Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
smuggler28

Hastighetsbegränsningar? Fri fart?

Rekommendera Poster

Finns det några generella regler för hur fort man får köra i farleder? Prickade farleder med mera? Är det olika i havet och insjöar. Vänern vättern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var precis det jag inte ville göra genom att ställa frågan. Givetvis är det gott sjömanskap som gäller i alla lägen men ibland e man ensam i farleden, (exempelvis efter de stolliga semesterveckornadå vi tar husbilen istället) och då har jag funderat på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För en Smuggler  28 är väl den lämpliga hastigheten 3 knop.

 

Skiter du i alla andra kan du ju köra som alla med snabba båtar och skygglapparna påtagna - så fort båten går.

 

Ett gott råd -ta av skygglapparna och kolla på sidorna och bakåt nån gång ibland, så att du ser hur den sjö du river upp påverkar omgivningen och andra båtar.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är nej, det finns inga generella regler. Men i sjökort och med tavlor visas var det är begränsningar. Heller inga skillnader mellan havet och våra innanhav.

 

Vad Thallatha förmodligen menade var att du måste använda omdöme och sunt förnuft när du skall köra båt, och det alldeles oavsett var eller hur fort det går.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var precis det jag inte ville göra genom att ställa frågan. Givetvis är det gott sjömanskap som gäller i alla lägen men ibland e man ensam i farleden, (exempelvis efter de stolliga semesterveckornadå vi tar husbilen istället) och då har jag funderat på detta.

 

Det är tyvärr väldigt många med snabba båtar som inte har en aning av vad gott sjömanskap innebär.

 

Och det spelar egentligen ingen roll. 

 

Motorbåtar som är byggda för att gå snabbare än deplacementsfart drar alltid upp mycket sjö. Jo - en snipa som har stor motor och som man kör så mycket det går, och därför gräver ner sig med aktern, kan dra upp mycket sjö den med.

 

Det sägs ju från ägarna av dessa snabba båtar att de drar inte upp så mycket sjö, när de kör fort i planingsläge. Det där är ingen sanning. Möjligtvis drar de upp mindre sjö när de kör i planingsläge än innan de kommer upp i den farten.

 

Jag seglade från Gåsö / Grundsund (Saltö för de som följer TV-serien) till Kungshamn härom dan. 5-9 m/sek sydlig vind. Havet låg i sig själv - kanske inte som en spegel - men väl som en sån där mönstrad fönsteruta som det brukar finnas på toaletter för att hindra direkt insyn.

 

Ändå var det en ständig krabb sjö på denna havets E6;a. Det var inte segelbåtar som förorsakade denna sjö, utan planande och halvplanande motorbåtar. 

 

Jo både jag och min båt tål sjögång, men det är inte njutbart med denna ständiga krabba sjögång.

 

Jag transporterade en snipa från Göteborg till Hunnebostrand för ett par veckor sen. Det blåste 12 - 18 m/sek. Det var på sina ställen en redig sjögång. Helt naturlig. Inte en enda våg från planade eller halvplanade båtar - de låg inblåsta.

 

Det finns vissa ställen där det där det gäller hastighetsbegränsning - det står angivet på stora tavlor på sidan om farleden och det står dessutom angivet i sjökortet. I övrigt är det fri fart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar i alla fall. För en som inte förstår det där med segling, Varför seglar man i farleder där det verkar trångt? Ibland tom kryssa? Jag har inga problem med att man gör det. Lätt att maövrera runt med en motorbåt men det verkar meckigt. Vill man inte ut och testa sin segelbåt en bit från land. Ok kan förstå sjögång och så men ändå. Obs jag vill inte bråka bara försöka lära mig nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska lätt att  vända på den frågan. Varför är du inne bland böar, prickar, kummel och annan bröte med din snabba båt, det kan ju inte ta mycket längre tid för dig att "köra runt"?

 

Svaret är väl att de flesta vill gå i farled för att det ofta är skyddat mot sjö och att det är vackert inne bland öarna.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste ju anpassa farten efter flera olika omständigheter. I mångt och mycket är det ju sunt förnuft och en blick över axeln som gäller och ger fingervisningar.

 

Om farleden är bred, icke hastighetsbegränsad, och om du är ensam där, så kör hur fort du vill och har kunskap samt förmåga till.

 

I smala farleder bör man ju se upp, även om man är ensam, det kan vara så att det ligger förtöjda båtar vid bryggor, klippor och stränder. Smala farleder är ofta kantade av grund, grynnor och bôar, dessutom är de inte alltid raka, det gäller att hinna med att hålla reda på var man är och hålla koll på eventuella hinder. Det är ju inte alltid de gröna och röda "pinnarna" står rätt eller logiskt, där farleder korsas och byter huvudriktning kan det vara lätt att missuppfatta utprickningen.

 

I semestertider är hav och sjöar fulla med andra sjöfarare som man bör visa hänsyn till.

Segelbåtar som hinns upp skall man vara uppmärksam på då dina svallvågor kan slå segelbåten ur kurs, jag tror att seglarna upplever svall in tvärs från aktern som den värsta, om de då dessutom länsar kan dessa svall orsaka en gipp med personskador ombord. Mindre långsammare motorbåtar, såsom snipor, beter sig också oroligt i svall snett in från aktern. Det är väl egentligen bara större och tyngre segelbåtar över 35 fot som klarar av denna typ av oönskat svall, om ens dem.

 

Förtöjda båtar invid farleder skall man visa hänsyn till, det kan ju vara så att man har en potatis- eller pastakastrull på spisen som kan fara i durken och orsaka brännskador samt utebliven middag ombord. Det ena värre än det andra. Jag känner till en sådan olycka, ett barn på tre år som fick hett vatten över sig, och som mest andra gradens brännskador, då en styrpulpetbåt med fören mot stjärnorna drog förbi i "bara fem knop". I alla fall renderade detta en längre tids vistelse på specialistklinik, och en improviserad lynchning, gissa vem som fick ta del av vad?

 

Mindre flytetyg, roddbåtar, kanoter, kajaker, liggande brädseglare, ja det förekommer att folk simmar i eller tvärs farleder, ett tydligt suicidalt beteende förvisso, men man måste se upp! i den betydelsen att vara uppmärksam hela horisonten runt.

 

Väder och vind, sätter sina begränsningar på framfarten, man måste anpassa farten efter våghöjden, och det kan ju ibland innebära att man måste öka för att få bättre gångläge, men oftast begränsar det farten.

 

Lägre fart i deplacementområdet ger ju i allmänhet mindre svall, än "litet" fortare då akterskeppet gräver ned sig och fören skjuter en massa vatten framför sig, det gäller att känna till den egna båtens sämsta fartregister, många gånger för en hel del båtar, är detta mellan 7 och 10 knop, med stora variationer mellan olika båttyper då... Det sämsta fartregistret är också det register då båten går sämst bränsleekonomiskt, så det är ju alltid en vinst att välja rätt fart.

 

Jag tycker mig kunna se att skeppare på ffa. flybridgemotorbåtar i stolekar från 29-30 fot och uppåt inte har den minsta aning om hur man med drevtrim och trimplan samt anpassad hastighet påverkar båtens gångläge. Man plogar fram likt en plogbil i djup blötsnö i farleder i "bara fem knop" och orsakar svallvågor som fullständigt knockar andra sjöfarare, och då med skygglappar, då knutna nävar och fingret upp inte upptäcks.

Uppe på flybridge tycks de heller inte ha nån VHF-radio, eller så ignorerar de den också, eller de kanske inte ens vet hur man hanterar en sån radio. Döva för mistsignalering är de också. Kanske en torped skulle göra susen...?

 

Jag blir nu väldigt elak och kategorisk, då jag tycker mig kunna se att det är "en viss typ" av personer som köper "vissa båttyper" och då framför dessa på ett olämpligt sätt. Samt då den rådande egoistiska "JAG-andan"... Men icke för ty, så finner man högst ansvarstagande båtmänniskor även bland ägarna till dessa typer av motorbåtar.

 

Jag kan väl också drista mig till att nämna "sommarstugeägarna" som har en snabbgående dagstursbåt till fiske och badutflykter, men en okunskap om hur det är att bo och laga mat i en båt i naturhamn, eller så. Men det finns ju naturligtvis goda båtmänniskor även i den kategorin. Det är ju rötäggen som syns och märks.

 

I Planingsfart blir svallet inte så stort, men man får tänka på att den svallvågen som ändå bildas färdas väldigt fort över vattenytan, det finns matematiska beräkningsmodeller för detta, vågutbredning, men det lämnar vi därhän.

 

Sedan miljön, när stör man fågelliv och annat minst? När släpper man ut minst mängd kolväten och annat? I allmänhet blir det svåra ekvationer att tänka på.

 

Nä, det som gäller är att visa hänsyn, sakta ned då man hinner upp eller möter andra båtar, men det kan lätt bli björntjänster (..."en björntjänst gör ju ingen glad"...) då man saktar ned så man drar upp mer svall istället... Det gäller att noga studera vågutbredningen efter sin båt, och lämna skygglapparna, som Thalattha nämnde, i land.

 

Här i Bohuslän har vi ju många hastighetsbegränsade farleder, oftast i sund mellan olika öar, samt i en del grävda, sprängda eller naturliga kanaler, och då till fem knop. Det förekommer sju knop på några ställen, samt 15 knop någon enstaka gång. I en del hamnar är det tre knop. Tre knop kan vara knepigt att hålla med många motorbåtar, dels beroende att de inte går att köra så långsamt pga. tomgångsvarvet på motorn, dels pga. att rodret inte förmår styra båten i så låg fart.

 

Sedan finns det några ställen som inte är hastighetsbegränsande och man kan ju undra varför...?

Jag har i annan tråd nämnt "Snobbrännan" och farleden under bron mellan Styrsö och Donsö, båda nästgårds i Göteborgs södra skärgård. På Styrsösidan av snobbrännan finns det väldigt många mindre bryggor med små, medelstora, stora och jättestora båtar förtöjda, man kan ju undra hur allt svall påverkar bryggor och förtöjda båtar där.

 

Kanske ändå bäst att lämna båten i hamn och "bryggsegla" eller ge fasen i att ens sjösätta den.

 

Jag har sagt det IRL till en del skeppare med klara kognitiva brister, "Du, sälj båten och köp en hammock i stället, den gungar den också".

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det står begränsning så är det begränsning annars är det väl fri fart.

För min del önskas att planande båtar alltid ger benet. Detta av många anledningar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd och kanske inte riktigt den riktning som OP tänkte sig, men likväl en vettig parallell.

 

Jag har själv seglat både små, medelstora och stora segelbåtar (och som grabb uttryckt mitt missnöje över svall från "norrmän i sina Princess"), kört mindre och snabba stryrpulpetare samt nu skaffat en 26 fots motorbåt. Jag svor redan som liten att jag aldrig skulle bli som de där hänsynslösa förarna om jag någonsin skaffade motorbåt.

 

Nu är man där och jag får ständigt påminna mig själv om att hålla koll akteröver på svallet snarare än hålla hastighetsbegränsningen. Efter en längre färd i högre fart är det lätt att bli fartblind och man tror sig nästan ligga på svaj när man går ner mot 5-6 knop. Lätt att peta lite på gasen igen för att "röra sig". Samtidigt så försöker jag hålla koll på hur mina vågor beter sig och hur de påverkar båtar som ligger förtöjda. Inte sällan så noterar jag att jag måste dra av igen. Denna "träning" gör att jag bättre lär mig båtens egenskaper - eller snarare hur svallet påverkar omgivningen. Även båtar som till synes verkar ligga förtöjda en bra bit ifrån.

 

Vi har själva vår båtplats i en kanal och jag är fullt medveten om hur förhållandevis lite svall kan ställa till det. Förbipasserande båtar tror det är helt ok så länge båten inte planar. För riktigt svarta får försöker jag ge ett tecken med handen att sänka farten men det uppfattas oftast som en vink och man vinkar tillbaka. Förnedringen är total  :D

 

Summa summarum. Istället för en hammock så kanske många borde uppleva svallet själva. En vecka i en liten segelbåt kanske?  :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Bara en parantes om ts båt.

En Smuggler 28:a i 40 knop drar mindre svall än min 8m deplacementsgående båt gör i 7 knop.

 

Smuggler 28:an har ett mycket bra skrov.

Vi har en 28 patrol som passbåt när vi ska till sommarstugan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hammock eller ej...

 

I princip har vi samma problem på vår lilla villagata hemma, ja inte med båtar då, utan med fortkörande bilar. Grannen har satt ut en väldigt verklighetstrogen barndocka, jag tror det är en skytdocka, på en trehjuling bredvid trottoarkanten på den parkeringsfria sidan av gatan, det har haft väldigt bra effekt, dockan på trehjulingen tas in på kvällen för att den inte skall ifrågasättas.

Detta efter det att en annans grannes katt i ordets rätta bemärkelse hade blivit överkörd, av en kvinna som skulle hämta sitt barn hos privat dagmamma....

 

Liknande kanske man kan göra till sjöss, ankra upp en kajak med skyltdocka, eller en gummibåt med barnskyltdocka, det är väl tillåtet så länge man inte frågar någon om lov...

 

Eller kanske ankra upp en utrangerad kustebeakningsbåt tvärs farleden... :o

 

Tipset lämnas härmed fritt!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att diskussionen är intressant även om den drar åt lite olika håll. Jag var mest ute efter de grundläggande reglerna för prickade farleder. Har googlat lite bla. på sjöfartsverket men där är inte helt enkelt att naviger rätt heller, smugglern skär som en kniv genom svall så inga problem där. Först när det rör sig om de större kryssarna får man slå av lite;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det finns ju inga egentliga regler om inga tavlor är uppsatta.

Men du är ju naturligtvis skyldig att anpassa din fart efter rådande omständigheter, som då kan innebära att du i vissa lägen måste puttra fram i tre-fyra-knop om det är smalt, med kajaker, barn i gummibåtar i farleden, eller förtöjda båtar vid bryggor, välbesöka badplatser med badande i vattnet, möten med andra båtar, eller egentligen vad som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det står begränsning så är det begränsning annars är det väl fri fart.

För min del önskas att planande båtar alltid ger benet. Detta av många anledningar...

Jag tror inte att du skulle uppskatta att jag kom i kapp dig på armlängds avstånd i full fart (22 knop), i en 30 fots båt som väger 4500 kg, även om den bara då drar upp (uppmätt!) 30-35 cm svallvågor. Vid ekonomifart 16-17 knop är svallvågen nästan 40 cm, men det är nog uppmätt på varvets "testbana" i Koljefjorden. Orutsborna är nämligen noggranna när de bygger båtar och sköter dokumentationen föredömligt. 20 cm krusning på vattenytan vid 5 knop, och rena tsunamin på 75 cm mellan 9 och jag tror det var 12 knop.

Men det känns i ryggraden, när båten går tungt i vattnet, det tränade örat hör också på motorljudet ett motorn får jobba mer, ett speciellt ljud både på bensinare och dieslar. Lyssna bara hur bilen låter om du kör på för hög växel så förstår du vad jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När det står begränsning så är det begränsning annars är det väl fri fart.

För min del önskas att planande båtar alltid ger benet. Detta av många anledningar...

Jag tror inte att du skulle uppskatta att jag kom i kapp dig på armlängds avstånd i full fart (22 knop), i en 30 fots båt som väger 4500 kg, även om den bara då drar upp (uppmätt!) 30-35 cm svallvågor. Vid ekonomifart 16-17 knop är svallvågen nästan 40 cm, men det är nog uppmätt på varvets "testbana" i Koljefjorden. Orutsborna är nämligen noggranna när de bygger båtar och sköter dokumentationen föredömligt. 20 cm krusning på vattenytan vid 5 knop, och rena tsunamin på 75 cm mellan 9 och jag tror det var 12 knop.

Men det känns i ryggraden, när båten går tungt i vattnet, det tränade örat hör också på motorljudet ett motorn får jobba mer, ett speciellt ljud både på bensinare och dieslar. Lyssna bara hur bilen låter om du kör på för hög växel så förstår du vad jag menar.

Uppskatta!?

Jo faktiskt, om alternativet är på lite mer avstånd och i hastighet som ger max-svall. Fast helst och oftast glider jag off-pist i stilla ensamhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog många olika uppfattningar om vad som är lagom fart. Själv tycker jag det är ett otyg med båtar som river upp svall vid organiserade hamnar, Ligger jag i en naturhamn får jag acceptera att det kan komma otrevliga vågor och vara förberedd och kunna hantera det. Vågor från större fartyg kan ju färdas långt.

Om jag seglar ser jag gärna att Smuggler 28:an planar förbi. Större motorbåtar verkar alltid skapa svall, kanske naturligt eftersom de flyttar på mer vatten, men de måste ju få vara ute på sjön också.

Om jag paddlar kajak vill jag ha stora svall akterifrån, kul att surfa på, men andra kanske inte gillar det.

Det går nog inte att förena allas önskemål, men undvik att göra svall där det finns stillaliggande båtar. Därutanför får jag se till att klara av den sjö som uppstår, vare sig det är av vinden eller motorbåtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara lägga mig i lite ang motorbåtsägare som tappar både vett och förstånd när dom inte visar hänsyn. Ligger för tillfället i Fjällbacka och har seglat "E6" från Gbg under 2 ve. Har dagligen stött på motorbåtsägare som av någon konstig anledning inte kan hålla ut från andra båtar när dom passerar i 10-15 kn eller måste av någon anledning just innan dom skall passera en annan båt öka farten från 5-6 kn till? Vad är erat problem att hålla ut en bit och visa hänsyn, ni behöver inte passera 3-5 m från andra båtar. Det roliga är att större motorbåtar typ, 55 fot och uppåt visar hänsyn men dom unde gör det inte. Sen så håller jag med, det finns mindre smarta segelbåtsägare som av någon konstig anledning måste kryssa sig igenom trånga passager typ Albrektsunds kanal, onödigt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller att bedöma rätt eller fel beteende så kommer man långt med sjövett och sunt förnuft och det gäller väl oavsett hur man tar sig fram, vind eller motor..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som motorbåtsägare, med ganska stora seglingskunskaper, så försöker jag i möjligaste mån att hålla ut, eller sakta in, samt väja bakom seglare. Då det är möjligt.

Är det inte möjligt lägger jag mig bakom i samma fart och avvaktar.

Lustit att Albrechtsunds kanal nämndes, här är det fem knop, på norrgående i år hamnade vi som nummer tre i en armada av båtar av blandade sorter. Varten pendlade mellan 4,5 och 5,5 knop, den som bestämmde farten längst fram i kön var en större Storebro. Jag var väl inte helt observant på vad som hände bakom aktern på egna båten, men hör ett sådat där forsande ljud som uppstår av bogsvallet, jodå, där kommer en uppskattningsvis 8 meter lång amerikansk utombordarbåt farande, och skall köra om... och tutar... Ja till slut höll ju alla sb så gått det gick, så idioten kom förbi, han hade väl nån tid att passa, kanske hade han beställt bort på restaurang "Lasse-Maja" om den krogen nu finns kvar.

 

Nån gång på tidigt 1970-tal skulle farsan kryssa sig norrut i Albrechtsunds kanal, och det hade väl knakse gått bra i en jolle.

Men nu var det en Orustbyggd Vindö 28 i mahogny... Det fanns en MD 1a under durken, men det ansågs skamligt att använda den.

Vind och ström var ju naturligtvis stick i stäv. Dessutom hade vi min optimist på släp. Det slutade med att morsan höll fast båten i en grästuva i den branta bergväggen strax innan "Högvakten" och jag fick se till att optimistens släplina inte hamnade i propellern.... Jag kan faktiskt än idag peka ut den grästuvan på en liten klipphylla där.

 

Det händer, tro det eller ej, att jag kör långsamt av olika anledningar, en gång i somras då barnbarn var med ombord var det ett herrans liv, tidig trotsålder lågt blodsocker, sömnbrist och en välfylld blöja... Detta var väl nånstans mellan Hornö Ränna och Bovall, här brukar det ju gå undan, men vi körde väl omkring fem knop, så att jag kunde hjälpa till med vönsterhanden och navigera båten med högerhanden. Jag hade valt ett västligare spår, till förmån för långasamma båtar som gick närmare land. Ja jag vet inte hur många som körde om, på båda sidor, och drog upp en massa svall. Erkännas bör ju att detta är en illa vald plats för blöjbyte och annat, men det fanns liksom inga alternativ just då, sedan fick vi städa, plocka undan, eftersom lådor och skåp ombord varit oreglade hade en stor mängd prylar slungats runt inne i båten, och den vanligtvis stabila och sjövana hunden slog i huvudet någonstans så att en märkbar bula kunde kännas i ett par dagar. Det var några spelpjäser till ett barnspel som försvall i villervallan, men en gammal båttidning jag letat efter och en gammal Land-Rover från Dinky Toys kom istället fram., ja det var inte jag som ger värdefulla samlarbilar till barnbarnen.... den är i rätt dåligt skick för övrigt... Spelpjäserna samt några pueelbitar och en himla massa pellets, hundens torrfoder, hittades i kölsvinet då det stödades flera dagar senare.

 

En utläggning, men i sanning så är det inte bara seglare som blir kullkastade i svall. Jag vet inte hur beståndet av snipor är på ostkusten, här är de iallafall rätt vältaliga, och traditonella snipor rullar duktigt, snipornas besättningar torde vara väl "sjörullade" såsom den där berömda akvaviten, vad-den-nu-heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänsyn, sjövett och gott sjömanskap i all ära. Men kan man inte leva med normalt svall i hårt trafikerade leder kanske det är dags att kliva iland? Jag har mest seglat genom åren (även om jag de senaste året varit motorbåtsägare), och har aldrig ens funderat över att det inte skulle vara skvalpigt t.ex. i lederna ut från Stockholm t.ex. Tenö sund, eller Lindalssundet.

 

Värst svall drar i mina ögon nyttotrafiken, Vaxholmsbåtar, Polis, Kbv och SSRS. Men jag är glad att sjöräddningen har riktiga båtar och inte behöver ro ut i jullar på sina uppdrag...

 

Sen är det så att även vi som nu kör motorbåt måste hela tiden parera svall (beroende på hur stor båt man har givetvis). Vi är inte opåverkade, utan man får ofta dra av helt för att möta större svall. Jag parerar betydligt mer i min nuvarande båt än i den tidigare 35-fots segelbåten. Jag köper svall och parerande till fullo när trafiken är livlig. Längre ut, och utanför de större lederna kan man ofta hitta härligt svallfria vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har varit på tapen förr. Det är inte hastigheten som stör så mycket utan svallet.

 

Vafför inte göra som de i US, det står inte 5 knop skyltarna utan "No Wake".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

No wake zoner är en bra ide tänker jag att testa. Men samtidigt blir det då en bedömningsfråga när båten drar minst svall. Jag är osäker på min egen båt. Håller hastighetsbergänsningar slaviskt och går gärna utomskärs när vädret tillåter. Kul Med en levande diskussion bra med uppdateringar trots att ämnet varit uppe tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser ibland "inga svall-zoner" även här, men jag tror det handlar om privat uppsatta skyltar av tex marinor. Har för mig jag sett sådana i bl.a. Lagnöström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är då "inget svall"? Till och med minsta uppblåsbara badbåt ger ju små vågor. Gäller en våghöjdsgräns? Subjektiva eller diffusa regler är inget bra. Det leder mest till osämja när folk tolkar reglerna olika.

 

Bättre då med en fartbegränsning, eftersom den är objektiv och dessutom enkel för de flesta att hålla sig till. Man kan nog anta att så gott som alla båtar som har potential att orsaka störande svall också har nån form av fartmätare ombord, fast monterad eller handhållen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...