Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
mae222

varmvatten från gas värmare

Rekommendera Poster

Hej .

jag har blivit sugen på varmvatten i båten. till disk och dusch. Är det någon som har provat en sådan kina direkt värmare?.

är billigare än andra allternativ och jag ser fördelen med att slipa starta motorn eller koppla in landström mindre vikt osv.

tex en sådan här model:

 

2016 NEW FAST DELIVERY TIME LIMITED 8 LITER LPG BOTTLE GAS PROPANE TANKLESS INSTANT HOT WATER HEATER LCD CE APPROVED

http://s.aliexpress.com/yQbUNNrA

(from AliExpress Android)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla denna tråd.

 

Jag har inte testat men kollade på det till en tidigare båt där det inte fanns färdiga kit för att ta varmvatten från motorn. Det jag kan se som problem är dels att det går åt en hel del gas, men framförallt att det blir mycket avgaser och därmed vattenånga. I en liten båt är det antagligen direkt olämpligt att montera en sådan utan skorsten och skorstenarna blir grova saker. Beredarna är ju heller inte anpassade för båtliv, t ex avseende rostskydd.

 

Jag skulle ändå tipsa dig om att kolla på en vanlig beredare. Har du en större modell, t ex 40 liter, så klarar du diskvatten i flera dagar utan el eller motorgång.

 

Vill du ändå testa så finns de på närmare håll, t ex eBay från Tyskland.

 

Även Jula säljer en modell, dock avsevärt dyrare.

 

Något jag tycker vore intressant skulle vara en bärbar modell med integrerad gasbehållare som man kunde ställa på diskbänken. Det finns faktiskt en sådan från Coleman, men jag tror tyvärr inte att det är samma tuber som vi har här hemma.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en genomströmningsberedare, en Junker för många år sedan. Helt suverän men problemet var den stora mängde avgaser.

Nu har jag återigen plats för en och tittar dels på den som länkas ovan, dels på en sådan här: http://www.ebay.de/itm/221686155063

Fördelen med den senare är att den är tillverkad i Spanien och har alla nödiga tillstånd men den länkade är snyggare ;)

Har man väldigt mycket motorgång så funkar en motorvärmd beredare bra. Men det har inte jag. Gasberedaren ger mig varmvatten direkt även när jag är nere och fixare lite i båten eller om jag ligger ute några dygn.

Gasårgången är liten, gasberedarna höjer vattentemperaturen typ 25° och ger då 5-8lit/min. Ett kg gas värmer uppåt 500 liter vatten, tillgången på vatten är nog oftast ett större problem.

Idag SKA en gasvarmvattenbererdare ha en skorsten som leder ut avgaserna utomhus, till Contra finns det marinskorstenar.

De äldre beredarna som min Junker hade en pilotlågs som allod brann. Det har inte de nya, de har en elektrisk tändning (drivs med ett par ficklampsbatterier). Ingen öppen låga och alltid klara att användas.

I andra länder, tex Uk är dessa beredare betydligt vanligare.

Jag tycker fördelarna med en modern gasvarmvattenberedare är helt överlägsna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några bilder:

Contra (spansk)

post-80529-0-20624500-1470955281.jpg

 

Skorsten do

post-80529-0-05095200-1470955226_thumb.jpg

 

 

Fastar (kinesisk)

post-80529-0-62517400-1470955594.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar och tips, jag har tänkt mig testa en sådan kinesisk "Fastar" och köpa till en skorsten, den som föreslogs, tror jag satsar på en 8 liters , tänkte koppla den på sjövattnet ,eller valbart med kran, så man kan dusch länge och många.

 

eftersom jag siktar på nästa sesång så är ju leverans tiden inga problem.

 

jag tycket den lösningen verkar klart bäst med tanke på pris, låg vikt och funktion.

/MVH Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några saker att tänka på...

  1. Om du använder båten i en sjö så är det inga problem att använda sjövatten, men hur länge funkar den med salt/bräckt vatten?
  2. Om du köper utanför EU riskerar du att få lägga till tull och/eller moms.
  3. Kolla vilket gastryck värmaren ska ha..
  4. Kolla vilket minsta vattentryck värmaren behöver för att fungera. Det kan finnas ett skydd för det på mellan 0,5 och 1 bar. 

Jag tycker det är en vettig lösning för att få varmvatten ombord, troligen säkrare än självinstallerade varmvattenberedare med el-patroner i.

 

Räkna med att det går åt rätt mycket mer gasol än idag. I verklig drift får du nog ut ca. 250 liter 40/45-gradigt vatten per kg gasol. När det finns varmvatten är det dessutom en klar risk att man använder mer varmvatten än man tänk sig. För att få bättre koll på förbrukningen och inte riskera att plötsligt vara utan gasol kan man ju ha en separat gasolflaska till vattenvärmaren.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moms åker man definitivt på men kineserna är finurliga och skriver ofta ned värdet, jag har ofta betalat bara 8-10% i moms.På tyskaeBay ligger priset på en Fastar på ca 160€ inkl moms och frakt.

Värmaren ska vara avsedd för propan, då brukar även trycket stämma.

Vattentryck för Cointra är min 0,3 bar

Fastar tycker jag är snyggare, lite mer kraft mm. Dessutom med timer som stoppar den efter 30 min (om man nu skulle ha så mycket vatten i tankarna). Men jag är lite tveksam om den uppfyller europeiska krav. Ska fundera lite, jag måste ändå hitta en bra plats ombord först.

 

Bra räknat Mackey, verkningsgraden ligger på ca 60%, (stiger vid lågt flöde) Det ger 3,7g gasol/liter vatten. När jag hade så körde vi med P2:or, det blev några på en sommar men inte överdrivet många. En P2:a räcker till mer än 500 liter varmvatten och med då 120 liter tank så blir det inte så mycket varmvatten som går åt. Värmer man diskvatten på spisen går det åt en del gas också.

Vi seglade på Vänern och hade ventil för att kunna ta direkt från sjön.

När man på hösten duschade i sittbrunn när det var 10° ute, då gick det åt en del gas!

 

Jag har en liten VVB till motorn, utan el. Den tänker jag seriekoppla med gasvärmaren, mest för att den ligger i källaren och skräpar.

 

Winga 87 mfl standardutrustades med Junkers gasvärmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er, vi har en sådan av fabrikat "Junkers".

Överlägsen liten pryl. Oändligt med varmvatten.

Gasförbrukningen behöver ni inte vara oroliga för. Den är inte farlig.

Om man köper en i dag är det tre saker som bör kollas enligt ovan:

Klarar den sjövatten?

Öppnar gasventilen på det låga trycket som man har i en båt?

Vad krävs för minsta vatten tryck?

Våran sitter på väggen i toaletten utan skorsten, det är inte mer låga än på en stor spisplatta.

Ni som installerar: Skriv om era erfarenheter här, det vore uppskattat.

(Byter jag båt skruvar jag nog loss den och tar med den, ha, ha :-)

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"det är inte mer låga än på en stor spisplatta."

Jo lite mer, Junkers hade en effekt på 8,6kW. Det blir en hel del värme.

Min satt bakom spisen, en termostat startade köksfläkten. Men som tidigare nänts, idag ska det finnas skorsten.

--

En bekant installerad en Junkers på dass. Han berättade stolt för sin hustru att numera fanns det varmvatten ombord. 

Hon vred på kran och beredaren tände vilket för Junkerns del lät som ett mindre reaplan. Hon kastade sig hals över huvud ut från dass i tron att båten exploderat. 

Nyare beredare låter inte alls så mycket, i synnerhet med skorsten. Men det kan nog vara bra att förvarna nya passagerare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Köpt och monterat en fastar 8l/min gas vattenvärmare.

Jag har problem med vatten trycket, om jag ska duscha så duger inte min vanliga vattenpump (12.5l/min 35psi) .Blir bara 3l/min kvar efter värmaren.

Skulle behöva en hitta enbetydligt kraftigare vattenpump typ 100psi 8l/min.

Finns det några tips?.

 

Vad har ni med en dyrare gasvärmare för psi tryck på vattenpumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ger verkligen pumpen det den ska? Kolla med en manometer. Vattenpumpar i båtar tror ja brukar ge mellan 30-50 PSI, 100 (=7bar) är nog sällsynt.

 

Hur gjorde du med skorsten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju 2 pumpar en för en för sötvatten och en för sjövatten och de funkar bra båda men de har bara 35psi.

 

Köpt ett 90mm flexibelt alluminiumrör aom skorsten. som just nu går ut genom fönstret. Tänkte borrar ett hål i väggen senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen klarar säkert 35PSI men hur stort är flödet då? Den gamla hederliga "rem-Johan" från Jabsco klarar en hel del (tex en sommarstuga) men vet inte om den finns fortfarande. Til min Junker hade jag Jabsco's diafragmapump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade problemt , det fanns ett vred på värmaren som minskade flödet.

 

Tog hem den och lekte i badrummet och förstod följande.

Om den är märkt 8l/min så är det hur mycket vatten det max går att pressa igenom.med trycket hemma på 10 våningen kunda jag trycka igenom 7.5l/min.

Med pumpen (35 psi) från båten blev det 5.5l/min så det duger att duscha i. Men ska man ha ut max varmvatten för den värmaren så ska det till en starkare pump.

 

 

Jag ska lägga up en bild här när jag är klar. den här installationen blir grymt billig iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bara avsluta diskutionen med att kag blev hjättte nöjd tillslut. Duchade och diskade som en galning i sommras. Blev jättre bra med att jag kan välja tank vatten eller sjövatten med en kran under.

Gjorde en tillfällig skorsten ut genom fönstret 

Ska göra en bättre i vinter. Den är lite komplicerad för att inte bli känslig för vind.

Har använt en 8liter per minut och en 12liter per minut pump.

8liter per minut var i minsta laget.

Underbart att avsluta morgondoppet med en riktigt varm härlig lång dusch. /Mvh Magnus

20171113_182740.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. kul att det gick bra.

Var fick du tag i värmaren?

Våran (Junkers) sitter på samma ställe i våran båt.

Ca 15-20 cm under taket.

Ingen skorsten. Kan inte se skillnad på gaslågan i värmaren kontra gaslågan på spisen?

Våran värmare har strulat i somras för första gången.

Ventilen för inkommande vatten öppnar inte så det kommer inget vattenflöde.

Orkade inte röja med det i somras så det blir lite vinterpyssel.

 

// Mats W

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, mae222 säger:

Den är lite komplicerad för att inte bli känslig för vind.

Tror du den blir vindkänslig? Gasolen blåser på ganska bra och du har inge känslig pilotlåga.

Men visst är det en trevlig pryl? Tyvärr hittar jag ingen lämplig plats så jag får köra med traditionell VVB tsv. Truma har visserligen en trevlig VVB som kan placeras i en stuv, men 10 papp?

Det som är extra trevligt är den elektriska tändningen, ingen pilotlåga som ska tändas. Man skulle kunna komplettera med magnetventil direkt vid flaskan och som styrs av VVB. Helt idiotsäkert mot gasolläckage.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den på ebay.har också en magnetventil vid gasolflaskan jag styr med en knapp. Jo den är enormt vindkänslig .men en ny skorsten ska konstrueras så det inte kan blåsa rätt ner i skorstenen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...