Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Renovera MD11 eller köpa ny motor?

Rekommendera Poster

Jag behöver lite kloka råd och tips, mm. om hur jag ska göra med motorn i vår Comfort 32 och hoppas mycket på forumets klokskap.

Vi har idag lite läckage av vatten in i drevet och runt bälgen (som är gammal), avgasvajern är av (funkar med gummisnöre), ibland är backen kinkig, mm, mer eller mindre allvarliga fel så vi måste i alla fall göra något och då är det lika bra att göra iordning allt kring drivlinan tycker vi.
Motorn går bra och har inge stora kända fel.

Lite info om MD11 och hur vi brukar använda den.

  • Vikt 230 kg.
  • En ny MD11 ger 23 hk vid 2500 rpm, vår är renoverad på 90-talet.
  • Vi har en äldre 2-bladig foldingpropeller i mässing, en sådan med raka blad som inte riktigt ser ut som en propeller.
    Tillägg: Propellern ska vi troligen byta till en trebladig folding, verkar ge betydligt bättre prestanda.
  • Vi kör oftast på 1500 rpm (ca. 12 hk enl. diagram) och gör då 5,3 knop.
    Bränsleförbrukning ca. en liter per timme.
  • Vid 1800 rpm (16 hk) gör vi ca. 6 knop. (Känner inte till bränsleförbrukningen.)
  • Undantagsvis i motvind går vi på 2000 rpm,  men aldrig mera.
  • Drevet är ett VP 110S med utväxling 1,66:1 vilket inte riktigt lämpar sig för lite mera högvarviga motorer.

Alternativ X; Själv renovera MD11:an till så nära nyskicks om möjligt.

  • Finns alla delar som bör bytas fortfarande att få tag i?
  • Vad kostar de delar som normalt behöver bytas?
  • Vad kostar de åtgärder man inte kan göra själv?
  • Hur många timmar tar en helrenovering för en ganska van hobbymekare?
  • Vilka fördelar resp. nackdelar ser ni med att renovera motorn?
  • Hur långt är ett snöre, jag vet att frågeställningen är svår. Försök svara så gott ni kan...

Alternativ Y; Byta ut MD11:an mot ny motor.
Det finns flera motorer som kan ersätta MD11. Här har jag ganska bra koll på vilka motorer som finns och som går att få loss för ca. 60 000:- kr med adapter till 110S-drev.

  • Beta marin 25 hk
  • Ventus 27 hk
  • Nanni 29 hk
  • Lombardini 20 hk
  • Lombardini 30 hk (70 000:- kr)
  • Solé 29 hk
  • Några fördelar eller nackdelar med olika fabrikat?
  • Vikten på dessa motorer är 100 till 130 Kg, dvs. drygt 100 kg lättare än MD11:an.
    Fördelar/nackdelar/ev. åtgärder?
  • Dessa motorer måste tydligen varvtalsbegränsas för att kunna användas på ett 110S-drev. Det jag inte förstår är varför man inte kan välja en propeller som passar till ett högre varvtal.
    Kan någon förklara?
  • Vilken motoreffekt föreslår ni? (​Jag menar då effekt efter en ev. begränsning av varvtalet.)
  • Behålla och renovera 100S-drev eller köpa ett nytt drev? Drevet är helt ok på utsidan utan frätgropar.
    Fördelar/nackdelar?
  • Något drevfabrikat man bör undvika?
  • Går det att sälja propeller, drev och motor och vad kan man i sådana fall vänta sig att få betalt?

Många frågor, men jag hoppas vädret ger er tid att svara... :P

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en knivig fråga, några riktigt bra råd tror jag ingen kan ge däremot bra synpunkter, sen får man försöka väga samman dessa.

Ekonomiskt är ett byte nog den sämsta affären, man får aldrig tillbaka pengarna. Pratar man med de som bytt så är de alltid väldigt nöjda (det kanske kommer per automatik nära man slängt ut 60 lök). Vinsten de anger är betydligt tystare, mindre vibrationer samt att det känns tryggare. 

Sen är det också en fråga om hur mycket den gamla är värd? Jag hade en VP 2001 med backslag, jag fick rådet att dela motor och backslag och sälja de var för sig i typ juni. Det skulle ge en bra slant, bla beroende på att backslaget är eftertraktat. Provtrycka spridare och justera ventiler samt måla och snygga upp. Den som köper en bet motor i juni brukar ha panik!

Att själv renovera har ju fördelen att man får lära känna sin motor. Den första frågan man ska ställa sig är: Hur bra rykte har motorn? Är det värt att renovera? Har man ett rum i källaren där man kan meka motorn och hålla på lite då och då så känns nog inte antalet timmar lika många.

 

Själv skulle jag nog köpt ny motor och nytt drev. Men jag har en enastående förmåga att glömma vart pengarna tog vägen.

Jag skulle välja en Lombardini,  det är nog den motor de flesta jag känner har bytt till och Rodahl Marin har ett mycket gott rykte om att vara hjälpsamma, det är från dem jag hört hur man säljer den gamla motorn! Prata med Marcus Wedebrand, han har stor erfarenhet av motorbyten.

 

Sen finns det ju en annan variant, sälj båten och köp någon annan, det är inte säkert det behöver kosta så mycket mer!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite som bhemac är inne på, kanske dags att byta båt? Du har väl ventilerat långseglingstankar i tidigare trådar, vet inte vad ni har för tidshorisont men det är ju väldigt bra att ha några säsonger hemma med långseglaren och lägga energi, timmar och pengar på den istället om ni ändå skall byta inom några år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så långt...

 

Köpa ny båt är inte aktuellt och någon jordenruntsegling finns inte i planerna annat än som paying crew på någon kortare eller längre delsträcka.

 

Det skulle vara kul att renovera, men frågan är vad det kommer att kosta?

Blir det så mycket billigare än att köpa en ny?

 

Tipset att sälja i delar i juni verkar vettigt.

 

Mackey

 

PS

Vetus heter motorn, inte Ventus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det skulle vara kul att renovera, men frågan är vad det kommer att kosta?

Blir det så mycket billigare än att köpa en ny?"
 
Oavsett ska ju motorn ut.
Kolla ventilspel, testa spridarna. Ev lyfta toppen, jag tror man ganska snart kan se om det är lönt att fortsätta renoveringen (eller om man tröttnar)
Rengöring, målning ska ju ändå ske.
Jag tror inte man ska lägga ned för mycket pengar då är nog en ny motor ett bättre val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal MD11C ståendes, meden hydralpump i stället för backslag. Hydraldriften krånglade, så jag lät sätta in en ny 30 Hk Lombardini. Dvs flytta motorn och låta den driva direkt på axeln i stäälet för en hydralmotor.

 

Jag är relativt novis på motorer (även om nån vänlig själ försöker att hävda motsatsen)

 

Har man drev i stället för en rak axel, så sitter det väl ett backslag mellan motorn och drevet!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vi var själv i samma sits som dig i våras, dock så hade vi en 35 år gammal MD5 i båten. När vi undersökte vad det skulle kosta att renovera motorn så började det på 20.000kr och mest troligtvis så skulle notan gå på 27-30 tusen. Då var vårat val inte så stort om vi lade till ca 15.000 till så fick vi en helt ny motor som funkade i Alla lägen. Vårat val blev en Vetus m2.18 och även om det kostade en slant + att vi gjorde allt arbete själva så stannade notan på ca 50.000 Vetus har en adapter till S-dreven. Men vi är otroligt nöjda med vårat val. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det funkat med skillnaden i maxvarvtal.

Är motorn begränsad på något vis?

Vad händer vid maxvarv på den nya motorn?

 

Hur mycket fick ni betala för motorn med adapter?

Kan vara intressant att veta för att få en uppfattning om ev. prutmån.

 

Vi lutar också (kraftigt) mot en ny motor. Även om man renoverar motorn själv verkar det kunna bli rätt dyrt med de delar man vill/måste byta och ändå är det en gammal motor.

Det verkar inte alls otroligt att delar och sådana arbeten vi inte kan göra själva kommer att kosta 20 000:- kr eller mera.

Då har vi en grundplåt på minst 20 000:- kr + ev. intäkter från en försäljning av vår fungerande MD11.

En ny motor kostar då "bara" 40 000:- kr extra. Jo, det är mycket pengar, men...

...kanske rasar något även fast den gamla trotjänaren är renoverad till så nära nyskick som möjligt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20tkr i startkostnad för renovering är nog till största delen arbete. När en firma renoverar så byter de mycket som egentligen kanske inte behöver bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20tkr i startkostnad för renovering är nog till största delen arbete. När en firma renoverar så byter de mycket som egentligen kanske inte behöver bytas.

Vad tror du det kostar?

När ja kollade lite på vad olika slitdelar kostar drar det snabbt iväg.

 

Någon som har renoverat någon liknande VP-motor som vet vad bara delarna kostar?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en MD17 som vi bytte ut mot en ny motor.

 

Jag tänkte först som så att det blir billigare att renovera, utan tvekan. Nu hade förra ägaren relativt nyligen bytt det mesta kring motorn så egentligen hade vi bara kunnat sätta tillbaka den renoverade motorn. Annars måste du nog se över

- vatten in, ny genomföring och kanske ny dimension, nytt vattenfiltrer plus ny avluftning?

- vatten ut, dvs avgasrör och ev dämpare, ev ny dimension (kolla det, struligt med ny genomföring...)

- luft in, alla gamla motorer sägs jobba med för lite luft för ny motor ( inte min men det var på gränsen )

- bränsle, min gamla hade ingen retur! Nya stora filter vill man ju ha... Men i vart fall nya ledningar.

- elkablar, kanske dags för brytare både på plus och minus tex, bättre placering av startbatteriet etc

Men i vart fall så passar du på att avfetta och måla kölsvinet. Kanske en nyare länspump osv.

 

Så där gick mina funderingar, eftersom jag och brorsan tänkte göra det mesta själva så var det enklaste att renovera, ur med motorn och snygga till, hämta renoverad motor och bara plocka tillbaka allt?

Vi fick kontakt med en äldre meck (seriös men han är panschis nu) som erbjöd oss en helrenoverad motor, exakt samma, för 35', med garanti plus att han tog ur den gamla (som han fick med sig isf) med egen kranbil och satte in den nya. Allt på en dag eller två, om vi krävde att provköra innan slutbetalning!

 

Vi var jättenära att ta det, hans helg passade inte oss och hans alternativa tid funkade inte. Så vi hann fundera. Han sa nämligen att "... om 10 år är ingen intresserad av dessa motorer längre, alla har bytt"

 

Dvs, när vi ev i framtiden skulle byta motor, om 10-20 år? Då var renoverade värdet helt borta?

Plus... var hittar du bra ambulerande mekaniker till gamla motorer? Om 5 år redan?

Och eftersom vi har tänkt att ha båten i familjen > 20 år så blev en ny motor ett alternativ. Det blev beslutet! Totalt kostade den nya motorn oss ca 3 gånger så mycket som en renoverad motor men... vi slipper lyssna efter konstiga nya ljud varje gång vi startar. Den nya bara startar vi! Jättenöjda.

 

Men det är mycket mer fix med en ny motor, motorbädden passar inte tex, sånt tar tid. Tog oss 4 veckor, ca 150 mantimmar totalt la vi tillsammans, en semestervecka gick inledningsvis och några veckor in på hösten.

Sammantaget? Ska du ha båten mer än 10 år till, köp ny motor om du har råd. Annars renovera.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det funkat med skillnaden i maxvarvtal.

Är motorn begränsad på något vis?

Vad händer vid maxvarv på den nya motorn?

 

Hur mycket fick ni betala för motorn med adapter?

Kan vara intressant att veta för att få en uppfattning om ev. prutmån.

 

Vi lutar också (kraftigt) mot en ny motor. Även om man renoverar motorn själv verkar det kunna bli rätt dyrt med de delar man vill/måste byta och ändå är det en gammal motor.

Det verkar inte alls otroligt att delar och sådana arbeten vi inte kan göra själva kommer att kosta 20 000:- kr eller mera.

Då har vi en grundplåt på minst 20 000:- kr + ev. intäkter från en försäljning av vår fungerande MD11.

En ny motor kostar då "bara" 40 000:- kr extra. Jo, det är mycket pengar, men...

...kanske rasar något även fast den gamla trotjänaren är renoverad till så nära nyskick som möjligt.

 

Mackey

 

 

Skall försöka svara på din frågor.

Men först så vill jag tala om hur vi resonerade innan vi tog beslutet att köpa ny motor i ställer för att renovera eller byta ut våran MD5 mot en bättre fungerande MD5.

Det går att köpa en "bättre" MD5 men frågan är hur länge en sådan håller, med tanke på att dom är ca 35 år gamla. Vi frågade runt lite på västkusten där vi bor. Men fick inga bra svar av dom som sålde "bättre" MD5.

Vi kontaktade även olika firmor så renoverade MD5:or och fick väl skiftande svar och pris, Det var endast en firma på Hisingen i Gbg som levererade ett ärligt svar. Dom sa, visst kan vi renovera din motor men det kostar, har du funderat att köpa en ny i stället så får du en motor med mer hästkrafter och mindre problem. Vill du renovera din MD5 hos oss så får du räkna med om du har otur att det kan kosta upp till 35.000 kr. Har du tur så kostar det endast 20.000 kr. Men du får en motor som endast har 7,5 hk och den är lika tjurig som innan. Men en ny modern motor så får du kanske dubbla hk och den funkar problemfritt i många år om du sköter den rätt.

 

Och där någonstans så började vi allvarligt fundera på att köpa en ny motor.  

Vi tog kontakt med olika marinor och återförsäljare för att höra oss för. En ny Penta var hopplöst dyr och inget alt.  Dom alt som vi fastnade för var Sole eller Vetus, vi valde Vetus. Anledningen var att den verkade vara en modernare motor jämfört med Sole samt att våran vintermarina var återförsäljare för Vetus och eftersom vi skulle genomföra bytet själva så bistod han med gratis hjälp och råd om vi skulle få problem.  Oavsett vilken modell vi valde så fick vi konvertera slangar och motorbädden på båten. MD5 kylslangar var 16mm den nya har 19mm. Avgasslangen på MD5 är 50mm på den nya 45mm. Vi fick även förlänga kablaget till den nya instrumentpanelen, den var 50cm för kort och här fanns det två alt. Alt 1 att köpa 2m förlängning för 1200kr eller kapa och göra en egen förlängning. Vi kapade och gjorde en egen förlängning och det kostade oss 267kr, Dock så är det inget jag rekommenderar om du saknar kunskap och är osäker. Man måste vara extrem noggrann så det blir fuktsäkrat och inte att det blir krypström mellan kablarna.

 

På Md5 så har den tre motorfästen, två mitt på motorn och det tredje är i S-drevet. Vetusen har 4 motorfästen och sitter fast i S-drevet. Vi löste det genom att sätta dit en 8mm L-balk och använda dom gamla fästerna i motorbädden. Det var nog den svåraste biten att lösa, så det blev en del trixande och borrande innan det var löst. Vi satt pallade upp motorn så den stod rakt i båten och sen skruvade fast S-drevet. Sen monterade vi in L-balkarna och måttade var vi skulle borra för dom gamla fästena i motorbädden och där efter var dom nya fästena i motorn skulle sitta, en del problem men det var enkelt att lösa när det var klart. Men hur det ser ut i din motorbädd vet inte jag och din lösning kanske är att montera en U-balk eller fyrkantsbalk?  Samtidigt som vi bytte motor så renoverade vi vårat S110 drev samt bytte ut damasken runt drevet och ny strömningsdamask under. Det är något jag rekommenderar dig att göra då slipper du kommande problem och du får ett drev som är fräschare.  

 

Allt detta tog oss tre veckor att göra och med tanke på vilka problem vi hade innan med den gamla motorn och jämfört hur den nya går med mer HK och ett bättre "bett" i propellern så är det Inget vi ångrar, snarare tvärt om!

 

Den nya kostade 44.200kr den totala kostanden stannade på 50.600kr med byte av slangar mm ( Hade en firma utfört bytet så skulle dom ha 25.000kr + materialkostnad)

Det är en rejäl skillnad i effekt och motorn är piggare

Motorns vartal är strypt till 3600 med tanke på S-drevet ( strypningen är en tunn ståltråd runt "gasen")

Adaptern ingick i priset då vi påpekade att Sole inte kräver något extra för detta.

 

Hoppas detta ger dig dom svar du behöver. Personligen rekommenderar jag dig att köpa nytt OM du har råd och tid. Är det något du undrar över så hör av dig.

Lycka till

Redigerad av velum_navia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt alla trådar som dyker upp om att renovera/byta motor för åtskilliga 10-tusen kr. Det du beskriver tycks mig som rätt enkla problem, fixa ny gasvajer, byta bälg, täta drevet och justera växeln. Men det kanske finns en massa annat också? Motorn verkar ju gå bra. I renovering ingår väl att byta lager och kolvringar och kanske snygga till cylindrarna, men finns det indikationer på att det är dags för det? Eller önskas mer kraft eller en ospecificerad känsla av trygghet med nya grejer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan alltid böra med en "sneak-renovering", kolla:

Ventilspel

Kompression

Spridare

Uppriktning

rost

mm

 

Sen kan man fatta beslut om att gå vidare för att kolla topp, kolvar, lager mm. Men då börjar det dra iväg med pengar och det är tveksamt om det lönar sig.

 

En typisk industrimotor går 5000 tim även om år och antalet kallstarter minskar antalet timmar.

Efter 5000 tim gör man en helrenovering och då går motorn 5000 tim till, lika bra som om den var ny.

En sådan här motor har kanske gått 1500 tim, den ska lätt klara 1500 tim till med basalt underhåll. Men då kommer det inte finnas delar och värdet på motorn försumbart.

Jag förstår de som "biter i det sura äpplet" och byter, det handlar ju både om komfort och trygghet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac snikrenovering är vad som vanvördigt kallas penselrenovering... En renoverad motor återställs i allt väsentligt till ursprungsvärden... Något som är icke försvarbart på en vp som passerat bäst före dato

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac snikrenovering är vad som vanvördigt kallas penselrenovering... En renoverad motor återställs i allt väsentligt till ursprungsvärden... Något som är icke försvarbart på en vp som passerat bäst före dato

Grejen är att dom inte är stämplade med något bäst före eller utgångsdatum. Min MD-2B (föregångaren till MD-11) har på 45 år gått 6500 timmar och går fortfarande alldeles utmärkt. Grejer kan alltid gå sönder men man vet inte när. Frågan är hur länge dagens motorer kommer att gå? Av någon anledning är dom nya motorerna ca 100 kg (30%) lättare än sin gamla motsvarighet och delvis tror jag det kan förklaras med klenare dimensioner. Idag får saker inte hålla för länge för då går det inte att få någon lönsamhet. Kallas visst för konsumtionssamhälle och sägs vara bra. Dock inte för min plånbok. Därför smörjer jag och byter olja och puttrar vidare. Oklart hur länge men det gäller tyvärr även nya och nästan nya grejer.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac snikrenovering är vad som vanvördigt kallas penselrenovering... En renoverad motor återställs i allt väsentligt till ursprungsvärden... Något som är icke försvarbart på en vp som passerat bäst före dato

 

Om det är försvarbart eller inte beror ju på kostnaden. En del har ju låtit renovera sina motorer till en kostnad som överstiger halva kostnaden för en ny motor. Det är inte försvarbart.

 

En helrenoverad motor är ju i princip en ny motor men vad är den värd på marknaden? Begränsad tillgång på reservdelar, tung, bullrig, miljömässigt sämre osv.

 

Sneakrenovering är fel ord, det är egentligen bara underhåll.

Fartygsdieslar körde man förr tills något gick sönder. Sen införde man "scheduled maintenance", man plockade ner olika delar med ett visst antal timmars mellanrum. Det reducerade antalet haverier. Moderna maskiner är oftare klenare byggda, de tål inte haverier lika bra som de äldre, scheduled maintenance är idag helt nödvändigt.

Vilka tidsintervall som gäller för en båtmotor vet jag inte men kolla ventilspel med några hundra timmars intervall, spridare kanske 1000 tim, kolvar 5000 tim kanske är rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt alla trådar som dyker upp om att renovera/byta motor för åtskilliga 10-tusen kr. Det du beskriver tycks mig som rätt enkla problem, fixa ny gasvajer, byta bälg, täta drevet och justera växeln. Men det kanske finns en massa annat också? Motorn verkar ju gå bra. I renovering ingår väl att byta lager och kolvringar och kanske snygga till cylindrarna, men finns det indikationer på att det är dags för det? Eller önskas mer kraft eller en ospecificerad känsla av trygghet med nya grejer?

Jag förstår dina funderingar, vi har tänkt likadant tidigare.

 

Nu tänker vi så här...

Om vi ska ha båten i 15 år till är det bättre att vi har en hyffsat ny eller hyffsat renoverad motor under alla dessa 15 år än att vi tvingas köpa en ny motor efter 12 år som i stort sett bara den nya ägaren kommer ha glädje av.

 

Vi tänker också att vi har lättare att göra mera själv nu än i 70-års åldern, i alla fall när det gäller det kroppsliga. Tid har man mera senare...

 

Trygghet är varken jag eller frugan i behov av ännu. Om något går sönder så löser vi det då (oftast). Även detta tror vi kommer att ändras med åldern. Jag vet hur min far blev mot slutet av sitt båtägande och jag tror inte det är så ovanligt att man vill ha mera trygghet när man blir äldre.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en MD17 som vi bytte ut mot en ny motor.

...

Sammantaget? Ska du ha båten mer än 10 år till, köp ny motor om du har råd. Annars renovera.

 

 

Skall försöka svara på din frågor.

...

Hoppas detta ger dig dom svar du behöver. Personligen rekommenderar jag dig att köpa nytt OM du har råd och tid. Är det något du undrar över så hör av dig.

Lycka till

 

Tack för bra info.

 

Har kollat särskilt på det där med motorbädden och vissa motorer passar direkt på MD11:ans bädd vilket ju naturligtvis är en stor fördel.

 

Klart vettigt att välja ett fabrikat som har verkstad på klubben/marinan eller i närheten.

 

Ska absolut kolla på slangdimensioner. Det är lätt att vilja välja en lite större motor för i vissa fall kostar det endast något lite, lite mera, men om man sedan får en massa (onödiga) extrakostnader och extraarbete så är det kanske inte värt det.

 

Ska också kolla på var anslutningar och servicepunkter är placerade på de nya motorerna. På Comfort 32 sitter motorn ganska oåtkommligt så det är bra om underhållet i alla fall inte blir svårare än på MD11:an. Också bra att kolla så att längder på kablar räcker till utan att man behöver skarva dem.

 

Motorrummet ska absolut snyggas till och ljudisoleras när motorn är ute oavsett om jag renoverar den eller köper en ny. Med en ny motor får vi nog plats med en varmvattenberedare också. Bra tips med luften. Motorrummet är rätt tätt faktiskt så det ska jag absolut tänka på. Kan kanske vara bra att ta luft från kölsvinet för att slippa ljud.

 

Sammanfattningsvis verkar man kunna spara en hel del tid och kostnader på att välja en motor som passar så bra som möjligt med befintliga installationer.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar gamla motorer för att de är lätta att skruva med när de strular. En ny motor som besitter dessa egenskaper är lika omodern som en gammal och därmed ungefär lika dålig ur ett verkningsgradshänseende. Bättre (och sämre på sitt sätt) med en modern motorn, typ  common rail om vi talar diesel. Sedan kan man ju fråga sig hur många gångtimmar man ska ha per år för att tjäna in eventuell skillnad i förbrukning inom rimlig tid.

 

Överväg att göra en så kallad tune up, dvs en fullservice där man ser till att allt är inom specifikationerna (serva spridare med mera) och sanera elsystemet som tenderar att bli dåligt och lappat genom åren. Lämna in start och generator på renovering i förebyggande syfte. Är motorn sötvettenkyld kommer den då att hålla i många år till (och då kanske det är lagom att stoppa i en elmotor...).

 

Edit (tillägg): Jag har under sommaren hjälpt cirka 50 båtar med motor- och drevproblem. Spaningen är att nya motorer går sönder lika ofta som gamla.

Redigerad av firefish
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hade en MD17 som vi bytte ut mot en ny motor.

...

Sammantaget? Ska du ha båten mer än 10 år till, köp ny motor om du har råd. Annars renovera.

 

 

Skall försöka svara på din frågor.

...

Hoppas detta ger dig dom svar du behöver. Personligen rekommenderar jag dig att köpa nytt OM du har råd och tid. Är det något du undrar över så hör av dig.

Lycka till

 

Tack för bra info.

 

Har kollat särskilt på det där med motorbädden och vissa motorer passar direkt på MD11:ans bädd vilket ju naturligtvis är en stor fördel.

 

Klart vettigt att välja ett fabrikat som har verkstad på klubben/marinan eller i närheten.

 

Ska absolut kolla på slangdimensioner. Det är lätt att vilja välja en lite större motor för i vissa fall kostar det endast något lite, lite mera, men om man sedan får en massa (onödiga) extrakostnader och extraarbete så är det kanske inte värt det.

 

Ska också kolla på var anslutningar och servicepunkter är placerade på de nya motorerna. På Comfort 32 sitter motorn ganska oåtkommligt så det är bra om underhållet i alla fall inte blir svårare än på MD11:an. Också bra att kolla så att längder på kablar räcker till utan att man behöver skarva dem.

 

Motorrummet ska absolut snyggas till och ljudisoleras när motorn är ute oavsett om jag renoverar den eller köper en ny. Med en ny motor får vi nog plats med en varmvattenberedare också. Bra tips med luften. Motorrummet är rätt tätt faktiskt så det ska jag absolut tänka på. Kan kanske vara bra att ta luft från kölsvinet för att slippa ljud.

 

Sammanfattningsvis verkar man kunna spara en hel del tid och kostnader på att välja en motor som passar så bra som möjligt med befintliga installationer.

 

Mackey

 

 

Vassego Mackey

 

För våran del så var den nya motorn smalare så det blev mer utrymme i motorrummet för underhåll. Dock så var var den något längre än den gamla MD5:an och byggde ut ca 5 cm utanför våran nedgångstrappa så vi fick bygga om trappan. Om du skall plocka ut den gamla motorn så skall du givetvis renovera och byta ut så mycket du kan. Det enda vi behöll var den gamla avgasslangen, den kostade 1400 kr/m. I övrigt så bytte vi slangklämmor och satt in nya ljudämpningsmattor.

Lägger upp en länk där det finns lite bilder mm

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/82185-byta-motor-från-mb5-till-vetus/

Redigerad av velum_navia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft från kölsvinet? Nä du, en motor suger luft så det blir stormstyrka i för klena tilluftsledningar...

 

Jag drog en ledning till från handskfacket i sittbrunnen ( förutom den som redan gick på andra sidans fack ) för om det inte finns luft så blir det ju just som du säger, motorn tar luft i springor och kanske just från kölsvinet. Och behövs luft kan du inte täppa till med isolering i motorrummet och resultat är högre ljudnivå.

 

Ska du isolera bättre så räkna på luftbehovet och ev dra in mer luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att bygga en riktig insugningsljuddämpare med tillräcklig dimension, det reducerar mest ljud.

Sen är jag av den uppfattningen att luften skall tas in högt upp så motorn kan gå "to the bitter end" när jag gått på grund och håller på att sjunka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Klart vettigt att välja ett fabrikat som har verkstad på klubben/marinan eller i närheten."

 

Bara en fundering, hur ofta har du historiskt sett haft behov av en verkstad? De flesta jag känner har aldrig haft behov av verkstad, de få som har behövt verkstad har behövt det på någon gudsförgäten plats långt från civilisationen.

Om man ska ut i mörkaste Afrika så åker man Landrover eller Toyota Landcruiser fast det kanske är lite skillnad?

 

En del har en reservspridare ombord men jag vet ingen som behövt den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Klart vettigt att välja ett fabrikat som har verkstad på klubben/marinan eller i närheten."

 

Bara en fundering, hur ofta har du historiskt sett haft behov av en verkstad? De flesta jag känner har aldrig haft behov av verkstad, de få som har behövt verkstad har behövt det på någon gudsförgäten plats långt från civilisationen.

Om man ska ut i mörkaste Afrika så åker man Landrover eller Toyota Landcruiser fast det kanske är lite skillnad?

 

En del har en reservspridare ombord men jag vet ingen som behövt den

Jag tror att dagens moderna båtägare har och kommer att ha betydligt större behov av verkstäder än vi äldre stötar som alltid har fixat det mesta själva eller med hjälp av klubbkamrater. 

/Claes

PS/  Dessutom är det någon naturlag som gör så att det du har med reservdelar till det går aldrig sönder /DS

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftbehovet för att förbränna diesel är 2 m3 per liter diesel.

Om vi antar ett luftöverskott på 50% går det åt 3 m3 luft per liter diesel.

Vid full gas drar motorn ca. 3 liter per timme och då går det åt 9 m3 luft per timme = 2,5 liter luft per sekund. Det är inte så mycket...

 

2 m/s är rimligt att ha i en slang utan att motståndet blir särskilt stort.

Då blir slangdiametern ca. 100 mm.

 

Kölsvinet funkar absolut, men håller med om att man vill kunna köra så länge som möjligt vid en ev. läcka.

 

Får se vilka olika möjligheter jag har att ta in luft i motorrummet. En ljuddämpare för ventilationsinstallationer är inte dyr och den bör funka bra även för ett motorrum.

 

En verkstad i närheten tycker i alla fall jag är bra under installationstiden,  då kan man få hjälp om man kör fast. Sedan är det väl inte så mycket värt att man ska välja en motor som är sämre/dyrare eller svårare att installera bara för att ha verkstaden nära.

Så tycker jag.

 

Drevet ska gå att behålla, andra gör ju det även om det inte är optimalt. Ska kolla vilka nackdelar det är. Börjar nog med någon propellerleverantör. De kan säkert även förklara varför 1,66:1-utväxling inte fungerar med en modern högvarvig motor.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara störig men.....undrar om du inte är optimistisk?

2-3 kbm luft räcker nog för att elda upp en liter diesel.

MD11 har vad jag förstår en slagvolym på 1,12 liter. Vid 2500 varv/min ska den fyllas 1250 ggr.

Det blir 1,12x1250/60 = 23,3 liter/sekund. Med 2,5 liter per sekund tror jag fyllnadsgraden blir så dålig att kompressionen inte räcker till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, slarvigt av mig att minnas fel. Det är ju syrebehovet som är ca. 2 m3 per liter diesel och jag tänker inte köra med syrgas...

 

Luftbehovet är ca. 9,5 m3 per liter diesel och med 50 % luftöverskott blir det ca. 14 m3 och för tre liter diesel i timmen blir det ca. 42 m3 luft i timmen = 11 liter luft per sekund.

 

Nu kör man kanske inte med så mycket som 50 % luftöverskott i en modern diesel. Jag kan tänka mig att trycket i cylindern under insugninsfasen går ner mot 0,5 bar och då stämmer trewq:s pumpanalogi ganska bra med min uppskattning av luftbehov, så kanske ändå.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behovet av verkstad kan man fundera på utifrån egna erfarenheter. Behovet av hjälp vid installation kan man också fundera på, oftast är det kanske båtkompisar med egna erfarenheter som är mest värdefullt, även leverantörerna brukar bistå med bra telefonsupport. Lokala företag är inte alltid så vana vid just installationer, dessutom kostar de typ 976kr/tim + moms. Är man osäker är det nog bättre att lämna bort installationen. Eller vad säger ni som bytt?

 

Luftbehovet är som trewq säger, ganska stort. Många dieslar har brist på luft men motorn är ju en stor pump så den får i sig tillräckligt för att fungera, bara lite sämre förbränning. Vilket ju är helt fel.

 

Ljuddämpare för ventilationssystem är oftast ganska dåliga, det är helt andra ljudnivåer från en motor. Men det är enkelt att själv gör en effektiv dämpare:

 

post-80529-0-48477600-1471384252_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara konstatera att vi inte tycker lika i dessa frågor och det behöver man ju inte göra heller.

 

Jag tycker fortfarande det verkar vettigt att köpa en motor av en firma i närheten så att man kan få hjälp. Jag tror dessutom att många klarar av att förhandla till sig några gratis "supporttimmar" i samband med köpet och man kan säkert även förhandla till sig att motorn levereras till båten och att den lyfts upp i sittbrunnen i alla fall. Säkert finns det andra saker men kan komma överens om ska ingå i köpet. Allt detta förutsätter ju att säljaren/verkstaden ligger ganska nära.

 

Mest avgörande är ju förstås att motorn passar så bra som möjligt i de aktuella motorutrymmet så att inte installation och kommande service blir onödigt dyr och krånglig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...