar betyda att batteriet är tillräckligt fullt.

Själva toppladdningen utgör 10-20% av batteriets kapacitet men det är också den farligaste delen för batteriet. Det är då batteriet kan gasa och överladdning skördar många batteriliv.

Toppladdningen kanske handlar om 20Ah för en 200Ah batteribank. Det är betydligt enklare, säkrare och billigare på sikt att öka batteribankens storlek något. Solceller brukar vara de som kan toppradda utan att skada batterierna.

Husbilsägarnas batterier brukar hålla 5 år men i en sommarstuga med solel håller samma batterier minst 10 år. Detta beror mest på att husbilarna laddar sönder sina batterier, först under färd och sen direkt inkoppling till elstolpe. Seglarnas batterier håller bättre än motorbåtsägarnas.

 

Den mest effektiva laddningen av batterier är precis som hos Georg_Ohm's barn, i början. Tyvärr är generatorerna dåliga på detta, ska det fungera måste man ha en intelligent regulator på generatorn eller en DC/DC omvandlare typ Sterling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte hur ditt elsystem ser ut, men om det är enklare att koppla in den nya laddaren där den gamla var kopplad förmodligen efter en 230-110v omformare så kan du ju välja en en ny som fungerar även på 110Vac. Många nya apparater har ju ett brett inspännings område tex. 90-240Vac

 

Den här laddaren fungerar med allt mellan 90-260Vac 50/60Hz

http://www.dometic.se/product/waeco-perfectcharge-mca-1225/

Finns på tex seasea.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar återigen för all matnyttig info. En sista fundering bara när jag kopplar in landströmmen måste on vredet och vara på på automatiska skiljerelä också eller laddar den ändå utan vredet på, laddaren i båten lyser på dioderna iallafall även om vredet är avstängt.Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör också med transformator 230v - 110v. Jag köpte mig en waeco 25A som ovan länkar till när laddaren i min Sea Ray la av. Kör den i det befintliga 110v systemet. Mkt nöjd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla, härligt att våren kommer och ska nu verkligen ta tag i laddare mm. En tilläggsfråga, behövs en trafo eller funkar det med en laddare som tex waeco som klarar 110 v. Tänker jag rätt ?

Tänkte byta kyl och till led lampor oxå, har en batteribank på 3 *90amp,

Mvh david

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...