Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Amanda31

Konvertering från backstag

Rekommendera Poster

Gillar backstag men ibland blir de lite bökiga. Någon som har erfarenheter från att installera dem fast i stil med svepta vant? Tänker mig inte att konvertera hela riggen från raka spridare till svepta, snarare en lösning där jag kan ha backstagen tillfälligtvis fast monterade längre fram så att jag inte behöver justera dem vid varje slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna fästa en bakåtriktad bom på masttoppen och fästa ett vanligt akterstag där, om det är seglets topp eller akterrunda som är för stor? Eller är det bommens längd som tvingar fram backstagslösningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backstag brukar man ha för att sträcka upp förstaget på partialriggade båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna fästa en bakåtriktad bom på masttoppen och fästa ett vanligt akterstag där, om det är seglets topp eller akterrunda som är för stor? Eller är det bommens längd som tvingar fram backstagslösningen?

Nej backstagen sträcker förstaget på partialriggade båtar med raka spridare. Poängen är att det ger ett mycket mera sträckt förstag än riggar med svepta spridare. Och därmed bättre höjd och fart på kryssarna. Inget snack om att det är effektivt, men för cruisingsegling eller short hand segling blir det ett moment extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett att också båtar med svepta spridare använde tillfälliga backstag för att få ytterligare sträckning på förstaget. det sitter då oftast långt fram, bara ett par meter bakom vanten. antar att det krävs en rejäl underbyggnad för att det ska fungera. Inga erfarenheter eller tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna fästa en bakåtriktad bom på masttoppen och fästa ett vanligt akterstag där, om det är seglets topp eller akterrunda som är för stor? Eller är det bommens längd som tvingar fram backstagslösningen?

Det du tänker på är alltså en akterstagslatta som är något helt annat. Men bra. Jag har en sådan för att hålla ut akterstaget från akterliksrundan på storseglet. Funkar utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det ska kallas backstag vet jag inte, men montaget kanske är ett tips. Har en wire på var sida från övre spridarna via en talja till en travare på skotskenan. När den används dras den bakåt så långt det går, annars sitter den vid vanten. Skotskenan bör ju hålla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan föreställa mig en automatisk lösning, där en sensor läser av bommens position, rörelseriktning och rörelsehastighet, och via en styrdator och elektriska vinschar automatiskt slackar och spänner backstag på rätt sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väldigt mycket på riggens utformning och hur mycket det blåser. I lätt vind kan man kanske haka loss backstagen, men en rigg med raka spridare behöver dem för att inte knäckas.

 

Har seglat en del med backstag; en bättre lösning är att ta bort momentet med att skota förseglet. Om du installerar självslående fock så hanterar du enkelt backstagen i slagen, inte mer jobb (snarare mindre) än att krana över förseglet på en båt utan backstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan föreställa mig en automatisk lösning, där en sensor läser av bommens position, rörelseriktning och rörelsehastighet, och via en styrdator och elektriska vinschar automatiskt slackar och spänner backstag på rätt sida.

Intressant men komplicerat. Jag tänker mig bara att tillfälligt montera backstagen några meter längre fram så att man på slöare kryssar kan låta dem vara spända utan att ändra spänningen vid slagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väldigt mycket på riggens utformning och hur mycket det blåser. I lätt vind kan man kanske haka loss backstagen, men en rigg med raka spridare behöver dem för att inte knäckas.

 

Har seglat en del med backstag; en bättre lösning är att ta bort momentet med att skota förseglet. Om du installerar självslående fock så hanterar du enkelt backstagen i slagen, inte mer jobb (snarare mindre) än att krana över förseglet på en båt utan backstag.

Jepp, har självslående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kan föreställa mig en automatisk lösning, där en sensor läser av bommens position, rörelseriktning och rörelsehastighet, och via en styrdator och elektriska vinschar automatiskt slackar och spänner backstag på rätt sida.

Intressant men komplicerat. Jag tänker mig bara att tillfälligt montera backstagen några meter längre fram så att man på slöare kryssar kan låta dem vara spända utan att ändra spänningen vid slagen.

 

 

Inte alls komplicerat. Nån med lite elektromekanisk kunskap kan nog lösa det i hemmaverkstan på ett par veckor. Ett professionellt utvecklingsteam kan fixa det på dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag kan föreställa mig en automatisk lösning, där en sensor läser av bommens position, rörelseriktning och rörelsehastighet, och via en styrdator och elektriska vinschar automatiskt slackar och spänner backstag på rätt sida.

Intressant men komplicerat. Jag tänker mig bara att tillfälligt montera backstagen några meter längre fram så att man på slöare kryssar kan låta dem vara spända utan att ändra spänningen vid slagen.

 

 

Inte alls komplicerat. Nån med lite elektromekanisk kunskap kan nog lösa det i hemmaverkstan på ett par veckor. Ett professionellt utvecklingsteam kan fixa det på dagar.

 

 

Fast handlade inte det hela om en segelbåt, som tom skulle kunna segla på västkusten och inte om nån lek i ett laboratorium.

 

Det räcker ju att automatiken klickar en gång i vindstyrkor som du inte vågar segla i.

 

En ny mast är inte gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu backstagen ändå inte är till för att hålla styr på masten, utan för att spänna förstaget, så finns det inget som hindrar att man har ett akterstag också. Så är masten stagad som den ska.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu backstagen ändå inte är till för att hålla styr på masten, utan för att spänna förstaget, så finns det inget som hindrar att man har ett akterstag också. Så är masten stagad som den ska.

Det finns naturligtvis akterstag också. Backstag ersätter inte akterstag. Svepta spridare där vanten går upp i höjd med förstagsinfästningen ersätter backstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det ska kallas backstag vet jag inte, men montaget kanske är ett tips. Har en wire på var sida från övre spridarna via en talja till en travare på skotskenan. När den används dras den bakåt så långt det går, annars sitter den vid vanten. Skotskenan bör ju hålla

Detta är faktiskt en intressant lösning. Har du sett den tillämpad någon gång? Stämmer att genuaskenorna borde klara belastningen, men jag är ändå osäker på det. Har sett att några båtar med svepta spridare fäst ett backstag som går ner till relingslisten. Ett par meter bakom vanten. Såg en Omega 36 med den lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju närmare masten du kommer med backstaget ju mer kraft förlorar du, med samma ansättning. Såg , tror det var på 80-talet, hur det gick för maxibåten Midnigh Sun när backstagskillen missade vid en gipp. Hela masten gick över bord. Tror killen entledigades efter det. Kostade många sköna kulor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lady Helsman tillverkades med backstag som satt fast i relingslisten dels längs aktern .Ett ca 2 meter från masten det fungerade utmärkt

Man kunde välja vilket man ville ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om det ska kallas backstag vet jag inte, men montaget kanske är ett tips. Har en wire på var sida från övre spridarna via en talja till en travare på skotskenan. När den används dras den bakåt så långt det går, annars sitter den vid vanten. Skotskenan bör ju hålla

Detta är faktiskt en intressant lösning. Har du sett den tillämpad någon gång? Stämmer att genuaskenorna borde klara belastningen, men jag är ändå osäker på det. Har sett att några båtar med svepta spridare fäst ett backstag som går ner till relingslisten. Ett par meter bakom vanten. Såg en Omega 36 med den lösningen.
När jag köpte båten för 22 år sedan tror jag att backstagen fästes i relingslisten, trodde att det var standard på Scampi. Flyttade dem till skotskenan som verkade stadigare plus möjligheten att dra fram dem till vanten. Använder dem sällan och då för att hindra masten att pumpa i vågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lady Helsman tillverkades med backstag som satt fast i relingslisten dels längs aktern .Ett ca 2 meter från masten det fungerade utmärkt

Man kunde välja vilket man ville ha

Jepp det är en sådan lösning jag är ute efter och vill ha synpunkter på och erfarenheter av. Frågan är vilken belastning relingslisten klarar och hur långt akterut backstagen ändå måste vara. Notera att jag vill bara kunna göra så här tillfälligt i lättare vindar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Scampi har väl ändå en mastheadrigg, och de du kallar backstag borde vara checkstag. De är en väldig skillnad i lasterna mellan dessa två; jag skulle inte lattja med att flytta detta utan att kontakta en båtkonstruktör eller någon som kan riggar (Benns eller motsvarande på västkusten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Scampi har väl ändå en mastheadrigg, och de du kallar backstag borde vara checkstag. De är en väldig skillnad i lasterna mellan dessa två; jag skulle inte lattja med att flytta detta utan att kontakta en båtkonstruktör eller någon som kan riggar (Benns eller motsvarande på västkusten)

Efter en del googlande finner jag att jag förmodligen återställt till det ursprungliga montaget, dvs i skotskenan Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag var nog lite otydlig. Checkstag kan man kanske flytta lite fram o tillbaka på en mastheadrigg, men jag skulle inte göra samma på en partialriggad båt med raka spridare och backstag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på en segelritning på tex x-99 eller x-79 där finns både babystagen/checkstagen (de som sitter i skotskenan och används för att hålla lagom krum på masten) samt backstag som spänner förstaget och hindrar masten att ramla framåt samt akterstag som används för att trimma storseglet men absolut inte för att hålla masten bakåt på en sådan båt. https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=&url=http%3A%2F%2Fsailboatdata.com%2Fviewrecord.asp%3Fclass_id%3D453&psig=AFQjCNHaw6TBdsfqv4PIaDc8faS33ISPlg&ust=1474386358116073

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Partialrigg med raka spridare så är det inte något som håller masten från att dras framåt där förstaget sitter i masten om inte ett av backstagen är ansatta. Om riggen har svagt svepta spridare så kan det fungera när det är låg last i förstaget (vid lätt vind alt mindre försegel). Vid hög last alt grov sjö så behövs backstagen igen. Synns på masten när förstaget drar fram masten och den börjar "pumpa".

Vissa båtar med lätt svepta spridare har backstag som tillbehör (tex DIVA 35 om jag minns rätt) och är dimensionerad för att kunna segla utan backstag men med ökade möjligheter för att trimma med backstag. 

En sådan båt kan man då ha snabbkoppel på backstagen så att dom vid "normal" segling kan sättas framme vid vanten där som inte är i vägen och enkelt flyttas bak när man vill använda dem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på en segelritning på tex x-99 eller x-79 där finns både babystagen/checkstagen (de som sitter i skotskenan och används för att hålla lagom krum på masten) samt backstag som spänner förstaget och hindrar masten att ramla framåt samt akterstag som används för att trimma storseglet men absolut inte för att hålla masten bakåt på en sådan båt.

 

Baby stag har inte X-99 och X79? Baby stag är det ensamma främmre undervant som sitter på (oftast) masthead riggar.

 

Dom båtarna (X-99 och X79) har enkla undervant, topvant, förstag, akterstag och backstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla på en segelritning på tex x-99 eller x-79 där finns både babystagen/checkstagen (de som sitter i skotskenan och används för att hålla lagom krum på masten) samt backstag som spänner förstaget och hindrar masten att ramla framåt samt akterstag som används för att trimma storseglet men absolut inte för att hålla masten bakåt på en sådan båt.

 

Baby stag har inte X-99 och X79? Baby stag är det ensamma främmre undervant som sitter på (oftast) masthead riggar.

 

Dom båtarna (X-99 och X79) har enkla undervant, topvant, förstag, akterstag och backstag.

 

Kan vara fel namn med babystag, där har jag hört flera varianter mellan skillnaden babystag, checkstag osv så med namnen försvarar jag inte. Men har seglat flera av varje både 79 och 99 och de har alla haft ett "undre backstag från mitten på masten nedan spridarna till skotskenan" som du kan använda för att inte få för mycket "böj" frammåt på masten nedan backstaget.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Kolla på en segelritning på tex x-99 eller x-79 där finns både babystagen/checkstagen (de som sitter i skotskenan och används för att hålla lagom krum på masten) samt backstag som spänner förstaget och hindrar masten att ramla framåt samt akterstag som används för att trimma storseglet men absolut inte för att hålla masten bakåt på en sådan båt.

 

Baby stag har inte X-99 och X79? Baby stag är det ensamma främmre undervant som sitter på (oftast) masthead riggar.

 

Dom båtarna (X-99 och X79) har enkla undervant, topvant, förstag, akterstag och backstag.

 

Kan vara fel namn med babystag, där har jag hört flera varianter mellan skillnaden babystag, checkstag osv så med namnen försvarar jag inte. Men har seglat flera av varje både 79 och 99 och de har alla haft ett "undre backstag från mitten på masten nedan spridarna till skotskenan" som du kan använda för att inte få för mycket "böj" frammåt på masten nedan backstaget.  

 

Tittade i Seldens "råd och tips" och det verkar som "rätt namn" på "backstag" är Bardun, Både på partial rigg och masthead. Dvs det staget akteröver som möter infästningen av förstaget (partial rigg) alternativt Kutterstag (masthead) i masten.

Checkstag sitter längre ner på Partial riggar och skall förhindra/minska att masten kröker sig nedanför förstaget. På Masthead så möter tydligen checkstag ett eventuelt inreförstag och arbetar då som bardunerna. 

 

:-) Roligt med namn...

 

Så ett "rörlig" stag som går i skotskenan och inte sitter i höjd med förstaget borde då vara checkstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Kolla på en segelritning på tex x-99 eller x-79 där finns både babystagen/checkstagen (de som sitter i skotskenan och används för att hålla lagom krum på masten) samt backstag som spänner förstaget och hindrar masten att ramla framåt samt akterstag som används för att trimma storseglet men absolut inte för att hålla masten bakåt på en sådan båt.

 

Baby stag har inte X-99 och X79? Baby stag är det ensamma främmre undervant som sitter på (oftast) masthead riggar.

 

Dom båtarna (X-99 och X79) har enkla undervant, topvant, förstag, akterstag och backstag.

 

Kan vara fel namn med babystag, där har jag hört flera varianter mellan skillnaden babystag, checkstag osv så med namnen försvarar jag inte. Men har seglat flera av varje både 79 och 99 och de har alla haft ett "undre backstag från mitten på masten nedan spridarna till skotskenan" som du kan använda för att inte få för mycket "böj" frammåt på masten nedan backstaget.  

 

Tittade i Seldens "råd och tips" och det verkar som "rätt namn" på "backstag" är Bardun, Både på partial rigg och masthead. Dvs det staget akteröver som möter infästningen av förstaget (partial rigg) alternativt Kutterstag (masthead) i masten.

Checkstag sitter längre ner på Partial riggar och skall förhindra/minska att masten kröker sig nedanför förstaget. På Masthead så möter tydligen checkstag ett eventuelt inreförstag och arbetar då som bardunerna. 

 

:-) Roligt med namn...

 

Så ett "rörlig" stag som går i skotskenan och inte sitter i höjd med förstaget borde då vara checkstag.

 

Låter ju rimligt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...