Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
lunkentass44

sötvattenskylning på gammal motor

Rekommendera Poster

Är det värt eller tillrådligt att montera sötvattenskylning på en 27 år gammal MD11 som tidigare gått i salthavet samt senaste 10 åren i insjövatten. Motorn går bra utan problem med kylningen nu.

 

Samma fråga gäller alternativet Bukh.

 

Är olika motortillverkare olika bra på materialet med avseende på användning i havsvatten.

 

Mvh//Novisen  "lunkentass44"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD11 har väldigt trånga vattenkanaler mellan cylindemantel, cylinderlock och avgaslimpa. Hålen är bara ca 7mm, från början, och de brukar bli mindre med tiden på grund av rost. Ska man montera färskvattenkylning bör man nog göra rent kylkanalerna först. Det är ett ganska omfattande jobb, så det är frågan om det lönar sig. Bukh vet jag inget om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När min nuvarande båt gått i Östersjön i 20 år och jag haft den i två år tänkte jag "Vad är det som slutgiltigt skickar motorn till skroten? Rosten!"

Alltså satte jag in sötvattenskylning, på det att motorn måtte få evigt liv. Nu har den gått ytterligare 20 år och inga rostflagor har noterats. Kylvattnet går i följande ordning: Värmeväxlare - pump- motor- sil- värmeväxlare, för att inte ev. flagor ska kunna täppa till i värmeväxlaren. Har haft isär silen några gånger men aldrig sett några flagor.

Rensade ur kylkanalerna före monteringen, väldigt lätt på den här motorn.

Funderar, om man inte rensar kylkanalerna, är det störst risk för rost som täpper till med söt- eller sjövattenkylning?Skulle nog satsa på sötvatten i alla fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det värt eller tillrådligt att montera sötvattenskylning på en 27 år gammal MD11 som tidigare gått i salthavet samt senaste 10 åren i insjövatten. Motorn går bra utan problem med kylningen nu.

 

Samma fråga gäller alternativet Bukh.

 

Är olika motortillverkare olika bra på materialet med avseende på användning i havsvatten.

 

Mvh//Novisen  "lunkentass44"

Nej, det skulle göra mer skada än nytta. Detta på grund av att gamla avlagringar m.m skulle släppa och sätta igen alla värmeväxlaren och skada pumpen.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svaren. De bekräftar mina tankar och lutar nog åt att demontera motorn efter att först gjort kompressionsprov och kollat eventuella läckage.

Hjärtligt tack.

Lars

 

PS. Nå'n som vet var man bäst köper en Martec eller liknande i Bohuslän? DS

Redigerad av lunkentass44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min åsikt;  Är en så gammal maskin fungerande, kör och njut så länge den går, börjar du riva i den kommer du garanterat efter rensning i kylkanaler att få för smala tätningsytor mellan topp och cylinder, med läckage som följd.

 

Visst finns det toppar och cylindrar att köpa begangnade, men till vilka priser.

 

Spara pengarna som grundplåt till en ny maskin istället!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min åsikt;  Är en så gammal maskin fungerande, kör och njut så länge den går, börjar du riva i den kommer du garanterat efter rensning i kylkanaler att få för smala tätningsytor mellan topp och cylinder, med läckage som följd.

 

Visst finns det toppar och cylindrar att köpa begangnade, men till vilka priser.

 

Spara pengarna som grundplåt till en ny maskin istället!

 

 

 

Kalle

Intressant synpunkt, det har jag aldrig tänkt på, men ytorna är väl lika smala även om man inte rensar, rosten bidrar väl inte till tätningen? Med tanke på det du skriver skulle jag kanske montera sötvattenkylning utan att rensa och som redan sagts sätta en sil där kylvätskan kommer ur motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är den "aktiva" tätningsytan lika stor med eller utan rost, monteras detta isär, ja man måste montera isär delarna om man ska få till en optimal rensning, kommer man att få svårigheter att få detta tätt någon längre tid.

 

Lite ot men berör ämnet indirekt.

Det går i vissa fall att svarva/ fräsa nya packningsytor på både cylindrar och toppar, men detta kräver att man kan mäta och schimsa in kompressionen.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle vilja säga att det aldrig är försent att stoppa fortsatt rostangrepp, dvs att sätta på sötvattenkylning.

 

Sedan är det nog mest en myt att flagor och annat börjar lossna bara för att man bygger om och kör glykolblandning - de lossnar i alla fall. Skillnaden är att de cirkulerar runt i systemet gång på gång istället för att spolas ut så man slipper se dem eller veta om dem....

 

Rosttillväxten har antagligen redan stannat av då den körts i sötvatten en längre tid. Men spola igenom motorn ordentligt vid ombyggnaden och montera ett rensbart filter på kylvattenslingan. Vill du vara extra noga och har tid - lyft topparna eller åtminstone avgaslimpan och rensa därifrån. Använd nya packningar och dra topparna noga med rätt vridmoment enligt manualen.

 

Pentax:

Håller inte med om man man får problem bara för att man monterar isär. För får man det, skulle man fått det ganska snart i alla fall, och då är det lika bra att få reda på det under kontrollerade omständigheter. En MD11 med så uppätna kylkanaler att det inte finns frisk tätyta att få tätt efter en isärmontering hade inte gått många timmar till i alla fall.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att det aldrig är försent att stoppa fortsatt rostangrepp, dvs att sätta på sötvattenkylning.

 

Sedan är det nog mest en myt att flagor och annat börjar lossna bara för att man bygger om och kör glykolblandning - de lossnar i alla fall. Skillnaden är att de cirkulerar runt i systemet gång på gång istället för att spolas ut så man slipper se dem eller veta om dem....

 

Rosttillväxten har antagligen redan stannat av då den körts i sötvatten en längre tid. Men spola igenom motorn ordentligt vid ombyggnaden och montera ett rensbart filter på kylvattenslingan. Vill du vara extra noga och har tid - lyft topparna eller åtminstone avgaslimpan och rensa därifrån. Använd nya packningar och dra topparna noga med rätt vridmoment enligt manualen.

 

Pentax:

Håller inte med om man man får problem bara för att man monterar isär. För får man det, skulle man fått det ganska snart i alla fall, och då är det lika bra att få reda på det under kontrollerade omständigheter. En MD11 med så uppätna kylkanaler att det inte finns frisk tätyta att få tätt efter en isärmontering hade inte gått många timmar till i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också det är mest en myt om rostflingor som lossnar och täpper. Förgäves har jag letat efter någon som varit med om detta. Tänk på alla båtar som går i saltvatten och sen kommer upp i tex Vänern!

Det finns många som konverterat en gammal motor till färskvattenkylning utan problem.

Rekommendationen är att mekaniskt rensa kylkanaler där man kommer åt och sedan "syra ur" motorn genom att cirkulera vatten/citronsyra genom motorn, helst varmt och under många timmar, det finns alltid rost och annan skit som kommer ut. Det skadar inte att göra på en sjövattenkyld motor även om man inte ska konvertera.

Är man osäker kan man ju alltid ringa Martec, de vet lite om det här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden då jag sålde Sen-Dure kylningar (orginalet och förlagan till Martec) rekommenderade vi alltid att på motorer som gått några år i saltvatten att montera en sil som skulle ta de större flagorna, de som kunde täppa till värmeväxlaren. Det var många ggr som de silarna blev helt igentäppta av gammal skit som släppte.

 

Sen gör naturligtvis varje motorägare som den vill.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...