Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mackey

Renovera MD11 eller köpa ny motor?

Rekommendera Poster

Bhemac, hur tänkte du nu? Vi pratar om att installera en ny motor. Inte när du får problem till havs! Om du gör en egen installation så måste den godkännas så att garantierna gäller och då är det väl väldigt vettigt att ha leverantör/mekaniker på samma ställe som du har båten. Annars så får du betala för att han skall komma och godkänna det du har gjort!

 

Mackey, helt rätt tänkt! Vi hade Noll erfarenhet av att byta motor mm och det var en trygghet att få den gratishjälpen av den som skulle godkänna våran installation för att garantierna skulle gälla. Vi förhandlade även till oss att han lyfte ur våran gamla motor och lyfte i den nya var till en stor hjälp. Dom väger några kilo... Vi hade även ett konto hos dom där vi skrev upp vad vi behövde samt fick rätt material mm var en klar fördel och väldigt smidigt. Så du tänker helt rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Velum_navia,är det möjligtvis i Tångudden detta har utspelats sig? Tycker jag känner igen båtbilden nämligen.

Vi funderar nämligen på att göra en motsvarande operation på vår Monsun som vi vinterförvarar i Tångudden och funderar bland annat på hur vi ska lösa lyften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej J_axl, japp det stämmer.

Skall ni köpa motor av Ulf? Om i så fall så vill jag bara ge dig lite tips så du slipper en del "problem" Men övrigt så kan jag rekommendera Ulf och speciellt han fru, hon har en otrolig kunnskap om allt runt omkring motorn.

Bara att höra av dig via pm om du vill ha lite råd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så att alla leverantörer kräver en godkänd besiktning för att garantierna ska gälla?

Sen ska ju alla kostnader ställas samman, en kille som kommer och besiktigar kanske ska ställas mot att man får betala flera tusen mer för motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För våran del om garantin skull gälla så var kravet från Vetus Sverige att en behörig mekaniker skulle godkänna våran installation

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligare och vanligare att mer eller mindre komplexa installationer såsom moterer, watermakers etc måste genomgå en "commissioning" av behörig mekaniker eller liknande när icke behörig / lekman gjort installation för att full garanti skall gälla. Säkert inte alla som kräver det, men då kan man istället hamna i ändlösa diskussioner och bli nekad garantihjälp i efterhand när ett eventuellt problem uppstår om orsaken till problemet. Seriösa leverantörer kräver nog godkännande / commissioning som regel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligare och vanligare att mer eller mindre komplexa installationer såsom moterer, watermakers etc måste genomgå en "commissioning" av behörig mekaniker eller liknande när icke behörig / lekman gjort installation för att full garanti skall gälla. Säkert inte alla som kräver det, men då kan man istället hamna i ändlösa diskussioner och bli nekad garantihjälp i efterhand när ett eventuellt problem uppstår om orsaken till problemet. Seriösa leverantörer kräver nog godkännande / commissioning som regel.

Det vet jag också men jag har bara inte hört någon råkat ut för det när det gäller en båtmotor, det är ju inte någon tekniskt komplicerad installation. Jag ska höra med en kille som bytte två motorer, jag ska bara åka lite båt först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det vet jag också men jag har bara inte hört någon råkat ut för det när det gäller en båtmotor, det är ju inte någon tekniskt komplicerad installation. Jag ska höra med en kille som bytte två motorer, jag ska bara åka lite båt först.

 

 

velum_navia beskrev ju just detta i tidigare inlägg....men för all del - hör runt du. Det går ju att hitta leverantörer som inte kräver detta. Som konsument kan man å andra sidan välja att se det som en trygghet att få installationen "signad".

 

Även om en installation inte är jättekomplicerad är det ett dilemma för en seriös leverantör att bedöma köparens kompetens. Att säkerställa den kan ta mer tid/kosta mer än att kräva besiktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, det är jättebra att få installationen verifierad, det är alltid en trygghet.

Men köper jag en motor för 60 papp ska jag i alla fall få säljaren att åka en bit för att verifiera. Men när det kan handla om 5tkr lägre pris kan jag nog i värsta fall tänka mig betala för ett besök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är vi tillbaka till att det är bra om firman ligger någorlunda nära.

 

Jag såg en uppgift här på MG att en båtmekaniker debiterar drygt 1200:- kr i timmen. Ska man betala för 3-4 timmar transport och sedan en besiktning på det så blir det ju lätt en dålig affär att välja den billigaste motorn.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, slarvigt av mig att minnas fel. Det är ju syrebehovet som är ca. 2 m3 per liter diesel och jag tänker inte köra med syrgas...

 

Luftbehovet är ca. 9,5 m3 per liter diesel och med 50 % luftöverskott blir det ca. 14 m3 och för tre liter diesel i timmen blir det ca. 42 m3 luft i timmen = 11 liter luft per sekund.

 

Nu kör man kanske inte med så mycket som 50 % luftöverskott i en modern diesel. Jag kan tänka mig att trycket i cylindern under insugninsfasen går ner mot 0,5 bar och då stämmer trewq:s pumpanalogi ganska bra med min uppskattning av luftbehov, så kanske ändå.

 

Mackey

Undrar hur du tänker. Den mängd luft som en dieselmotor av såhär primitiv typ suger i sig beror av varvtalet. Det spelar ingen roll om den vid ett visst varvtal driver propellern och drar en del diesel, eller om den har samma varv på friläge, den suger in lika mycket luft per varv i alla fall. Det finns ju inget spjäll som begränsar luftinflödet.

Däremot skiljer sig avgasvolymen om det är friläge eller belastning.  Om man antar att en 1.5-liters slagvolym snurrar 2500 varv (4-takt) så sugs teoretiskt max 1.5 liter luft in varannat varv. I praktiken blir det nog bara 1 liter.

Detta motsvarar 1250x1/60 liter i sekunden= 21 liter i sekunden 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är vi tillbaka till att det är bra om firman ligger någorlunda nära.

 

Jag såg en uppgift här på MG att en båtmekaniker debiterar drygt 1200:- kr i timmen. Ska man betala för 3-4 timmar transport och sedan en besiktning på det så blir det ju lätt en dålig affär att välja den billigaste motorn.

 

Mackey

Fast 1200/tim är väl för arbetstid, transporttid? Skitsamma, kan man köpa motorn inom några mils radie kan man ofta få ner kostnaden. De som ligger precis vid hamnen brukar ta lite mer betalt.

 

En variant är att man "delar" på monteringen, du gör vissa delar, mekanikern gör vissa saker samt kollar att allt blir rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då är vi tillbaka till att det är bra om firman ligger någorlunda nära.

 

Jag såg en uppgift här på MG att en båtmekaniker debiterar drygt 1200:- kr i timmen. Ska man betala för 3-4 timmar transport och sedan en besiktning på det så blir det ju lätt en dålig affär att välja den billigaste motorn.

 

Mackey

Fast 1200/tim är väl för arbetstid, transporttid? Skitsamma, kan man köpa motorn inom några mils radie kan man ofta få ner kostnaden. De som ligger precis vid hamnen brukar ta lite mer betalt.

 

En variant är att man "delar" på monteringen, du gör vissa delar, mekanikern gör vissa saker samt kollar att allt blir rätt.

Nu får du ge dig, du pratar emot dig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack, slarvigt av mig att minnas fel. Det är ju syrebehovet som är ca. 2 m3 per liter diesel och jag tänker inte köra med syrgas...

 

Luftbehovet är ca. 9,5 m3 per liter diesel och med 50 % luftöverskott blir det ca. 14 m3 och för tre liter diesel i timmen blir det ca. 42 m3 luft i timmen = 11 liter luft per sekund.

 

Nu kör man kanske inte med så mycket som 50 % luftöverskott i en modern diesel. Jag kan tänka mig att trycket i cylindern under insugninsfasen går ner mot 0,5 bar och då stämmer trewq:s pumpanalogi ganska bra med min uppskattning av luftbehov, så kanske ändå.

 

Mackey

Undrar hur du tänker. Den mängd luft som en dieselmotor av såhär primitiv typ suger i sig beror av varvtalet. Det spelar ingen roll om den vid ett visst varvtal driver propellern och drar en del diesel, eller om den har samma varv på friläge, den suger in lika mycket luft per varv i alla fall. Det finns ju inget spjäll som begränsar luftinflödet.

Däremot skiljer sig avgasvolymen om det är friläge eller belastning.  Om man antar att en 1.5-liters slagvolym snurrar 2500 varv (4-takt) så sugs teoretiskt max 1.5 liter luft in varannat varv. I praktiken blir det nog bara 1 liter.

Detta motsvarar 1250x1/60 liter i sekunden= 21 liter i sekunden 

 

Jag vet inte om du verkligen vill ha svar på din inledande fråga, men...

Frågan var hur mycket luft som ska tillföras ett motorutrymme.

Jag angrep problemet genom att räkna ut hur mycket luft det bränsle som ska förbrännas behöver (tyvärr fel från början). Troligen är motorn konstruerad för att förbränna detta bränsle på ett någorlunda effektivt sätt.

På så vis behöver man inte känna till vilket undertryck - eller vilken fyllnadsgrad - man har i cylindrarna i insugningsfasen och avgasfasen.

 

Hur tänkte du själv?

Vilket tryck har de 21 liter luft motorn suger i sig varje sekund?

1 bar?

0,75 bar?

0,5 bar?

eller något annat?

 

Hur mycket luft av normalt lufttryck ska in i motorrummet?

Jag tror att trycket i cylindrarna ligger mellan 0,5 och 0,75 bar och då kommer man till ca. 13 liter per sekund in i motorutrymmet.

 

Båda metoderna ger en fingervisning om hur mycket luft som ska in i motorutrymmet.

 

Mackey

 

PS

Jag tycker det skulle vara trevligt med mindre debatt och mera diskussioner och försök att förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju titta på insugningrörens area, har man fyra gånger större area på luftintaget till motorrummet borde det räcka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en md11c själv och lufttillförseln till motorrummet sker genom ett några dm långt räfflat rör på ca 5-7cm i diameteter. Jag tror att det är orginalmonterat -78 och verkar funka bra.

 

Bhemac nämnde nyss insugsrören till motorn, vilka var för sig också är någotsånär i samma storlek, 5-7cm.

MEN, sen sitter ju luftfiltren/insugsljuddämparna utanpå dessa, VPs orginal. Dessa har ju ett insugshål på uppskattningsvis ca 2cm diameter! Om ens det...

Så hur man än räknar på L/sekund etc så måste det väl ändå vara där VolvoPenta själva satt en flaskhals, även om man bara sätter ett 5cm hål in till motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man sedan följer luftens väg så är det ju trångt hela vägen via kanaler i topplocket och slutligen insugsventilen. Börjar ana att min dåliga lufttillförsel via ett litet galler kanske fungerar hyfsat i alla fall, och motorn går ju bra. Den luft som kommer in räcker tydligen för förbränningen så det blir väl bara dålig fyllnadsgrad och sämre kompression, men den räcker för att tända bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang luft till motorn…

 

Bhemac skrev:

Man kan ju titta på insugningrörens area, har man fyra gånger större area på luftintaget till motorrummet borde det räcka.”

 

Jag tycker detta låter liknande som en tumregel som jag har hört från varvet på Ramsö, att man kollar avgasrörets area och låter luft in vara ca 4-5 gånger så stor area?

 

Detta skulle innebära tex att om du har ett avgasrör som håller 46 mm dia invändigt så skulle du behöva ett inflöde via ett luftrör som håller ungefär 70 kvadratcentimeter eller en diameter på ca 10 cm?

 

Volvo Penta skrev i en manual för länge sedan ( vet inte om det står idag! ) att man ska räkna på faktorn 1,9 gånger motoreffekt i kW vilket skulle ge arean i kvadratcm.

 

OM vi antar att en modern motor är på ca 40 hkr så är det ungefär 30 kW vilket ger en luftarea in på drygt 60 kvadratcm vilket motsvarar ca 9 cm diameter på röret in?

 

Så där har vi ungefärlig storlek! 9-10 cm.
Jag hade ett rör på 6 cm invändig diameter så jag drog ett rör till… men i marchfart räcker det antagligen med 2/3 av maxluft – som en gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"OM vi antar att en modern motor är på ca 40 hkr så är det ungefär 30 kW vilket ger en luftarea in på drygt 60 kvadratcm vilket motsvarar ca 9 cm diameter på röret in?

 

Så där har vi ungefärlig storlek! 9-10 cm."

 

 

Och en md11c har 23hk, så då låter ju de 5-7cm som ser orginalmonterade ut i min båt helt rimligt.

Och det var väl en sådan motor tråden handlade om från början.

 

Det här är gubbgoogling på bästa nivå :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan var om TS skulle renovera eller köpa nytt. Då är alla tillkommande kostnader i samband med den nya motorn relevanta tycker jag… inklusive ett nytt luftrör in? Och vi konstaterar att ett befintligt rör på 6 cm diameter inte räcker för en större motor.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden skapar många funderingar för den nyfikne. Tänkte att om lufttillförseln utifrån var otillräcklig skulle trycket i motorrummet påverkas.

Alltså startade jag motorn och lade en barometer i motorrummet och lät motorn gå en stund. Luft kommer främst in genom ett galler med c:a 60 cm2. Motorn är på 0,6 liter och 12 hk. Något osäkra avläsningar, men trycket verkade inte ändras. Täppte till gallret med en plastpåse och trycket tycks ha sjunkit med 3 millibar, varvet ändrades inte. Motorn suger alltså i sig tillräcklig luft genom små springor och glapp där diverse slangar och kablar går in i motorrummet

Min slutsats blir att jag inte behöver göra något åt luftintaget. Hur mycket påverkar ändringar i lufttrycket i atmosfären fyllnadsgraden? Det rör sig väl om mycket mer än 3 millibar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror de flesta motorrum är ganska dåligt isolerade och motorer får då luft från springor överallt?

Dessutom är din mätning intressant i sig ( Att mäta är att veta… ) men du mäter vid under 1000 varv per minut där åtminstone min beräkning är för maxvarv på 3000 varv/min, 3 gånger så stort behov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror de flesta motorrum är ganska dåligt isolerade och motorer får då luft från springor överallt?

Dessutom är din mätning intressant i sig ( Att mäta är att veta… ) men du mäter vid under 1000 varv per minut där åtminstone min beräkning är för maxvarv på 3000 varv/min, 3 gånger så stort behov?

Gjorde tre försök med en annan barometer först, den visade att trycket steg! Misstänker att den inte gillade att ligga ner så då tog jag den som normalt sitter i båten. Provade med lite olika varvtal, gissar från tomgång till 1500, men det verkade inte göra någon skillnad.

Vad jag kan googla mig till så räcker luften med god marginal för förbränningen, men vid högre varv blir fyllnadsgraden mindre eftersom tiden blir kortare. Därav borde kompressionstrycket bli lägre men räcka för att tända bränslet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk en sväng med båten på fullgas och titta på varvräknaren samtidigt som någon lyfter på motorluckan, om motorvarvet ökar så får motorn för lite luft med stängd lucka.

Diverse beräkningar är nog bra men det är verkligheten som gäller :)

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk en sväng med båten på fullgas och titta på varvräknaren samtidigt som någon lyfter på motorluckan, om motorvarvet ökar så får motorn för lite luft med stängd lucka.

Diverse beräkningar är nog bra men det är verkligheten som gäller :)

/Claes

 

Så brukade vi göra, efter att folk isolerat sin motorlåda och kom och klagade för att maskinen tappat i varv.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk en sväng med båten på fullgas och titta på varvräknaren samtidigt som någon lyfter på motorluckan, om motorvarvet ökar så får motorn för lite luft med stängd lucka.

Diverse beräkningar är nog bra men det är verkligheten som gäller :)

/Claes

 

För en bensinmotor, ja. För en diesel så kommer varvtalsregulatorn bara be pumparna ger mera bränsle  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Åk en sväng med båten på fullgas och titta på varvräknaren samtidigt som någon lyfter på motorluckan, om motorvarvet ökar så får motorn för lite luft med stängd lucka.

Diverse beräkningar är nog bra men det är verkligheten som gäller :)

/Claes

 

För en bensinmotor, ja. För en diesel så kommer varvtalsregulatorn bara be pumparna ger mera bränsle  

 

Och vad menar du händer om pumparna får mera bränsle? Förklara gärna vad som händer och varför.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad menar du händer om pumparna får mera bränsle? Förklara gärna vad som händer och varför.

 

 

 

 

/Claes

 

 

Pumparna får inte mer bränsle, de ger en större mängd per slag till spridarna vilket ger en större explosion= mera kraft. Varvtalet ökar till det regulatorn var inställd på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte lufttilförseln är något problem på så många båtar men för att få en fullständig förbränning av en större mängd bränsle så behövs även ett tillskott av mer syre antar jag? Eller menar du bhemac att endast mängden bränsle skulle ökas i arbetstakten men mängden syre vara oförändrad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom dieseln inte har något spjäll som stryper luften är bränslemängden avgörande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...