Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kronvik

Köpa Nimbus 26, all info!

Rekommendera Poster

Har snöat in på Nimbus 26, och vill nu ha all möjlig information om båtmodellen. Även subjektiva åsikter om hur det är att ha en Nimbus.

Hur långa är kojerna i akterruffen och i förpiken?

Hur fort kan man köra (Med effektstarkare motor, var går gränsen i praktiken)?

Hur fort går den med MD21, MD 40, TAMD 30, MD32? Lämplig marchfart med samma motor. Eller vad är dina erfarenheter med olika motorval och eventuella andra saker som påverkar.

Kan man hitta mer info om Nimbus 26, till exempel planritning och specifikationer, elscheman.

Berätta gärna annat.

Utseendemässigt är den den äldre versionen med doghouse i trä som är favoriten.

 

Bjud också gärna ut din båt. OM den inte är en Nimbus, så skall den i alla fall vara tväraktrad, ha axel (inte drev), och ha något av klassisk stil över sig, gärna träinredning.

Chansen att jag skall få fram mer än 18.000 kr är mindre än liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 26 årsmidell-80 med md21, den tålde inte att gå på marschfart över 2200 varv(6,5 knop) utan att gå varm, verkar som att md21an är i minsta laget för den båten, kapellet över doghouse har oxå en benägenhet att läcka vid kraftigt regn så kolla trät under, durkar sitsar mm

Annars en bra båt.

För 18000kr får du ingen nimbus oavsett modell!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt att laminatet i fördäcket släpper, delaminerar sig, delar sig, det märker du om det liksom knastrar när du går på däcket. Vanligt fel på dessa båtar.

Om det är trä i rutrmarna i doghouse, skall du vara vaksam, inte ovanligt att det går röta i dessa. Senare modeller hade aluminium, nån mellanmodell hade både trä och aluminium. Rutorna i ruffen i de tidigaste modellerna sitter i gummilister, som med åren torkar och börjar läcka. Senare modeller ah aluminiumramae, men inte heller dessa är läckfria.

Vilken maskin som än sitter i så är den rätt gammal nu, om nu inte senare ägare bytt nyligen. MD 21, Peugeot-motorn har ju en hel del kända svagheter...varning alltså!

 

Trots att Nimbus är en typisk svensk kvalitetsbåt, skall du vara väldigt vaksam och misstänksam när du besiktigar dessa äldre modeller.

Men, visst du kan ha tur och finna ett välskött exemplar.

 

Jag tycker istället att du skall gå upp ett pinnhål i serie, årsmodeller, och kolla på 2600 och 2700, dessa är betydligt modernare och står sig än idag, även om dess nu börjar bli gamla också.

Iallfall är 2600 och 2700 kraftigare byggda och har kraftigare motorer, TAMD 30 på 105 hk original, men ofta utbytt mot TAMD 31på 150hk. Jag hade till i våras en 2700, den saknar akterruffen, och har istället en väldigt stor och rymlig sittbrunn. Toppfart omkring 18 knop, marschfart runt 10-11 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MIssade en nolla, det var naturligtvis 180.000 kronor jag menade. 

 

Jag hade inte riktigt förstått att Nimbus 26 är så långsamma båtar. 6,5 knop klarar jag inte av.

Jag är en fartdåre i dessa termer, och vill nog kunna marscha i 12-13 knop, och köra 15 om det finns orsak att skynda sig. Toppfarten måste nog då bli 18-20 knop...

Kanske jag är ute och cyklar i alla fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MIssade en nolla, det var naturligtvis 180.000 kronor jag menade.

 

Jag hade inte riktigt förstått att Nimbus 26 är så långsamma båtar. 6,5 knop klarar jag inte av.

Jag är en fartdåre i dessa termer, och vill nog kunna marscha i 12-13 knop, och köra 15 om det finns orsak att skynda sig. Toppfarten måste nog då bli 18-20 knop...

Hej

Går du på en 2600 med TAMD31 så blir dina krav uppfyllda!

Mvh

Submin

Kanske jag är ute och cyklar i alla fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Fartdårar" skall välja en helt annan båttyp, för om en Nimbus 2600/2700 med TAMD31 klarar av 18 knop så är det ingen njutning att åka i den farten med den båten. Skrovet är utformat för att gå bra i fartregistret 9-12 knop ungefär, beroende på vond och våghöjd bland annat. Dessutom blev motorljudet och bränsleförbrukningen högst besvärande i farter över 15 knop.

Titta på hur botten ser ut, så har dessa båtar en köl, en liten en, men med liksom en puckel. Detta gör att de har väldigt liten avdrift i sidvind, men det gynnar inte högfartsegenskaperna.

 

Jag hade en 2700 i 21 säsonger, trivdes bra med den, men bytte nu till litet större båt som det är lättare att röra sig ombord på, ffa ute på däck.

Men "på köpet" fick jag en mindre toa och en mindre förruff, och jag tror att 2600/2700 är oslagbara på den fronten i sin storleksklass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fiinns en snarlik båt, samtida, 80-tal, som är snabbare.

Nimbus 800 turbo, layouten är snarlik Nimbus 2700, den har alltså ingen akterruff.

Men den har den sexcylindriga 40-motorn och aq-drev. Den marschar väl iallafall 20 knop.

Dom kommer upp emellanåt på Blocket, men försvinner lika snabbt igen, så det verkar vara en populär båttyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag sade från början är jag ute efter en båt som gärna har litet gammal stil över sig, så som Nimbus 26 med mahognydoghouse har. Jag vill också ha en båt med axel, och Nimbusen som har durken i doghouse helt ovanpå motorn är perfekt på det viset. Akterruff är jag gärna utan.

Cupémodellerna är litet för moderna i utseendet (kanske jag kan vänja mig vid det), och priserna är väl höga för mig.

Kom gärna med fler förslag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utfärdar gärna en varning om det är mahogny i doghaosets rutramar. I Nimbus 26 var dessa i de första årsmodellerna (enligt Praktiskt båtägande) felaktigt utförda så att fukt gick in i ändträet och orsakade röta.

 

Sittbrunnen i Nimbus 26/2600 blir väldigt trång.

 

Kolla på denna 2700 som ligger på Blocket just nu;

https://www.blocket.se/goteborg/Nimbus_2700___84_68360064.htm?ca=15&w=1

Här blir det mer plats för social samvaro.

Denna har ju en TAMD 30 på 105 hk, och borde ju klara 10knop i marschfart.

Den ligger väl över din budget, men det är en bättre och mer praktisk båt, dessutom senare årsmodell.

Som sagts, hade jag en likadan i över 20 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi är två personer som skall färdas och bo i båten, skulle en 2700 egentligen vara en bättre lösning än en 26/2600. 

Det är ju det vanliga, det man sista slutligen vill ha går över budgeten...

 

Orsaken till att jag ser mig om efter en så stor båt som Nimbusen, är att den har motorn under durken i dog house, alltså ingen motorlåda i vägen där man skall gå. Blir det trots allt drev, blir det nog mindre båt än Orrskär 27:an

 

Fjord 27 skulle inte vara dum alls, kanske litet bättre lämpad för farter över 15 knop, men den har inte tak över doghouse...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betänk att Nimbus 2700 finns med båda "soft top" kapelltak över förarplatsen, samt ett riktigt doghouse, det senare är att föredraga.

Nimbus 2700 har bättre utrymme akterut än vad Orrskär har. Orrskär har ett snabbare skrov, samt motorn inkapslad i en extra låda. Det är både fördel och nackdel, då det med tiden blir otätt i genomföringen till denna låda. Orrskärsklubben berättar om detta på sin hemsida, och det har funnits nån reparatiossats, hoppas den finns kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus är en halvplanare, så med tillräckligt stor motor får du allt fart på en 26 också. Men som andra skriver det är ingen högfartsbåt det är inte själva tanken, så förbrukningen blir där efter.
Försök hitta en med bytt motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 2700 är i praktiken för ny, priserna är på det viset. Orrskär 27 har drev, och är därmed inte vidare intressant.

Såg på youtube nån som hade en modern turbodiesel i sin Nimbus 26, och fick rätt ok fart på den med 110 hästkrafter, tror jag det var.

Jag har funderat på om den gamla 26:an har likadant motorrum som den nyare med MD40. Att byta motor till en sexa med turbo i en gammal Nimbus skulle kunna vara ett alternativ i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om en sexcylindrig motor får plats på längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen att jag tipsar dig om 2600 och 2700, är att 26:orna har bättre rykte än de förtjänar. Dom byggdes innan man ens visste att man skulle kvaltitssäkra varunamnet "Nimbus" det finns bättre och mer välbyggda båtar, ja sämre med för all del. Jag har sett några stycken, och trampat på knastrande däck. Jag har sett halvröttna rutramar.

Jag skulle nog råda dig ta ett banklån och kolla på senare årsmodeller av 2600 eller 2700. Sedan har det ju tipsats om Fjordar och alla möjliga andra båtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm

-Därför jag undrar om motorrummet är lika på den nyare versionen som har md40 (sexan) från början.

2600 och 2700 är inte lika intressanta på grund av utseendet. Jag vill ha doghouse i Mahogny och framrutor på ruffen. Ett gammalt/klassiskt utseende på båten är en grej för mig, liksom.

 

Ännu ingen som vet hur långa bäddarna är i en Nimbus 26?

Skulle vara kul med litet förstahandsinfo om hur fort en Nimbus 26 går i verkligheten. Max 6,5 knop-annars överhettning (som här tidigare skirvits) låter ju som värmeväxlaren är kass. Hur fort går den då den är i skick?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag känner inte till hur stort utrymmet är, men det finns ett utrymme framför motorrummet också, och om detta har tagits i anspråk lär ju en rak sexa får plats gott och väl.

Jag är 175 lång och kan sträcka ut mig i förruffen i 26:an, men om man är två så blir det trångt om fötterna. Det ser likadant ut i 2600/2700. Möjligen litet kortare på sb sidan där man har toaletten.

Bordet i förruffen kan sänkas ned och bildar då en iläggsskiva mellan kojerna.

 

Javisst är det snyggt med mahognyn, men i de båtar jag sett, så har det alltid krupit in fukt i ändträet och orsakat missfärgning eller röta. Praktiskt Båtägande skrev om denna båt någon gång, minns inte när, men ta reda på det och försök att få läsa den artikeln.

 

Annars var det ju 800 Turbo som hade sexan, den är snarlik 2700, fram till midskepps, sedan annan sittbrunn, annan undervattenskropp och då det som du inte gillar (inte jag heller egentligen) aq-drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm

-Därför jag undrar om motorrummet är lika på den nyare versionen som har md40 (sexan) från början.

2600 och 2700 är inte lika intressanta på grund av utseendet. Jag vill ha doghouse i Mahogny och framrutor på ruffen. Ett gammalt/klassiskt utseende på båten är en grej för mig, liksom.

 

Ännu ingen som vet hur långa bäddarna är i en Nimbus 26?

Skulle vara kul med litet förstahandsinfo om hur fort en Nimbus 26 går i verkligheten. Max 6,5 knop-annars överhettning (som här tidigare skirvits) låter ju som värmeväxlaren är kass. Hur fort går den då den är i skick?

 

 

Just Nimbus 26 är den båt som gett MD21 ganska oförtjänt dåligt rykte. Det är en slitstark och bra motor som inte alls överhettar över 2200 varv om den är i skick. Men den är inte stark helt enkelt. I Nimbus 26 'översåldes' de med olika påhittade march/toppfarter på 10-14 knop. 21:ans problem är att den går att pressa upp i runt 4500 varv , men Penta själva tillät detta bara 5 min i varje timme. Samma motor som såldes för 'Heavy Duty' och inte till 'Leisure'=fritidsbåtar var begränsad till max 3000 rpm.

Effekten anges ofta till 75 hkr men det är inte DIN utan SAE hästar. Den är bara på strax över 60 hästar. Den kördes helt enkelt ihjäl nära toppeffekt i många båtar av folk som inte förstod detta, vilken motor som helst som körts på så sett hade med fått problem. Mycket få motorer är dimensionerade att gå nära max jämnt. Att den anses 'känslig' beror på att kylsystemet måste funka perfekt för att klara sådan belastning. När man sedan ser att den inte 'tål' mer än 2200 varv utan att överhetta tar man sig för pannan, kylsystemet är ju i så fall inte underhållet. Men som sagt det är inte vettigt att ta ut mycket mer är 45-50 hkr ur den och det blir helt enkelt inte mycket fart i en trög balja som Nimbus 26. Dessutom lutar motorn rätt mycket i den installationen så ramlagerna skär gärna  om man inte har koll på oljenivån.

 

Att det överhuvud taget finns så många kvar som det gör av 21:orna visar snarare att i rätt installation, underhållen och körd är den mycket långlivad. Det gäller alla motorer som inte har något direkt typfel som inte går att koppla till dessa faktorer.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man konstruerade 26 så var det bråttom, det gick för snabbt från ritbordet till försäljningslokalen.

Det gällde att ta upp konkurrensen med Albin. Båtköparna stod i kö med vad dom trodde var fördelaktiga banklån, alla skulle ha båt, och såväl motor- som segelbåtar såldes snabbare än de hann tillverkas. Efterfrågan var större än tillgången, och det gynnade inte kvaliteten.

Nimbus och Volvo-Penta hade vissa problem, visade det sig sedan, att få fram en lämplig motor.

MD21 hämtades ju från personbilssidan, och från samarbetet med Peugeot och Renault. Dessa motorer hamnade ju i 240-serien.

På den tiden luktade alla nya plastbåtar ohärdad styren inombords. En dag på båtmässan gav huvudvärk och illamående.

 

Jag har tillgång till en gaffeltruck med i princip samma motor. Den lunkar på tomgångsvarv och gör där ett jättebra jobb, driver i princip bara en liten växellåda och hydraulpump, och får underhåll var sjätte månad. Där skulle dessa maskiner finnas, dom skulle egentligen aldrig ut på sjön.

 

Dessa motorer satt i dieselversionen av Peugeot 504 och kanske nån mer. Vetus Marin använde också denna maskin som utgångsmaterial för sina konverteringar. Misstänker att de fanns som industrimotorer, och då för diverse traktorer och andra mindre entreprenadmaskiner också såsom gaffeltrucken. Jag vill minnas att jag handhavt ett militärt elverk med en sådan motor nån gång under nån repmånad, men där kan jag dock missta mig.

 

Så jag menar att det finns gott om reservdelar fortfarande, enligt en internetsida jag snabbkollade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man konstruerade 26 så var det bråttom, det gick för snabbt från ritbordet till försäljningslokalen.

Det gällde att ta upp konkurrensen med Albin. Båtköparna stod i kö med vad dom trodde var fördelaktiga banklån, alla skulle ha båt, och såväl motor- som segelbåtar såldes snabbare än de hann tillverkas. Efterfrågan var större än tillgången, och det gynnade inte kvaliteten.

Nimbus och Volvo-Penta hade vissa problem, visade det sig sedan, att få fram en lämplig motor.

MD21 hämtades ju från personbilssidan, och från samarbetet med Peugeot och Renault. Dessa motorer hamnade ju i 240-serien.

På den tiden luktade alla nya plastbåtar ohärdad styren inombords. En dag på båtmässan gav huvudvärk och illamående.

 

Jag har tillgång till en gaffeltruck med i princip samma motor. Den lunkar på tomgångsvarv och gör där ett jättebra jobb, driver i princip bara en liten växellåda och hydraulpump, och får underhåll var sjätte månad. Där skulle dessa maskiner finnas, dom skulle egentligen aldrig ut på sjön.

 

Dessa motorer satt i dieselversionen av Peugeot 504 och kanske nån mer. Vetus Marin använde också denna maskin som utgångsmaterial för sina konverteringar. Misstänker att de fanns som industrimotorer, och då för diverse traktorer och andra mindre entreprenadmaskiner också såsom gaffeltrucken. Jag vill minnas att jag handhavt ett militärt elverk med en sådan motor nån gång under nån repmånad, men där kan jag dock missta mig.

 

Så jag menar att det finns gott om reservdelar fortfarande, enligt en internetsida jag snabbkollade.

 

MD21 eller XDP 4/90 som den heter har aldrig suttit i någon Volvobil och har inget med något Renault samarbete att göra. Den konstruerades och tillverkades av Indenor , en motortillverkare som inlemmades i Peugot så småningom. Varianten som blev MD21 är lite grövre än bilmotorerna ,har annan kamdrivning och användes främst i lätta lastbilar. Men du har helt rätt, det finns gott om reservdelar till den som man inte behöver köpa från Penta. Grundmotorn har marinkonverterats av många olika tillverkare och var vanlig som industrimotor förr. Den har gjort ett gott jobb på sjön för många, dock kanske inte Nimbus 26-ägare som gick på reklamen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Oj, om det blir precis om man är 175 i förpiken, så är det en detalj som jag inte har räknat med. Själv är jag 190, hustrun 177 och ungarna 192 och 197 respektive. Liten sannolikhet att de kommer med på båttur, dock. Våran lilla 7-metersbåt har ju säkert 220 cm längd på bäddarna i förpiken, så den delen hade jag inte tänkt på, mest akterruffens kojer som jag funderat hur långa de är...

 

Jag har ofta undrat hur det kom sig att det blev Nimbus 26 som blev utsedd att få Volvos MD21 motor. Borde varit en betydligt mindre båt, då en tväraktrad båt, enligt mitt sätt att se på saken, borde ha en betydligt effektstarkare motor. Albin 25 har ju i princip samma koncept men i mindre skala. Också en rejäl båt med väldigt effektsvag motor.

Nog vill man ju att aktersvallet skall släppa från akterspegeln då man kör, och till det krävs väl en 9 knop? 10-11 knop är för mig en lämplig marshfart för riktigt slöa sommardagar, tycker jag, inte mindre, då kunde man ju ha snipa.

 

Jag tror MD 21:an i grund och botten är en helt okej motor. Att montera den i en riktigt stor båt, och följaktligen belasta den väldigt hårt, är kanske inte det smartaste för att åstadkomma en lång livslängd. Dock finns det överraskande många 26:or till salu med originalmotorn, vilket talar för att konstruktionen inte är helt misslyckad, de är ju ofta kring 40 år gamla pjäser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade loss lite på Nimbus 26 och hittade följande citat i en artikel på livetombord.se:

 

"Den dyraste investeringen var när Christer slängde ut originalmotorn MD21 och lät ett varv installera en helt ny Iveco/Lombardini-diesel på 87 hk. Därefter fick Christer Bergh en marschfart på 12 knop och en toppfart på 16. Det blir en bra ekonomi om han kör 8 knop. Då drar motorn inte mer än 0,5 liter per distans."

 

http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20090817/ododliga-nimbus-26

 

Med andra ord torde modesta 87 hk räcka till för att uppnå ett fartregister som Kronvik anser som det minsta man kan begära av en båt under hans kommando. Man kan anta att båttypen inte lämpar sig för farter på över 18 knop eftersom den har en liten köl vilket brukar leda till vinglighet i höga farter. Jag känner ju herr Kronvik och hans färdigheter när det gäller motorer. Kan tänka mig att han utan större problem hittar och inlevelsefullt marinerar en lämplig motor som levererar minst 87 hk varvid han uppnår önskad marshhastighet och en hel del därtill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0458769686.jpg

Oavsett motorn, så kan jag känna mig tveksam till själva båten. Att skriva negativt om Nimbus 26 (och Albin 25) är väl ungefär som att köra på en indisk helig ko, man blir lynchad på platsen.

Och för att göra denna lynchning så mild som möjligt så kan jag väl säga diplomatiskt, "det finns betydligt bättre båtar". Man luras ju (som jag nämnt tidigare)  av att "Nimbus" blivit synonymt med en kvalitetstämpel, och detta efter skicklig marknadsföring. Senare nimbusbåtar håller däremot i allmänhet hög kvalitet, men med dagens mått mätt faller 26:an utanför detta begrepp. Iofs så är väl kvalitén likadan som i samtida svenska "massproducerade" båtar från samma tid.

Se om du finner artikeln som Praktiskt Båtägare skrev om denna båt!

 

Båten på bilden, ovan, finns nu på Blocket, ligger väl kanske i Fyrisån, Uppsala i alla fall.

65.000kr, och då ingår det tydligen ett Humminbird ekolod, det ansåg säljaren vara viktigt att få med på bild.

https://www.blocket.se/uppsala/Nimbus_26_68112854.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, herr Faderullan för ditt förtroende :)

Jag har ju kollat en del videoklipp på Youtube, och fått för mig att 110-130 hästar är vad jag behöver, och detta skulle nästan automatiskt betyda motorbyte.

 

Ja, att skriva negativt om Nimbus 26 låter faktiskt litet konstigt, he-he. Det är väl klart att det finns saker och ting som är negativa med en båtmodell som har gott namn om sig också. Jag har sett på annonser med de billigaste Nimbusarna med, just för att få rum med motorbyte i budgeten, men det är ju oftast så att hela båtens skick och utrustningsnivå återspeglas i priset, och det gör ju valet svårt.

 

 

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5891416378.jpg

 

https://www.blocket.se/goteborg/Motorbat_Nimbus_26_Turbo_67326270.htm?ca=11&w=3

 

Har du sett denna?

Trots aluminiumramar och drev, kanske ändå detta är något för dig?

Den lär ju flytta på sig då du drar på i alla fall, KAD 32 och drev med dubbelpropellrar!

Visserligen över din budget... men det kostar ju ingenting att kolla på blocktannonserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den hade jag faktiskt redan  sett. 170 hästar borde ju ge rätt hyfsade prestanda. Dock är hela idén med NImbus 26 för min del borta i och med drevet. Det blir en grym massa otillvarataget utrymme under durken på en sån båt, så vitt jag kan förstå.

Den är också ca fyra gånger dyrare än båten här två inlägg högre upp. Den billigare båten med träöverbyggnad och axel skulle vara ett självklart val, om valet skulle stå mellan dessa två exemplar (förutsätter ett visst grundskick, givetvis).

 

En sak som jag funderat på: Klarar backslaget som sitter bakom MD21:an av kraften från en dieselmotor på 140 hästar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...